beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
U heeft wat ik hierboven heb geschreven niet (goed) gelezen of de kwintessens niet begrepen.
De afstand tussen de grens naar Antwerpen, heen en weer, is ongeveer 80 kilometer.
De afstand tussen de grens (Eijsden) naar Huy, heen en weer, is ongeveer 115 kilometer.
De eerste route kost bij vroegboekkorting 11 euro.
De tweede route kost bij vroegboekkorting 6 euro.
Reputatie 4
Je betaald ook extra voor de IC brussel.
Reputatie 7
Breda is geen Belgisch tariefpunt. Roosendaal en Maastricht wel.
Reputatie 3
Wat een waardeloze reacties weer!
Ik heb het helemaal niet gehad over Breda als tariefpunt, wel over het aantal kilometers vanaf de grens.
Ander citaat: 'Je betaalt ook extra voor de IC Brussel.'
Waarom? Krijg ik dan een betere zetel?
De huidige tragesnelheidslijn (TSL) gaat voorlopig echt niet harder of efficiënter rijden. En vroeg aankomen in Antwerpen op zaterdag zit er voorlopig ook niet in.
Op weg naar Huy zit ik in de IC naar Maastricht en in de IC tussen Luik en Huy. Inderdaad: ook een IC Brussel.
Reputatie 4
Je moet meer betalen voor de beneluxtrein om het verlies van die trein te verlagen.
Reputatie 3
De Beneluxtrein, die ook stopte in Dordrecht, bestaat helaas niet meer, sinds 9 april dit jaar.
Bedoelt u: ik moet nu meer betalen voor het traject naar Antwerpen of Brussel en langer reizen om de verliezen van NS uit het verleden te compenseren?
Of bedoelt u dat er voor de huidige tragesnelheidslijn (TSL) hogere tarieven mogen worden gerekend om de dagelijkse verliezen te compenseren?
Reputatie 4
Voor de TSL.
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
De Benelux trein via Roosendaal was extreem verliesgevend. Die situatie kon sowieso niet zo doorgaan en de diensten moeten dus hoe dan kostendekkend worden gemaakt. Als de trein via Roosendaal was blijven rijden hadden de tarieven ook flink omhoog gemoeten.

Internationaal vervoer wordt niet gesubsidieerd (dat is wettelijk verboden) en dus zal de reiziger meer moeten betalen of de diensten moeten worden ingekrompen dan wel opgeheven.
Reputatie 3
Wat maakte die Beneluxtrein zo duur? Waar zaten de kosten in?
Ik heb meermalen, ook kort geleden nog, in een opgewarmd lijk gezeten, een trein van plusminus 65 jaar oud. Maar wel degelijk. Afzonderlijke coupés, gordijntjes voor de ramen, een instabiel venstertafeltje, lamme leuningen, gescheurde bekleding van de zetels, rijtjes van drie tegenover elkaar.
Wel gezellig eigenlijk. Ik heb nog foto’s van het interieur gemaakt.
De Beneluxtrein was doorgaans goed gevuld, soms druk, en zeer druk op de terugweg aan het einde van de middag.
Rijden met deze trein, tot 9 april dit jaar, had in elk geval het grote voordeel dat ik op zaterdag om 8.15 uur in Antwerpen kon zijn, of meteen kon doorgaan naar Brussel.
Nu is dat een uur later.
Reputatie 5
Wat maakte die Beneluxtrein zo duur? Waar zaten de kosten in?
Ik heb meermalen, ook kort geleden nog, in een opgewarmd lijk gezeten, een trein van plusminus 65 jaar oud. Maar wel degelijk. Afzonderlijke coupés, gordijntjes voor de ramen, een instabiel venstertafeltje, lamme leuningen, gescheurde bekleding van de zetels, rijtjes van drie tegenover elkaar.
Wel gezellig eigenlijk. Ik heb nog foto’s van het interieur gemaakt.
De Beneluxtrein was doorgaans goed gevuld, soms druk, en zeer druk op de terugweg aan het einde van de middag.
Rijden met deze trein, tot 9 april dit jaar, had in elk geval het grote voordeel dat ik op zaterdag om 8.15 uur in Antwerpen kon zijn, of meteen kon doorgaan naar Brussel.
Nu is dat een uur later.

Een volle trein houdt niet in dat deze winstgevend is, als je per passagier 50 euro betaald om tussen amsterdam en brussel te reizen en de kosten zijn 55 euro per passagier heb je direct verlies. Daarnaast heb je nog het fenomeen dat er toch aardig wat nederlandse studenten de benelux namen in NL, en dat levert de NS feitelijk niks op. Daarnaast zit er geen cent aan subsidie op.
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
Bezettingsgraad als zodanig zegt weinig, het gaat er ook om wat die reizigers betalen. Bij de Benelux waren het voornamelijk studenten en mensen met goedkope dag- en weekendretours waardoor de inkomsten per reiziger erg laag waren.

En die volle treinen waren er in (een deel van) het weekend maar doordeweeks was de Benelux meestal schrikbarend leeg.

Tot slot: de hoge personeelskosten. Drie man, tweetalig personeel op iedere trein.
Reputatie 3
Bericht aangepast door moderator.

