beantwoord

Waarom zijn bepaalde treinmaterialen van de NMBS niet toegelaten in Nederland?

  • 10 september 2019
  • 33 reacties
  • 843 Bekeken

Jarenlang rijden er verouderde NMBS-treinen naar Nederland (Maastricht en Roosendaal). Die treinen beschikken niet over een airco indien er hitte voor de deur staat. Verder voldoen ze niet aan de hedendaagse eisen van bepaalde doelgroepen (ouderen die moeten opklimmen bij treinen met hogere instap, terwijl dat niet meer van tijd is). Bovendien vroeg ik aan de NMBS waarom gerenoveerde (vooral naar Maastricht wordt er niet-gerenoveerde of gerenoveerde treinen waarvan de renovatie van de jaren 1990 is), moderne of nieuwe treinen ingezet naar Nederland. Hun antwoord was dat ze niet gehomologeerd is in Nederland. Waarom is het niet goedgekeurd? Wat zijn de vereisten? Is er geen wil om goed te keuren of wel? Wil Nederland met haar eigen materieel naar België rijden? Indien Nederland met haar eigen materieel zal rijden dan zal het voor de Belgen zoals mij wel duur zijn. Want het Nederlands openbaar vervoer is duurder dan het Belgische, niet?
icon

Beste antwoord door Edwin 10 september 2019, 14:53

Voor zover ik weet moeten nieuwe of gerenoveerde treinstellen eerst worden gekeurd voordat ze zijn toegestaan op het Nederlandse Spoor. Ik vermoed dat een dergelijke keuring door Rijkswaterstaat moet worden gedaan. NS zelf heeft hierop geen invloed, helaas.
Die keuring wordt door IL&T gedaan en geldt voor alle materieel wat op het Nederlandse spoor rijdt.
Het is dus iets tussen NMBS en de Inspectie Leefbaarheid&Transport van Nederland. Het heeft er niets mee te maken dat NS met Nederlands materieel naar Belgie wil gaan rijden, dat kunnen we niet eens met ons huidige materieel (de Intercity Brussel stammen daargelaten).
Bekijk origineel

33 reacties

Voor zover ik weet moeten nieuwe of gerenoveerde treinstellen eerst worden gekeurd voordat ze zijn toegestaan op het Nederlandse Spoor. Ik vermoed dat een dergelijke keuring door Rijkswaterstaat moet worden gedaan. NS zelf heeft hierop geen invloed, helaas.
Reputatie 7
Badge
Voor zover ik weet moeten nieuwe of gerenoveerde treinstellen eerst worden gekeurd voordat ze zijn toegestaan op het Nederlandse Spoor. Ik vermoed dat een dergelijke keuring door Rijkswaterstaat moet worden gedaan. NS zelf heeft hierop geen invloed, helaas.
Die keuring wordt door IL&T gedaan en geldt voor alle materieel wat op het Nederlandse spoor rijdt.
Het is dus iets tussen NMBS en de Inspectie Leefbaarheid&Transport van Nederland. Het heeft er niets mee te maken dat NS met Nederlands materieel naar Belgie wil gaan rijden, dat kunnen we niet eens met ons huidige materieel (de Intercity Brussel stammen daargelaten).
Bedankt voor de correctie, Edwin. Kun je hiermee verder, Harshan U.Sarma?
Bedankt voor de correctie, Edwin. Kun je hiermee verder, Harshan U.Sarma?
Ja. Dit hoorde ik van sommige NMBS-treinpersoneel van veraf dat Nederland niet eens het materieel met airco toelaat en dat ze daardoor verouderde treinen inzet. Indien er een trein met airco tussen Nederland en België rijdt dan wil Nederland dat dat met haar eigen materieel gebeurt. Ze zeiden dat er daardoor oorlog is tussen de NMBS en de NS is. Zo hoorde ik van hen. Ik weet niet of het al dan niet geruchten zijn.

