Waarom moet NS alle verliezen van de Benelux-trein betalen?


Reputatie 7
Badge +3
De verliezen van de Benelux-trein lopen steeds hoger op. Volgens de Telegraaf moet NS niet alleen het eigen deel van de verliezen betalen maar ook de NMBS betalen voor de verliezen op het Belgische deel van de route. Waarom is hier zo amateuristisch over onderhandeld?

57 reacties

Beste mensen, ik ga mij even bekendmaken als een forens die ELKE werkdag met deze trein helemaal van Breda in Brussel gaat werken. Ik ben daarvoor elke dag 4 uur onderweg. Vanaf december gaat deze trein rechtstreeks van Breda naar Brussel. Dit verkort mijn reistijd elke dag met een volledig uur.
Ik begrijp de kritische noten in deze discussie, maar geloof mij: er is ook op werkdagen structureel behoefte aan deze trein (dus niet enkel voor studenten en dagtoeristen naar Antwerpen).
Ik zie momenteel de tientallen grensarbeiders die in Roosendaal om 7u48 in Roosendaal staan te wachten om in Belgie (Antwerpen, Mechelen, luchthaven Zaventem en Brussel) te gaan werken. Treinreizende grensarbeiders bestaan dus wel degelijk.
Voor al deze mensen is deze trein een strikte noodzaak, want hun inkomen hangt ervan af.
In een Europa zonder grenzen zal er in de toekomst steeds meer behoefte zijn aan een betrouwbare internationale Beneluxverbinding. De snelwegen naar België lopen steeds meer vast door files. Deze trein is het enige alternatief om deze afstand op een aanvaardbare tijd af te leggen.
Het is een investering in de toekomst. Het zal voor meer mensen mogelijk worden om in beide richtingen over de grens te gaan werken. Wie weet worden de files richting Antwerpen en Brussel hierdoor ook ooit een stuk korter.
Reputatie 4

De Belgische overheid vind de Internationale verbinding met de Beneluxtrein niet interessant, van hun mag iedereen met de thalys of de stoptrein naar Roosendaal.
Op zich vraag ik me ook af waarom die Benelux van Amsterdam naar Brussel moet rijden. Een verbinding Brussel-Antwerpen-Noorderkempen-Breda (naast de Thalys en stoptrein via Roosendaal) was mijns inziens ook wel genoeg geweest gezien het aantal reizigers.

Een aparte trein naar Breda wou de NMBS ten tijde van de fyra ook niet. Men had beter het postperron in Breda kunnen gebruiken als kopspoor voor een trein naar België met het Belgische beveiligingssysteem.
Reputatie 7
Badge +3
Ik wilde ook geen aparte trein naar Breda maar i.p.v. de Benelux.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Ooit zal die Benelux rendabel moeten worden aangezien subsidie voor internationale treinen niet meer is toegestaan. En ik zie nog niet hoe de Benelux ooit weer rendabel gaat worden met alleen maar low cost reizigers.
Reputatie 6
Badge
Je kan natuurlijk ook het traject inkorten tot Roosendaal. Als het dan nóg niet rendabel is, afschaffen dat Benelux.
Reputatie 6
Eigenlijk is er een te groot aanbod aan reisverbindingen naar Antwerpen(en verder): Benelux, Thalys, stoptrein.
Ik reis regelmatig met de Beneluxtrein maar merk wel de verschillen in drukte. Op sommige momenten ( weekenden, vrijdagavond, zondagavond, vakantieperiodes) bomvol, iedereen reist tegelijk, op andere momenten - doordeweeks in de daluren - veel coupés bijna leeg en bijna uitsluitend in gebruik voor binnenlandse reizigers. Kan de Benelux niet op de drukke momenten blijven rijden en daarbuiten vervallen? dat scheelt toch ook al flink in de kosten? Trouwens, er wordt nu steeds vaker gereden met Belgische rijtuigen. Heel ouderwets die rijtuigen, maar dat terzijde. Zal ook wel met kostenbesparing te maken hebben.
Reputatie 6
Badge
Ik vind die Belgische rijtuigen anders prima. Veel beter dan VIRM.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Flixbus heeft ook het probleem dat de bussen op vr-zo en in de vakanties vol zitten en doordeweeks vaak halfleeg zijn. Die variëren daarom hun tarieven en frequenties. Dat zou ook voor de Benelux ook een optie kunnen zijn.

