beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
Het personeel verwondert zich er zelf over dat deze treinen het na zoveel jaar nog zo goed doen.
Reputatie 7
Badge +4
Wel opvallend: Je kunt in Rotterdam de IC Brussel nemen om xx 10 en als je de IC naar Eindhoven pakt om xx14 met een overstap in Breda, kun je daar de trein naar Brussel weer nemen.
Reputatie 7
Badge +3
"Performant" betekent in Vlaanderen krachtig, sterk, snel of goed presterend, precies zoals het Vlaams woordenboek dat aangeeft.

In het verband van een trein die voldoet aan de toelatingseisen is dat niet relevant. Een minder goed presterende trein (bijvoorbeeld een trein met minder krachtige tractiemotoren) kan toch aan de toelatingseisen voldoen.
Reputatie 6
Badge
Ik ben dit weekend met de Intercity over de 'HSL' naar Belgie gegaan. Op de heenweg 20 minuten vertraging met dit fantastische materieel, wat resulteerde in 60 minuten vertraging, door een uurlijkse aansluiting. Gisteren een uur vertraging te Breda. Vrij chaotisch op dat station: Door werkzaamheden vond NS het een slim idee, de IC vanuit Brussel in te korten tot Breda.

Veel toeristen met koffers trap op, trap af, omdat de een na de andere trein (datzelfde fantastische ICR materieel uitviel en er voortdurend spoorwijzigingen waren. Het was echt top geregeld. Uiteindelijk gingen veel toeristen via Den Bosch naar Amsterdam, omdat de betrouwbare HSL (kuch kuch) dit niet bleek te zijn.

De grap: De IC Den Haag Eindhoven was gisteren ingekort tot Breda. Had NS de IC Brussel gewoon laten rijden, scheelde dit voor de toeristen veel gedoe en sowieso 2x overstappen. Op het andere halve uur had dat de IC Den Haag-Breda kunnen worden ingezet. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam hadden van een van de talloze andere IC gebruik kunnen maken en tussen Brussel en Amsterdam was er voor de toeristen een fatsoenlijke verbinding. (Ook al had de IC tussen Breda en Den Haag wel gereden, dan was vier minuten overstap met alle koffers niet reel.)

NS fix je s..t en zorg dat die treinen over de HSL wel goed rijden. Ik heb oprecht medelijden met reizigers die dagelijks afhankelijk zijn van dat materieel en die 'HSL'. Zo reed gisteren 'maar liefst' 60 procent van de treinen over de HSL op tijd. Complimenten, goed gedaan.

(Tussen Amsterdam en Rotterdam gaat het -al- ruim een jaar best ok, maar nu rond/via Breda zijn hele zure punctualiteitscijfers op die 'HSL')
Reputatie 7
Badge +4
Grappig, maar je kunt performant ook zien als hoe het voor de reiziger als product presteert. Dat techniek er mee samenhangt is evident. Ondanks dat ik wekelijks in België vertoef, heb ik dit woord overigens nog nooit door iemand horen uitspreken.

Ik heb mijn standpunt al eens eerder weergegeven: Laat de ICBrussel Breda overslaan, dan doe je recht aan waar de lijn voor is aangelegd en dat is populair gezegd een snelle verbinding. Eindhoven-Antwerpen als tussenslag met een stop in Noorderkempen. Nu het meest bespottelijke politieke voorstel aller tijden is afgeblazen, bestaat er wel ruimte voor wat steun aangaande de Europese gedachte, al is het eigenlijk een ander potje en eigenlijk in strijd met de regels. En Tamzin wacht dit lot, sommige zaken mogen best wat gesteund worden. 😀:

Reputatie 3
Geachte Raymond,

Dank voor uw verslag. Dit baart toch zorgen, het gedoe met die TSL.
Woensdag ga ik naar Dinant. Jawel, met diezelfde trein, grensovergang Hazeldonk, voor het eerst.
Benieuwd of ik nog op diezelfde dag naar thuis kan terugkeren.
Reputatie 7
Badge +3
Gelet op bovenstaande commentaren lijkt het mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.
- Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen.
- Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.

En wie gaat al die extra treinen betalen? Er moet nu al dik geld bij. Je kunt wel roepen dat NS geen winst mag maken maar wie betaalt de verliezen dan?
Reputatie 7
Badge +3
Het personeel verwondert zich er zelf over dat deze treinen het na zoveel jaar nog zo goed doen.
Welke oude treinen????
Reputatie 3
Kijk nog eens naar de voordelen.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein (tot 9 april) en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:

- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.

Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal.
De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda.
Dan kan de NMBS-automaat die nu in Roosendaal staat, kunnen verhuizen naar Breda.
Reputatie 7
Badge +4
Oh, jawel hoor. Overstappen op Brussel-Noord is het meest zekere.😇
Reputatie 3
De laatste zin bevatte een tikfout en moet zijn: Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.

