beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
Beste Jos Kool,

Ik ben 1 van die 13800 bezoekers waarnaar u verwijst in uw brief naar dhr. Van Boxel.
Ik bezoek dit topic regelmatig en hoop telkens iets interessants te lezen. Helaas...
Dit topic wordt kunstmatig in leven gehouden door telkens zaken toe te voegen die niets met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Wat is de volgende stap? Artikels over De Lijn (de Belgische busmaatschappij), Thalys, Eurostar, .. toevoegen?

Ik ben vragende partij, zoals een andere bezoeker al eerder deed, om dit frustratietopic te sluiten.

Voor de verbindingen tussen België en Nederland valt er volgens mij hoogstens op termijn een extra stoptrein Antwerpen-Roosendaal uit de brand te slepen. En daar zal dit topic helaas niets aan veranderen.

Geachte Terminus,

Deert het u, het bestaan van deze website? U doet net alsof u er pijn door ervaart.
Te vroeg om te zeggen dat het allemaal niets uithaalt.
Ik wacht het antwoord af op mijn voorgestelde plan, gericht aan de heer Van Boxtel, dat inmiddels op het bord ligt bij NS International. Toegezegd is: antwoord volgt ‘binnenkort’. Zie hierboven.
Reputatie 6
Ik ben vragende partij, zoals een andere bezoeker al eerder deed, om dit frustratietopic te sluiten.

Mee eens. Het heeft geen zin. Foto's en artikelen als leuke tijdvulling toevoegen heeft ook geen zin en doen de kracht van het topic teniet. Verandering op het betreffende traject zal ook in 2019 uitblijven, dat weet je al van tevoren, hoeveel brieven je ook schrijft. Ikzelf heb zo ook al lang mijn wensen ivm lange overstaptijden op bepaalde trajecten, dit wijzigt ook niet. Je legt je erbij neer want jezelf steeds maar frustreren is zinloos. En een ander zit daar niet mee. Men kijkt gewoon naar de grootste reizigersstromen. En die komen o.a. niet van de Merwede-Lingelijn. Daarnaast kunnen de goedkoopste tarieven van destijds echt niet meer aangeboden worden.
Reputatie 7
Badge +3

Geachte Terminus,

Deert het u, het bestaan van deze website? U doet net alsof u er pijn door ervaart.
Te vroeg om te zeggen dat het allemaal niets uithaalt.
Ik wacht het antwoord af op mijn voorgestelde plan, gericht aan de heer Van Boxtel, dat inmiddels op het bord ligt bij NS International. Toegezegd is: antwoord volgt ‘binnenkort’. Zie hierboven.

Gisteren maakte NS bekend dat het aantal reizigers naar België met de Benelux dit jaar met 12% is gestegen.ik verwacht niet dat NS dus veel zal gaan veranderen.
@Jos Kool ik begrijp dat je nog op een reactie vanuit NS zit te wachten maar ik kan niet goed achterhalen waarop je nog een reactie van ons wilt.

Voor de meelezers: Ik zie inderdaad dat er veel andere zaken bij dit topic worden geplaatst, ook allemaal (deels) in relatie met de aanleiding voor het starten van dit topic. Alleen reacties die niets met het topic te maken hebben kunnen we, volgens de huisregels, verwijderen. Dat is echter niet gewoon en doen we alleen in extreme gevallen.
Reputatie 6
Gisteren maakte NS bekend dat het aantal reizigers naar België met de Benelux dit jaar met 12% is gestegen.ik verwacht niet dat NS dus veel zal gaan veranderen.

Best knap. De uitval en vertraging is nog hoog zie ik iedere dag. Tarieven zijn verhoogd. En toch een grotere toeloop dan destijds via Roosendaal. Ook de andere (betrouwbaardere) internationale verbindingen zijn trouwens gegroeid. Goede zaak.
Reputatie 6
Badge
Die 12 procent vind ik ook een raadsel. Wellicht door Thalys maar kan mij ook niet voorstellen dat dit door de prijs/kwaliteitsverhouding van de verbinding via Breda komt. Zowel in NL maar ook in B ontstaat regelmatig best wat vertraging.
Reputatie 3
@Jos Kool ik begrijp dat je nog op een reactie vanuit NS zit te wachten maar ik kan niet goed achterhalen waarop je nog een reactie van ons wilt.

