beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het voordeel zit hem in het stukje Amsterdam-Rotterdam. Vanaf Rotterdam, ook Randstad, maakt het niet veel uit, vanaf Amsterdam wel degelijk. Zonder de stops in Breda en Zaventhem zou er nog bijna een half uur voordeel bijkomen, maar daar is niet voor gekozen. Dan was er het rendement voor de reiziger veel groter geweest en was de HSL meer geloofwaardig geworden.
Ik ben per reisdag ook een euro of vijf duurder uit, Noorderkempen is verder dan Essen. Het is niet anders.

Het verlies zit hem vooral in het reizen met losse kaartjes naar Antwerpen. Vooral met de combinatie Dalvrij en Weekendretour kon je voor minder dan een tientje naar de Sinjorenstad. Dat is echt ongunstiger geworden. Het is jammer dat er geen losse aansluitende verbinding Breda-Antwerpen vv is, die ook in de late en vroege uren rijdt. Zonder Breda scheelt grofweg een kwartier.
Reputatie 3
Geachte Thom,

Dat had ik al begrepen. Sneller voor mensen uit de grote steden in de Randstad. Alleen degenen uit de grote steden, zoals Den Haag en Rotterdam. Sneller, maar ook duurder.
De anderen, vooral degenen die via Dordrecht reizen, tellen blijkbaar niet meer mee.
Reputatie 4
Zoals eerder gezegd is het huidige product een gevolg van politieke keuzes en het redelijk gestuntel met Fyra en zijn opvolger van de NS. Het heeft weinig zin om hier maar steeds op de NS te hakken.

En die HSL moet ergens van betaald worden.
Reputatie 3
Geachte Waldo,

Wat u zegt is maar ten dele juist.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een meerderheid van de leden van de Tweede Kamer heeft ingestemd met afschaffing van het voor reizigers voordelige superdagretour, ook voor het traject Maastricht - Luik.
Dat is een besluit van de NS-directie geweest.
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat de Tweede kamer het heeft goedgekeurd - of zich heeft gerealiseerd - dat Dordrecht, toch geen kleine stad, voortaan als halte van de doorgaande trein Randstad - Antwerpen werd overgeslagen.
Badge +3
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat de Tweede kamer het heeft goedgekeurd - of zich heeft gerealiseerd - dat Dordrecht, toch geen kleine stad, voortaan als halte van de doorgaande trein Randstad - Antwerpen werd overgeslagen.
Daar zijn geen kamervragen voor nodig, halte Dordrecht bepalen en zo.

De 'verantwoordelijke' minister of staatssecretaris zal wellicht eerst zelfs moeten opzoeken waar Dordt of Zoetermeer ligt (en er een keer langs gaan voor de 'vorm' natuurlijk).. En Harderwijk (als hij daar woont) moet natuurlijk een Intercity station krijgen of zoiets!

En dan volgt er een 'advies' dat het daar best wel slecht geregeld is. Uit te voeren door de vervoerder(s) en die zeggen vervolgens 'het is best ingewikkeld (of zelfs rail- of dienstregelingtechnisch niet mogelijk) om dat te gaan doen'....

Zie alleen al het 'Sloterdijk' geneuzel. Stapje bij beetje komen we met zijn allen wel ergens (maar NS met de hakken in de ballast zegt NEE we gaan dat ondanks alle input en veel te simpele oplossingen toch maar niet veranderen!) en zo...

Bizar, want een ingevoerde verandering die niet blijkt te werken kan je (zeker in deze tijd) gewoon terugdraaien. Dan ben je terug bij af, dat klopt!

Maar is de enige manier om het op te lossen eigenlijk. Workarounds houden de meesten niet zo van... Goedkoop via Roosendaal of (duurder, zonder tijdwinst) via Noorderkempen even oplossen dus?
Het verlies zit hem vooral in het reizen met losse kaartjes naar Antwerpen. Vooral met de combinatie Dalvrij en Weekendretour kon je voor minder dan een tientje naar de Sinjorenstad. Dat is echt ongunstiger geworden.

