beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
Wat ik schreef over vroeg reizen op werkdagen met 40 procent korting voor 9.00 uur geldt uiteraard alleen in de maanden juli en augustus.
Anders kost de retourreis naar Antwerpen mij met vroegboekkorting 42 euro.
Wil ik bijvoorbeeld morgen naar Antwerpen reizen en om 8:15 uur arriveren, dan is de prijs 50,40 euro. Zit je ook nog aan tijd vast om terug te reizen.
Reputatie 3
Mochten mensen met een smalle beurs in de maanden juli en augustus een dagreisje willen maken naar bijvoorbeeld Oostende of Blankenberge, dan is het raadzaam de oude, rode boemeltrein vanuit Roosendaal te nemen.
De Trage Snelheids Lijn (TSL) via Breda, te boeken via NS International, is voor deze categorie mensen niet te betalen, ook met vroegboekkorting niet. En dan zit je vast aan een datum.
Ik schrijf het maar als advies.
In deze twee zomermaanden hanteert de NMBS ook op vrijdag het weekendtarief. Dus koop dan in Roosendaal, ruime overstaptijd, bij de NMBS-automaat een kaartje naar de plaats van bestemming in België. Aankomst in Antwerpen (op z’n vroegst) om 8: 39 uur, om vervolgens, indien gewenst, verder te reizen.
Een mooie aansluiting naar bijvoorbeeld Ieper is er niet meer, vanwege het opheffen van de Beneluxtrein, want die trein vertrekt om 8:37 uur. Wordt het bijna een uur wachten.
Reputatie 4
NMBS heeft een miljarden schuld dus verwacht maar niks van de Belgen.
Ze gaan bezuinigen en meneer Kool goedkoop wilt reizen ga je maar met de stoptrein of de bus via Bergen op zoom en dan met de bus van Putte naar Antwerpen.

Je kan blijven zeuren maar je moet er gewoon mee leren leven.
Reputatie 7
Badge +3
@Melvinhage
Jos Kool gewoon laten zeuren en niet meer op reageren.
Jos Kool zeurt helemaal niet. Hij heeft volkomen gelijk.

De treinreis naar Antwerpen is inderdaad in drie opzichten verslechterd: in prijs (minstens tweemaal zo duur), in reisduur en in vroegste aankomsttijd.

De reacties die Kool ontvangt komen van mensen die, weinig empathisch met reizigers, het beleid van NS verdedigen, alsof ze in loondienst zijn.

Ik begrijp niet dat treinreizigers zich deze nieuwe dienstregeling laten aanleunen als een voldongen feit.

Waar is deze website voor bedoeld? Toch om elkaar te helpen, om ideeën aan te dragen en kritiek te spuien?

NS heeft met het opheffen van de Beneluxtrein per 9 april dit jaar voor treinreizigers gevolgen gecreëerd die alleen maar nadelig zijn.

Dat is geen zeuren. Dat zijn feiten.
Reputatie 3
Het is nog erger: de NMBS heeft onlangs het weekendretour in juli en augustus ingekrompen.
Ging het weekendretour (50 procent korting) in deze zomermaanden in op donderdag om 19.00 uur tot maandag 19.00 uur, nu is dat vrijdag 19.00 uur tot en met zondag. Dus op vrijdagen vroeg arriveren (bijvoorbeeld om 8.15 uur in Antwerpen) en dan voordelig in België verder reizen gaat dus niet meer. Op maandagen ook niet.
Zie hieronder.

Geachte heer Desmet,

Is het juist dat in de maanden juli en augustus er geen weekendbiljet meer te verkrijgen is voor vrijdag de hele dag? Nu, zo zie ik op uw website, gaat het weekendbiljet in die maanden pas in op vrijdag 19.00 uur. Dat was toch vorig jaar nog op donderdag 19.00 uur?

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool

Beste Mijnheer,

Hier de voorwaarden van het weekendbiljet op de regionale verbinding België > Roosendaal / Maastricht:
· de heenreis kan op vrijdag vanaf 19u00, op zaterdag of op zondag;
· de terugreis kan op vrijdag na 19u00, op zaterdag of op zondag;
In de zomermaanden is het weekendtarief niet meer geldig vanaf donderdagavond, dit is sinds kort aangepast.

Met vriendelijke groet,
Inne
NMBS Europe Contact Center
Reputatie 7
Badge +3
Houd er maar rekening mee dat de Belgische tarieven de komende tijd fors omhoog gaan. De NMBS wordt voor miljarden per jaar gesubsidieerd terwijl het bedrijf ook nog aanhoudend niet rijdt vanwege stakingen. De Belgische overheid en belastingbetalers zijn dat zat en eisen dat de tarieven omhoog gaan zodat de reizigers meer gaan bijdragen en de belastingbetalers minder. Het is bijv. ook al bekend dat eind dit jaar gesleuteld gaat worden aan de Rail Pass en de Go Pass.

