Waarom moet NS alle verliezen van de Benelux-trein betalen?

Reputatie 7
Badge +3
De verliezen van de Benelux-trein lopen steeds hoger op. Volgens de Telegraaf moet NS niet alleen het eigen deel van de verliezen betalen maar ook de NMBS betalen voor de verliezen op het Belgische deel van de route. Waarom is hier zo amateuristisch over onderhandeld?

57 reacties

Reputatie 6
In het artikel is ook te lezen dat de Benelux tot 2013 nog winstgevend was.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28165987/__NS_vergoedt_miljoenenverlies__.html
Reputatie 6
Badge
Allemaal veel te duur die internationale treinen. Mij krijg je niet voorbij Roosendaal.

On-topic: was het niet NS zelf die die verbindingen zo graag wilde?
Reputatie 6
Volgens mij willen NS en NMBS juist van de Benelux af, maar is die na het debacle met de Fyra vooral door druk van de politiek weer teruggekeerd.

Af en toe stap ik in de Benelux naar Antwerpen of Brussel. Ik begrijp niet waarom in een verenigd Europa zonder binnengrenzen, een "grens" voor treinen een bijna niet te nemen hindernis zijn.
Reputatie 2
Nederland heeft ook het meeste betaald voor de aanleg van het hsl deel in België tot Antwerpen. Omdat wij zo graag aansluiting wilden op het hsl netwerk. Ik krijg het gevoel dat dit voor de Benelux ook op gaat. Zaak dus om onze poot stijf te houden wat betreft de Ijzeren Rijnlijn. En de zuiderburen niet te gemakkelijk welwillend te zijn met de Westerschelde eisen die ze voortdurend hebben.
Reputatie 6
Badge
Laat NS maar wat meer investeren in regio's Amsterdam - Rotterdam - Den Haag, daar reizen volgens mij al meer dan dan in heel België.
Reputatie 7
Badge +4
De Beneluxtrein is een zegen en de vijf grootste steden van onze twee landen dienen goed verbonden te zijn. De HSL aanleggen en niet gebruiken is pas kapitaalverlies.
Reputatie 6
De Benelux rijdt niet over de HSL.
Reputatie 7
Badge +4
Nee dat is bekend, ik zit er vaak in 😉 maar per december wel.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de trein zwaar verliesgevend is snap ik want alle beter betalende reizigers gaan met de Thalys en alleen de slecht betalende studenten en dagjesmensen met de Benelux. De vraag is alleen waarom NS dit verliesgevende vervoer zonodig zelf wil blijven doen en het bijv. niet afstoot baar Arriva dat met lagere kosten werkt. Per saldo is het nu de binnenlandse reiziger die voor de verliezen van de Benelux in België opdraait.
Reputatie 7
Badge +3
@PaulBSA
Wat betreft de Ijzeren Rijn heeft Nederland gezien het verdrag daarover geen poot om op te staan.

De Duitse minister Schäuble deelde trouwens vorige maand mede dat Duitsland iedere verbetering van de treinverbinding via Venlo zal blokkeren zo lang Nederland nu niet eerst over de brug komt met de Ijzeren Rijn.
Reputatie 6
Nee dat is bekend, ik zit er vaak in 😉 maar per december wel.

Dat is de bedoeling maar of we daar zo blij van moeten worden ...
Reputatie 6
Badge
Nóg betere verbinding voor Breda met Rotterdam en nóg slechtere verbinding voor Dordrecht met Rotterdam. Die HSL maakt buffer-steden helemaal kapot. Van mij mogen ze het in het water gooien.
Reputatie 7
1 trein per uur in beide richtingen minder. Dan blijven er nog genoeg over maar ik snap je punt.