Met een NMBS Weekendbiljet Roosendaal kun je nog steeds voor €9,60 (dag)retour naar Antwerpen.

https://www.belgianrail.be/nl/dienstregeling-en-tickets-kopen/dienstregeling-zoeken/secure/koop-je-biljet-stap-1.aspx?ticketid=0&date=25-05-2018&productid=RD5

Wat wel opvallend is: een NMBS Weekendretour van Roosendaal naar Essen kost tegenwoordig
net zo veel als twee standaard enkeltjes zonder korting, namelijk 2 * €4,20 = €8,40.
Is dat een fout van de website, of zit er een minimumprijs op zo'n NMBS Weekendretour?

Zo wordt het gebruiken van een NMBS Rail Pass (in heel België) oftewel
10 enkele reizen voor €77 geldig voor 10 ritten tussen 2 Belgische stations,
ofwel €7,70 per rit, niet erg aantrekkelijk vanaf Essen, als je voor de 500 meter
tussen Roosendaal grens en Essen óók nog een kaartje á €4,20 moet kopen.

In dat geval kun je voor grens - Essen een enkeltje voor €2,60 kopen via NS International,
met 100% korting in Nederland, mits je al een dagkaartje voor Nederland hebt.

http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/adults-seniors/af-en-toe/rail-pass.aspx

https://www.belgianrail.be/nl/dienstregeling-en-tickets-kopen/dienstregeling-zoeken/secure/koop-je-biljet-stap-1.aspx?ticketid=0&date=25-05-2018&productid=RD5

Reputatie 3
Robert B., gisteren: ‘Bizar, want een ingevoerde verandering die niet blijkt te werken kan je (zeker in deze tijd) gewoon terugdraaien. Dan ben je terug bij af, dat klopt! Maar het is de enige manier om het op te lossen eigenlijk.’

Geachte Robert,

Als reactie op uw opmerkingen over het terugdraaien van de veranderingen: ik constateer een vrij algemeen ongenoegen onder reizigers over de huidige dienstregeling richting Antwerpen. Niemand is enthousiast.
Ik pleit voor het volgende:

1. Snelle herinvoering van de Beneluxtrein, volgens de vertrouwde dienstregeling, die dan, net als voorheen, ook stopt in Dordrecht.

2. Snelle herinvoering van het superdagretour en het weekendretour van NS voor reizen naar België, te koop bij de NS-automaten.

Deze twee maatregelen lijken mij het eenvoudigst om in te voeren. Laat NS de tijd nemen om de HSL richting Antwerpen en Brussel verder te ontwikkelen, totdat het een échte hoge snelheidstrein is.
Reputatie 4
Een algemeen ongenoegen over de verbinding naar Antwerpenlijkt me te stellig.

Het lijkt me vooral zaak om sneller materiaal in te zetten, dan wordt het potentieel van de HSL beter benut. Goedkoper gaat niet gebeuren. Wie de portemonnee niet wil trekken heeft een betaalbaar en frequent alternatief in de bus.

Maar ik geloof dat zoiets niet is wat u wilt horen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u uw ongenoegen niet moet veralgemeniseren. De oude Fyra was een volledige loterijtrein, net als de Thalys nu. ICBrussel is een internationale intercity gebleven, met de kaartjes die in België en/of Nederland geldig zijn. De wijzigingen als geheel zijn inderdaad ongunstig als je naar Antwerpen wilt. Deze voor Nederlanders belangrijke bestemming is relatief verder weg komen te liggen. Via Roosendaal is geen alternatief in de meeste gevallen.

Het had allemaal veel erger gekund. Vanaf Noorderkempen gelden de normale Belgische tarieven en aanbiedingen. Het grensstukje geeft inderdaad meer gedoe en ook het gegeven dat Breda (nog) geen Belgisch tariefpunt is, net als Roosendaal.

De Fyra met het loterijsysteem rammelde uit elkaar. Voor NS en de belastingbetaler narigheid, maar ik heb een goede fles wijn opengetrokken. Dat prijssysteem was pas echt walgelijk. Er zijn bij de ICBrussel wat ongunstige aanpassingen, maar de ramp had veel groter kunnen zijn.
Reputatie 3
Zojuist ontvangen. Hieronder het nietszeggende antwoord van de NMBS, waar ik bij de start van dit podium om had gevraagd.
Het voegt geen nieuws toe aan wat we al wisten. Zeer correct dat de NMBS toch reageert. De ontstane problemen liggen ook niet aan de NMBS, maar aan NS.

