beantwoord

Voorwaarden daluren bij Internationale Reizen

• 24 april 2019
  • 4 reacties
  • 250 Bekeken

Ik moet telkens van en naar België reizen en heb voor het Nederlandse traject een dal vrij abonnement. Ik wilde net een trein om 14:45 nemen in Antwerpen nemen, dus sowieso binnen de daluren ingestapt (inchecken hoeft niet), maar helaas werd deze trein gecanceld. De eerstvolgende optie is dan meteen een uur later om 15:45 dus 15 min voor de spits. Dat wil zeggen dat ik midden in de spits wel in het Nederlandse deel van mijn traject zit. Mag dat? En zo niet; de trein ervoor werd gecanceld, mag het dan alsnog niet? Of ben ik werkelijk verplicht om dan nog eens twee uur extra te wachten?
icon

Beste antwoord door Thom 24 april 2019, 14:55

U mag, mits reizend met een internationaal kaartje, altijd in de middagspits met korting reizen. Zoewel heen naar België als terug uit België. Dit wijkt dus af van de normale gang van zaken. Daar staat wel tegenover dat u voor negen uur niet met korting op een internationaal kaartje van en naar België kan.

Dit is dus een uitzondering en dit mag gewoon, maar niet als u incheckt. Uw abonnement is het bewijs van korting bij een internationaal kaartje, die moet u wel bij zich hebben. Ik neem aan dat u een internationaal kaartje van of naar Antwerpen heeft, met 100 procent korting in Nederland.

U hoeft niet te wachten tot na half zeven.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag, mits reizend met een internationaal kaartje, altijd in de middagspits met korting reizen. Zoewel heen naar België als terug uit België. Dit wijkt dus af van de normale gang van zaken. Daar staat wel tegenover dat u voor negen uur niet met korting op een internationaal kaartje van en naar België kan.

Dit is dus een uitzondering en dit mag gewoon, maar niet als u incheckt. Uw abonnement is het bewijs van korting bij een internationaal kaartje, die moet u wel bij zich hebben. Ik neem aan dat u een internationaal kaartje van of naar Antwerpen heeft, met 100 procent korting in Nederland.

U hoeft niet te wachten tot na half zeven.
En als je dit nog even wilt nalezen, dit kan op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen.

Voor internationale reizen gelden de voordeeluren. In de week reis je dus na 09u00 met 100 % korting. In het weekend de hele dag.
Badge +3
Naar aanleiding van het door @herrie aangehaalde overzicht heb ik nog een vraag.

Volgens mij is de laatste regel over het Voordeelurenabonnement niet meer actueel. Het moment van inchecken is immers bepalend. Wanneer ik voor 06.30 uur incheck kan ik door de spits heenreizen. Of werkt dit niet omdat ik met een internationaal vervoerbewijs niet incheck met mijn OV-chipkaart? Dan nog zou ik korting moeten krijgen tussen 04.00 en 06.30 uur.

Reputatie 7
Badge +4
NSInternational heeft de toenmalige regels van het VDU overgenomen en hanteert die nog. Het hoeft ook niet zo te zijn dat men de regels moet wijzigen als de regels van het VDU veranderen. Het kan, maar men kan ook de regelgeving handhaven die men had. Voorzover ik kan nagaan wordt de periode van vier tot negen uur gewoon gehandhaafd. Ik zit nog even te puzzelen met juli en augustus.

Het meest praktische is er pragmatisch naar te kijken. Je koopt gewoon je internationale kaartje vanaf Breda naar je Belgische bestemming en checkt dan voor 06.30 in met je VDU. Uiteraard je reis wel correct afrekenen door uit te checken in Breda, dat kan makkelijk en dat is dan de consequentie. De trein staat zeven minuten stil en is niet vergelijkbaar met de paar minuten in Roosendaal. Met Dalvrij reis je tegen nultarief waar je incheck het bewijs van is. Dan hoeft er niets te worden verrekend, met het VDU wel, dus uitchecken moet.

Ik zou zelf de constructie van Dalvrij en Internationaal kaartje Breda-Belgische bestemming toepassen. Dan pak je toch je korting tot Breda en het is helemaal legaal. Het kost iets meer maar je kunt vroeg reizen met flinke korting, behalve voor het deel Breda -Hazeldonk. Het is een afweging, maar ik zou het wel weten. Ik geef direct toe dat het gedoe is en duurder.

Reageer