Misschien zouden over de treinen van Arriva hebben. Verder wenst NMBS momenteel geen concurrentie in België omdat ze monopolie heeft op het spoor. Dus ze houdt deuren dicht voor de private bedrijven.
Reputatie 7
Badge
Die treinen hebben denk ik wel meer upgrades gehad dan alleen maar een ingebouwde airco.
Elke trein die een ingrijpende constructiewijziging gehad heeft (zoals de MS75), moet opnieuw worden goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. Dat is geen pesterijtje van Nederland, maar gewoon onze regels, waar ook NS zich aan moet houden.

Die 'oorlog' tussen NS en NMBS is voor zover ik zie, gewoon een broodje aap.
Reputatie 7
Badge +3
Dit hoorde ik van sommige NMBS-treinpersoneel van veraf dat Nederland niet eens het materieel met airco toelaat en dat ze daardoor verouderde treinen inzet. Indien er een trein met airco tussen Nederland en België rijdt dan wil Nederland dat dat met haar eigen materieel gebeurt. Ze zeiden dat er daardoor oorlog is tussen de NMBS en de NS is. Zo hoorde ik van hen. Ik weet niet of het al dan niet geruchten zijn.
Dat de NMBS met oud materieel rijdt is omdat die oude treinen al toestemming hebben voor Nederland en ze geen kosten willen maken om toestemming te krijgen voor modernere treinen (los van de vraag of dat zou lukken).

Verder wenst NMBS momenteel geen concurrentie in België omdat ze monopolie heeft op het spoor. Dus ze houdt deuren dicht voor de private bedrijven.

Dat monopolie mag nog tot 2021 voor binnenlandse verbindingen. Overigens geldt dat monopolie sowieso niet voor internationale verbindingen.
Indien Nederland met haar eigen materieel zal rijden dan zal het voor de Belgen zoals mij wel duur zijn. Want het Nederlands openbaar vervoer is duurder dan het Belgische, niet?
Niet noodzakelijk.

Ik reis voor een appel en een ei (38 euro voor een maand onbeperkt reizen in eerste klas in het weekend van vrijdag 18u30 tot maandag 04u00) rond in Nederland. Dat abonnement of Dal Vrij (voor onbeperkt rondreizen in de daluren voor ongeveer 100 euro) mogen ze direct in België invoeren.

Maar dan liefst zonder dat de prijzen in de spits de hoogte in gaan. ☺

Ik reis bv. goedkoper met de Nederlandse trein naar Aken dan met de Belgische trein.
Reputatie 5
Badge
Er zijn zoveel goedkope dalabonnementen en actiekaartjes in Nederland dat de trein hier vaak goedkoper is dan in België. Ik kom zelf vaak op de luchthaven in Brussel en die achterlijke Diabolo-toeslag wil ook niet helpen. België heeft dan weer andere voordelen zoals bijvoorbeeld weekendbiljet of railpass.

Ik vind het verschil vooral in het stad- en streekvervoer groot. Ik ben maandag voor 1,60 euro van Brussel naar Antwerpen gegaan met de streekbus van DeLijn. In Amsterdam betaal ik voor mijn vaste metrorit 1,66 euro voor 3 haltes.
Die treinen hebben denk ik wel meer upgrades gehad dan alleen maar een ingebouwde airco.
Elke trein die een ingrijpende constructiewijziging gehad heeft (zoals de MS75), moet opnieuw worden goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. Dat is geen pesterijtje van Nederland, maar gewoon onze regels, waar ook NS zich aan moet houden.

Die 'oorlog' tussen NS en NMBS is voor zover ik zie, gewoon een broodje aap.

Maar toch duurt elke goedkeuring wel te lang. Ik hoop dat M7 wel in Nederland binnenrijdt. Dat is ook het plan van de NMBS. Maar vroeger reed er I11-rijtuigen van/naar Maastricht. Waarom is die afgeschaft sinds december 2011?

