vraag

waar is het display met de rijtuigvolgorde op spoor 10a in Amsterdam?

  • 27 december 2019
  • 35 reacties
  • 1355 Bekeken

Reputatie 1

twee keer per week, op dinsdag en vrijdag, ga ik met INT 241 van Amsterdam naar Deventer.

ongeveer 10’ voor vertrek wordt er drietalig omgeroepen: “de rijtuigvolgde vindt u in displays op het perron”. ik heb gezocht, maar kan ze niet vinden. navraag bij een ns medewerker met rood hoofddeksel kreeg ik het antwoord: die zijn er niet. vandaar mijn vraag: waarom wordt er omgeroepen/verwezen naar iets dat niet bestaat?

bijkomende observatie: ik was op zoek naar het display omdat volgens de ns internationaal app (zie bijlage) de rijtuigvolgorde was omgekeerd, eerste klas vooraan. en was benieuwd of dit ook zo in het display zou staan. het display dat niet bestaat.

nu komen de meeste Berlijn reizigers met de roltrap vanaf de westelijke tunnel omhoog en blijven daar staan. precies op de plek waar bij omgekeerde rijtuigvolgorde de eerste klasse rijtuigen staan. daar stappen ze dan ook in, lopen door de trein naar achteren of gaan zitten in rijtuig 11 omdat ze het verschil niet zien. bij een groot reizigersaanbod (vandaag niet) geeft dit chaos. en vertraging als de 241 laat wordt voorgebracht.

ik heb aan bovengenoemde ns medewerker met rood hoofddeksel gevraagd of het haar bekend was dat de trein verkeerd om staat. dat wist ze. maar deed niks. waarom kan een service medewerker (in in dit geval liever twee) niet actief de reizigers aanmoedigen door te lopen? er gaat niets van uit, ze staan er gewoon en doen niks.

 

 


35 reacties

Ik zal weer poolshoogte gaan nemen. En ja, soms duurt het langer voordat er een antwoord is, soms hebben we ook snel een terugkoppeling. 

In dit geval heeft het op dit moment niet de hoogste prioriteit. Als ik meer weet, dan zie je mijn reactie verschijnen.

Ben ik nou de enige die zich rot zou schamen als ik een collega na 4 maanden nog geen antwoord zou hebben gegeven? En die een collega die mij een tijd geen antwoord zou geven toch maar eens op zou zoeken (of bellen in deze tijd dan ieder geval)?

Ben ik nou de enige die zich rot zou schamen als ik een collega na 4 maanden nog geen antwoord zou hebben gegeven? En die een collega die mij een tijd geen antwoord zou geven toch maar eens op zou zoeken (of bellen in deze tijd dan ieder geval)?

 

Tsja er zijn wel meer van dit soort topics op dit forum. En het is zoals je waarschijnlijk ook wel weet niet een verschijnsel van de laatste tijd maar al jaren aan de gang op dit forum. Lees ook net weer een topic van vandaag dat er ook weer een 1e klas coupe door de conducteur wordt geblokkeerd voor reizigers.

Het personeel gesteund door de vakbonden is blijkbaar meer de baas.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/uit-de-1e-klasse-gezet-worden-65065 

Bij de ziggocommunity wordt wel door een heel groot gedeelte van het personeel actief meegedaan op het forum. Ik heb ook de indruk dat de directie daar wel meeleest. Van Lieneke Bouma, Hoofd NS klantenservice, moet ik nog steeds de eerste post vinden op dit forum.

Reputatie 6

Ben ik nou de enige die zich rot zou schamen als ik een collega na 4 maanden nog geen antwoord zou hebben gegeven? En die een collega die mij een tijd geen antwoord zou geven toch maar eens op zou zoeken (of bellen in deze tijd dan ieder geval)?

Nog steeds geen nieuws, helaas.

Zoals ik al had verwacht, heb ik nog niet een terugkoppeling ontvangen. Ik verwacht dit ook niet op korte termijn, maar ik hou het uiteraard in de gaten.

Opnieuw heb ik geen terugkoppeling ontvangen.

Helaas heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen. 

Ik heb nog geen reactie ontvangen, ik verwacht dit ook niet op korte termijn, omdat het op dit moment een lage prioriteit heeft. 

Als ik iets hoor, dan lees je het hier.

Ik zag afgelopen week op het scherm op 10a keurig de treinsamenstelling staan van de IC Berlijn. Kan het een probleem zijn met specifiek enkele ritten of is het toevallig recent opgelost?