Daarnaast blijft het probleem dat de Benelux vooral een lowcost trein is geworden (voor studenten) waardoor er weinig geld binnenkomt. Die volle treinen op vrijdag en zondag lijken wel aardig maar al die campus- en OV-studentenkaarten leveren bitter weinig geld op.
Reputatie 6
Dat levert inderdaad niet veel op. Maar in Nederland rijden toch nog veel meer treinen die buiten de spits doordeweeks ook bijna uitsluitend bevolkt worden door hordes OV-kaartstudenten. Daar moet dus ook geld bij? Of is dat dan toch anders dan de Benelux?
Reputatie 6
Badge
Als ik goed heb meegeteld, heeft de internationale trein dit kalenderjaar slechts vier weekenden gereden van Amsterdam naar Brussel (dus het hele traject). De meeste weekenden is de trein ingekort door werkzaamheden. In een standaard weekend wordt er dus niet bepaald veel verdiend met die trein.

Vind het een fors bedrag, die verliezen. De trein is verder ook niet bepaald aantrekkelijk, gezien de slakkengang waarmee deze zich tussen andere treinen moet persen op het traject. Als ik de baas zou zijn, zou ik de dienst per direct staken en twee intercities inzetten: Een tussen Antwerpen en Roosendaal en een (als dat in dit leven nog gaat gebeuren) tussen Antwerpen en Breda.
Reputatie 6
Je hebt zeker gelijk wat betreft het aantal weekenden met werkzaamheden. Dat bevordert de populariteit ( en snelheid) zeker niet. Zowel een IC naar Roosendaal als naar Breda gaat volgens mij nooit rendabel worden. En eerlijk gezegd denk ik dat de verbinding via Breda sowieso niet gaat werken in de bedoelde vorm.
Reputatie 7
Badge +3
Dat levert inderdaad niet veel op. Maar in Nederland rijden toch nog veel meer treinen die buiten de spits doordeweeks ook bijna uitsluitend bevolkt worden door hordes OV-kaartstudenten. Daar moet dus ook geld bij? Of is dat dan toch anders dan de Benelux?
In de binnenlandse dienst zijn er naast studenten ook de dagelijkse forensen die zich in Nederland echt blauw betalen, die forensen heb je internationaal echter nauwelijks. Daarnaast heb je in het binnenland niet de concurrentie van de Thalys die alle beter betalende reizigers naar zich toe trekt waardoor voor de Benelux alleen de lowcost reizigers overblijven..
Reputatie 7
Badge +3
Als ik goed heb meegeteld, heeft de internationale trein dit kalenderjaar slechts vier weekenden gereden van Amsterdam naar Brussel (dus het hele traject). De meeste weekenden is de trein ingekort door werkzaamheden. In een standaard weekend wordt er dus niet bepaald veel verdiend met die trein.

Vind het een fors bedrag, die verliezen. De trein is verder ook niet bepaald aantrekkelijk, gezien de slakkengang waarmee deze zich tussen andere treinen moet persen op het traject. Als ik de baas zou zijn, zou ik de dienst per direct staken en twee intercities inzetten: Een tussen Antwerpen en Roosendaal en een (als dat in dit leven nog gaat gebeuren) tussen Antwerpen en Breda.

Wat betreft de verliezen, dat zijn alleen nog maar de verliezen op het Belgische stuk die Nederland moet vergoeden. Die op het Nederlandse stuk komen daar nog bovenop.

