beantwoord

Waarom is reserveren verplicht op de IC Amsterdam rechtstreeks naar Brussel?

Reputatie 7
Badge
ineens... een rechtstreekse trein die in Rotterdam stopt en Breda overslaat, met gereserveerde plaatsen?
Eurostar met een NS vlaggetje?
???

icon

Beste antwoord door Erryt NS 22 maart 2018, 14:35

Dit lijkt op een directe Eurostar (Londen-Amsterdam) die de dag ervoor in de avond is aangekomen in Amsterdam. Deze gaat terug naar Brussel Zuid, daar zal deze later weer doorgaan naar Londen, maar dus niet als rechtstreekse verbinding vanuit Amsterdam (vanwege de controle).
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
De trein heeft nummer 9171. Dat is een nummer uit Eurostar-reeks Brussel-Londen en wordt hier gebruikt voor deze losse rit van Amsterdam naar Brussel. Omdat deze trein niet aansluit op een Eurostar naar Londen in Brussel heeft het geen zin om de trein aan te duiden als Eurostar.

Het gaat nog heel wat verwarring opleveren wanneer deze trein komt voorrijden in Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. In ieder geval wordt er nu nog iets nuttigs gedaan met het materieel dat anders als ledig materieel naar Brussel zou rijden.

Voor 4 april krijg ik het volgende te zien in de Reisplanner:

Dat is nu al verwarring over een trein die helemaal niet naar Londen zal rijden. Trein 9121 bestaat niet als trein tussen Brussel en Londen maar wel als trein tussen Amsterdam en Brussel.
Dit lijkt op een directe Eurostar (Londen-Amsterdam) die de dag ervoor in de avond is aangekomen in Amsterdam. Deze gaat terug naar Brussel Zuid, daar zal deze later weer doorgaan naar Londen, maar dus niet als rechtstreekse verbinding vanuit Amsterdam (vanwege de controle).
Reputatie 4
Maar noem het beestje dan gewoon bij de juiste naam in de reisplanner: Eurostar.
Reputatie 7
Badge
Maar noem het beestje dan gewoon bij de juiste naam in de reisplanner: Eurostar.
Dan krijg je mensen de Thalys niet meer in 😉
Badge +3
Dat is nu net het probleem. Het is wel een Eurostar maar hij rijdt niet naar Londen.
Reputatie 7
Badge
Maar noem het beestje dan gewoon bij de juiste naam in de reisplanner: Eurostar.Dat is nu net het probleem. Het is wel een Eurostar maar hij rijdt niet naar Londen.
Hij rijdt wel naar London, maar de passagiers mogen niet in 1 rit mee. Ik heb ook wel 's een Eurostar van Brussel naar Lille gehad.
Reputatie 4
Dat is nu net het probleem. Het is wel een Eurostar maar hij rijdt niet naar Londen.

Een trein naam staat niet voor een specifieke bestemming, maar voor de maatschappij die de dienst naar x verschillende bestemmingen uitvoert. In het geval van "Nederland uitgaand" voeren ze een dienst uit tussen Amsterdam en Brussel.
Badge +3
In het geval van Eurostar is het zo dat iedere trein van of naar Londen rijdt. Daar kan met de treinen die los van Amsterdam naar Brussel rijden verwarring over ontstaan. Ik kan de beslissing billijken dat deze trein(en) niet als Eurostar in de reisplanners verschijnen. Het zijn dan Internationale treinen die met Eurostarmaterieel worden gereden.
Reputatie 7
Badge
Onder wiens concessie, prijstabel en reizigersvoorwaarden worden ze dan gereden? Als reiziger behoor je te weten met wie je in zee gaat. Nu lijkt het alsof het een NS trein is.
Badge +3
Het lijkt me dat deze Internationale treinen onder NS vallen. Het zal wel neerkomen op een prestatievergoeding voor het gebruik van het Eurostarmaterieel wat toch al van Amsterdam naar Brussel overgebracht moest worden. Dan worden zowel NS als Eurostar er beter van om het materieel in te zetten voor een reizigerstrein die ook nog eens honderden extra plaatsen capaciteit oplevert van Amsterdam en Rotterdam naar Brussel. De reistijd is van Rotterdam naar Brussel zeer aantrekkelijk: in 1u08m non-stop van Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid. Dat is zelfs 2 minuten sneller dan Thalys.

Ik zou graag iets meer informatie over deze treinen lezen. Een vraag die ongetwijfeld gaat komen: is er catering aan boord?
Reputatie 4
Het lijkt me dat deze Internationale treinen onder NS vallen. Het zal wel neerkomen op een prestatievergoeding voor het gebruik van het Eurostarmaterieel wat toch al van Amsterdam naar Brussel overgebracht moest worden. Dan worden zowel NS als Eurostar er beter van om het materieel in te zetten voor een reizigerstrein die ook nog eens honderden extra plaatsen capaciteit oplevert van Amsterdam en Rotterdam naar Brussel. De reistijd is van Rotterdam naar Brussel zeer aantrekkelijk: in 1u08m non-stop van Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid. Dat is zelfs 2 minuten sneller dan Thalys.

Ik zou graag iets meer informatie over deze treinen lezen. Een vraag die ongetwijfeld gaat komen: is er catering aan boord?

Er is catering op de Eurostar van Brussel naar Londen. Ik ga er van uit dat die er ook is vanaf Rotterdam.
Badge +3
Inmiddels wat meer informatie gevonden op de website van NS International.

De reis met deze trein is overigens niet te boeken via Eurostar zelf.

Wel te boeken bij de NMBS maar alleen als niet te annuleren ticket.

Waarschijnlijk is dat, omdat het best een lange reis is. Dat je niet uren hoeft te staan in de trein. En omdat het zo'n dure reis is.
Reputatie 4
@KoploperLau nee dat is omdat het een Eurostar trein is die hebben altijd verplichte reservering.

Reageer