beantwoord

Voordelig reizen naar België



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Met de Thalys hetzelfde euvel. U kunt nooit via Breda en Hazeldonk een snelheid hebben bereikt van 310 kilometer per uur, gemiddeld, onmogelijk.
Thalys rijdt helemaal niet via Breda en kan de baanvaksnelheid van 300 km/u rijden op de HSL. Dat is uiteraard niet de gemiddelde snelheid.
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
De Thalys rijdt langs Breda, niet via Breda. Verdiep U nu eerst eens in de zaken alvorens maar van alles te roepen.

Dat zouden inderdaad meer mensen moeten doen. Zo was er laatst iemand die beweerde dat er in Japan geen dubbeldekkers rijden.
Thalys en Eurostar rijden inderdaad gewoon 300 km/u op de HSL in Nederland, elke dag weer.
Dat een Thalys in Essen gesignaleerd was kan ook, dan was deze omgeleid door werkzaamheden of een verstoring.
Badge
Oud nieuws, is al langere tijd bekend dat er geen nieuwe actie chipkaartjes meer verkocht zouden worden.

Dit is vooral vanwege het feit dat er in de spits ruimte gebrek is in de treinen en het tegen ander klanten niet eerlijk is om dan mensen met een actiekaartje in de spits te laten reizen. Het is eigenlijk heel apart geweest dat er jaren wel goedkope kaartjes zijn verkocht waarmee je in de spits mocht reizen als je reis voor de spits was begonnen.
Reputatie 7
Badge +4
Bij de dalabonnementen, waarmee je moet en kunt inchecken, wordt dit echt niet afgeschaft. Met de huidige actietickets, die zeer goedkoop zijn, is de voorwaarde dat je je tijdens de spits niet in de trein mag bevinden.

Als dat voor de gewone abonnementen niet meer zou mogen, stort het systeem in elkaar, want dan worden die abonnementen nog maar beperkt verkocht. De truc met deze abonnementen is dat de mensen die nog voor de spits inchecken doorgaans nog maar een half uur reizen, en dan begint de echte drukke spits pas. Mensen na negen uur reizen, door de korting, wel in grote aantallen, maar die hou je ook uit de spits.

Het systeem om voor de spits in te checken en toch de reis mogen afmaken, is zo dom nog niet, want de modale reis duurt 30 a 35 minuten. Om zeven uur 's ochtends moet de echte spits nog beginnen. NS denkt volgens de wet van de grote getallen. Om die reden blijft het inchecken buiten de spits en de reis afmaken in de spits, dan wel met een abonnement, echt wel bestaan.

Mensen staren zich dood op reizigers die voor de spits inchecken en dan van Groningen naar Vlissingen rijden, of een andere lange afstand. Die zijn er wel, maar betrekkelijk weinig. Het is helemaal geen manco in het systeem dat dit kan.

Denk niet in concrete gevallen, maar in (termen van de wet) van de grote getallen. Wiskundige types weten wel waarom.
Reputatie 5

Wie neemt het op zich om, refererend aan bovenstaande argumenten, brieven te schrijven naar de leden van de Tweede Kamer, de gemeenteraad van Dordrecht, Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant en de NS-directie?

Ik zou zeggen ga je gang Jos! Schrijf er op los!
Reputatie 4
Wat u nu schrijft is juist, maar dan zijn die creditcards toch niet gratis? Gratis bestaat niet in het bankwezen.
Dus dit is geen acceptabele manier om op de website van NMBS een kaartje te kopen.

De aanschaf is gratis. Na 1 jaar moet je betalen dus daarin geef ik je gelijk bovendien kost storten 0,95. Het is dus inderdaad verre van ideaal.
Ik zou het ook alleen voor het kopen van treinkaartjes niet aanraden.
Reputatie 3
U wilt mij het zwijgen opleggen?
Dat er al ruim 9.000 keer naar deze site is gekeken, betekent dat het gaat om een onderwerp dat onder veel mensen leeft.
Vroeg arriveren in Antwerpen, zoals voorheen om 8:15 uur,
zit er voorlopig helemaal niet in. Een uur later.

Je kunt vanuit Leerdam nog steeds om 08:15u arriveren in Antwerpen CS.

https://www.nsinternational.nl/nl/treintickets#/NLLDM/BEABC/ob/20180615

Reputatie 7
Badge +3
@Melvinhage
Jos Kool gewoon laten zeuren en niet meer op reageren.
Uw zin ‘Het online betaalsysteem iDEAL wordt in België niet gebruikt’, is dus onjuist.

An sich is iDEAL een Nederlands systeem, alleen een groep Nederlandse banken doet mee. De Belgen hebben inderdaad als tegenhanger Bancontact. Wat je wel steeds meer ziet, en dat is waar je op doelt waarschijnlijk, is dat buitenlandse partijen iDEAL accepteren omdat ze ook Nederlandse klanten willen bedienen. Tussen verkoper en koper zit een zogenaamde PSP, een 'payment service provider'. Deze partij verwerkt de transactie. Steeds meer internationale PSP's zijn iDEAL als een van de vaak vele betaalmogelijkheden aan gaan bieden aan hun klanten. Op die manier kan je als buitenlandse partij dus relatief eenvoudig ook iDEAL betalingen accepteren.

