Vroegboeken van 90 naar 180 dagen

• 1 februari 2017
  • 16 reacties
  • 430 Bekeken

Reputatie 4
Onlangs door toeval ontdekt dat vroegboeken naar Duitsland (en wellicht ook andere landen) tegenwoordig al 180 dagen (was 90) voor de reis kan. Daar had best wat meer ruchtbaarheid aan kunnen worden gegeven. Mensen die denken dat ze tot 90 dagen moeten wachten voor het meest goedkope kaartje kunnen deze nu mislopen, is mij reeds gebleken.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn natuurlijk niet zoveel mensen die langer dan 3 maanden van te voren een treinkaartje kopen. Ik herinner me trouwens nog de tijd dat de termijn altijd 2 maanden was.
Reputatie 4
Ik heb al een situatie gezien waar de prijs op 3,5 maand hoger was dan 6 maanden.
Reputatie 7
Hallo Arend7, en bedankt voor het aankaarten van dit probleem. Ik weet niet wat de reden is dat het niet beter bekend is gemaakt op de website. Ik zal proberen om hier meer informatie over te krijgen, ik kom hierop terug.
Reputatie 7
Bedankt voor de tip Arend7. Ik koop enkele malen per jaar een ticket naar Zuid-Duitsland en boek altijd zo vroeg als kan. Nu dus 180 dagen.
Er zijn natuurlijk niet zoveel mensen die langer dan 3 maanden van te voren een treinkaartje kopen. Ik herinner me trouwens nog de tijd dat de termijn altijd 2 maanden was.

Dat is ook helemaal niet raar als het niet mogelijk is natuurlijk....of mensen het niet weten.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de tip Arend7. Ik koop enkele malen per jaar een ticket naar Zuid-Duitsland en boek altijd zo vroeg als kan. Nu dus 180 dagen.
Je komt dan in actietarieven terecht die je niet of alleen tegen hele hoge kosten kunt wijzigen en dat is mij maanden van te voren een te groot risico. Ik boek daarom meestal ongeveer twee weken van te voren, dan zijn er nog voldoende goedkope kaartjes en zijn de risico's te overzien.
Reputatie 4
Een sparpreis (Europa) in Duitsland storneren kan tot en met 2 dagen tevoren voor wel € 19. Bron: https://www.bahn.de/p/view/service/buchung/erstattung.shtml
Reputatie 7
Update: Via de marketingafdeling heb ik te horen gekregen dat de boekingshorizon inderdaad een periode 90 dagen is geweest. Dit was in verband met werkzaamheden. Nu staat de boekingshorizon op 4 maanden, hier zal in de nieuwsbrief meer aandacht aan besteed worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af of die vier maanden straks wel te handhaven zijn als de dienstregeling verandert. Nieuwe dienstregelingen zijn meestal hooguit 1 of 2 maanden vooraf definitief.
Reputatie 4
Die marketingafdeling kletst maar wat, in ieder geval wat Duitsland betreft. Daar stond de boekingtermijn een jaar of 10 lang op 90 dagen. Alleen in de herfst als de nieuwe dienstregeling naderde moest je voor boekingen voor na de 2e zaterdag van december eventjes wachten tot eind oktober. Momenteel kun je nu al boeken voor bijna 6 maanden. Net nog zogenaamd geprobeerd voor 2 augustus, dat lukte als ik het echt gewild zou hebben.
Ben inderdaad wel benieuwd hoe dat straks gaat als de nieuwe dienstregeling weer nadert.
Reputatie 4
Update: Via de marketingafdeling heb ik te horen gekregen dat de boekingshorizon inderdaad een periode 90 dagen is geweest. Dit was in verband met werkzaamheden. Nu staat de boekingshorizon op 4 maanden, hier zal in de nieuwsbrief meer aandacht aan besteed worden.

Dit antwoord is ONTERECHT als best antwoord gekozen, zie mijn bericht hierboven.
We gaan wederom op onderzoek uit
Reputatie 4
Ik meen mij overigens te herinneren dat ik het vinkje bij "is dit een vraag" had weggehaald. Het was alleen bedoeld als opmerking en tip.
Reputatie 7
Het klopt dat de voorverkoop termijn jaren lang op 90 dagen heeft gestaan en dat rond de nieuwe dienstregeling pas medio oktober geboekt kan worden voor reizen vanaf 12 december (nieuwe dienstregeling). Momenteel is de boekingshorizon per 11 december 2016 verruimd naar 180 dagen, waarbij in het geval van werkzaamheden de verkoop van aanbiedingsprijzen (Sparpreis Europa) pas 3 maanden voor vertrek open gaat.

Straks aan het einde van het jaar als de nieuwe dienstregeling weer nadert, verwacht ik dat de voorverkoop termijn wederom zal teruglopen, zodat medio oktober geboekt zal kunnen worden voor reisdata vanaf 12 december (nieuwe dienstregeling). Dit wordt veroorzaakt doordat Deutsche Bahn altijd redelijk laat is (medio oktober) met het aanleveren van de nieuwe dienstregeling.

Heb je hier het antwoord wat je zoekt Arend7?
Reputatie 4
Mijn opmerking was eigenlijk dat er geen ruchtbaarheid aan was gegeven. Ik ben er door toeval achtergekomen en mensen kunnen nog steeds de sparpreisen mislopen als ze onnodig tot 90 dagen wachten
Reputatie 7
Begrijpelijk, en onze marketingafdeling is hiervan op de hoogte. Zoals ik eerder aangaf zullen zij hier meer informatie over geven in de nieuwsbrief. Bedankt voor je oplettendheid Arend7, waarderen wij enorm!

Reageer