beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
Wat u nu schrijft is juist, maar dan zijn die creditcards toch niet gratis? Gratis bestaat niet in het bankwezen.
Dus dit is geen acceptabele manier om op de website van NMBS een kaartje te kopen.
Reputatie 4
Wat u nu schrijft is juist, maar dan zijn die creditcards toch niet gratis? Gratis bestaat niet in het bankwezen.
Dus dit is geen acceptabele manier om op de website van NMBS een kaartje te kopen.

De aanschaf is gratis. Na 1 jaar moet je betalen dus daarin geef ik je gelijk bovendien kost storten 0,95. Het is dus inderdaad verre van ideaal.
Ik zou het ook alleen voor het kopen van treinkaartjes niet aanraden.
Reputatie 6
Badge
Komend weekend pendelt de IC Brussel vanaf Roosendaal naar Antwerpen. Een uitgelezen kans om goedkoop naar België te gaan, met een weekend retour Roosendaal via NMBS.
Reputatie 3
Goede tip! Dit is blijkbaar eenmalig, vanwege werkzaamheden, want de weken daarna gaat de nieuwe, dure, trage dienstregeling weer via de omweg Breda.
Wel pas op z'n vroegst aankomen in Antwerpen om 9.15 uur. Althans voor mij. Een uur later dan voorheen.
Voor wie er nostalgische zin in heeft: toch nog één keer, zaterdag 2 juni (of zondag), met een NS-trein over het traject Roosendaal - Antwerpen!
Reputatie 4
Flixbus en luchtvaartmaatschappijen concurreren op tal van lijnen van Nederland naar het buitenland met de trein. Van Amsterdam naar Brussel kun je ieder dag 10x met Thalys, 12x met NS, 25x met Flixbus en 4x met het vliegtuig (hoewel dat laatste gezien de afstand niet zo zinvol is). Concurrentie genoeg dus, zelfs als je geen auto hebt.

Veolia wilde jaarlijks €300.000 per jaar voor het afdekken van de verliezen van het fietsvoetveer. De Provincie dacht het zelf kostendekkend te kunnen maar zit nu met een tekort van €1.000.000 per jaar omdat het personeel nu ambtenaar is geworden en de personeelskosten daardoor veel hoger zijn geworden terwijl het aantal passagiers fors is gedaald.

De enige landen waar de treindiensten op grotere schaal zijn geprivatiseerd zijn Engeland en Duitsland. In Engeland is sindsdien het aantal reizigers verdubbeld en in Duitsland is het met 70% gestegen. Bij de niet-geprivatiseerde Franse spoorwegen daalt het aantal reizigers ieder jaar verder.

