waarom geen volledige restitutie van je tickets bij extreme vertraging naar Berlijn Hbf | NS Community
beantwoord

waarom geen volledige restitutie van je tickets bij extreme vertraging naar Berlijn Hbf

  • 20 November 2022
  • 14 reacties
  • 421 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Gisteren (19 nov 2022 09:45) was onze trein van Amersfoort naar Berlijn hbf in z’n geheel gecanceld. Onduidelijk of de volgende trein van 11:45 überhaupt zou gaan, zei een mevrouw bij de info desk. We reizen met 2 kleine kinderen, en dan ben je echt minder flexibel om uren te wachten op een koud station. Wij zijn niet geïnformeerd over de vertraging en kwamen aan op t station om zelf erachter te komen dat de trein is gecanceld. We hebben besloten om niet naar Berlijn te gaan: kosten 200 euro voor overnachting krijg je niet terug en treintickets (kosten retour 263) krijg je - hou je vast- 71 euro van terug! Wat een teleurstellende compensatie bieden jullie, eigenlijk schandalig.

 

Ik had het passend gevonden van NS internationaal als jullie volledige treintickets (heen en terug) + overnachtingskosten hadden terugbetaald wat neerkomt op 463 euro. 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 20 November 2022, 22:26

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Waaruit trek je de conclusie dat je maar 71 euro terugkrijgt?

Wat voor opties heeft NS je aangeboden?

Bij een te verwachten vertraging van meer dan een uur op de eindbestemming een is van de opties van de reis afzien en een volledige terugbetaling krijgen. Als je al onderweg was, dan mag je daarbij ook terugreizen naar je beginstation.

Neem voor de terugbetaling contact op met de klantenservice:

https://support.nsinternational.com/app/webflow/vraag

Reputatie 7
Badge +1

Een dag of wat geleden is er weer eens een zwaar Unfall gebeurd oost van Hannover waardoor de lijn van daar naar B behoorlijk is gestremd-plus dat de normale uitwijkroute via Magdeburg ook door andere BAU niet goed bruikbaar is. Beetje vergelijkbaar met de kabelcatastrofe bij Dronten, maar wel wat korterdurend.

Inderdaad heb je bij afzien van de reis recht op volledige terugbetaling van tickets, maar nooit van andere mogelijke gevolgkosten. Dat gaat je wel wat moeite kosten en geduld, heel veel geduld. Ze doen daar altijd of ze dat helemaal uit eigen zak moeten betalen, plus dat er immense achterstanden zijn door tekort aan bevoegd personeel. 

Omdat uit een eeuwenoude traditie treinkaartjes eigenlijk anoniem zijn zijn de spoorwegen ook nergens verplicht hun reizigers vooraf anders in te lichten als via de gewone media als krant/omroep etc. Het zijn nu eenmaal geen airlines.

Alweer wat geleerd van toestanden die al die groene eco-ridders altijd verzwijgen bij hun immense drang mensen die trein in te jagen.

Gisteren

 

Ik had het passend gevonden van NS internationaal als jullie volledige treintickets (heen en terug) + overnachtingskosten hadden terugbetaald wat neerkomt op 463 euro. 

U hebt recht op terugbetaling van de tickets maar niet op terugbetaling van de overnachtingskosten als u die los geboekt hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt zelf besloten om de reis niet meer te maken. Dat je nog iets terug krijgt is dan ook mooi meegenomen. Heb je contact gehad met de organisatie waar je de reis geboekt hebt over alternatieve reismogelijkheden? Je had voor vertrek zelf de reisplanner kunnen raadplegen. Op het traject heeft een aantal dagen geleden een aanrijding met goederentreinen plaatsgevonden en zijn herstelwerkzaamheden. De reden dat je niet alle treinkosten terugkrijgt kan zijn dat de reis wel via alternatieve route mogelijk was. Overnachtingen hoeft NS niet te vergoeden en zal een reisverzekering ook niet vergoeden. Je hebt zelf afgezien van de reis. 

Reputatie 7
Badge +1

De reden dat je niet alle treinkosten terugkrijgt kan zijn dat de reis wel via alternatieve route mogelijk was.

Je hebt het mis. Ik kan een blik in EU-verordening 1371/2007 aanbevelen, in het bijzonder artikel 16.

Ik begrijp niet zo goed waarom dit bandje toch altijd weer opnieuw begint te spelen. @rvdborgt heeft al heel wat keren op dit forum uiteengezet hoe het werkt bij internationale reizen, en is ook nu de eerste om inhoudelijk te reageren.

Reputatie 7
Badge +1

EU-verordening 1371/2007 is overigens van toepassing op alle reizen :)

Helder, in dit geval zou je bij binnenland natuurlijk sowieso al GTBV kunnen aanvragen voor de 60+ minuten (100% vergoeding), alleen de mogelijkheid om dan nog wel terug te mogen reizen op dat ticket is uitzonderlijk. Hoe zou zoiets bij de OV-chipkaart uitpakken, vraag ik me af.

@Henk_NL

De GTBV regeling is op zich royaler dan de internationale EU-regeling. Je kunt internationale reizen ook niet vergelijken met het binnenland waar een reiziger gemiddeld maar 35 km reist. Daar komt bij dat internationale reizen meestal vooruit geboekt en gereserveerd worden vaak in combinatie met accomodatie.

@Henk_NL

De GTBV regeling is op zich royaler dan de internationale EU-regeling. Je kunt internationale reizen ook niet vergelijken met het binnenland waar een reiziger gemiddeld maar 35 km reist. Daar komt bij dat internationale reizen meestal vooruit geboekt en gereserveerd worden vaak in combinatie met accomodatie.

Ik vergelijk dan ook niet, maar geef alleen aan dat de (inderdaad ruimere) GTBV-regeling de kosten in dit geval dan sowieso al zou dekken. Rian geeft aan dat de verordening ook op binnenlandse reizen van toepassing is, en ik ben benieuwd hoe, theoretisch, het terugreizen er dan uit zou moeten zien.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat hier echter niet om GTBV maar dat je van je reis kunt afzien als de te verwachte vertraging meer dan een uur wordt.

Ik weet ook niet hoe NS dat met een chipkaart wil afhandelen. In feite reis je dan zonder uit te checken terug naar je beginstation en mag je daarvoor dan ook nog het correctietarief betalen, dus je moet sowieso langs de klantenservice. Of vergis ik me?

Ik weet ook niet hoe NS dat met een chipkaart wil afhandelen. In feite reis je dan zonder uit te checken terug naar je beginstation en mag je daarvoor dan ook nog het correctietarief betalen, dus je moet sowieso langs de klantenservice. Of vergis ik me?

Lijkt mij inderdaad ook, en ik heb zo’n vermoeden dat dat een traject van lange adem wordt. Vandaar dat ik de gedachtegang eens leuk vond, puur theoretisch gezien.

Waaruit trek je de conclusie dat je maar 71 euro terugkrijgt?

 

—> dit was de reactie op mijn claim aanvraag 

 

Neem voor de terugbetaling contact op met de klantenservice:

https://support.nsinternational.com/app/webflow/vraag


—> ga ik doen, dank

Reputatie 7
Badge +1

Waaruit trek je de conclusie dat je maar 71 euro terugkrijgt?

 

—> dit was de reactie op mijn claim aanvraag 

Waar of op welke manier heb je die aanvraag dan gedaan? Let wel, als je zelf je ticket annuleert, dan worden de normale annuleringsvoorwaarden toegepast.

Reageer