Wat vinden anderen van mijn plan?
Hieronder nog eens zonder interrupties.

Gelet op bovenstaande commentaren lijkt het mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein (tot 9 april) en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:
- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.

Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal.
De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.

De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.
Reputatie 3
Geachte Tamzin,

Als antwoord op uw vraag: Welke oude treinen? het volgende:
Ik zie die Arrivatreinen al dertien of veertien jaar rijden, en het was al overgespoten, gerenoveerd materieel.
Mocht u menen dat het anders is, dan moet u dat schrijven.
Reputatie 3
Oh, jawel hoor. Overstappen op Brussel-Noord is het meest zekere.😇

Geachte Thom,

De aanbevolen route loopt niet via Brussel-Noord maar Zaventem.
Reputatie 4
Vanaf Leerdam naar Dinant stap je met de roosendaal route over in Brussel noord. Via Breda op de luchthaven Brussel.
Reputatie 3
De oude rode boemeltrein Roosendaal - Antwerpen rijdt morgen niet, zoals ik eerder (hierboven) al heb vermeld. Pas over een paar weken is die treindienst weer normaal.
Ik heb een kaartje gekocht bij NS-International (vroegboekkorting) en de route loopt via Breda en Noorderkempen en overstappen in Zaventem.
B-Europe geeft hetzelfde aan.
Reputatie 6
Badge
Mocht je vaker wat verder Beglie inreizen, dan is het sterk aan te bevelen om op een Belgisch station voor een volgende keer de railpass te kopen: 77 euro voor 10 ritten. Top deal. Je kan dat vanaf Noorderkempen gebruiken.
Reputatie 4
Mocht je vaker wat verder Beglie inreizen, dan is het sterk aan te bevelen om op een Belgisch station voor een volgende keer de railpass te kopen: 77 euro voor 10 ritten. Top deal. Je kan dat vanaf Noorderkempen gebruiken.
In de zomer kon je toch voor een bepaald bedeag 1 maand onbeperkt reizen?
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
Die Arriva-treinen zijn eind 2006 nieuw aangeschaft bij Stadler (in Zwitserland en niet in Duitsland) en dus 11.5 jaar oud. De gemiddelde trein heeft een levensduur van 30-40 jaar dus die treinen hebben nog heel wat jaartjes te gaan.

Ter vergelijking: de Beneluxtreinen zijn 35 jaar oud.
Reputatie 3
@Jos Kool
Die Arriva-treinen zijn eind 2006 nieuw aangeschaft bij Stadler (in Zwitserland en niet in Duitsland) en dus 11.5 jaar oud. De gemiddelde trein heeft een levensduur van 30-40 jaar dus die treinen hebben nog heel wat jaartjes te gaan.Ter vergelijking: de Beneluxtreinen zijn 35 jaar oud.

Alle lof voor Arriva!. Dank voor uw informatie. Ik laat me graag corrigeren.
Reputatie 3
Vandaag onderstaande brief verstuurd:

Leerdam, 15 oktober, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Onderwerp: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.

Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Graag uw aandacht voor het volgende. Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat per 9 april dit jaar de zogeheten Beneluxtrein , via Dordrecht en Roosendaal, is opgeheven, ter wille een andere route, op het traject van de HSL, met stopplaatsen in Breda en Noorderkempen.
Voor mij was dit reden een topic te starten op NS Community: Hoe reis ik nu voordelig naar België? Het superdagretour is afgeschaft! Het opheffen van de Beneluxtrein heeft alleen maar nadelen.

Dit is een veel gelezen topic; inmiddels al meer dan 13.800 hits (lezers). De meest gehoorde klachten zijn:
- aanzienlijke prijsstijgingen,
- latere aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen,
- langere reisduur vanaf andere stations dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam,
- veel storingen tussen Brussel en Breda die tot vertragingen leiden.

Eigenlijk is het een litanie van kritische opmerkingen, tot in detail. Ik zal bijlagen hierbij meesturen, zodat u zelf snel de aard van de problemen kan doorgronden.
Begrijp me goed, het gaat mij er niet om nu de klachten herhalen, ik schrijf u met een ander doel.

Resumerend en nadenkend kwam ik tot een oplossing van de problemen, die ik ook heb gepubliceerd, tien dagen geleden. De reacties hierop en de zeer snelle toename van het aantal hits, geven mij de indruk dat mijn voorstel brede steun geniet, onder wie treindeskundigen en personeelsleden van NS, die gewoonlijk alert en scherp reageren wanneer er sprake is van feitelijke onjuistheden.
Ik denk ook dat het een haalbaar plan is, met medewerking van de NMBS uiteraard.
Welnu, dit is mijn voorstel, eigenlijk heel simpel, kan op één A-viertje:

Het lijkt mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.

Voordelen:

De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.
De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.