Dat de trein de meeste weekenden niet rijdt klopt maar dat geldt voor veel meer trajecten. De treinen Maastricht-Alkmaar hebben bijv. de afgelopen jaren ook maar gemiddeld 1 op de 3 weekenden hun hele traject gereden. Het zal zeker niet helpen, maar of dat de enige oorzaak is? Ik denk zelf eerder dat er ook sprake is van overbewinkeling. De Thalys is er gewoon bijvgekomen zonder dat er bij de Benelux is ingekrompen.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, Thalys is veel te duur en je moet reserveren. No shit dat mensen de Benelux pakken voor binnenlandse reizen, daar is het inchecken en instappen.

Reizigers houden niet van gedoe, dat is een feit.
Reputatie 6
Daarnaast heb je in het binnenland niet de concurrentie van de Thalys die alle beter betalende reizigers naar zich toe trekt waardoor voor de Benelux alleen de lowcost reizigers overblijven.
Eigenlijk zou dus een scenario als Arnhem-Dusseldorf nu heeft beter/rendabeler zijn: een snelle trein (Thalys/ICE, jammer genoeg te duur en met verplichte reservering) en een kleine stoptrein Roosendaal-Antwerpen voor de budgetreizigers (of zelfs alleen een stoptrein (Dordrecht-) Roosendaal-Essen, met aansluiting daar op de Belgische sneltrein)...Dan is het over en uit voor de hele Beneluxtrein. Of je laat die echt alleen nog maar rond het weekend en vakantie/feestdagen rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Uiteindelijk zal het zo iets worden.
Reputatie 6
Of de Intercity die nu in Essen eindigt, door laten rijden naar Roosendaal en Breda.
Reputatie 3
Regel jij de toelating eventjes voor de Desiro's en de 27 + M5? 😉
Reputatie 6
Dat ligt niet in mijn macht, maar als betrokken neuzen dezelfde kant op wijzen, dan hoeft dat geen jaren te duren. Als de betrokkenen samen de schouders eronder zetten en elkaar niet met argwaan bekijken maar samenwerken, dan is de eerste stap al gezet.

En, in het verleden reed de Intercity uit Brussel en Luik toch ook door naar Maastricht. Want toen kon, kan nu toch ook?
Reputatie 7
Badge
Ik vind het jammer dat de Benelux trein zo meteen weggaat. 😞
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
De intercity naar Essen rijdt i.v.m. de drukte rond Brussel met dubbeldekkers en die zijn in Nederland buiten profiel en daarom niet toegestaan.

Een trein Breda-Brussel met enkeldeks materieel is uiteraard wel mogelijk, dat is een deel van de route die de Benelux zo meteen gaat rijden.
Reputatie 6
Wat wil " buiten profiel" zeggen? En waarom zouden die dubbeldekkers in Nederland niet mogen rijden, zijn ze zo gevaarlijk? ? Handig, dat één Europa en internationaal spoorverkeer...
Badge +3
Wat wil " buiten profiel" zeggen? En waarom zouden die dubbeldekkers in Nederland niet mogen rijden, zijn ze zo gevaarlijk? ? Handig, dat één Europa en internationaal spoorverkeer...

Buiten profiel betekent dat te rustigen in bogen de trein een tegenligger kan raken. Of perronranden of andere onderdelen van de spoorinfrastructuur kunnen raken.
Er is in internationaal verband een profiel vastgesteld met maximummaten. Materieel dat daaraan voldoet, kan overal rijden. Landen kunnen zelfstandig besluiten om voor binnenlands verkeer het spoor volgens een ruimer profiel aan te leggen. Treinen die daar binnen passen, kunnen niet de grens over.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Reputatie 7
Badge +3
Landen kunnen zelfstandig besluiten om voor binnenlands verkeer het spoor volgens een ruimer profiel aan te leggen. Treinen die daar binnen passen, kunnen niet de grens over.
Dat geldt dus onder andere voor de Belgische en de Duitse dubbeldekkers.
Reputatie 6
Duidelijke toelichting! Bedankt.

Reageer