beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ten minste één kritische opmerking: de heer Van Boxtel vergelijkt in zijn brief aan mij de prijs van het vroegere superdagretour met de prijzen van Early Bird (vroegboekkorting). Die vergelijking gaat mank, als je vijf dagen van te voren je kaartje via internet moet bestellen en zelf uitprinten. Een superdagretour (en weekendretour) kon je kopen bij de automaat op de dag van reizen.
Voor een plezierreisje is die vijf dagen verschil riskant, gelet op wisselend weer. Digibeten en ouderen zonder internet kunnen onmogelijk anders dan bij de automaat een kaartje kopen. En dan is de reis wel héél duur.

Zie hieronder:
*2e klas prijzen Maandag-donderdag: de helft van een Superdagretour (verplicht retour) vs Early Bird Week. Vrijdag-zondag: de helft van een Weekendretour (verplicht retour) vs Early Bird Weekend.
Vrijwel niemand op dit forum is hierop ingegaan.

201902 21 3:15
Het viel me ook op. Het is appels met peren vergelijken.
Verwijderd door moderator. De enquéte hoeft niet in verschillende topics worden aangeboden. De enquéte kan je in het topic vinden die grasmaaier12 is gestart.
Reputatie 7
Badge +3
Wij zijn een groep studenten die onderzoek uitvoeren naar geluidoverlast op stations. Zouden jullie deze enquête in willen vullen ?

https://goo.gl/forms/oidjD5NxzNgYfX7q1

Wat heeft dat met dit topic te maken???
Reputatie 7
Badge +4
@grasmaaier12 Het is tegen de forumregels op een dergelijke drammerige wijze uw onderzoek onder de aandacht te brengen. U heeft het nu in meerdere topics geplaatst, die allemaal niets met uw onderwerp te maken hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ervaar geen geluidsoverlast op stations, wel overlast van het posten van dezelfde vraag in meerdere topics die er niets mee te maken hebben. Heb dit al via een ander topic gerapporteerd aan de moderators.
Reputatie 3

Ten minste één kritische opmerking: de heer Van Boxtel vergelijkt in zijn brief aan mij de prijs van het vroegere superdagretour met de prijzen van Early Bird (vroegboekkorting). Die vergelijking gaat mank, als je vijf dagen van te voren je kaartje via internet moet bestellen en zelf uitprinten. Een superdagretour (en weekendretour) kon je kopen bij de automaat op de dag van reizen.
Voor een plezierreisje is die vijf dagen verschil riskant, gelet op wisselend weer. Digibeten en ouderen zonder internet kunnen onmogelijk anders dan bij de automaat een kaartje kopen. En dan is de reis wel héél duur.

Zie hieronder:
*2e klas prijzen Maandag-donderdag: de helft van een Superdagretour (verplicht retour) vs Early Bird Week. Vrijdag-zondag: de helft van een Weekendretour (verplicht retour) vs Early Bird Weekend.
Vrijwel niemand op dit forum is hierop ingegaan.

Geachte Dennis,

Hoe zou het komen dat anderen, die op dit forum dikwijls actief zijn en kritisch kunnen reageren, het nu laten afweten?
Blinde loyaliteit aan NS?
Zij constateren die manke vergelijking van de heer Van Boxtel in zijn brief aan mij toch ook wel?
Er valt nog veel meer te zeggen over die brief.
Reputatie 6
Badge
Bedrijven stellen vergelijkingen wel vaker zonnig op. De persoon die een week van te voren een enkele reis maakt op werkdagen (ma-do) is volgens mij wel goedkoper uit. De rest niet.