Treinreizen in Engeland zijn wel de duurste in heel europa.
Reputatie 7
Badge +3
@Melvinhage
De trein in Engeland is alleen erg duur als je pas op het station een kaartje koopt en ook geen reductiekaart hebt. Maar dat geldt in Duitsland en Nederland net zo goed. In veel andere landen zoals Belgie en Frankrijk is het goedkoper maar dat komt enkel doordat de treinkaartjes daar enorm gesubsidieerd worden door de belastingbetaler en niet omdat het staatssysteem efficiënter werkt.
Reputatie 5
Als je vroeg boekt en flexibel bent dan kan je best goedkoop reizen in Engeland. Ooit voor 15 pond van Bristol naar Londen gereist inclusief plaatsresevering.
Reputatie 4
Als je vroeg boekt en flexibel bent dan kan je best goedkoop reizen in Engeland. Ooit voor 15 pond van Bristol naar Londen gereist inclusief plaatsresevering.
in feite vergelijkbaar qua prijzen met de thalys en eurostar als we kijken naar vroegboeken.
Reputatie 3
Waarom gaan de laatste reacties over reizen in Engeland?
Dit podium gaat over de verslechtering van de treindienst naar België, met name Antwerpen. Dit geldt tenminste voor heel veel reizigers.
Bestaat er in de nabije toekomst kans op verbetering, iets wat lijkt op de kwaliteiten van de vroegere Beneluxtrein: in reisduur, in prijs en het vroeg arriveren in Antwerpen op zowel werkdagen als zaterdagen?
Reputatie 4
Het ging over de vergelijking met prijzen met Engeland maar dat even ter zijde. Ik gelezen op dit forum dat de NS en NMBS aan overleggen zijn over het traject Roosendaal - Antwerpen. Er waren plannen om een tweede stoptrein per uur te laten rijden maar die mag vanwege een toezichthouder niet rijden of zo.
Reputatie 4
Ik verwacht geen enkele verbetering van de geldwolven bij de NS.
Reputatie 3
De verandering op 9 april jongstleden, het opheffen van de Beneluxtrein, is heel sneaky gegaan. Op zijn Nederlands gezegd: vals, gluiperig.
Geen getrompetter van de PR-afdeling.
Ik wist van niets. Ben ik dan zó onnozel geweest?
Als voorbereiding op een reis, een week later, klikte ik op de NS-automaat, ter bevestiging van mijn voornemen, Leerdam - Antwerpen aan, met 100 procent vrij reizen in Nederland, en kreeg verrassende tarieven te zien van maar liefst 19,60 euro via Hazeldonk, waarvan ik nooit had gehoord, en via Roosendaal ruim 15 euro.
Ik dacht dat de NS-automaat kapot was, wat vaker is voorgekomen.
Daags daarna opnieuw gekeken: weekendretour stond niet meer op het menu, superdagretour stond niet meer op het menu; alleen retour, bij voorkeur, als je het niet corrigeert, via Hazeldonk.
Toen oriënteerde ik me maar eens op internet en kwam ik erachter dat de NS stilzwijgend de hele dienstregeling overhoop had gehaald!
Reputatie 4
Via Roosendaal kan een loskaartje goedkoper wezen. Helaas heeft Breda geen belgische automaat dus splitsen gaat niet werken. Hoe het goedkoper kan voor jou zonder creditcard weet ik niet.

Het is op geen enkel punt een verbetering voor de reizigers. Op HSL rijden met een normale tren is qua reistijd natuurlijk zinloos.
Reputatie 4
Ik had er ook last van toen ik naar Bobbenjaanland een pretpark in Belgie ging. Ik had in Vlissingen de trein gemist die "aansluiting" had met de stoptrein naar Antwerpen. Ik had toen de volgende trein genomen naar Roosendaal en via Breda naar antwerpen gereist. Ik had een enkele reis gekocht. Ik reisde in het weekend en ik was bijna 10 euro kwijt voor een enkele reis naar Antwerpen dat is 2x zo duur als een weekend retour van Belgie via Roosendaal.

Toen wilde ik nog een kaartje kopen en toen was de gopass of weekend retour goedkoper van Roosendaal naar Herentals dan een los kaartje essen-herentals retour en essen - roosendaal enkele reis.

Het wordt er dus niet beter op maar ingewikkelder met die twee routes. Er zouden eigenlijk kaartjes moeten zijn die geldig zijn op de route via Breda en Roosendaal.
Reputatie 5
De verandering op 9 april jongstleden, het opheffen van de Beneluxtrein, is heel sneaky gegaan. Op zijn Nederlands gezegd: vals, gluiperig.
Geen getrompetter van de PR-afdeling.
Ik wist van niets. Ben ik dan zó onnozel geweest?

Dat de Beneluxtrein vanaf begin april via Breda zou rijden was al maanden van te voren bekend. Wel hebben NS en NMBS de nieuwe tarieven heel lang geheim gehouden.
Ik ben het eens met de reizigers die negatief zijn over de 'nieuwe' Beneluxtrein. Ook voor mij pakt de trein met 3 nadelen uit, dat is dan ook de reden dat ik niet meer naar België per trein reis (ik zal vast niet de enige zijn), hoe jammer ik het ook vind. Dubbel tarief, dubbele reistijd, vroegste aankomsttijd verloren.. Nee dankje, daar doe ik niet aan mee.

In uitzonderlijke gevallen rijdt de trein nog wel eens vanaf Roosendaal in het weekend, komend weekend bijvoorbeeld, doe daar je voordeel mee. Ook de oude tarieven (Go Pass Roosendaal?) zijn geldig dan vermoed ik?

