beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Badge +3
Die nachtbussen zijn nog voor het aflopen van de proefperiode opgeheven omdat er niemand in zat. Flixbus rijdt overigens dagelijks om 5.15 van Eindhoven naar Schiphol.
Weet ik, maar ik woon in Eindhoven dus een feestje/concert in bijv. Amsterdam op een vrijdag of zaterdag eindigt dan al gauw rond middernacht, als je geen eigen vervoer of slaapplaats hebt.

Dan ga ik meestal dus naar Schiphol en dan met de eerste trein (via Rotterdam) terug. Ook prima (ben dan rond 7:30 thuis) maar niet ideaal natuurlijk.

Anyway, off-topic want dit ging over van/naar België 😥
Badge +3

Het is mij opgevallen dat Eurostar vaak voordelige tarieven heeft tussen Nederland en Brussel. Aanzienlijk lager dan in de Thalys.Dat heeft waarschijnlijk met de bezettingsgraad te maken. Veel Eurostar reizigers reizen alleen tussen Brussel en Londen.

De bezettingsgraad is laag omdat de trein alleen interessant is voor reizigers naar Brussel Zuid. Vanwege de paspoortcontrole in Brussel Zuid is het (nog) niet mogelijk om rechtstreeks van Amsterdam en Rotterdam naar Londen te reizen.

Eurostar heeft aangegeven dat de rechtstreekse treinen van Londen naar Amsterdam een groot succes zijn en dat vanaf juni een derde dagelijkse trein gaat worden ingelegd. Meer treinen zullen volgen wanneer de paspoort- en veiligheidscontroles eindelijk in Nederland zullen kunnen plaatsvinden.
Reputatie 3

201902 21 3:15

Het viel me ook op. Het is appels met peren vergelijken.
Juist. Het is appels met peren vergelijken.

De heer Van Boxtel vergelijkt in zijn brief aan mij de prijs van het vroegere superdagretour met de prijzen van Early Bird (vroegboekkorting). Die vergelijking gaat mank, als je vijf dagen van te voren je kaartje via internet moet bestellen en zelf uitprinten. Een superdagretour (en weekendretour) kon je kopen bij de automaat op de dag van reizen. Een weekendretour naar Antwerpen was tweemaal 4,20 euro = 8,40 euro, tot 9 april 2018. Twee uitgeprinte kaartjes. Kon je op een zaterdag mee heen en weer, bij 100 procent korting in Nederland, bijvoorbeeld met een kaartje van Kruidvat.

Als ik nu bij NS International, op vrijdag 8 maart, op internet intik: Leerdam – Antwerpen Centraal, voor een kaartje op zaterdag 9 maart, via Breda, staat er een prijs van 10 euro, enkele reis. Vroegste aankomst 9.16 uur. Dit is een uur later dan een jaar geleden!
Prijs terug: ook 10 euro. Totaal: 20 euro, bij 100 procent vrij reizen in Nederland! Je kunt ook reizen via Roosendaal bij NS International; kost tweemaal 5,60 = 11,20 euro. Bij de NMBS-automaat in Roosendaal kost ditzelfde weekendticket 9,80 euro.

Dit zijn feiten.

Voor een plezierreisje is die vijf dagen verschil vroegboekkorting riskant, gelet op het wisselende weer. Zie hieronder, citaat, bij de tarieven:

‘*2e klas prijzen Maandag-donderdag: de helft van een Superdagretour (verplicht retour) vs Early Bird Week. Vrijdag-zondag: de helft van een Weekendretour (verplicht retour) vs Early Bird Weekend.’
Een dergelijke reactie is natuurlijk bewust, geen onnozelheid. Zo van: daar moet die Kool het maar mee doen, hem de mond snoeren, dan zal hij wel ophouden.

Niet de heer Van Boxtel, maar de functionarissen van NS International zullen deze verklaring hebben opgesteld, later verstuurd onder zijn naam, met handtekening onderschreven, wetend dat een en ander niet met elkaar zijn te rijmen.
Lees die brief nog eens goed.

Het is een verkeerde voorstelling van zaken geven, misleidend. De heer Van Boxtel refereert uitsluitend aan grote reizigersstromen richting België: van Amsterdam/Rotterdam naar Antwerpen/Brussel, en constateert een toename van het aantal reizigers, hoe hoog de prijzen ook zijn.

