beantwoord

Voordelig reizen naar België



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
U heeft wat ik hierboven heb geschreven niet (goed) gelezen of de kwintessens niet begrepen.
De afstand tussen de grens naar Antwerpen, heen en weer, is ongeveer 80 kilometer.
De afstand tussen de grens (Eijsden) naar Huy, heen en weer, is ongeveer 115 kilometer.
De eerste route kost bij vroegboekkorting 11 euro.
De tweede route kost bij vroegboekkorting 6 euro.
Reputatie 3
Roosendaal zal het niet meer gaan worden. Vanuit de concessie moet NS inzetten op de HSL.


Breda overslaan als halte op de nieuwe beoogde snelle, maar nu nog trage verbinding met Antwerpen, zal in Brabantse contreien niet met blijdschap worden ontvangen. Na eerder al Dordrecht te hebben overgeslagen. Maak er dan een rechtstreekse verbinding Rotterdam – Antwerpen van, zonder te stoppen in Noorderkempen. Wat hebben Nederlanders te zoeken in Noorderkempen?

Blijkbaar snap ik iets niet: waarom kan NS niet een rechtstreekse treinverbinding onderhouden tussen Roosendaal en Antwerpen? Is dat nu het exclusieve recht van de NMBS?
Voor 9 april kwamen de passagiers uit Breda ook in Roosendaal aan boord.
Reputatie 4
Je betaald ook extra voor de IC brussel.
Reputatie 4
De stop in Noorderkempen is een voordeel voor de NMBS. Dat bespaart ze een pendeltrein tussen Antwerpen en Noorderkempen.
Reputatie 7
Breda is geen Belgisch tariefpunt. Roosendaal en Maastricht wel.
Reputatie 3
De stop in Noorderkempen is een voordeel voor de NMBS. Dat bespaart ze een pendeltrein tussen Antwerpen en Noorderkempen.
Met uw welnemen, dit is geen antwoord op de vragen die ik stel.

Breda overslaan als halte op de nieuwe beoogde snelle, maar nu nog trage verbinding met Antwerpen, zal in Brabantse contreien niet met blijdschap worden ontvangen. Na eerder al Dordrecht te hebben overgeslagen. Maak er dan een rechtstreekse verbinding Rotterdam – Antwerpen van, zonder te stoppen in Noorderkempen. Wat hebben Nederlanders te zoeken in Noorderkempen?

Blijkbaar snap ik iets niet: waarom kan NS niet een rechtstreekse treinverbinding onderhouden tussen Roosendaal en Antwerpen? Is dat nu het exclusieve recht van de NMBS?
Voor 9 april kwamen de passagiers uit Breda ook in Roosendaal aan boord.
Reputatie 3
Wat een waardeloze reacties weer!
Ik heb het helemaal niet gehad over Breda als tariefpunt, wel over het aantal kilometers vanaf de grens.
Ander citaat: 'Je betaalt ook extra voor de IC Brussel.'
Waarom? Krijg ik dan een betere zetel?
De huidige tragesnelheidslijn (TSL) gaat voorlopig echt niet harder of efficiënter rijden. En vroeg aankomen in Antwerpen op zaterdag zit er voorlopig ook niet in.
Op weg naar Huy zit ik in de IC naar Maastricht en in de IC tussen Luik en Huy. Inderdaad: ook een IC Brussel.
Reputatie 4
NS gaat geen trein laten rijden tussen Roosendaal en Antwerpen, de NMBS heeft een stoptrein naar Antwerpen hoewel dat tijdelijk is met overstap in Essen. Als er al een trein rijdt op dezelfde lijn gaat het niet rendabel worden. NMBS heeft geen exclusief recht op internationale verbindingen.
Reputatie 4
Je moet meer betalen voor de beneluxtrein om het verlies van die trein te verlagen.
Reputatie 6
Het lijkt een gebed zonder eind, de grensoverschrijdende treinverbindingen met België. Waar het dan ook aan moge liggen, de treinen, de HSL of wat dan ook. Elke dag wel vertragingen, uitval en problemen. Nu net ook alweer 45 minuten vertraging naar Antwerpen 😞 Het is inmiddels algemeen bekend. Ben benieuwd of de IC Brussel inmiddels rendabeler is dan voorheen. En of internationale bedrijven nog zitten te springen om zich rond "internationaal HSL-station" Breda te vestigen - de trots van de gemeente Breda. Waarom moeilijk doen (nieuwe HSL-infrastructuur, kopmaken enz) als het veel makkelijker kan met normaal spoor. Maar een gewoon spoor met een pendeltrein Breda- Antwerpen (vergelijk Enschede - Münster of Venlo - Düsseldorf) heeft geen prestige natuurlijk 😜
Reputatie 3
De Beneluxtrein, die ook stopte in Dordrecht, bestaat helaas niet meer, sinds 9 april dit jaar.
Bedoelt u: ik moet nu meer betalen voor het traject naar Antwerpen of Brussel en langer reizen om de verliezen van NS uit het verleden te compenseren?
Of bedoelt u dat er voor de huidige tragesnelheidslijn (TSL) hogere tarieven mogen worden gerekend om de dagelijkse verliezen te compenseren?
Reputatie 6
Badge
Ik ben ook errug benieuwd hoe (on)rendabel de IC Brussel inmiddels is. Hopelijk volgen er een keer cijfers en belangrijker nog: Hopelijk gaat NS iets veranderen, bijvoorbeeld inderdaad de lijn opknippen.
Reputatie 4
Voor de TSL.
Reputatie 7
Badge +3
Blijkbaar snap ik iets niet: waarom kan NS niet een rechtstreekse treinverbinding onderhouden tussen Roosendaal en Antwerpen? Is dat nu het exclusieve recht van de NMBS?
Voor 9 april kwamen de passagiers uit Breda ook in Roosendaal aan boord.