Als ik morgen naar Antwerpen zou willen kost een retour vanaf de grens mij nu 20 eur, een jaar geleden was dit iets minder dan een tientje. Ik zie dus ook vooral nadelen aan de nieuwe situatie. Dingen veranderen nu eenmaal, soms ten voordele, soms ten nadele. Het zij zo, er is al genoeg over gesproken.
Reputatie 5
Het is zoals het is. Daar verander je niks aan. Hoe vervelend ook.
Reputatie 3
De laatste reacties op dit forum zijn, zo stel ik vast, lauw, berustend. Geen protest, alsof NS geen gehoor hoeft te geven aan kritiek.
In zijn brief aan mij refereert de heer Van Boxtel uitsluitend aan grote reizigersstromen richting België: Amsterdam/Rotterdam naar Antwerpen/Brussel, en constateert een toename van het aantal reizigers, hoe hoog de prijzen ook zijn.
Voor reizigers uit de regio Dordrecht is geen enkele aandacht. Over de langere reistijd, hogere tarieven, latere vroegste aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen – geen woord. Geen enkele tegemoetkoming.
Het voordeligst blijft nog via Roosendaal te reizen met de trage boemel van de NMBS. Onderweg een kaartje kopen bij de NMBS-automaat in Roosendaal.
Een routewijziging heeft voor een aantal mensen nadelen en voor een aantal mensen voordelen. U heeft in dit topic nu ongeveer 100 keer aangegeven dat u hier niet blij mee bent . Vervolgens heeft u een brief naar NS geschreven en NS heeft hierop geregeerd dat de route voor sommige inderdaad nadelen heeft. Ik denk dat alles in dit topic nu wel gezegd is. Zou willen aanraden om hier maar een slotje op te zetten.
Reputatie 3
Met de website van de NMBS is iets vreemds aan de hand. Als je intikt Maastricht – Luik of Roosendaal – Gent, dan staat er: ‘Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs.’
De dienstregeling staat er wel naast. Bij treinreizen binnen België staat deze vermelding er niet bij.
Wat betekent dit?
Reputatie 5
Klopt, daar liep ik ook tegenaan. Ik vermoed dat ze alleen binnenlandse reizen toestaan bij online boeken. Waarom weet ik niet. Aan de automaten in Roosendaal en Maastricht kan je deze routes wel kopen tegen binnenlands tarief.
Reputatie 4
Klopt, daar liep ik ook tegenaan. Ik vermoed dat ze alleen binnenlandse reizen toestaan bij online boeken. Waarom weet ik niet. Aan de automaten in Roosendaal en Maastricht kan je deze routes wel kopen tegen binnenlands tarief.
Je kan eventueel via b-europe maar daar kan je sinds kort geen weekendretour meer kopen.
Reputatie 6
Badge
Vorige week kon het nog wel op de manier zoals hierboven beschreven. Het lijkt een fout op hun site.

Via deze link:
https://www.belgiantrain.be/nl/international/just-outside-belgium/roosendaal

kun je het omzeilen en wel aanschaffen.
Reputatie 3
Nou ja, aanschaffen… Een kaartje kopen bij de NMBS via internet kan alleen als je beschikt over een creditcard of een Belgische bankrekening. De NMBS gebruikt geen iDeal. B-Europe wel, maar dan heb je minder keuzemogelijkheden voor kaartjes.
Reputatie 3
Uit het jaarverslag van NS over 2018:

‘Op de hogesnelheidslijn is het percentage vertraagde treinreizigers veel hoger: 17,5% van de treinreizigers kwam 5 minuten of meer te laat aan. In 2017 was de stiptheid een fractie beter (16,5% vertraagd).’

Verder:
‘NS heeft een winst behaald van 106 miljoen euro. Dat is fors meer dan in 2017, toen de winst bleef steken op 46 miljoen euro. NS keert altijd 35 procent van de winst uit aan de Nederlandse staat, die enig aandeelhouder is.’
Reputatie 3

Juist. Het is appels met peren vergelijken.

De heer Van Boxtel vergelijkt in zijn brief aan mij de prijs van het vroegere superdagretour met de prijzen van Early Bird (vroegboekkorting). Die vergelijking gaat mank, als je vijf dagen van te voren je kaartje via internet moet bestellen en zelf uitprinten. Een superdagretour (en weekendretour) kon je kopen bij de automaat op de dag van reizen. Een weekendretour naar Antwerpen was tweemaal 4,20 euro = 8,40 euro, tot 9 april 2018. Twee uitgeprinte kaartjes. Kon je op een zaterdag mee heen en weer, bij 100 procent korting in Nederland, bijvoorbeeld met een kaartje van Kruidvat.