Beste Mijnheer Kool,

Het voordeligst komt op € 6,50 (early bird) met de korting 100% Nederland. Ofwel € 17 enkele rit, aan het Early Bird tarief dat men tot 7 dagen op voorhand kan bekomen.

U kan inderdaad in Roosendaal een ticket kopen vanaf Essen, maar dan heeft u natuurlijk geen ticket van Roosendaal tot Essen. En bovendien moet u dan het traject via Essen volgen in plaats van via (Breda) Hazeldonk, waardoor u dus langer onderweg zal zijn.

Wij danken u voor uw vertrouwen in NMBS Europe.

Met vriendelijke groet,

Dirk Desmet

NMBS Europe Contact Center
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
Wat had je dan verwacht? Dat de NMBS per direct de tarieven zou verlagen omdat Jos Kool goedkoop naar België wil reizen? Als je het te duur vindt moet je maar met de auto of de bus gaan.
Reputatie 4
@Jos Kool
Wat had je dan verwacht? Dat de NMBS per direct de tarieven zou verlagen omdat Jos Kool goedkoop naar België wil reizen? Als je het te duur vindt moet je maar met de auto of de bus gaan.

Parkeren in Antwerpen en Brussel is ook niet goedkoop. Als je alleen gaat kan het voordeliger zijn om met de trein te gaan dan parkeren en je benzine te betalen.
Reputatie 3
Tamzin heeft van het bovenstaande weinig begrepen.
Ik stelde de NMBS in een brief, waarmee dit podium begint, diverse vragen waarop ik maar beperkt antwoord heb gekregen. Ik heb niet verlangd de Belgische tarieven te verlagen.
Het gaat niet alleen om geld.
Vorig jaar stapte ik ’s zaterdags en in juli en augustus ook vrijdags om 6.22 uur met een NS-weekendretour (twee kaartjes) of een NS-superdagretour in de trein en was om 8.15 uur in Antwerpen. Van daaruit ondernam ik reisjes naar Brugge, Gent, Oostende, Blankenberge, Ieper, Dendermonde, Kortrijk, Namen, Bergen (Mons), Charleroi, Doornik (Tournai), Leuven, Brussel, Oudenaarde en Aarlen (Arlon).
Toen kwam ik in de plaatsen nog op een mooie tijd in de morgen aan, meestal rond half elf of elf uur. Veel aansluitingen in Antwerpen Centraal waren en zijn rond 8.35 uur of wat later. In de tussentijd kocht ik bij een van de NMBS-automaten een weekendretour.
Na een veel langere reistijd in Nederland (en nóg afschuwelijk langer met de boemeltrein vanuit Roosendaal) is het nu niet meer aantrekkelijk om pas na 9.35 uur verder te reizen. Dan arriveer je tegen het middaguur, als alles meezit.
Ik ben blij dat ik die dagreisjes vorig jaar nog heb gemaakt. In de regel was ik rond zeven of acht uur ‘s avonds weer thuis. Heb je nog iets aan je avond.
Nu begin ik er niet meer aan. Het zijn bijna wereldreizen geworden.
Reputatie 7
Badge +4
Op zaterdag komt de eerste trein in Antwerpen om 08.15 aan, en op zondag om 9.15. Als u dergelijke verre reizen maakt is Railpass al snel goedkoper in combinatie met Weekendvrij voor Nederland, zolang het geen incidentele reizen zijn . Een enkele reis tot Noorderkempen kost dan 5 euro plus een reis met de Railpass voor 7,70. Meer dan 12,70 hoeft een enkele reis verder dan Mechelen of Sint Niklaas niet te kosten. Naar Arlon, Dinant of de Panne is even duur. Ik kan vanuit West-Nederland die treinen halen, maar het is me niet bekend waar u woont. Weekendvrij is dan snel interessant, maar dat is een afweging. Ik reis doorgaans met Dalvrij en deze combinatie, alleen eerste klas en dat is dan 11,80 vanaf Noorderkempen.
Overigens is het weekendretour wel geldig vanaf Noorderkempen. Cruciaal is hoe u in Nederland reist.
Reputatie 3
Vanuit Leerdam, waar ik woon, midden Nederland (!), kan ik nu niet meer op zaterdag om 8.15 uur in Antwerpen staan. Dat wordt dan 9.10 uur, met de boemeltrein uit Roosendaal. Wel eerder vertrekken.
Vrijdags is 8.15 uur in Antwerpen nog haalbaar via de omweg Den Bosch en Breda. Maar dan moet ik ook veel eerder vertrekken, in de nacht.
Het is onaangenaam geworden dit soort dagreisjes nog te maken, omdat - ik herhaal - de reisduur in Nederland aanzienlijk langer is (ook terug) én duurder, én je komt in Antwerpen op zaterdagen pas een uur later aan.
Reputatie 3
Geachte Thom,