De benelux heeft wel vaak vertraging en een slecht pad, waardoor andere treinen de dupe zijn. Ik denk dat het onder de streep geen verslechtering is voor Dordrecht.
Reputatie 4
De verbinding tussen Dordrecht en Rotterdam blijft prima en ook tussen Roosendaal en Dordrecht blijven er 2 IC treinen. Snap niet waar erover geklaagd wordt.
De verliezen van de Benelux-trein lopen steeds hoger op. Volgens de Telegraaf moet NS niet alleen het eigen deel van de verliezen betalen maar ook de NMBS betalen voor de verliezen op het Belgische deel van de route. Waarom is hier zo amateuristisch over onderhandeld?De Belgische overheid vind de Internationale verbinding met de Beneluxtrein niet interessant, van hun mag iedereen met de thalys of de stoptrein naar Roosendaal.
Reputatie 7
Badge +3
Rijden via Breda is noodzakelijk om de rentabiliteit te verbeteren. Op de eerste plaats kan de lokale trein Noorderkempen-Antwerpen dan vervallen en daarnaast wordt de verbinding vanuit Brabant en Oost-Nederland naar België dan een stuk sneller. Van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam moet de Benelux het steeds minder hebben vanwege de concurrentie van de frequenter geworden Thalys.

Daarnaast is er een ander probleem: internationale verbindingen (uitgezonderd lokaal grensverkeer) mogen op de grond van EU-concurrentieregels niet meer gesubsidieerd worden. Op dit moment wordt dat bij de Benelux nog oogluikend toegestaan vanwege de bijzondere situatie dat rijden via de HSL nog niet kan maar als dat steeds langer gaat duren zal het moment komen dat Flixbus en Arriva naar de rechter zullen stappen en een einde aan deze oneerlijke concurrentie zullen eisen.
Reputatie 7
Badge +3
Rijden via Breda is noodzakelijk om de rentabiliteit te verbeteren. Op de eerste plaats kan de lokale trein Noorderkempen-Antwerpen dan vervallen en daarnaast wordt de verbinding vanuit Brabant en Oost-Nederland naar België dan een stuk sneller. Van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam moet de Benelux het steeds minder hebben vanwege de concurrentie van de frequenter geworden Thalys.

Daarnaast is er een ander probleem: internationale verbindingen (uitgezonderd lokaal grensverkeer) mogen op de grond van EU-concurrentieregels niet meer gesubsidieerd worden. Op dit moment wordt dat bij de Benelux nog oogluikend toegestaan vanwege de bijzondere situatie dat rijden via de HSL nog niet kan maar als dat steeds langer gaat duren zal het moment komen dat Flixbus en Arriva naar de rechter zullen stappen en een einde aan deze oneerlijke concurrentie zullen eisen.

De Belgische overheid vind de Internationale verbinding met de Beneluxtrein niet interessant, van hun mag iedereen met de thalys of de stoptrein naar Roosendaal.
Op zich vraag ik me ook af waarom die Benelux van Amsterdam naar Brussel moet rijden. Een verbinding Brussel-Antwerpen-Noorderkempen-Breda (naast de Thalys en stoptrein via Roosendaal) was mijns inziens ook wel genoeg geweest gezien het aantal reizigers.
Reputatie 6
Badge
De IC Brussel zou eigenlijk Den Haag over moeten slaan en tussen Schiphol en Rotterdam over de HSL moeten. Of gaat dat in december al gebeuren? Voor nu is het tussen Schiphol en Rotterdam een bizar sloom treintje, je kan net zo goed ook op Delft en Schiedam stoppen....

Waarom is Den Haag Centraal toch zo slecht gelegen aan het spoor? 😞
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Het is de bedoeling dat de Benelux vanaf december vanaf Amsterdam via de HSL gaat rijden, uitgezonderd vier keer per dag als hij in Den Haag begint/eindigt en dus niet van/naar Amsterdam rijdt. Of de rentabiliteit daar beter van wordt valt te bezien, Breda zal zeker meer volk in de trein brengen dan Roosendaal maar of dat voldoende is?