Voor de meelezers: Ik zie inderdaad dat er veel andere zaken bij dit topic worden geplaatst, ook allemaal (deels) in relatie met de aanleiding voor het starten van dit topic. Alleen reacties die niets met het topic te maken hebben kunnen we, volgens de huisregels, verwijderen. Dat is echter niet gewoon en doen we alleen in extreme gevallen.

Ach, verhalen vertellen met een fotootje erbij is toch zo erg niet?

Akkoord, ik zal me beperken, maar ik wil bijvoorbeeld toch wel op dit podium laten weten hoe NS International reageert op mijn plan. Zodra ik wat verneem, zet ik het erop, zoals ik eerder heb gedaan.

Wat me telkens opvalt is dat veel reacties zijn gebaseerd op het veronderstelde denken van NS, zich verplaatsend in NS. Als bekwame Kremlin- of China-watchers weet men op deze website prompt te vertellen hoe NS zich zal opstellen, soms cynisch, soms ronduit negatief, soms instemmend, soms vol lof. Geparafraseerd: ‘Dat zal NS nooit doen, want … ’

Ik verplaats me niet in NS. Ik verplaats me in treinreizigers die een beetje voordelig en snel naar België willen gaan, én daar, als ze er behoefte aan hebben, ’s morgens vroeg kunnen arriveren. Dat is sinds 9 april dit jaar helemaal fout gegaan.

Onderstaand een foto van het Gentse station.
Prettige feestdagen toegewenst!

Reputatie 3
Geachte Jouke,

Deze topic op slot zetten was zeker voorbarig. Nu heb ik een uitgebreid antwoord ontvangen op mijn plan van de heer Van Boxtel.
Pas nu.
De brief, geschreven op 17 december, is nooit bezorgd. Eergisteren pas ter plaatse via e-mail, na herhaald verzoek.
Dit antwoord zou ik toch graag op deze topic willen plaatsen. Benieuwd wat anderen ervan vinden.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool

P.S. Ik had enige moeite met het converteren van PDF naar Word, maar dat is gelukt. Nu nog een paar kleine opmaakcorrecties aanbrengen. Morgen zet ik de brief erop.
Reputatie 3
mr. R.H.L.M. van Boxtel
President-Directeur

Laan van Puntenburg 100

Postbus 2025 3500 HA Utrecht

Nederland, 17 december 2018

Uw brief van 15 oktober jl.

Geachte heer Kool,

Dank voor uw brief van 15 oktober jl. waarin u creatieve voorstellen doet over de lijnvoering en de tarieven van het grensoverschrijdend spoorvervoer naar België. Ik waardeer uw betrokkenheid bij onze dienstverlening. Onderstaand treft u mijn reactie aan.

Tarieven

U geeft aan dat er klachten zijn over de tarieven en dat NS aanzienlijke prijsstijgingen zou hebben doorgevoerd. NS en NMBS hebben per 9 april jl. hun tarief en assortiment aangepast, waarbij we de gemiddelde tarieven ten opzichte van de periode voor 9 april zo veel mogelijk ongewijzigd hebben gelaten. Met name het reizen op doordeweekse dagen is goedkoper geworden. De consumentenorganisaties voor openbaar vervoer zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van dit nieuwe tarief en assortiment. Zie hieronder een aantal prijsvoorbeelden.

AMSTERDAM-BRUSSEL

Voor Na Standaard/Flex € 45,40 € 46,80 Maandag-donderdag € 29,10 € 25,00 Vrijdag-Zondag € 27,30 € 33,00

ROTTERDAM-ANTWERPEN

Voor Na Standaard/Flex € 22,80 € 23,40 Maandag-donderdag € 14,40 € 13,00 Vrijdag-Zondag € 13,60 € 17,00

BREDA-ANTWERPEN

Voor Na Standaard/Flex € 14,40 € 14,20 Maandag-donderdag € 9,40 € 9,00. Vrijdag-Zondag € 8,60 € 11,00

*2e klas prijzen Maandag-donderdag: de helft van een Superdagretour (verplicht retour) vs Early Bird Week. Vrijdag-zondag: de helft van een Weekendretour (verplicht retour) vs Early Bird Weekend.