Jammer dat de HSL zo slecht uitpakt en met name voor de omliggende steden.. Ook Breda en Oost-Brabant zijn er op achteruitgegaan, treinen vallen vaker uit dan ooit. Ontzettend jammer, hopelijk gaat het vanaf 2022 beter.
Reputatie 6
Badge
Wat ik vooral niet begrijp aan de nieuwe tarieven is die zgn vroege vogel korting. Wat is het nut daarvan? Meer mensen kiezen toch voor de trein als het betaalbaar is.

Ook ik ga dit weekend naar Antwerpen, omdat het tegen fatsoenlijk tarief kan en het nog kort voor vertrek kan bepalen en niet een week van te voren.
Reputatie 3
In Maastricht en Roosendaal staan NMBS-automaten, waar je met de aankoop van een Belgisch kaartje het opheffen van het NS-superdagretour en het NS-weekendretour enigszins kunt compenseren. Vanuit Maastricht is de reis naar Luik een paar euro duurder geworden.
Om op die stations een NMBS-kaartje te kopen is, gelet op de aansluiting (in Roosendaal maar liefst een half uur wachten), voldoende tijd.
Voor de nieuwe lijn, via de grensovergang Hazeldonk – Noorderkempen – Antwerpen, biedt de NMBS deze mogelijkheid niet. Op het laatste Nederlandse station, Breda, staat geen NMBS-automaat.
Dat zou ook, veronderstel ik, ten koste gaan van de winst die NS nu op deze lijn wil boeken.
Gelet op de overstaptijd, op zaterdag en op werkdagen 21 minuten, zou één NMBS-apparaat, waar veel reizigers op af zullen rennen, onvoldoende zijn.
Er zouden er minstens twee of drie moeten komen. Ervan uitgaande dat een NMBS-automaat niet zal worden geplaatst op het perron van overstappen, in de buurt van beide treinen, maar verder weg, mogelijk in de hal, waardoor rennende kaartjeskopers ook nog moet uit- en inchecken.
Twintig minuten is voor bijvoorbeeld vijftig kaartjeskopers al te kort. Dan wordt het een slagveld.
Online een kaartje kopen bij de NMBS stuit op de hindernis, althans voor mij, dat je dan een creditkaart of een ING-rekening nodig hebt.
Bovenal: de NMBS-website biedt wel de mogelijkheden Maastricht – Luik en Roosendaal – Antwerpen (ook weekendretour, vijftig procent korting), maar er staat niet de mogelijkheid Breda – Antwerpen.
Dit is een omissie van de NMBS, kennelijk bedoeld om de NS geld te laten verdienen aan de trage HSL.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik vooral niet begrijp aan de nieuwe tarieven is die zgn vroege vogel korting. Wat is het nut daarvan? Meer mensen kiezen toch voor de trein als het betaalbaar is.

Ook ik ga dit weekend naar Antwerpen, omdat het tegen fatsoenlijk tarief kan en het nog kort voor vertrek kan bepalen en niet een week van te voren.

Het nut is dat je daardoor dagjesmensen een goedkoper alternatief biedt maar voorkomt dat zakenmensen die pas vlak voor vertrek een kaartje kopen die goedkope optie ook gaan gebruiken. Het Duitse tarievenstelsel voor IC/ICE is ook op dat principe gebaseerd net als de tarieven voor de Thalys, de Eurostar, die van Fernbussen en die in de luchtvaart. Gewoon verstandig commercieel beleid.
Reputatie 3
Tamzin verdedigt het beleid van de NS telkens, is per definitie loyaal.
Wat hebben Nederlandse treinreizigers te maken met het wildwestkapitalisme van de luchtvaartindustrie, Thalys of Eurostar? Zijn dat zulke lichtende voorbeelden?
De NS, werkzaam onder toezicht van de Nederlandse overheid, mag, als integer bedrijf voor een groot publiek, die graaihandel toch helemaal niet als voorbeeld nemen?
Reputatie 6
Badge
Ik denk niet, dat Tamzin het NS beleid verdedigt; Tamzin is vaak vrij kritisch, ook ten opzichte van NS.