Voor reizigers in de tussenliggende regio’s, zoals Dordrecht, is geen enkele aandacht. Over de langere reistijd, hogere tarieven, latere vroegste aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen – geen woord. Geen enkele tegemoetkoming.

Het voordeligst blijft nog via Roosendaal te reizen met de trage boemel van de NMBS. Onderweg een kaartje kopen bij de NMBS-automaat in Roosendaal.

Dit behoeft toch een serieuze reactie? Zijn er geen reizigersorganisaties die dit lezen? Willen zij niet reageren?
Hoe zit het met gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters uit de regio Dordrecht? Hebben zij hiervan geen benul?

Ik stel vast: geen enkele relevante reactie hierop.
Reputatie 3

Noodkreet HSL-machinisten: NS traint ons slecht, daardoor vallen treinen uit

https://www.ad.nl/binnenland/noodkreet-hsl-machinisten-ns-traint-ons-slecht-daardoor-vallen-treinen-uit~ab70ef97/
Reputatie 7
Dat bericht is vanuit de FNV zwaar overdreven. Ik heb tot nu toe weinig begrip gehoord van machinisten om me heen. Die zijn het er allemaal niet mee eens.
Reputatie 7
Badge +3
De FNV (= SP) probeert zichzelf hiermee te profileren voor de verkiezingen van volgende week. Daarom ook nog een politieke staking op maandag.
Reputatie 3

Reizen naar Vlaanderen via de HSL (Breda, Noorderkempen) is aanzienlijk duurder dan via Roosendaal met de NMBS-boemel. Wat krijg je er als reiziger voor?

‘Plotse software-updates op Beneluxtrein leiden tot frustratie en vertragingen’

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/14/_beneluxtrein-de-koning-van-de-plotse-software-updates-extra-ha.app/

NS-personeel ‘wanhopig‘ over uitval treinen op HSL

https://www.bndestem.nl/breda/ns-personeel-wanhopig-over-uitval-treinen-op-hsl~a315ad83/

Moderator: Dit is populistisch gedrag. (roeptoeteren) De heer Kool heeft antwoord van NS gehad, maar is daar blijkbaar erg ontevreden over en laat zijn onvrede nu telkenmale blijken op dit forum.

Kan er een slotje op dit topic. Zo niet kunnen mijn bijdrages in dit topic verwijderd worden?? Ik wil nl geen mails meer krijgen aangaande dit onderwerp.

Dank u.
Reputatie 3

Geen wegwerpkaartjes van Kruidvat en AH meer

NS wil af van de wegwerpchipkaartjes, zoals Kruidvat en Albert Heijn die verkochten. Je moet zelf je kaartje printen. Daar zijn ruim tweeduizend klachten tegen ingediend.
Hieraan wil NS geen gehoor geven.
Dit betekent dat op werkdagen reizen met een incheck vóór 6.30 uur niet meer kan, omdat de zelfgeprinte QR-code geen tijd registreert.
Weer een verlies voor het voordelig reizen naar België.
Voorheen kon ik met die wegwerpkaartjes op werkdagen vroeg in Luik (9.15 uur) of Antwerpen (8.15 uur) arriveren om daarna verder te gaan. Nu pas rond het middaguur.
Schiet over alleen reizen op zaterdag (of zondag), maar dan is de vroegste aankomsttijd in Luik en Antwerpen aanzienlijk later.
Badge
Oud nieuws, is al langere tijd bekend dat er geen nieuwe actie chipkaartjes meer verkocht zouden worden.

Dit is vooral vanwege het feit dat er in de spits ruimte gebrek is in de treinen en het tegen ander klanten niet eerlijk is om dan mensen met een actiekaartje in de spits te laten reizen. Het is eigenlijk heel apart geweest dat er jaren wel goedkope kaartjes zijn verkocht waarmee je in de spits mocht reizen als je reis voor de spits was begonnen.
Het is eigenlijk heel apart geweest dat er jaren wel goedkope kaartjes zijn verkocht waarmee je in de spits mocht reizen als je reis voor de spits was begonnen.