Als ik nu bij NS International, op vrijdag 8 maart, op internet intik: Leerdam – Antwerpen Centraal, voor een kaartje op zaterdag 9 maart, via Breda, staat er een prijs van 10 euro, enkele reis. Vroegste aankomst 9.16 uur. Dit is een uur later dan een jaar geleden!
Prijs terug: ook 10 euro. Totaal: 20 euro, bij 100 procent vrij reizen in Nederland! Je kunt ook reizen via Roosendaal bij NS International; kost tweemaal 5,60 = 11,20 euro. Bij de NMBS-automaat in Roosendaal kost ditzelfde weekendticket 9,80 euro.

Dit zijn feiten.

Voor een plezierreisje is die vijf dagen verschil vroegboekkorting riskant, gelet op het wisselende weer. Zie hieronder, citaat, bij de tarieven:

‘*2e klas prijzen Maandag-donderdag: de helft van een Superdagretour (verplicht retour) vs Early Bird Week. Vrijdag-zondag: de helft van een Weekendretour (verplicht retour) vs Early Bird Weekend.’

Een dergelijke reactie is natuurlijk bewust, geen onnozelheid. Zo van: daar moet die Kool het maar mee doen, hem de mond snoeren, dan zal hij wel ophouden.

Niet de heer Van Boxtel, maar de functionarissen van NS International zullen deze verklaring hebben opgesteld, later verstuurd onder zijn naam, met handtekening onderschreven, wetend dat een en ander niet met elkaar zijn te rijmen.
Lees die brief nog eens goed.

Het is een verkeerde voorstelling van zaken geven, misleidend. De heer Van Boxtel refereert uitsluitend aan grote reizigersstromen richting België: van Amsterdam/Rotterdam naar Antwerpen/Brussel, en constateert een toename van het aantal reizigers, hoe hoog de prijzen ook zijn.

Voor reizigers in de tussenliggende regio’s, zoals Dordrecht, is geen enkele aandacht. Over de langere reistijd, hogere tarieven, latere vroegste aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen – geen woord. Geen enkele tegemoetkoming.

Het voordeligst blijft nog via Roosendaal te reizen met de trage boemel van de NMBS. Onderweg een kaartje kopen bij de NMBS-automaat in Roosendaal.

Dit behoeft toch een serieuze reactie? Zijn er geen reizigersorganisaties die dit lezen? Willen zij niet reageren?
Hoe zit het met gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters uit de regio Dordrecht? Hebben zij hiervan geen benul?
Reputatie 7
Badge +3
Als die gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters NS een bak subsidie willen geven wil NS best de prijzen verlagen.
Badge +3
Als die gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters NS een bak subsidie willen geven wil NS best de prijzen verlagen.
Een goede reden om te gaan stemmen voor de Provinciale Staten dan, op een partij die zich daar sterk voor maakt!
Reputatie 7
Badge +3
Ha ha, zodra er betaald moet worden geven al die politici niet thuis. Zie ook de weer opgelaaide discussie over het Brabantse nachtnet.
Badge +3
I know... van mij mag Ehv natuurlijk weer in het nachtnet natuurlijk. Scheelt weer bivakkeren op Schiphol en dan rond 5:00 via Rotterdam, want de nachtbussen Ut-Ehv (voor €12) rijden ook al lang niet meer geloof ik.
Reputatie 7
Badge +3
Die nachtbussen zijn nog voor het aflopen van de proefperiode opgeheven omdat er niemand in zat. Flixbus rijdt overigens dagelijks om 5.15 van Eindhoven naar Schiphol.
Ik heb het onderwerp van het topic aangepast naar: "Voordelig reizen naar België" om deze beter vindbaar te maken.
Reputatie 5
Het is mij opgevallen dat Eurostar vaak voordelige tarieven heeft tussen Nederland en Brussel. Aanzienlijk lager dan in de Thalys.
Reputatie 7
Badge +3
Het is mij opgevallen dat Eurostar vaak voordelige tarieven heeft tussen Nederland en Brussel. Aanzienlijk lager dan in de Thalys.
Dat heeft waarschijnlijk met de bezettingsgraad te maken. Veel Eurostar reizigers reizen alleen tussen Brussel en Londen.