Dus dat betekent in de praktijk het einde van die doorgaande biljetten. Was toch al problem vanwege noodzaak tiketjes met chip te hanteren-je moet die metro toch ergens uit met enkel poortjes.
Persoonlijk zie ik dat nou niet echt als zo´n groot problem-heb al diverse ferries benut waarbij je gewoon apart moest betalen-soms zelfs dubbel extra hoog voor een gepeperd beprijsde aparte toevoerbus.
Een standaardkaartje RET kost 4 eur en is daarmee zelfs goedkoper als de langst denkbare reis-via Rtm-Centr door naar den Haag CS op de chip.
Er waren heel handige chipkaartjes, geldig bij NS en RET.
Er waren heel handige chipkaartjes, geldig bij NS en RET.
Die waren er inderdaad. Maar die werden alleen aan klanten in Nederland opgestuurd dus dat was ook niet ideaal.
In 2020 (of misschien al iets daarvoor gestart) was er een proef met e-tickets voor het Nederlandse deel, waarvoor je met een code op de NS-website je e-ticket moest genereren. Volgens NS waren de uitkomsten vanuit de proef “niet positief” voor de diverse vervoerders waardoor het niet wenselijk was om die vorm door te zetten. Wat er “niet positief” was, daarover deed NS geen uitspraak. NS kon desgevraagd ook niet zeggen, wanneer (ongeveer) er wel weer een aansluitend kaartje voor het Nederlands traject zou komen.
Dus klaag vooral hierover bij NS. Hoe meer klachten, hoe hoger de kans dat NS het als een probleem ziet.
Er waren heel handige chipkaartjes, geldig bij NS en RET.
Die waren er inderdaad. Maar die werden alleen aan klanten in Nederland opgestuurd dus dat was ook niet ideaal.
Tja, maar na de daaropvolgende mislukte proef is er nu dus helemaal geen kaartje meer - dat lijkt me nog minder ideaal. Het bestaande chipkaartje een oplossing voor de grote meerderheid van klanten met een Nederlands postadres en voor een aanvang van de reis in NL. Chipkaartjes voor de retourreis, of voor klanten met aanvang van de reis in het VK werden sowieso pas bij de incheck in de Stenal Line terminal in Harwich verstrekt. Eigenlijk werkte dit allemaal prima, dus waarom dit product moest verdwijnen?
Er waren heel handige chipkaartjes, geldig bij NS en RET.
Die waren er inderdaad. Maar die werden alleen aan klanten in Nederland opgestuurd dus dat was ook niet ideaal.
Tja, maar na de daaropvolgende mislukte proef is er nu dus helemaal geen kaartje meer - dat lijkt me nog minder ideaal. Het bestaande chipkaartje een oplossing voor de grote meerderheid van klanten met een Nederlands postadres en voor een aanvang van de reis in NL. Chipkaartjes voor de retourreis, of voor klanten met aanvang van de reis in het VK werden sowieso pas bij de incheck in de Stenal Line terminal in Harwich verstrekt. Eigenlijk werkte dit allemaal prima, dus waarom dit product moest verdwijnen?
Dat is hogere NS-wijsheid.
In de bussen hier (Eindhoven) kan je gewoon e-tickets met een barcode scannen tegenwoordig.
Niet dat het werkt (of dat iemand er zich wat van aantrekt, een e-ticket is gewoon geldig) maar het kán!
Bij RET (maar ook GVB metro en zo, poortjes) zal dat wellicht nog een probleem zijn? Of gevalletje ‘beginnen we niet aan, zoek het maar uit tussen Hoek en Schiedam’?
Apart trouwens dat het nog wel kon voor NL/NS (met stukje RET) reizigers naar de UK, maar andersom dus al langer niet meer?
In de bussen hier (Eindhoven) kan je gewoon e-tickets met een barcode scannen tegenwoordig.
Niet dat het werkt (of dat iemand er zich wat van aantrekt, een e-ticket is gewoon geldig) maar het kán!
Bij RET (maar ook GVB metro en zo, poortjes) zal dat wellicht nog een probleem zijn? Of gevalletje ‘beginnen we niet aan, zoek het maar uit tussen Hoek en Schiedam’?
De RET verkoopt zelf ook barcodetickets. Dus het lezen daarvan zou het probleem niet mogen zijn.
In de bussen hier (Eindhoven) kan je gewoon e-tickets met een barcode scannen tegenwoordig.
Niet dat het werkt (of dat iemand er zich wat van aantrekt, een e-ticket is gewoon geldig) maar het kán!
Bij RET (maar ook GVB metro en zo, poortjes) zal dat wellicht nog een probleem zijn? Of gevalletje ‘beginnen we niet aan, zoek het maar uit tussen Hoek en Schiedam’?
De RET verkoopt zelf ook barcodetickets. Dus het lezen daarvan zou het probleem niet mogen zijn.
Maar dus geen combitickets meer vanuit de UK naar NL (elk station) Ferry + trein naar ergens in NL (met stukje RET ‘metro’ tegenwoordig, van Hoek van Holland (Haven) tot Schiedam of Rotterdam)?
Het is geen wereldafstand en ook niet druk bezet of zo… Juist doen dus, win-win!
Apart trouwens dat het nog wel kon voor NL/NS (met stukje RET) reizigers naar GB, maar andersom dus al langer niet meer?
Nee andersom werkte het ook prima. Het Stena Line ticket geeft ook recht op vervoer met Greater Anglia treinen, mits je uiteraard deze toevoeging kocht en het duidelijk leesbaar op het geprinte ticket te tonen is. Alle poortjes-beheerders die ik ben tegengekomen (o.m. Cambridge, London Stratford, Liverpool Street) wisten precies waar ze op het Stena Line ticket moesten kijken om het poortje te openen.
En vervolgens, een reiziger die op de VK -website van Stena Line ook de add-on Any Dutch Station kocht kreeg dan bij het inchecken bij de Stena Line terminal in Harwich het RET+NS chipkaartje om na de overtocht zijn reis in Nederland te vervolgen.
Kortom een systeem dat prima functioneerde: een goedwerkende geïntegreerde tariefoplossing beheerd door vier vervoerders (Stena Line, Greater Anglia, RET, NS), die bovendien al zeer lang bestaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutchflyer
Jammer dat een projectteam ergens in het centrum van Utrecht dit meende de kop te moeten omdraaien. Van de man in Seat61: (https://www.seat61.com/trains-and-routes/london-to-amsterdam-by-ferry.htm)
“ but Stena Line is only selling the RailSail combined tickets as far as Hoek van Holland at the moment, not to Any Dutch Station. That's down to NS (Dutch Railways) being a pain. “
NS is vooral expert geworden in lose-lose-situaties. Samenwerking met andere organisaties? Veel te ingewikkeld voor NS.
Er was een prima werkende oplossing met eenmalige chipkaarten. Onbegrijpelijk dat het is gestopt.