NS biedt met deze nieuwe prijsmethode reizigers met Early Bird de mogelijkheid om een enkele reis te kopen, waardoor zij mét korting flexibeler kunnen reizen doordat zij niet vastzitten aan een verplicht retour-vervoersbewijs om korting te ontvangen. Bovendien sluit deze prijsmethode beter aan op de bezetting van de Intercity Brussel. In de rustige uren wil NS met het vroegboeksysteem reizigers aanmoedigen met deze trein te reizen, maar op de momenten dat de Intercity Brussel een hoge bezettingsgraad heeft, zijn grote kortingen, zoals met het Weekendretour, niet wenselijk. Wij komen hierdoor beter tegemoet aan de vraag van reizigers naar flexibiliteit en verwachten beter te kunnen sturen op de bezettingsgraad van de IC Brussel.

Uiteraard beseffen wij ons goed dat dit soort wijzigingen gewenningstijd nodig hebben en dat wij niet elke reiziger tevreden kunnen stellen. Daarom houden wij continu vinger aan de pols hoe onze reizigers de tarieven en abonnementen van de Intercity Brussel waarderen en waar het beter kan.

Verder refereert u in uw brief naar de mogelijkheid tot het kopen van de voordelige NMBS tickets bij de NMBS kaartautomaten te Maastricht en Roosendaal. In het verleden is afgesproken dat de Belgische Spoorwegen (NMBS) treinkaartjes tegen de goedkopere (en door de Belgische overheid gesubsidieerde) binnenlandse tarieven mocht en mag aanbieden tot en met de Nederlandse stations Roosendaal en Maastricht. Deze werden gekoppeld aan de stoptreinen die NMBS van en naar Roosendaal en Maastricht rijdt. Door het wegvallen van de Fyra in 2013, en het feit dat de IC Brussel via Roosendaal bleef rijden, werden deze tickets ook (tijdelijk) toegestaan op de IC Brussel.

Omdat NMBS geen binnenlandse trein doorrijdt naar Breda is er ook geen aanleiding om de verkoop van de binnenlandse NMBS-tickets naar en van Breda mogelijk te maken.

Versnellen treinverbinding

U stelt in uw brief een aantal suggesties voor om de treindienst van de IC Brussel te versnellen. Dit zijn interessante ideeën; er is echter een aantal redenen waarom dit niet gerealiseerd kan worden.

NS en NMBS hebben voorafgaand aan de huidige opzet van de treindienst grondig onderzoek gedaan. Het internationale aanbod is juist een mix van hogesnelheidstreinen, Intercity's (zonder reservering) en stoptreinen. Reizigers tussen Nederland en België kregen meer keuze tussen enerzijds hogesnelheidstreinen en anderzijds rechtstreekse treinen (via bijvoorbeeld Breda) zonder verplichte reservering en toeslag. Dit laatste was een nadrukkelijke wens van reizigersorganisaties.

In de afspraken met de overheid zijn afspraken gemaakt over deze treindienst inclusief het aandoen van de vertrek- en aankomst stations in Nederland en België. Deze afspraken (frequentie, stopstations, reistijden e.d.) zijn vastgelegd in de Vervoerconcessie 2015 — 2025. Tevens zijn deze afspraken vastgelegd met de Belgische Spoorwegen over deze treindienst (geldig t/m december 2024).

Op dit moment is het huidige aanbod (een mix van hogesnelheidstreinen, normale Intercity's en stoptreinen) optimaal gezien de mogelijkheden op de infrastructuur, het beschikbare materieel, de kosten en de behoefte van reizigers.

Met NMBS zijn in het verleden afspraken gemaakt over het bedienen van station Noorderkempen. De IC Brussel fungeert in België als een binnenlandse verbinding waarbij op diverse tussengelegen stations in België wordt gestopt. Overslaan van stations in België zou betekenen dat NMBS separate binnenlandse verbindingen zou moeten inleggen, wat leidt tot enorme kosten. NMBS is hiertoe niet bereid. De door u voorgestelde toevoeging van een extra internationale trein Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen stuit naast financiële ook op logistieke problemen.

Het toevoegen van een trein op deze corridor is, gezien de drukke treinenloop (zeker op knelpunten zoals de stations van Antwerpen en Rotterdam), vrijwel onmogelijk.