Dat geldt natuurlijk ook voor de dal-abonnementen, daarmee mag je ook doorreizen als je voor de spits bent ingecheckt. Ik kan dus de 16:01 uit Maastricht nemen naar Amsterdam, daarmee doorkruis ik zo'n beetje de hele spits tegen dal-tarief.
Reputatie 6
Losse actiekaartjes (incidentele reiziger) voor een spotprijsje of een vast abonnement (vaste klant) maakt veel verschil. Ik denk dat er weinig dalabonnementen verkocht gaan worden als je je daarmee niet in de beide spitsen mag bevinden ook al ben je ervoor ingecheckt. Er zullen heel veel klanten weglopen omdat het reizen dan niet meer praktisch is en veel gedoe wordt.
Reputatie 3
Met de treinkaartjes die Albert Heijn vanaf vandaag verkoopt kun je op werkdagen ook vóór 6.30 uur reizen.
Die vermelding lijkt me overbodig, want wie in Nederland kan ’s ochtends vroeg zo’n lang stuk reizen, wil een kaartje van 14,50 euro voordeliger zijn dan de normale tarieven?
Reputatie 7
Badge +4
Bij de dalabonnementen, waarmee je moet en kunt inchecken, wordt dit echt niet afgeschaft. Met de huidige actietickets, die zeer goedkoop zijn, is de voorwaarde dat je je tijdens de spits niet in de trein mag bevinden.

Als dat voor de gewone abonnementen niet meer zou mogen, stort het systeem in elkaar, want dan worden die abonnementen nog maar beperkt verkocht. De truc met deze abonnementen is dat de mensen die nog voor de spits inchecken doorgaans nog maar een half uur reizen, en dan begint de echte drukke spits pas. Mensen na negen uur reizen, door de korting, wel in grote aantallen, maar die hou je ook uit de spits.

Het systeem om voor de spits in te checken en toch de reis mogen afmaken, is zo dom nog niet, want de modale reis duurt 30 a 35 minuten. Om zeven uur 's ochtends moet de echte spits nog beginnen. NS denkt volgens de wet van de grote getallen. Om die reden blijft het inchecken buiten de spits en de reis afmaken in de spits, dan wel met een abonnement, echt wel bestaan.

Mensen staren zich dood op reizigers die voor de spits inchecken en dan van Groningen naar Vlissingen rijden, of een andere lange afstand. Die zijn er wel, maar betrekkelijk weinig. Het is helemaal geen manco in het systeem dat dit kan.

Denk niet in concrete gevallen, maar in (termen van de wet) van de grote getallen. Wiskundige types weten wel waarom.
Badge +3
@Thom
Dat lijkt me een uitstekende samenvatting van alle voors en tegens.
Bij het door de spits mogen reizen met een kortingsabonnement heeft eigenlijk maar één knelpunt: je verliest je recht op korting wanneer je overstapt op een andere vervoerder. Dat is nogal ongelukkig voor de landgenoten die in een regio wonen waar NS niet de belangrijkste vervoerder is.
Reputatie 3
Met een voordeelurenabonnement (40 procent korting), niet meer verkrijgbaar, kun je tegenwoordig wél inchecken voor 6.30 uur en in de ochtend- én avondspits reizen. Voor de ouderen: ook met keuzedagen.
Reputatie 7
Badge +4
Voor de meelezende ouderen is het wel belangrijk om te weten dat dit niet geldt voor de papieren keuzedagen. Die zijn door de week geldig vanaf negen uur. Het is van toepassing voor de normale keuzedagen, die op de chipkaart worden gezet.

Het oorspronkelijke onderwerp is inmiddels ver te zoeken.
Reputatie 3
Het oorspronkelijke onderwerp is inmiddels ver te zoeken.
Helemaal niet! Goedkope treinkaartjes of het voordeelurenabonnement zijn mogelijkheden om voordelig naar Antwerpen of Luik te reizen.
Reputatie 7
Badge +2
Op die manier kun je wel elke actie en elk abonnement erop betrekken. En misschien krijg je nog een keer gratis koffie of korting op een snack, kun je er ook op betrekken. Net als werkzaamheden waardoor je langer onderweg ben, heeft invloed op je reistijd naar Antwerpen.

Maar neemt iemand dit topic nu uberhaupt nog serieus?
Of lezen we de reacties van meneer Kool vooral om te zien wat voor illusies hij nu weer heeft na het schrijven van brief 1001 aan NS of NMBS?
Ik ben het met andere gebruikers eens dat dit topic telkens afdwaalt. Ik heb hier eerder ook al contact over gehad met de starter van dit topic en aangegeven dat het echt belangrijk is on-topic te blijven. Ik ben het dan ook eens met een aantal members dat dit topic niet langer van toepassing is en ga het op slot zetten. Ik doe het liever niet maar ik heb diverse keren gevraagd on-topic te blijven.