In België rijdt ie nu als binnenlandse trein, waardoor ik juist de 'exotische' tariefstructuur vrij bijzonder vind.
Ik ben benieuwd, of er in de nieuwe situatie i.c.m. met de nieuwe tarieven meer of minder verlies zal worden gemaakt op de verbinding.
Reputatie 3
De komende weken, op zaterdagen, valt er voor reizigers uit midden en noord Nederland naar Antwerpen niet te ontkomen aan de nieuwe, dure Trage Snelheids Lijn (TSL) via Breda. Voor mij, uit Leerdam, is de reistijd 2 uur en 23 minuten, op de heenweg.
Pas op 30 juni rijdt de oude, rode Belgische boemeltrein weer vanuit Roosendaal. Langere reistijd: 2 uur en 48 minuten.
Vroeg arriveren in Antwerpen, zoals voorheen om 8:15 uur, zit er voorlopig helemaal niet in. Een uur later.
Reputatie 3
Voor wie aanstaande zaterdag, 9 juni, toch goedkoper naar Antwerpen wil reizen (het scheelt 10 euro in vergelijking met de Trage Snelheids Lijn via Breda): de NMBS zet een enkele bus in vanaf Roosendaal.
Eerst een bus naar Essen, dan een trein naar Kapellen. Vervolgens een bus naar Antwerpen Luchtbal, uitstappen in Merksem. Daar een bus richting Hoboken en Antwerpen.
Reisduur Roosendaal – Antwerpen Centraal 1 uur en 48 minuten.
Een treinkaartje van de NMBS (9,60 euro, weekendretour, bij 100 procent vrij reizen in Nederland) zal evenwel niet volstaan, want de reis wordt grotendeels verzorgd door De Lijn, de busdienst. Ik betwijfel of de buschauffeurs genoegen nemen met een NMBS-kaartje.
Terug, bijvoorbeeld om 16.50 uur, kan met twee treinen en twee bussen. Treinkaartje: zelfde euvel.
Reisduur Antwerpen – Roosendaal: 2 uur en 5 minuten.
Als je ervan houdt om te keuvelen met Belgen, is dit misschien wel een leuke reis.
Volgens de website van de NMBS rijdt de oude, rode boemeltrein op zaterdagen 16 en 23 juni wel. Echter voorafgegaan met een overstap in Essen. Eerst een Nederlandse trein, daarna een Belgische. Volgens de website van NS bestaat deze mogelijkheid niet.
Vroeg arriveren in Antwerpen, zoals voorheen om 8:15 uur,
zit er voorlopig helemaal niet in. Een uur later.

Je kunt vanuit Leerdam nog steeds om 08:15u arriveren in Antwerpen CS.

https://www.nsinternational.nl/nl/treintickets#/NLLDM/BEABC/ob/20180615

Reputatie 3
Geachte Michiel,

Dank voor uw reactie. Feitelijk juist, qua tijd, de tijd van aankomst. Maar praktisch onaanvaardbaar. Wat u meldt, had ik allang gezien.
Een retourtje op vrijdag naar Antwerpen, met 40 procent korting in Nederland, kost me dan precies 40 euro. Een absurd bedrag.
Een retour naar Roosendaal is voor mij iets minder dan 17 euro. Dus voor de rest betaal ik dan ruim 23 euro, bij NS International, met de Trage Snelheids Lijn (TSL).
Terwijl het tot 9 april 17 euro kostte, plus 10,20 euro superdagretour naar Antwerpen, op werkdagen. Dat is bij elkaar 27 euro. Verschil 13 euro.
Met een NS Dagkaart of een kaartje van Albert Heijn lukt de reis die u bedoelt niet. Kun je op werkdagen pas reizen na 9.00 uur of met een kaartje van Albert Heijn heel vroeg vertrekken, maar dan moet je 's morgens wel, als je eerst met een andere vervoerder reist, op tijd inchecken bij NS in Dordrecht, tot 6.30 uur, uiterlijk 6.33 uur. En vervolgens een tijd wachten.
Wat u schrijft klopt niet op zaterdagen. Dan is de vroegste aankomsttijd in Antwerpen om 9.10 uur, als alles meezit. Wel vroeg opstaan..