Andersom werkt dat ook, voor een aantal Nederlandse partijen heb ik in het verleden naast de in Nederland bekende betaalmethoden ook Bancontact geimplementeerd om zo ook Belgische klanten te bedienen.
Reputatie 7
Badge +3
De problemen met/bij de spanningsluizen in Nederland zijn opmerkelijk. In andere landen liggen ook spanningsluizen maar daar hoor je bijna nooit over vergelijkbare problemen. Nu wordt er weer gesproken over het aanpassen van de spanningsluizen.
https://www.treinreiziger.nl/ns-jammer-hsl-nog-wordt-verbeterd/
De staatssecretaris wil eerst eens afwachten of er met de ICNG ook zoveel problemen zullen zijn.
De kernvraag is of het aan de baan of aan de treinen ligt dat er zoveel problemen zijn. Ik ben geneigd te zeggen dat het aan de treinen ligt.
Reputatie 7
Badge +3
De kans op problemen bij de spanningssluizen is behoorlijk wat groter door het rijden via Breda. Er moet twee keer meer worden omgeschakeld dan bij het doorrijden op de HSL langs Breda.

Wanneer je het aantal problematische passages wilt verminderen dan is het natuurlijk veel beter om de IC Brussel niet meer via Breda te laten rijden maar rechtstreeks van Rotterdam Centraal naar Noorderkempen. Je zou dan een pendeltrein kunnen inleggen tussen Breda en Noorderkempen die aansluit op de op de IC. De IC Brussel wordt daar zo'n 15 minuten sneller door vanwege het vervallen van het kopmaken in Breda.

Lijkt me een raar idee, nog los van de extra kosten. Dan moeten de reizigers van Breda naar Antwerpen onderweg gaan overstappen. En een snellere trein is trouwens geen issue, daar was de Thalys juist voor uitgevonden.
Reputatie 7
Badge +3

@Lijkt me een raar idee, nog los van de extra kosten. Dan moeten de reizigers van Breda naar Antwerpen onderweg gaan overstappen. En een snellere trein is trouwens geen issue, daar was de Thalys juist voor uitgevonden.Helemaal niet zo'n raar idee. De IC Brussel had vervangen zullen worden de Fyra en die stopte noch in Breda, noch in Noorderkempen. Reistijd van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal zou iets meer dan een uur geweest zijn.

Ja, maar daarnaast zouden er ook Fyra's Den Haag-Breda-Brussel komen. Die zijn geschrapt toen de NMBS er commercieel achter kwam dat dat een bodemloze put zou worden .

Daarnaast zou die Fyra aanzienlijk hogere tarieven krijgen dan de IC Brussel nu heeft, aparte tarieven volledig gescheiden van de binnenlandse Nederlandse en Belgische tarieven (dus ook geen OV-studentenkaarten geldig zoals nu). Juist de huidige lage tarieven van de IC Brussel leiden er toe dat er nul speelruimte is om de diensten te verbeteren.

Het fundamentele probleem is dat er bij de aanleg van de HSL vooraf nooit goed is nagedacht over hoe die lijn rendabel geëxploiteerd zou moeten worden. Men had maar klakkeloos aangenomen dat de reizigers bereid zouden zijn voor sneller vervoer een veel hogere prijs dan nu te betalen.
Reputatie 3
Bericht aangepast door moderator.

Een vriend gaf mij vanmorgen via e-mail het volgende advies: Schrijf Roger van Boxtel persoonlijk aan.
Reputatie 4
Doe het maar veel succes.
Reputatie 3
Gelet op bovenstaande commentaren lijkt het mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.
- Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen.
- Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein (tot 9 april) en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:

- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.
Reputatie 7
Badge +3
Roger van Boxtel? Was dat niet die man die zei dat NS ging meebieden op Dordrecht-Geldermalsen terwijl de inschrijvingstermijn al lang gesloten was?
Dan creëer je meer problemen dan je er oplost.

