Waarom de prijs van internationale treinen in verhouding tot nationale treinen veel goedkoper ?

• 7 oktober 2016
  • 11 reacties
  • 813 Bekeken

Internationale treinen zijn veel luxer.

11 reacties

Hallo alwinswerkplek en welkom op het NS forum! De reden dat deze reizen goedkoper zijn is omdat dit te maken heeft met de lange afstand kortingen. Ook is het zo dat elke vervoerder zelf mag bepalen hoe duur/goedkoop de rit gaat worden 🙂.
Dat reizen per trein op lange afstanden iets goedkoper is, kan ik me voorstellen, maar dat reizen binnen Nederland meer dan 100% duurder is relatief ( per kilometer ) vind ik niet verklaarbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Treinreizen is in België en Duitsland goedkoper doordat het daar door de overheid wordt gesubsidieerd. Dat merk je dus bij Internationale reizen.

Verder moeten gewone reizigers extra betalen omdat de lage inkomsten van de OV-studentenkaart te compenseren.
Reputatie 6
Badge +2
De standaardtarieven binnenland en de standaardtarieven voor het Nederlandse deel van een internationale reis zijn ongeveer gelijk. Er zijn wel allerlei kortingen en speciale prijzen, zoals nu de Midweek promo (https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/19-elk-station-nederland-naar-elk-station-belgie-ns-international-najaarspecial-2016-27321). bijdragevandennis 201609
Internationale treinkaartjes zijn just vaak duurder dan een kaartje binnen Nederland. Zeker als het om het standaard tarief gaat, zoals je dat zou betalen als je het kaartje op de dag van vertrek (of een paar dagen vooraf) zou kopen.
Als je bijvoorbeeld vanaf Amsterdam naar Parijs zou gaan, kost dat als je het niet al lang van te voren boekt, 138€ voor een enkele reis in de 2e klas. Leg je een soortgelijke afstand in Nederland af, bijvoorbeeld een dagretour Alkmaar- Maastricht dan kost dat €52,60. Een retour Alkmaar- Maastricht is 500 km, Amsterdam- Parijs is niet veel verder. Met andere woorden, NS is goedkoper dan Thalys.
Dan een voorbeeldje naar Duitsland, Frankfurt vanuit Amsterdam: dat kost enkele reis 124,20€ in de 2e klas voor een stuk van 460 kilometer, wat dus nog minder is in afstand als een retour Alkmaar- Maastricht, maar nog steeds ruim dubbel zo duur...
Reputatie 7
Badge +3
Er is vrije niemand die kaartje tegen normalpreis naar Duitsland koopt.
Reputatie 6
Badge +2
De standaardtarieven binnenland en de standaardtarieven voor het Nederlandse deel van een internationale reis zijn ongeveer gelijk.
Er zijn wel vreemde verschillen, zie https://forum.ns.nl/de-trein-11/waarom-binnenlands-traject-ns-international-veel-duurder-6026/index1.html#post174997. bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +1
Internationale treinen zijn veel luxer.

Voor internationale treinreizen wordt vaak gebruik gemaakt van het soort prijssystemen dat ook in de luchtvaartmaatschappij wordt gebruikt: 'yield management'. Dat houdt in dat er een aantal tickets worden verkocht voor een heel aantrekkelijke prijs. Je moet er dan wel op tijd bij zijn. Ben je iets later, dan betaal je iets meer. Enzovoorts, totdat je vandaag de hoofdprijs betaalt als je morgen wilt reizen. Blijkbaar werkt dat.

Maar dat leidt inderdaad tot de mogelijkheid om een retour Amsterdam-Berlijn te kopen voor 29 euro, terwijl een retour Amsterdam-Hengelo (wat je met dezelfde trein kan reizen) duurder is.

Vreemde situatie die ik zelf heb meegemaakt: een reis naar een station tussen Wenen en Budapest (waar de internationale IC gewoon stopt) was duurder dan een reis naar Budapest. Gelukkig had de DB-klantenservice dat ook door, ze adviseerden dan maar een ticket naar Budapest te kopen en zelf eerder uit te stappen...
Reputatie 6
Badge +2
de mogelijkheid om een retour Amsterdam-Berlijn te kopen voor 29 euro, terwijl een retour Amsterdam-Hengelo (wat je met dezelfde trein kan reizen) duurder is.
Op https://www.nsinternational.nl/nl/onze-bestemmingen/trein-duitsland/trein-naar-berlijn staat € 39 enkele reis.
De internationale reizen zijn duurder als je bv vandaag nog de eerste trein naar naar Wenen wilt nemen, maar wie doet dat eigenlijk? Ik zou niet eens durven om een vlucht naar Australië te boeken voor een schijntje als ik morgen al moest vertrekken. De NS geven geen vroegboekkorting zoals in dat in vele Europese landen wél mogelijk is, zoals Ierland, het VK, Zweden, Noorwegen, Finland, Oostenrijk, Zwitserland.. waarbij in sommige situaties nog tot drie dagen voor vertrek vervoersbewijzen met korting kunnen worden gekocht. Omdat dit hier niet bestaat lijkt internationaal reizen voor mij verhoudingsgewijs ook altijd goedkoper.
Er zijn genoeg reizigers die wel op de dag van vertrek of een paar dagen voor vertrek een kaartje nodig hebben. De redenen kan je naar raden, maar ik heb in een grijs verleden een dagje meegelopen achter de balie van NS op station Amsterdam Centraal en een dagje op de balie van Schiphol, en er waren zeer veel klanten die een bonnetje hadden met ''vertrek binnen een uur'' voor onder andere Parijs of een bestemming in Duitsland. Het ging aan de lopende band door. Zelf heb ik afgelopen zomer zelfs vanuit de trein naar Duitsland zelf nog via de app van NS international een kaartje geboekt, gewoon omdat de situatie op dat moment daar om vroeg.
Lang weekend vrij, spontaan besloten van het mooie weer te genieten in Duitsland 🆒

Reageer