Waarom moet NS alle verliezen van de Benelux-trein betalen?



Toon eerste bericht

57 reacties

Beste mensen, ik ga mij even bekendmaken als een forens die ELKE werkdag met deze trein helemaal van Breda in Brussel gaat werken. Ik ben daarvoor elke dag 4 uur onderweg. Vanaf december gaat deze trein rechtstreeks van Breda naar Brussel. Dit verkort mijn reistijd elke dag met een volledig uur.
Ik begrijp de kritische noten in deze discussie, maar geloof mij: er is ook op werkdagen structureel behoefte aan deze trein (dus niet enkel voor studenten en dagtoeristen naar Antwerpen).
Ik zie momenteel de tientallen grensarbeiders die in Roosendaal om 7u48 in Roosendaal staan te wachten om in Belgie (Antwerpen, Mechelen, luchthaven Zaventem en Brussel) te gaan werken. Treinreizende grensarbeiders bestaan dus wel degelijk.
Voor al deze mensen is deze trein een strikte noodzaak, want hun inkomen hangt ervan af.
In een Europa zonder grenzen zal er in de toekomst steeds meer behoefte zijn aan een betrouwbare internationale Beneluxverbinding. De snelwegen naar België lopen steeds meer vast door files. Deze trein is het enige alternatief om deze afstand op een aanvaardbare tijd af te leggen.
Het is een investering in de toekomst. Het zal voor meer mensen mogelijk worden om in beide richtingen over de grens te gaan werken. Wie weet worden de files richting Antwerpen en Brussel hierdoor ook ooit een stuk korter.
Klopt Tim F [ik ken jouw 😉 alleen neem ik de piekuur boemel al een uur eerder...].
Dat deze trein altijd (ook op terugweg later op de dag) vol is met studenten en arbeiders naast reizigers die via Zaventem vliegen of anderszins dagjesmensen merk je nog meer als de IC Amsterdam wordt afgeschaft. Alles moet dan me op een te kleine boemel wat een nog grotere hel is.
We klagen dan in Nederland over overvolle treinen, maar dit is vaak nog erger.
Reputatie 4
Als het aan de NMBS ligt kwam die hele verbinding Breda Antwerpen er niet. Voor hun is de boemel Roosendaal en de Thalys meer dan genoeg
Reputatie 7
Badge +3
De NMBS heeft niet zo'n probleem met het lokaal doortrekken van de trein naar Noorderkempen tot Breda. Maar inderdaad wel met de Benelux Amsterdam-Brussel.
Badge +3
De NMBS heeft niet zo'n probleem met het lokaal doortrekken van de trein naar Noorderkempen tot Breda. Maar inderdaad wel met de Benelux Amsterdam-Brussel.
Er is wel degelijk een probleem: de bovenleidingspanning en de beveiligingstechniek (1500V en ATB). De NMBS heeft geen treinstellen die zowel op de HSL als naar station Breda kunnen rijden. Een pendeltrein van Antwerpen naar Breda is ook voor de NMBS veel interessanter dan tussen Antwerpen en Noorderkempen.
Reputatie 7
Badge +3
De ATB-eis is een specifiek Nederlands probleem (zie Roosendaal).
Badge +3
@Tamzin
Voor het rijden vanuit België naar Maastricht en Roosendaal is van oudsher een en ander zo geregeld dat Belgisch materieel (zonder draaistroommotoren) op halve spanning en zonder ATB (maar met Krokodil) naar Maastricht respectievelijk Roosendaal kan rijden. Vanuit Noorderkempen is dat onmogelijk naar Breda, simpelweg omdat de voorzieningen daarvoor niet zijn gebouwd. Het aan boord hebben van ATB is dan ook geen eis maar een randvoorwaarde om vanuit België via de HSL naar Nederland te rijden.

Reageer