Binnen deze mix is bewust gekozen voor opnemen van Breda als halteplaats van de IC Brussel. Een aanzienlijk deel van de internationale reizigers heeft een herkomst of bestemming in Breda en verder oostelijk Brabant. Deze reizigers stapten voorheen over op IC Brussel te Roosendaal; door IC Brussel via Breda te laten reizen ervaren deze reizigers juist een aanzienlijk beter treinproduct doordat de reistijd veel korter is geworden; voor Breda zelf is daarbij ook de noodzaak tot overstappen geëlimineerd. Bij de keuze voor deze dienstregeling heeft de balans tussen de nadelen en voordelen voor reizigers dus een zeer grote rol gespeeld: veel meer reizigers gaan erop vooruit dan achteruit.

Voor de reizigers uit de Randstad heeft het rijden via Breda — ten opzichte van de oude dienstregeling via Roosendaal — niet geleid tot reistijdverlenging of latere aankomst op de stations in België. De aankomst- en vertrektijden in Antwerpen én in Rotterdam zijn dezelfde gebleven en door de IC Brussel over de HSL naar Amsterdam te laten rijden zijn de reistijden zonder overstappen voor Amsterdam en Schiphol zelfs veel korter geworden.

Concluderend

Sinds de IC Brussel per 9 april jl. de huidige route via de HSL en Breda is gaan rijden hebben NS en NMBS het aantal reizigers zien toenemen met meer dan 10%. NS en NMBS zien op dit moment geen aanleiding om wijzigingen in het tarief en assortiment en/of de route en stopstations onderweg door te voeren. Met de consumentenorganisaties is dit onlangs ook gedeeld, en met hen afgesproken vinger aan de pols te houden en hen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

R.H.L.M. van Boxtel
Reputatie 5
Duidelijke uitleg!
Reputatie 6
Badge
Wat goed dat er een antwoord is gekomen. Interessant, dat de verbinding >10 pct meer reizigers trekt nu.
Reputatie 7
Badge +3
Interessant, dat de verbinding >10 pct meer reizigers trekt nu.
Niet zo vreemd: tariefdifferentiatie en kortere reistijd vanuit de Brabantse steden.
Reputatie 3
Ten minste één kritische opmerking: de heer Van Boxtel vergelijkt in zijn brief aan mij de prijs van het vroegere superdagretour met de prijzen van Early Bird (vroegboekkorting). Die vergelijking gaat mank, als je vijf dagen van te voren je kaartje via internet moet bestellen en zelf uitprinten. Een superdagretour (en weekendretour) kon je kopen bij de automaat op de dag van reizen.
Voor een plezierreisje is die vijf dagen verschil riskant, gelet op wisselend weer. Digibeten en ouderen zonder internet kunnen onmogelijk anders dan bij de automaat een kaartje kopen. En dan is de reis wel héél duur.

Zie hieronder:

*2e klas prijzen Maandag-donderdag: de helft van een Superdagretour (verplicht retour) vs Early Bird Week. Vrijdag-zondag: de helft van een Weekendretour (verplicht retour) vs Early Bird Weekend.
Reputatie 7
Badge +3
Digibeten en ouderen zonder internet kunnen onmogelijk anders dan bij de automaat een kaartje kopen. En dan is de reis wel héél duur.
Kun je stoppen met het beledigen van ouderen die zg. niet met internet overweg kunnen.
Reputatie 3
Onterecht verwijt. Ik beledig niemand. Er zijn nu eenmaal 'ouderen zonder internet'. Dat is een feit.
Ga liever in op wat de heer Van Boxtel schreef over de tarieven.
Reputatie 7
Badge +3
Onterecht verwijt. Ik beledig niemand. Er zijn nu eenmaal 'ouderen zonder internet'. Dat is een feit.
Ga liever in op wat de heer Van Boxtel schreef over de tarieven.