Verder zullen veel treindiensten van de NMBS in de toekomst in de avonduren en het weekend niet meer rijden en worden vervangen door bussen.
Reputatie 4
Jammer dan kan ik niet meer gratis op vrijdag naar Roosendaal en vervolgens 50% korting met weekendretour doen in Belgie.
Reputatie 6
Badge
Ah, dat verklaart: Ik dacht ook, dat het in de zomer vanaf donderdagavond tot met maandag geldig was en vond alleen nog maar voor het normale weekend.

Maar goed, met de Rail pass kun je zolang deze (blijkbaar) nog bestaat natuurlijk ook best voordelig reizen tussen alle Belgische stations.
Reputatie 3
De oude, rode NMBS-boemeltrein van Roosendaal naar Antwerpen ligt er de komende weken op zaterdagen uit. Pas op 21 juli rijdt hij weer.
Komende zaterdag kan de reiziger op dit traject nog twee boemeltreinen nemen met een overstap in Essen.
Jaja, met de trein naar België wordt weer een ouderwets avontuur. Misschien iets voor Rail Away?
Reizigers zijn dus op drie zaterdagen gedwongen de duurdere Trage Snelheidstrein (TSL) van NS via Breda te nemen.
Reputatie 7
Badge +4
Railpass en Go-pass zijn echt nog gewoon geldig en verkrijgbaar. Stakingen hebben daar ook geen invloed op. Besluitvorming werkt vaak een beetje anders bij de zuiderburen. 😉
Reputatie 3
Het is toch zonde dat NS in principe (alleen bij uitzondering) geen gebruik meer maakt van het traject Roosendaal - Antwerpen?
Die spoorlijn is toch eigendom van NS? Eigendom van de Nederlandse overheid?
Nu rijdt alleen de NMBS erop, als dit tenminste goed gaat met die oude, rode boemeltrein?
Wanneer ik erin zit, valt me op dat de meeste reizigers Belgen zijn, die in Essen of latere stations instappen. Terug zijn na Essen de meeste reizigers uitgestapt.
Het zou mij niets verbazen als de NMBS op een gegeven moment het besluit neemt om de treindienst in te korten tot Essen - Antwerpen.
Dan gaat er gras groeien op het Nederlandse deel van de spoorlijn.
Reputatie 7
Badge +4
De infrastructuur is eigendom van de overheid, niet van NS of NMBS. Grenstrajecten hebben nooit veel reizigers in verhouding, dat is altijd zo geweest. Het is daarmee nog geen reden om deze verbinding te laten vervallen. De lijnen naar Hengelo en Enschede zijn zelfs relatief nieuw en het is daar ook pas drukker in het buitenland. Ik ben wel benieuwd wat er met de bezetting vamde in verhouding enorme parkeerplaats met Nederlandse kentekens in Noorderkempen gaat gebeuren.
Reputatie 3
Geachte Thom,

Dank voor uw reactie, maar u geeft geen antwoord op mijn vraag. Of het zonde is dat NS in principe geen gebruik meer maakt van deze spoorlijn.
Reputatie 7
Badge +4
Dan zou NS de stoptrein moeten exploiteren en dat is niet voor de hand liggend. Ook technisch niet. De ICBrussel, voorheen de Benelux, loopt nu via Breda en ik verwacht niet dat die, afgezien van noodgevallen, weer via Roosendaal zal gaan. Dat u dat zonde vindt, is helder en snap ik ook wel. De Benelux is wel eerder door sommigen doodverklaard, maar je bent er niet met een simpele berekening als er politiek en prestige meespeelt. De HSL is een duur project. Elementary, my dear Watson. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het is toch zonde dat NS in principe (alleen bij uitzondering) geen gebruik meer maakt van het traject Roosendaal - Antwerpen?
Die spoorlijn is toch eigendom van NS? Eigendom van de Nederlandse overheid?
Nu rijdt alleen de NMBS erop, als dit tenminste goed gaat met die oude, rode boemeltrein?
Wanneer ik erin zit, valt me op dat de meeste reizigers Belgen zijn, die in Essen of latere stations instappen. Terug zijn na Essen de meeste reizigers uitgestapt.
Het zou mij niets verbazen als de NMBS op een gegeven moment het besluit neemt om de treindienst in te korten tot Essen - Antwerpen.
Dan gaat er gras groeien op het Nederlandse deel van de spoorlijn.

Het Nederlandse deel is eigendom van de Nederlandse overheid, het Belgische deel is eigendom van de Belgische overheid.

NS zou in theorie zelf treinen kunnen gaan rijden naar Antwerpen maar dat moet dan zonder subsidie en dan mogen ze op het Belgische stuk geen binnenlandse reizigers meenemen.

Dat de pendeltrein de komende tijd in het weekend bijna niet rijdt komt door werkzaamheden aan de beveiliging op het Nederlandse deel.