  • Geen verbinding meer tussen Breda en Noorderkempen / Antwerpen.
  • Geen verbinding tussen Roosendaal en alle stations tussen Essen en Antwerpen C. Veel reizigers die nu gebruik maken van de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen C maken gebruik van die tussenliggende haltes.
  • De stoptrein van Puurs naar Essen door laten rijden naar Roosendaal (indien weer rechtstreeks) is een extra rijtijd van ongeveer 7 a 8 minuten en dus veel goedkoper om uit te baten dan een extra verbinding Antwerpen C - Noorderkempen.
De ideale situatie zou als volgt zijn:

  • Huidige Beneluxtrein niet meer laten stoppen in Breda en Noorderkempen.
  • Extra verbinding Breda - Antwerpen C (eventueel verder) met stop te Noorderkempen en Antwerpen Luchtbal.
  • Stoptrein Roosendaal - Puurs weer rechtstreeks en om het half uur. Op dit moment rijdt er om het half uur een stoptrein Essen - Puurs. Toen deze nog rechtstreeks ging had men in Roosendaal een keertijd van ongeveer 45min. Als je dit verlaagt naar 15 min kan je om het half uur rijden.
Hiervoor moeten natuurlijk wel een eerst aantal zaken gebeuren:

  • De vernieuwde MR75's moeten worden toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet, of het grensbaanvak naar Roosendaal moet worden uitgerust met TBL1+ / ETCS.
  • Er moet performant treinmaterieel komen om tussen Breda en Antwerpen C te rijden. Dit zouden mogelijk de M7 dubbeldekkers kunnen worden. https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-treinen-nmbs-kunnen-naar-roosendaal-en-maastricht/ ofwel in de toekomst met de ICNG.
En ander voorstel dat vaak valt is de huidige IC Charleroi - Essen doortrekken naar Roosendaal. Deze is door zijn vele stops tussen Essen en Antwerpen C echter amper sneller dan de huidige stoptreinen en reizigers van/naar Wildert, Kijkuit en Sint-Mariaburg zouden hun verbinding met Roosendaal verliezen. Ook is hier momenteel nog geen geschikt treinmaterieel voor.
Reputatie 3
Klopt. Dat zei hij begin januari in een actualiteitenprogramma. En een paar dagen later schreef Treinreiziger.nl:

Qbuzz wint MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen

Nederland is binnenkort een nieuwe treinvervoerder rijker: Qbuzz. Het Italiaanse Qbuzz mag vanaf het einde van 2018 het openbaar vervoer gaan verzorgen in de regio Drechtsteden-Albasserwaard-Vijfheerenlanden. Bij de concessie hoort ook het spoorvervoer Dordrecht – Geldermalsen. De concessie is nu nog in handen van Arriva.
De nieuwe concessie heeft een looptijd van 8 jaar, met een optie op twee verlengingen. Arriva deed ook een gooi naar de concessie, maar greep ernaast. Dat geldt ook voor het Israëlische EBS. NS-topman Roger van Boxtel liet eerder weten ook interesse te hebben in de MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen, de inschrijfperiode voor de concessie was toen echter al verstreken.
Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Door de winst wordt Qbuzz ook een treinvervoerder. Of Qbuzz nieuwe treinen gaat bestellen is bij onze redactie niet bekend. Dat ligt niet voor de hand. In de concessie is geregeld dat de nieuwe vervoerder de treinstellen moet overnemen van de huidige vervoerder.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is "performant" treinmaterieel? Of bedoel je "geschikt"? Of aan de eisen voldoend?🤔
https://www.techopedia.com/definition/28231/performant
Reputatie 3
Arriva heeft het op die MerwedeLingelijn overigens uitstekend gedaan. Vriendelijk, behulpzaam personeel. Een enkele keer viel er wel eens een trein uit, maar de oude Duitse treinen zijn nog steeds goed bruikbaar. Het interieur en exterieur zien er behoorlijk uit.
Belangrijk pluspunt: je kunt gratis je fiets meenemen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Zó zelfs dat je tijdig op het station moet staan, in volgorde, als ongeschreven regel, om mee te kunnen. (Maximaal 12 fietsen).
Arriva was een grote verbetering ten opzichte van NS, omdat de frequentie werd verdubbeld. Van eenmaal per uur naar tweemaal per uur. Tussen Gorinchem en Dordrecht zelfs viermaal per uur.
Die dienstregeling, die in Dordrecht en Geldermalsen goed op de NS-treinen aansloot, bood mij de mogelijkheid snel naar Antwerpen en verder te reizen. Terug van Antwerpen naar mijn woonhuis (ik woon vlakbij het station) was de reisduur slechts 1 uur en 37 minuten.
Met het opheffen van de Beneluxtrein is dit hele systeem bedorven.
Wat is "performant" treinmaterieel? Of bedoel je "geschikt"? Of aan de eisen voldoend?🤔


https://www.techopedia.com/definition/28231/performant


Hiermee bedoel ik treinmaterieel toegelaten is en dat naar behoren werkt op dat stuk infrastructuur.
De huidige Benelux treinen mogen dan wel toegelaten zijn maar je kan niet zeggen dat het heel betrouwbaar werkt.

http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/performant
Goed presterend in deze context dus.
Reputatie 7
Badge +3
Welke oude Duitse treinen op de MerwedeLingelijn????
Reputatie 7
Badge +4
Vlaams is Nederlands en vaak beter Nederlands ook. Mogelijk een afleiding van performance, al zijn de Vlamingen doorgaan puristischer om historische redenen.