Op zich mag dat maar dan moet NS zelf alle kosten betalen, geen subsidie. Tevens worden Belgische kaartjes dan niet in die trein geaccepteerd. Aangezien een kind kan begrijpen dat zo'n trein op die basis hopeloos onrendabel is begint NS daar echt niet aan. Arriva heeft trouwens in het verleden naar zo'n trein gekeken en al snel was de conclusie: niet aan beginnen.
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
De Benelux trein via Roosendaal was extreem verliesgevend. Die situatie kon sowieso niet zo doorgaan en de diensten moeten dus hoe dan kostendekkend worden gemaakt. Als de trein via Roosendaal was blijven rijden hadden de tarieven ook flink omhoog gemoeten.

Internationaal vervoer wordt niet gesubsidieerd (dat is wettelijk verboden) en dus zal de reiziger meer moeten betalen of de diensten moeten worden ingekrompen dan wel opgeheven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben ook errug benieuwd hoe (on)rendabel de IC Brussel inmiddels is. Hopelijk volgen er een keer cijfers en belangrijker nog: Hopelijk gaat NS iets veranderen, bijvoorbeeld inderdaad de lijn opknippen.
De trein zal door de hogere tarieven en door besparing van de trein Noorderkempen-Antwerpen ongetwijfeld rendabeler geworden zijn maar kostendekend zal hij nog zeker niet zijn. Daarvoor waren de verliezen in de oude situatie veel te groot.
Reputatie 3
Wat maakte die Beneluxtrein zo duur? Waar zaten de kosten in?
Ik heb meermalen, ook kort geleden nog, in een opgewarmd lijk gezeten, een trein van plusminus 65 jaar oud. Maar wel degelijk. Afzonderlijke coupés, gordijntjes voor de ramen, een instabiel venstertafeltje, lamme leuningen, gescheurde bekleding van de zetels, rijtjes van drie tegenover elkaar.
Wel gezellig eigenlijk. Ik heb nog foto’s van het interieur gemaakt.
De Beneluxtrein was doorgaans goed gevuld, soms druk, en zeer druk op de terugweg aan het einde van de middag.
Rijden met deze trein, tot 9 april dit jaar, had in elk geval het grote voordeel dat ik op zaterdag om 8.15 uur in Antwerpen kon zijn, of meteen kon doorgaan naar Brussel.
Nu is dat een uur later.
Reputatie 5
Wat maakte die Beneluxtrein zo duur? Waar zaten de kosten in?
Ik heb meermalen, ook kort geleden nog, in een opgewarmd lijk gezeten, een trein van plusminus 65 jaar oud. Maar wel degelijk. Afzonderlijke coupés, gordijntjes voor de ramen, een instabiel venstertafeltje, lamme leuningen, gescheurde bekleding van de zetels, rijtjes van drie tegenover elkaar.
Wel gezellig eigenlijk. Ik heb nog foto’s van het interieur gemaakt.
De Beneluxtrein was doorgaans goed gevuld, soms druk, en zeer druk op de terugweg aan het einde van de middag.
Rijden met deze trein, tot 9 april dit jaar, had in elk geval het grote voordeel dat ik op zaterdag om 8.15 uur in Antwerpen kon zijn, of meteen kon doorgaan naar Brussel.
Nu is dat een uur later.

Een volle trein houdt niet in dat deze winstgevend is, als je per passagier 50 euro betaald om tussen amsterdam en brussel te reizen en de kosten zijn 55 euro per passagier heb je direct verlies. Daarnaast heb je nog het fenomeen dat er toch aardig wat nederlandse studenten de benelux namen in NL, en dat levert de NS feitelijk niks op. Daarnaast zit er geen cent aan subsidie op.
Reputatie 7
Badge +3
@Lijkt me een raar idee, nog los van de extra kosten. Dan moeten de reizigers van Breda naar Antwerpen onderweg gaan overstappen. En een snellere trein is trouwens geen issue, daar was de Thalys juist voor uitgevonden.
Helemaal niet zo'n raar idee. De IC Brussel had vervangen zullen worden de Fyra en die stopte noch in Breda, noch in Noorderkempen. Reistijd van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal zou iets meer dan een uur geweest zijn.

Iedereen lijkt opeens vergeten te zijn waar de HSL eigenlijk voor bedoeld was: snellere verbindingen met België en Frankrijk. Dat is met Thalys uitstekend gelukt. Het andere deel van het project is natuurlijk een drama.
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
Bezettingsgraad als zodanig zegt weinig, het gaat er ook om wat die reizigers betalen. Bij de Benelux waren het voornamelijk studenten en mensen met goedkope dag- en weekendretours waardoor de inkomsten per reiziger erg laag waren.

En die volle treinen waren er in (een deel van) het weekend maar doordeweeks was de Benelux meestal schrikbarend leeg.

Tot slot: de hoge personeelskosten. Drie man, tweetalig personeel op iedere trein.