 

Edit: ah excuus, gemist dat het alleen om treinen in de 2xx serie gaat.

Tot op heden heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen, ik hou het in de gaten!

Ik heb helaas nog geen reactie ontvangen. Er wordt binnenkort naar gekeken. Omdat het geen directe impact op de dienstregeling heeft, is de prioriteit niet hoog. En op dit moment is het erg druk, vandaar dat er tijd overheen gaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je reactie met foto's roelofreiziger. Het zou ermee te maken kunnen hebben dat in het buitenland de rijtuigvolgorde weleens verandert (door bijvoorbeeld werkzaamheden).
Het systeem volgt dat niet, omdat verandering van rijtuigen niet plaats bij het vertrek in Duitsland, maar wél in het buitenland. 

Wellicht dat de omroep aangepast kan worden zodat het niet meer verwarrend is. Of dit zo mogelijk is, dient uitgezocht te worden. 

Ik wil hier toch wel een paar kanttekeningen bij plaatsen. 

Voor vertrek van een internationale trein vanuit Nederland is bekend of deze in de omgekeerde rijtuigvolgorde gaat vertrekken. Dat de oorzaak van het rijden in omgekeerde rijtuigvolgorde vaak veroorzaakt wordt door de afkomende rit vanuit het buitenland doet niet terzake. In sommige gevallen is er in Nederland tijd om een trein te driehoeken (het terugzetten van een trein in de juiste rijtuigvolgorde) maar zeker overdag is daar bij een kerende trein geen tijd voor. Wanneer er geen tijd is voor een correctie van de rijtuigvolgorde dan is vaak uren voor vertrek al bekend dat een trein in de omgekeerde rijtuigvolgorde gaat vertrekken. Wanneer bijvoorbeeld een IC uit Berlijn ergens onderweg van rijrichting wisselt dan is die informatie in principe beschikbaar voordat de trein de grens passeert. Het zal overigens niet vaak voorkomen omdat bij de IC Berlijn er dan ook een locwissel moet plaatsvinden. Bij een treinstel als de ICE gaat dan eenvoudiger en is het ook eenvoudiger te herstellen.

Het verdient dus aanbeveling om op elektronische informatiepanelen de werkelijke situatie weer te geven en er zal dus handmatig moeten worden bijgestuurd wanneer een trein onverhoopt in de omgekeerde rijtuigvolgorde gaat vertrekken vanuit Amsterdam Centraal. Dan loopt een en ander mooi synchroon met de omroepberichten. 

Het wordt nu intern doorgezet en verder gekeken naar waar het probleem ligt. Zodra ik meer weet, dan laat ik het je weten. 

 

Jammer dat je vindt dat er weinig interesse is. Mijn collega Erryt NS is ook al een tijd hiermee bezig. 

We doen ons uiterste best en we hopen je zeker niet teleur te stellen, maar helaas kan ik nu geen garanties geven. Ik kom er eind volgende week op terug.

Reputatie 1

een teleurstellend antwoord. met vaagheden omgeven. we zijn nu bijna twee maanden bezig en er veranderd niets. als reiziger ben ik niet zo geïnteresseerd in de (systeemtechnische en organisatorische) redenen van het falen, dat is een NS zaak. wat ik graag zou zien zijn oplossingen, meer interesse in de problemen van de klant en niet de focus op het interne proces.

tuurlijk kan een omroepbericht worden aangepast, als je het wilt. gisteren stopte de omgeleide 241 in Zwolle waar keurig werd omgeroepen zonder verwijzing naar een display met treinsamrnstelling.

kortom, actie! stel me niet teleur.

Bedankt voor je reactie met foto's roelofreiziger. Het zou ermee te maken kunnen hebben dat in het buitenland de rijtuigvolgorde weleens verandert (door bijvoorbeeld werkzaamheden).
Het systeem volgt dat niet, omdat verandering van rijtuigen niet plaats bij het vertrek in Duitsland, maar wél in het buitenland. 

Wellicht dat de omroep aangepast kan worden zodat het niet meer verwarrend is. Of dit zo mogelijk is, dient uitgezocht te worden. 

Reputatie 1

foto’s uploaden lukte niet, nieuwe poging.