Het NMBS-weekendretour is te bemachtigen bij een NMBS-automaat. Dat kan in Noorderkempen, maar dan moet je uitstappen en met de volgende trein, een later uur, verder.
Je kunt een weekendretour bij NMBS ook via internet kopen en zelf uitprinten, maar via IDeal lukt de betaling niet als je een bankrekening hebt bij bijvoorbeeld de Rabobank of ABN. Probeer maar.
Hierboven heb ik dit allemaal al eens eerder uitgelegd.
Reputatie 7
Badge +4
6.48 van Leerdam en 09.15 in Antwerpen is een uur later, maar geeft nog wel mogelijkheden bij de zuiderburen. Het is een keuze waar ik wel mee zou kunnen leven.
Reputatie 4
Geachte Thom,

Het NMBS-weekendretour is te bemachtigen bij een NMBS-automaat. Dat kan in Noorderkempen, maar dan moet je uitstappen en met de volgende trein, een later uur, verder.
Je kunt een weekendretour bij NMBS ook via internet kopen en zelf uitprinten, maar via IDeal lukt de betaling niet als je een bankrekening hebt bij bijvoorbeeld de Rabobank of ABN. Probeer maar.
Hierboven heb ik dit allemaal al eens eerder uitgelegd.

Dan zit je op de verkeerde site je moet b-europe gebruiken daar kan je wel met ideal betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Met een creditcard gaat het prima. Gewoon van Noorderkempen naar je bestemming met B-europe en dan de goede biljetkeuze maken. Daar staat het weekendretour bij. Je reist vanaf Noordekempen met je Belgische e-ticket en dan kun je blijven zitten, het zijn aansluitende trajecten.

Edit: Je koopt uiteraard een binnenlands kaartje dus niet bij B-Europe. Niks automaat en uitstappen.

http://www.belgianrail.be/nl/Home.aspx
Reputatie 4
Met een creditcard gaat het prima. Gewoon van Noorderkempen naar je bestemming met B-europe en dan de goede biljetkeuze maken. Daar staat het weekendretour bij.
Ideal bij B europe kan ook met Rabobank. Ik heb zelf ook Rabobank en al meerdere kaartjes gekocht.
Reputatie 3
Ik heb geen creditkaart.
Wat u schrijft over boeken via B-Europe is onjuist. Er staat géén weekendretour bij. Wel 50 procent korting in België, waar het weekendretour qua prijs op neerkomt. Maar voor de 50 procent kortingskaart in België gelden andere voorwaarden.
Reputatie 4
Ik heb geen creditkaart.
Wat u schrijft over boeken via B-Europe is onjuist. Er staat géén weekendretour bij. Wel 50 procent korting in België, waar het weekendretour qua prijs op neerkomt. Maar voor de 50 procent kortingskaart in België gelden andere voorwaarden.

Als je een kaart vanaf Roosendaal koopt kan het wel.
Reputatie 3
Bij B-Europe zie ik nergens weekendretour staan, ook niet via Roosendaal, ook niet via Breda,
Reputatie 4
Bij B-Europe zie ik nergens weekendretour staan, ook niet via Roosendaal, ook niet via Breda,
Dan moet je bij de biljetten roosendaal kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Het is bij de NMBS binnenland. Het is een binnenlands kaartje. Het geldt niet in het buitenland,dat is nu net het probleem.