twee keer per week, op dinsdag en vrijdag, ga ik met INT 241 van Amsterdam naar Deventer.
ongeveer 10’ voor vertrek wordt er drietalig omgeroepen: “de rijtuigvolgde vindt u in displays op het perron”. ik heb gezocht, maar kan ze niet vinden. navraag bij een ns medewerker met rood hoofddeksel kreeg ik het antwoord: die zijn er niet. vandaar mijn vraag: waarom wordt er omgeroepen/verwezen naar iets dat niet bestaat?
bijkomende observatie: ik was op zoek naar het display omdat volgens de ns internationaal app (zie bijlage) de rijtuigvolgorde was omgekeerd, eerste klas vooraan. en was benieuwd of dit ook zo in het display zou staan. het display dat niet bestaat.
nu komen de meeste Berlijn reizigers met de roltrap vanaf de westelijke tunnel omhoog en blijven daar staan. precies op de plek waar bij omgekeerde rijtuigvolgorde de eerste klasse rijtuigen staan. daar stappen ze dan ook in, lopen door de trein naar achteren of gaan zitten in rijtuig 11 omdat ze het verschil niet zien. bij een groot reizigersaanbod (vandaag niet) geeft dit chaos. en vertraging als de 241 laat wordt voorgebracht.
ik heb aan bovengenoemde ns medewerker met rood hoofddeksel gevraagd of het haar bekend was dat de trein verkeerd om staat. dat wist ze. maar deed niks. waarom kan een service medewerker (in in dit geval liever twee) niet actief de reizigers aanmoedigen door te lopen? er gaat niets van uit, ze staan er gewoon en doen niks.

Beste antwoord door Rizana NS
Ik heb te horen gekregen dat het nu zou moeten werken zodra de borden weer werken. Er is het een en ander aangepast in de software.