Een vriend gaf mij vanmorgen via e-mail het volgende advies: Schrijf Roger van Boxtel persoonlijk aan.
Reputatie 4
Doe het maar veel succes.
Reputatie 7
Badge +3
Roger van Boxtel? Was dat niet die man die zei dat NS ging meebieden op Dordrecht-Geldermalsen terwijl de inschrijvingstermijn al lang gesloten was?
Reputatie 3
Klopt. Dat zei hij begin januari in een actualiteitenprogramma. En een paar dagen later schreef Treinreiziger.nl:

Qbuzz wint MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen

Nederland is binnenkort een nieuwe treinvervoerder rijker: Qbuzz. Het Italiaanse Qbuzz mag vanaf het einde van 2018 het openbaar vervoer gaan verzorgen in de regio Drechtsteden-Albasserwaard-Vijfheerenlanden. Bij de concessie hoort ook het spoorvervoer Dordrecht – Geldermalsen. De concessie is nu nog in handen van Arriva.
De nieuwe concessie heeft een looptijd van 8 jaar, met een optie op twee verlengingen. Arriva deed ook een gooi naar de concessie, maar greep ernaast. Dat geldt ook voor het Israëlische EBS. NS-topman Roger van Boxtel liet eerder weten ook interesse te hebben in de MerwedeLingelijn Dordrecht – Geldermalsen, de inschrijfperiode voor de concessie was toen echter al verstreken.
Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Door de winst wordt Qbuzz ook een treinvervoerder. Of Qbuzz nieuwe treinen gaat bestellen is bij onze redactie niet bekend. Dat ligt niet voor de hand. In de concessie is geregeld dat de nieuwe vervoerder de treinstellen moet overnemen van de huidige vervoerder.
Reputatie 3
Arriva heeft het op die MerwedeLingelijn overigens uitstekend gedaan. Vriendelijk, behulpzaam personeel. Een enkele keer viel er wel eens een trein uit, maar de oude Duitse treinen zijn nog steeds goed bruikbaar. Het interieur en exterieur zien er behoorlijk uit.
Belangrijk pluspunt: je kunt gratis je fiets meenemen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Zó zelfs dat je tijdig op het station moet staan, in volgorde, als ongeschreven regel, om mee te kunnen. (Maximaal 12 fietsen).
Arriva was een grote verbetering ten opzichte van NS, omdat de frequentie werd verdubbeld. Van eenmaal per uur naar tweemaal per uur. Tussen Gorinchem en Dordrecht zelfs viermaal per uur.
Die dienstregeling, die in Dordrecht en Geldermalsen goed op de NS-treinen aansloot, bood mij de mogelijkheid snel naar Antwerpen en verder te reizen. Terug van Antwerpen naar mijn woonhuis (ik woon vlakbij het station) was de reisduur slechts 1 uur en 37 minuten.
Met het opheffen van de Beneluxtrein is dit hele systeem bedorven.
Reputatie 7
Badge +3
Welke oude Duitse treinen op de MerwedeLingelijn????
Reputatie 3
Het personeel verwondert zich er zelf over dat deze treinen het na zoveel jaar nog zo goed doen.
Reputatie 5
Ik wist niet dat er oude Duitse treinen reden op de MerwedeLingelijn. Welke zijn dat?
Reputatie 6
Badge
Ik ben dit weekend met de Intercity over de 'HSL' naar Belgie gegaan. Op de heenweg 20 minuten vertraging met dit fantastische materieel, wat resulteerde in 60 minuten vertraging, door een uurlijkse aansluiting. Gisteren een uur vertraging te Breda. Vrij chaotisch op dat station: Door werkzaamheden vond NS het een slim idee, de IC vanuit Brussel in te korten tot Breda.

Veel toeristen met koffers trap op, trap af, omdat de een na de andere trein (datzelfde fantastische ICR materieel uitviel en er voortdurend spoorwijzigingen waren. Het was echt top geregeld. Uiteindelijk gingen veel toeristen via Den Bosch naar Amsterdam, omdat de betrouwbare HSL (kuch kuch) dit niet bleek te zijn.

De grap: De IC Den Haag Eindhoven was gisteren ingekort tot Breda. Had NS de IC Brussel gewoon laten rijden, scheelde dit voor de toeristen veel gedoe en sowieso 2x overstappen. Op het andere halve uur had dat de IC Den Haag-Breda kunnen worden ingezet. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam hadden van een van de talloze andere IC gebruik kunnen maken en tussen Brussel en Amsterdam was er voor de toeristen een fatsoenlijke verbinding. (Ook al had de IC tussen Breda en Den Haag wel gereden, dan was vier minuten overstap met alle koffers niet reel.)

NS fix je s..t en zorg dat die treinen over de HSL wel goed rijden. Ik heb oprecht medelijden met reizigers die dagelijks afhankelijk zijn van dat materieel en die 'HSL'. Zo reed gisteren 'maar liefst' 60 procent van de treinen over de HSL op tijd. Complimenten, goed gedaan.

(Tussen Amsterdam en Rotterdam gaat het -al- ruim een jaar best ok, maar nu rond/via Breda zijn hele zure punctualiteitscijfers op die 'HSL')
Reputatie 3
Geachte Raymond,

Dank voor uw verslag. Dit baart toch zorgen, het gedoe met die TSL.
Woensdag ga ik naar Dinant. Jawel, met diezelfde trein, grensovergang Hazeldonk, voor het eerst.
Benieuwd of ik nog op diezelfde dag naar thuis kan terugkeren.
Reputatie 7
Badge +3
Het personeel verwondert zich er zelf over dat deze treinen het na zoveel jaar nog zo goed doen.
Welke oude treinen????
Reputatie 7
Badge +4
Oh, jawel hoor. Overstappen op Brussel-Noord is het meest zekere.😇
Reputatie 3
Geachte Tamzin,

Als antwoord op uw vraag: Welke oude treinen? het volgende:
Ik zie die Arrivatreinen al dertien of veertien jaar rijden, en het was al overgespoten, gerenoveerd materieel.
Mocht u menen dat het anders is, dan moet u dat schrijven.
Reputatie 3
Oh, jawel hoor. Overstappen op Brussel-Noord is het meest zekere.😇

Geachte Thom,

De aanbevolen route loopt niet via Brussel-Noord maar Zaventem.