Het fundamentele probleem is dat de zakelijke reizigers die eerste klas of vol tarief tweede klas reizen met de Thalys gaan en die Thalys rijdt inmiddels ook vrijwel ieder uur. Daarnaast eet ook de concurrentie van Flixbus, waarvan recent de frequenties opnieuw fors zijn verhoogd een groeiende hap uit de omzet. En met alleen Campuskaarten en Hema/Etos-aanbiedingen maak je de Benelux niet rendabel.

De vraag is of het redelijk is dat de binnenlandse reiziger tussen Utrecht en Zwolle of tussen Alkmaar en Den Helder financieel moet blijven opdraaien voor een inmiddels politiek statussymbool als de Benelux.
Reputatie 6
De Thalys is veel te duur als je niet weken tevoren reserveert op een ongunstige tijd en je kan niet spontaan reizen. Dat weerhoudt mij ervan om die te gebruiken voor België. Voor Parijs is het een ander verhaal.
Dat zulke ogenschijnlijk makkelijke internationale verbindingen zoveel haken en ogen hebben is toch onvoorstelbaar. Twee kleine landjes, open grenzen, maar allerlei mitsen, maren en beperkingen in het treinverkeer.... En via Breda moet ik het nog zien of dat wel een succes wordt- als het écht doorgaat in december. De HSL blijft een nogal storingsgevoelige verbinding en dan ook nog onhandig met dat kopmaken in Breda. Bovendien rijden er dan 3 treinseries over de HSL tussen Breda en Rotterdam, 5 treinen per uur. Riskant. Gaan die bij een gestrande trein op de HSL dan allemaal via Dordrecht?
Reputatie 4

De Belgische overheid vind de Internationale verbinding met de Beneluxtrein niet interessant, van hun mag iedereen met de thalys of de stoptrein naar Roosendaal.
Op zich vraag ik me ook af waarom die Benelux van Amsterdam naar Brussel moet rijden. Een verbinding Brussel-Antwerpen-Noorderkempen-Breda (naast de Thalys en stoptrein via Roosendaal) was mijns inziens ook wel genoeg geweest gezien het aantal reizigers.

Een aparte trein naar Breda wou de NMBS ten tijde van de fyra ook niet. Men had beter het postperron in Breda kunnen gebruiken als kopspoor voor een trein naar België met het Belgische beveiligingssysteem.
Reputatie 7
Badge +3
Ik wilde ook geen aparte trein naar Breda maar i.p.v. de Benelux.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Ooit zal die Benelux rendabel moeten worden aangezien subsidie voor internationale treinen niet meer is toegestaan. En ik zie nog niet hoe de Benelux ooit weer rendabel gaat worden met alleen maar low cost reizigers.
Reputatie 6
Badge
Je kan natuurlijk ook het traject inkorten tot Roosendaal. Als het dan nóg niet rendabel is, afschaffen dat Benelux.
Reputatie 6
Eigenlijk is er een te groot aanbod aan reisverbindingen naar Antwerpen(en verder): Benelux, Thalys, stoptrein.
Ik reis regelmatig met de Beneluxtrein maar merk wel de verschillen in drukte. Op sommige momenten ( weekenden, vrijdagavond, zondagavond, vakantieperiodes) bomvol, iedereen reist tegelijk, op andere momenten - doordeweeks in de daluren - veel coupés bijna leeg en bijna uitsluitend in gebruik voor binnenlandse reizigers. Kan de Benelux niet op de drukke momenten blijven rijden en daarbuiten vervallen? dat scheelt toch ook al flink in de kosten? Trouwens, er wordt nu steeds vaker gereden met Belgische rijtuigen. Heel ouderwets die rijtuigen, maar dat terzijde. Zal ook wel met kostenbesparing te maken hebben.
Reputatie 6
Badge
Ik vind die Belgische rijtuigen anders prima. Veel beter dan VIRM.

Reageer