beantwoord

Waarom wordt Intercity Brussel nooit omgeleid bij een verstoring


Reputatie 2
Waarom wordt Intercity Brussel - Amsterdam nooit omgeleid bij verstoringen of werkzaamheden op de oude lijn tussen Rottetdam en Schiphol. Als er iets is dan wordt er in Rottetdam Centraal opgeheven en worden internationale reizigers naar Schiphol en Amsterdam op de ICdirect naar Schiphol/Amsterdam gezet. Daar he
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 12 juli 2016, 18:47

Ik heb dit even voor je nagevraagd, InterCityNederland. Als deze trein wordt omgeleid, via bijvoorbeeld Gouda, ben je langer onderweg dan wanneer je extra overstapt. Bovendien heeft het ook nog eens te maken met de drukte op de lijn. Er is geen ruimte om ze via een andere route te sturen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
je naar Den Haag HS niets aan. maar waarom wordt IC Berlijn wel via Zwolle omgeleid als bijvoorbeeld de gooilijn eruit ligt?
NS wil de Benelux liever vorig jaar dan vandaag opheffen. Een voorkeursbehandeling past daar niet bij. Bovendien: Als het ding zou worden omgeleid, dan is dat via Breukelen. Dan stappen mensen voor Amsterdam in Rotterdam alsnog op de ICd (sneller, mits hij geen panne heeft) en die voor Den Haag stappen over in Gouda. Vervolgens rijdt 'ie vrijwel leeg door naar Amsterdam.
Reputatie 2
Maar dat is met IC uit Berlijn ook. In Deventer stappen de meeste uit en als ie in Zwolle stopt dan stapt daar nog meer over voor Anersfoort. Op de Hanzelijn is de trein vrijwel leeg en in Almere stappen de laatste uit voor Schiphol. Dus dat is geen rede om De IC Brussel niet om te leiden.
Als de pimpelexpress wordt omgeleid, kun je doorgaans van Deventer niet sneller naar Amsterdam dan door te erin te blijven zitten.
Badge +3
Maar dat is met IC uit Berlijn ook. In Deventer stappen de meeste uit en als ie in Zwolle stopt dan stapt daar nog meer over voor Anersfoort. Op de Hanzelijn is de trein vrijwel leeg en in Almere stappen de laatste uit voor Schiphol. Dus dat is geen rede om De IC Brussel niet om te leiden.
Het omleiden van de IC Berlijn bij verstoringen is vooral belangrijk voor de materieelomloop. De Benelux is wat dat betreft veel makkelijker bij te sturen met keringen in Rotterdam.
Reputatie 7
Badge +3
In het verleden werd de Benelux bij werkzaamheden en verstoringen wel omgeleid via Den Bosch maar dan was hij voor minstens 90% leeg dus daar is NS maar mee gestopt.
Reputatie 1
Badge
Die BerlinIC-trein heeft grotendeels intern. reizigers die enkel+alleen naar AMS willen-dat zag je overduidelijk destijds toen die nog naar Schiphol reed. dat die dan in Zwolle leegloopt lijkt met sterk gekleurde waarneming.
Nog een reden om die BNL dan tot R'dam te beperken is dat ie anders op het andere opstelterrein in AMS zou komen en dat enorme logistieke planproblems tot gevolg heeft voor de schoonmaak etc. Verder komt het ook nog redelijk vaak voor dat reizigers met die ICD helemaal tot Breda moeten en daar pas de overstap is. Verder heeft die trein een veel lager % reizigers dat perse naar AMS wil-veel onwetenden of vertrouwers op tekortschietende info-systemen worden toch al die Thalys ingelokt.
Het valt me zelf op dat in vergelijking met voor dat FYRA-debacle die trein stukken, stukken leger is als destijds.
Reputatie 6
Badge
Dat de Benelux leger is, komt waarschijnlijk ook, doordat nu ICD vrij vlot tussen Schiphol en Rotterdam rijdt. Voorheen was de Benelux tussen die twee stations een aantrekkelijk(ere) keuze, temeer die trein toen ook 10 minuten sneller reed op dat traject dan de huidige Benelux. Nu doet 'ie er even lang over als een normale intercity.

Het verlengen van een ICD naar Brussel via Breda is dan ook zo gek nog niet, al denkt de gemeente Den Haag daar anders over.
Het verlengen van een ICD naar Brussel via Breda is dan ook zo gek nog niet, al denkt de gemeente Den Haag daar anders over.

Vooralsnog ontbreekt het daarvoor aan geschikt materieel. Bovendien: Wat win je ermee? - Je slaat dan meer binnenlandse stations over en de tijd die het oplevert gaat weer verloren aan het kopmaken in Breda.
Ik heb dit even voor je nagevraagd, InterCityNederland. Als deze trein wordt omgeleid, via bijvoorbeeld Gouda, ben je langer onderweg dan wanneer je extra overstapt. Bovendien heeft het ook nog eens te maken met de drukte op de lijn. Er is geen ruimte om ze via een andere route te sturen.
Reputatie 6
Badge


Vooralsnog ontbreekt het daarvoor aan geschikt materieel. Bovendien: Wat win je ermee? - Je slaat dan meer binnenlandse stations over en de tijd die het oplevert gaat weer verloren aan het kopmaken in Breda.


Daar zit iets in. Dat ligt er dan aan wat het verschil in totale reistijd zou zijn. Het prettigst zou zijn, als je de keuze hebt om met een verlengde ICD via Breda naar Antwerpen te reizen. Of met de normale IC naar Roosendaal en daar overstappen op een snelle verbinding (dus geen stoptrein) naar Antwerpen. Dit kost dan nauwelijks extra materieelinzet op het NL traject, terwijl de langzame Benelux kan vervallen. Als NS op termijn treinen gaat inzetten die 200 km/h kunnen rijden, lijkt het mij sowieso wel sneller, inclusief stop in Breda.

Hoe dan ook is het fijn, als je ook vanuit zuid NL snel naar Belgiƫ kan en dat niet alleen de randstad een snelle verbinding met de zuiderburen krijgt.

Overigens reisde ik onlangs met Thalys richting Antwerpen en had ik niet het idee, dat tussen de grens en Antwerpen op hoge snelheid werd gereden.
Ik zie op dinsdag 2 augustus (werkzaamheden Schiphol) wel een omgeleide Benelux in de dienstregeling staan via Haarlem (zonder stop). Maar het kan zijn dat dit een speciale situatie is omdat de IntercityDirect die dag ook niet kan rijden, want in de meeste andere situaties wordt er inderdaad gekeerd in Rotterdam of zelfs in Roosendaal (afhankelijk waar er gewerkt wordt).

Overigens is het niet alleen de Benelux, vroeger werden ook gewone intercity's vaker omgeleid. Op Utrecht - Rotterdam / Den Haag bijvoorbeeld, vroeger was het standaard dat bij werkzaamheden tussen Gouda en Rotterdam of Den Haag de intercity's omgeleid werden via Den Haag HS en Delft. Dit komt tegenwoordig echter ook niet meer voor, nu krijg je of een snelbus of een omreisadvies met overstap.

Reageer