Het aantal reizigers met de Benelux is met 10% gestegen dus heeft NS het qua tarievenbeleid bij het juiste eind.
Reputatie 6
Als de betrouwbaarheid nu ook nog sterk verbetert en er een aparte vroegere en latere trein komt, zo mogelijk alleen maar tussen Antwerpen en Breda v.v., zitten we helemaal goed. Uit Antwerpen behoor je m.i. in ieder geval in het weekend nog rond 23.30 vlot naar Breda te kunnen reizen, toch. Maar gezien informatie in een eerdere topic hierover vrees ik dat het er niet van komt en je toch met de auto moet. Erg zonde 😔
Reputatie 7
Badge +4
Het zou een grote en logische verbetering zijn. Treinen rijden normaal tot een uur of een en dat zouden deze treinen ook moeten doen. Voor negenen uit Brussel en kwart voor tien de laatste trein uit Antwerpen is gewoon te vroeg. Ik zit er zelf ook regelmatig in terwijl ik later had willen vertrekken. Tussen Nederlandse steden is dat ondenkbaar en een plaats met de grootte van Brussel komt in Nederland niet eens voor.
Reputatie 3

Het aantal reizigers met de Benelux is met 10% gestegen dus heeft NS het qua tarievenbeleid bij het juiste eind.

Jos Kool schrijft:

Toename van de omzet, die allerlei oorzaken kan hebben, rechtvaardigt voor een nutsbedrijf niet het opvoeren van de prijzen.
Zie bijvoorbeeld Wikipedia hierover:
‘Een nutsbedrijf is een bedrijf dat, vaak vanuit een monopoliepositie, opereert in een sector die beschouwd wordt zijnde van openbaar nut omdat het belangrijke producten of diensten levert die in het algemeen belang zijn. Om die reden zijn nutsbedrijven onderworpen aan strenge regels (zoals maximumprijzen).’
Reputatie 7
Badge +4
Gaat het hier om een nutsbedrijf?
Reputatie 3
Inderdaad, NS is een geprivatiseerd nutsbedrijf, onder voortdurend toezicht van de overheid. Een bedrijf met een monopoliepositie.
Ik heb als passagier niets te kiezen als ik met de trein wil reizen, afgezien van de monopolies van andere vervoerders op deeltrajecten.
Reputatie 7
Badge +3
Toename van de omzet, die allerlei oorzaken kan hebben, rechtvaardigt voor een nutsbedrijf niet het opvoeren van de prijzen.
NS is geen nutsbedrijf maar een commerciële onderneming die gewoon winst moet maken.
Reputatie 3
Dit is een semantische discussie, vaak in de Tweede Kamer gevoerd.
Feit is dat geprivatiseerde (commerciële) nutsbedrijven, zoals water- en energieleveranciers en ook NS, onderworpen blijven aan overheidsingrijpen, indien nodig. Ze kunnen niet zomaar hun prijzen verhogen.
Reputatie 7
Badge +3
NS is niet vergelijkbaar met water- of energiebedrijven die elementaire basisvoorzieningen leveren. OV is geen basisvoorziening, er zijn ook genoeg dorpen waar helemaal geen OV komt.

NS levert volgens contract bepaalde diensten voor zover die winstgevend zijn, zo niet dan houdt het op. Niet anders dan een bedrijf dat ICT of catering diensten levert aan de overheid. Onderdeel van het contract zijn ook prijzen en daar voldoet NS gewoon aan, ook bij de Benelux.

Je kunt het met het bovenstaande niet eens zijn maar dat is hoe de politiek het ziet. Een llustratief voorbeeld: Gelderland stelde vorige week voor om de spoorlijn Tiel-Arnhem maar gewoon op te heffen omdat dat handiger is voor wegenaanleg. Niets nutsvoorziening maar gewoon een verkeerstechnische keuze.
Reputatie 3
Ten minste één kritische opmerking: de heer Van Boxtel vergelijkt in zijn brief aan mij de prijs van het vroegere superdagretour met de prijzen van Early Bird (vroegboekkorting). Die vergelijking gaat mank, als je vijf dagen van te voren je kaartje via internet moet bestellen en zelf uitprinten. Een superdagretour (en weekendretour) kon je kopen bij de automaat op de dag van reizen.
Voor een plezierreisje is die vijf dagen verschil riskant, gelet op wisselend weer. Digibeten en ouderen zonder internet kunnen onmogelijk anders dan bij de automaat een kaartje kopen. En dan is de reis wel héél duur.

Zie hieronder:

Vrijwel niemand op dit forum is hierop ingegaan.