De huidige problemen met materieel zijn te wijten aan de Nederlandse ILT die steeds weer nieuwe obstakels verzint. Het begint er op te lijken dat de NMBS het Nederlandse gezeur zat is.

De spoorlijn zal overigens gewoon in dienst blijven als het reizigersvervoer wordt gestopt aangezien er behoorlijk wat goederenvervoer is.
Reputatie 7
Badge +3
Railpass en Go-pass zijn echt nog gewoon geldig en verkrijgbaar. Stakingen hebben daar ook geen invloed op. Besluitvorming werkt vaak een beetje anders bij de zuiderburen. ;-)
Zoals eerder aangekondigd worden de veranderingen voor deze producten eind dit jaar bekend gemaakt. De ingangsdatum zal dan waarschijnlijk 1 februari zijn, de vaste datum waarop de NMBS jaarlijks de tarieven aanpast.
Reputatie 3
Er zitten ongerijmdheden in de tarieven van NS ten aanzien van reizen naar België.
De prijs van een reis naar Antwerpen is na afschaffing van het superdagretour en het weekendretour spectaculair gestegen, vooral voor reizigers die ’s morgens een kaartje bij de automaat kopen.
Dan maar vroeg boeken, zou je zeggen, zelf je ticket uitprinten, met het risico dat je op die dag in de regen loopt.
Maar bij vroegboeking zie ik een vreemd verschil.
Stel ik boek nu bij NS International een retour naar Antwerpen op 11 juli, zo vroeg mogelijk vertrekken, dan kost me dat 11 euro, bij vrij reizen in Nederland, dus zeg maar vanaf de grens.
Stel ik boek nu bij NS International een retour naar Huy op 11 juli, zo vroeg mogelijk vertrekken, dan kost me dat 6 euro, bij vrij reizen in Nederland, dus zeg maar vanaf de grens.
Vanaf de grens, op het spoor, Brabant, Hazeldonk, naar Antwerpen is het heen en terug ongeveer 80 kilometer.
Vanaf de grens, op het spoor, Limburg, Eijsden, naar Huy is het heen en terug ongeveer 115 kilometer.
Rara hoe kan dat?
Deze prijzen (weliswaar op de gunstigste dagen; dus niet op vrijdag of zaterdag) zijn zeer acceptabel, zeker het tarief naar Huy, toch een eind weg.
Maar ik begrijp het verschil niet.
Reputatie 3
Ter aanvulling: bij de NS-automaat kost het retour naar Huy op dezelfde dag 17.60 euro, bij 100 procent vrij reizen in Nederland. Bijna driemaal zoveel.
Reputatie 3
Heden op NOS-Teletekst een bericht over de Tragesnelheidslijn (TSL) naar Antwerpen en Brussel:

Hogesnelheidslijnen in EU vaak financieel drama

Het fiasco met de hogesnelheidslijn tussen Nederland en België is geen uitzondering. Projecten voor hogesnelheidslijnen in Europa lopen vaak uit op een drama, zegt de Europese Rekenkamer. De spoorwegen zijn peperduur, worden met grote vertragingen opgeleverd, de treinen rijden uiteindelijk veel langzamer dan de bedoeling was en reizigers maken er nauwelijks gebruik van.
Het zijn keiharde conclusies van de Rekenkamer. Hogesnelheidstreinen kunnen dan wel een milieuvriendelijker alternatief zijn voor vliegverkeer, maar dan moet er wel heel veel veranderen. Lagere ticketprijzen en meer treinen per dag zouden helpen om de treinen voller te krijgen.
Reputatie 4
Ter aanvulling: bij de NS-automaat kost het retour naar Huy op dezelfde dag 17.60 euro, bij 100 procent vrij reizen in Nederland. Bijna driemaal zoveel.
Huy ligt ten zuidwesten van Luik op 60 kilometer sporen van Maastricht. Het goedkopere tarief lijkt me via Eijsden te gaan en niet via Hazeldonk.
Reputatie 3
Ja, dat schreef ik toch hierboven!

'Vanaf de grens, op het spoor, Limburg, Eijsden, naar Huy is het heen en terug ongeveer 115 kilometer.'
Reputatie 3
Ook het kaartje bij de automaat voor 17,60 euro loopt via Eijsden.
Via Hazeldonk is het helemaal niet te betalen.
Reputatie 3
Is er niemand die deze gesignaleerde ongerijmdheid, zoals hierboven beschreven (enerzijds het treintarief vanaf de Brabantse grens naar Antwerpen en anderzijds het treintarief vanaf de Limburgse grens naar Huy), enigszins kan verklaren?
Reputatie 4
Het verschil zit in in de afstand. Via Antwerpen heb je een langere route dan via Limburg. Via Antwerpen ook meer KM in Belgie dus betaal je meer.