Aldus mijn voorstel. Het zal ongetwijfeld een financieel offer vergen van de NS om deze dienstregeling te realiseren, maar de situatie zoals die nu is, is voor vrijwel alle treinpassagiers naar Vlaanderen (en vergeet het NS-personeel niet) uiterst vervelend. Het kan zo niet langer. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool
Reputatie 7
Badge +4
In de zomer kon je toch voor een bepaald bedeag 1 maand onbeperkt reizen?

Misschien heb je hier wat aan. Go Unlimited voor een aantrekkelijke maandprijs van 25 euro.

Reputatie 3
Gisteren, 4 juli, met de trein heen en weer geweest naar Dinant. Op de heenweg verliep de reis prima, maar terug ging het fout met de tragesnelheidslijn (TSL) van NS, richting Amsterdam Centraal.
Bij het overstappen in Zaventem stond op de display: ‘Aankomst moet nog worden bevestigd’. Er stonden niet veel reizigers te wachten, maar er groeide onrust onder mensen die een vliegtuig op Schiphol moesten halen.
Een kwartier later meldde de display, nadat de aankomsttijd al was verstreken: ‘Vertraging van 28 minuten’. Uit ervaring weet ik dat de vertraging dan nog wel eens rap kan oplopen. Ditmaal bleef het bij 28 minuten.
Een conducteur zag ik niet, dus ik kon niet vragen waardoor de vertraging was veroorzaakt. Ik meen dat deze trein start in Brussel-Midi, niet ver van Zaventem.
De TSL voerde de snelheid zodanig op dat de vertraging werd gereduceerd tot 22 minuten bij aankomst in Breda. Daar moest ik wachten op de trein naar Dordrecht, een latere dan gepland.
Ik zag dat de TSL, op hetzelfde perron, niet doorreed, maar 15 (!) minuten bleef staan, waardoor de vertraging dus opliep tot 37 minuten.

Breda, zo heb ik nu gezien, lijkt me helemaal geen geschikte halte voor een snelle treinverbinding, omdat de trein arriveert aan de westzijde van het station en ook weer vertrekt aan de westzijde. Je rijdt tweemaal langs het NAC-stadion. Nabij dit stadion divergeren de spoorlijnen.
Het is een situatie zoals vroeger, tot 2007, in Antwerpen, als kopstation, voordat de tunnel naar Berchem was gegraven. Toen moest de trein naar Brussel arriveren aan de noordzijde en ook weer vertrekken via de noordzijde.
Het is omslachtig en tijdrovend, omdat de machinist van de voorkant naar de achterkant moet lopen en de andere locomotief moet starten. Je hebt ook twee locomotieven nodig.
Reputatie 3
Eén van de bijlagen die ik de heer Van Boxtel heb toegezonden is de volgende:

NS International zit nog altijd veel te hoog in de boom wat de tarieven betreft om richting Vlaanderen te reizen. Het zijn waarlijk spectaculaire verschillen.

Paar voorbeelden.
Een retour Roosendaal – Antwerpen op een zaterdag kost bij NS Internationaal 17,60 euro.
Ook als je vroeg boekt. Maar dan wel met een kortingskaart van 40 procent.
Zonder kortingskaart is het tarief 19,60 euro.
Hetzelfde retour kost bij de NMBS-automaat in Roosendaal 9,60 euro, een weekendretour.

Laten we verder reizen.
Een retour Roosendaal – Oostende op een zaterdag kost bij NS International maar liefst 65,60 euro. Maar dan wel met een kortingskaart van 40 procent. Zonder kortingskaart is het tarief 67,60 euro.
Ditmaal werkt de vroegboekkorting wel en is het tarief 48 euro.
Hetzelfde retour kost bij de NMBS-automaat 26,80 euro, weekendretour, zonder vroeg te boeken. Een seniorenbiljet kost 10,10 euro.

Een retour Breda – Antwerpen op een zaterdag kost bij NS International 24,80 euro. Zonder kortingskaart van 40 procent is het tarief 28,40. Met vroegboekkorting is dat 22 euro.
Laten we verder reizen.

Een retour Breda – Oostende op een zaterdag kost bij NS Internationaal maar liefst 70 euro.
Zonder kortingskaart van 40 procent is het tarief 73,50. Met vroegboekkorting is dit 48 euro, ook zonder kortingskaart.
Een weekendretour Antwerpen – Oostende kost bij de NMBS 20,20 euro. Een seniorenbiljet 6,50 euro.

Wie een beetje kan rekenen moet het maar zeggen.
Reputatie 4
Ik vermoed dat ik die trein op de borden in Antwerpen heb gezien. Ik was gisteren namelijk naar Bobbenjaanland geweest.

Ik denk niet dat het aan de trein ligt want de Thalys in de richting van Amsterdam had zelfs 96 minuten vertraging en de de Nederlandse IC brussel richting Brussel had ook veel vertraging.
Reputatie 3
Bericht in Het Nieuwsblad, 20 oktober, 2018:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181020_03859682