 

 

Reputatie 1



ik denk dat ik even opnieuw moet beginnen.

het display waar iedereen naar verwijst is makkelijk te vinden en staat er al meer dan een jaar. misschien al jaren en is mij wel bekend. alleen, daar staat geen treinsamenstelling in. In ieder geval niet van de ICB 241.

toen ik (meer dan een maand geleden inmiddels) de medewerker met rood hoofddeksel hiernaar vroeg (zie mijn eerste post) kreeg ik als antwoord: die is er niet. terwijl er herhaaldelijk en in drie talen in een omroepbericht naar wordt verwezen.

in het display staat de 241 wel vermeld, maar alleen met vertrektijd (17.00 uur) en route, niet met de samenstelling. zie 2e foto, een klein half uur geleden genomen.

vandaar de nu al diverse keren gestelde vraag: waarom wordt er in een omroepbericht verwezen naar informatie die niet bestaat, niet getoond wordt in welk display dan ook. is er soms een ander display dat ik niet kan vinden?

nu was ik afgelopen woensdag ook in Amsterdam, en ging met ICB 149 naar Deventer, vertrektijd 15.00. en natuurlijk naar het display gekeken. en surprise surprise, van de 149 staat de treinsamenstelling er wel in. zie 1e foto.

ik moet mijn vraag dus herformuleren: waarom staat van de 149 de samenstelling wel in het display en van de 241 niet. en waarom volhard NS in het omroepen dat die er wel is bij trein 241? en dat al minimaal een maand, maar waarschijnlijk al veel langer zo doet. zo lang dat ook het personeel met rood hoofddeksel het ook al opgegeven heeft.

ik hoop van ganser harte dat hier serieus naar gekeken wordt. anders neem je je klanten (en personeel) niet serieus.

 

Omdat Erryt NS van zijn welverdiende vakantie geniet, heb ik dit topic op me genomen.

 

Ik heb inmiddels ook een antwoord. De displays zijn er wel was de reactie van mijn contactpersoon! Als je de roltrap opgaat op 10A, en dan verder naar achterenloopt, dan vind je de displays.

Wellicht is de plaatsing niet de meest logische, maar ze zijn er dus wel. Zou je opnieuw veldonderzoek willen doen,  @roelofreiziger?

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik kan helaas nog niets melden. Ik ben momenteel wel druk ermee bezig.

Reputatie 5

Tot voor een maand of wat maakte ik zelf ook vrij vaak gebruik van hetzelfde perron, B=oost zijde en kan me goed herinneren dat daar wel een elektronisch paneel stond met dat diagram met de wagons. Ik meen net oost (weesper kant) van de meest oostelijke trap vanaf brede middengang.Dat was blauw met geel, dus de gewone NS-kleuren en niet wat hierboven staat afgebeeld. Of dat ook werd aangepast als ie weer ńs verkeerd om stond kan ik me niet meer heugen. Meen me ook te herinneren dat idem dito op perron 15 stond voor TLS en BNLux. Wel is het zo dat tot ca 1 jaar terug de Berliner IC altijd ook van B kant vertrok-en dan meest met de lok zover naar voren/einde perron dat vrijwel iedereen toch nog flink ver moest lopen, maar dat is niet meer, het is A kant geworden, zodat de kostbare 1e klas paxen nu het verst moeten lopen naar hun wagonnetje oude stijl. 

Maar goed mogelijk dat dit allemaal veranderd is of dat de treinplek wel is gewijzigd en dit paneel niet.

Wederom​ geen reactie, maar ik ben er nog mee bezig.​​​​​​

Bedankt voor de foto. Ik zal dit doorsturen naar de desbetreffende afdeling. Ik hoop snel een antwoord te krijgen.

Reputatie 1

en dan hier de beloofde foto, heden genomen. geen rijtuigvolgorde, wel alle treinen van spoor 10 en 11. een soort legenda met rijtuigsymbooltjes onderaan suggereert dat dit wel de bedoeling is maar ik heb het nooit gezien. NB: er werd wel twee keer drietalig omgeroepen, één keer om 16.48 en één keer om 16.55 waarbij naar het bord werd verwezen.

wat niet werd omgeroepen (en ook niet in de NS int app was vermeld) is dat de trein verkeerd om stond en ik dus van het einde van spoor 10a 180 meter kon teruglopen naar het eerste rijtuig🥴. wat in ieder geval het voordeel had dat ik nogmaals het display kon checken: geen ruituigvolgorde.

ik herhaal dus maar mijn vraag: waarom wordt er in een omroepbericht verwezen naar een niet bestaand (of in ieder geval niet operationeel) informatiemiddel.

 

Reputatie 2

Het zou best kunnen dat de rijtuigvolgorde bij de 241 niet op dit scherm wordt weergegeven, ik heb het bij andere IC Berlijn treinen in ieder geval wel gezien. Ik zal de volgende keer ook eens kijken.

Reageer