Dit hoorde ik van sommige NMBS-treinpersoneel van veraf dat Nederland niet eens het materieel met airco toelaat en dat ze daardoor verouderde treinen inzet. Indien er een trein met airco tussen Nederland en België rijdt dan wil Nederland dat dat met haar eigen materieel gebeurt. Ze zeiden dat er daardoor oorlog is tussen de NMBS en de NS is. Zo hoorde ik van hen. Ik weet niet of het al dan niet geruchten zijn.Dat de NMBS met oud materieel rijdt is omdat die oude treinen al toestemming hebben voor Nederland en ze geen kosten willen maken om toestemming te krijgen voor modernere treinen (los van de vraag of dat zou lukken).


Verder wenst NMBS momenteel geen concurrentie in België omdat ze monopolie heeft op het spoor. Dus ze houdt deuren dicht voor de private bedrijven.
Dat monopolie mag nog tot 2021 voor binnenlandse verbindingen. Overigens geldt dat monopolie sowieso niet voor internationale verbindingen.

Kost toestemming vragen voor toelating van een treinmaterieel geld? En kost dat veel?
CORRECTIE: Het monopolie is tot 2020 voor binnenlandse treinen. Eerst is het gewoon liberalisering van het spoor daarna de privatisering van de NMBS vanaf 2023 of 2033 als de openbare dienstverlening met 10 jaar verlengd wordt.

Voor zover ik weet moeten nieuwe of gerenoveerde treinstellen eerst worden gekeurd voordat ze zijn toegestaan op het Nederlandse Spoor. Ik vermoed dat een dergelijke keuring door Rijkswaterstaat moet worden gedaan. NS zelf heeft hierop geen invloed, helaas.Die keuring wordt door IL&T gedaan en geldt voor alle materieel wat op het Nederlandse spoor rijdt.
Het is dus iets tussen NMBS en de Inspectie Leefbaarheid&Transport van Nederland. Het heeft er niets mee te maken dat NS met Nederlands materieel naar Belgie wil gaan rijden, dat kunnen we niet eens met ons huidige materieel (de Intercity Brussel stammen daargelaten).

Ok. Hoe gaat het proces van de goedkeuring van het materieel? Waarop wordt er gelet?
Reputatie 7
Badge +3
Maar vroeger reed er I11-rijtuigen van/naar Maastricht. Waarom is die afgeschaft sinds december 2011?
Omdat die treinen mateloos onrendabel waren.
Reputatie 6
Hoe gaat het proces van de goedkeuring van het materieel? Waarop wordt er gelet?

Die lijst is zo lang en gespecialiseerd dat je daar weinig aan hebt. Je zou hem kunnen opvragen bij IL&T, mar of ze deze keuringsinfo zomaar met iedereen delen is even de vraag.
Dat lijkt met toch echt iets voor tussen IL&T en de vervoerders.

Wat wil je er mee bereiken of aantonen @Harshan U.Sarma ?

Hoe gaat het proces van de goedkeuring van het materieel? Waarop wordt er gelet?Die lijst is zo lang en gespecialiseerd dat je daar weinig aan hebt. Je zou hem kunnen opvragen bij IL&T, mar of ze deze keuringsinfo zomaar met iedereen delen is even de vraag.
Dat lijkt met toch echt iets voor tussen IL&T en de vervoerders.

Wat wil je er mee bereiken of aantonen @Harshan U.Sarma ?

Ik wil gewoon weten. Want de goedkeuring van een treinmaterieel duurt wel lang. Dus daarom stelde ik zulke vragen:
"Hoe gaat het proces van de goedkeuring van het materieel? Waarop wordt er gelet?"

Maar vroeger reed er I11-rijtuigen van/naar Maastricht. Waarom is die afgeschaft sinds december 2011?Omdat die treinen mateloos onrendabel waren.

Heeft de stiptheid ermee te maken met het onrendabel zijn van deze verbinding?
Reputatie 6
Denk dat je op het verkeerde forum bent met dit soort specifieke vragen @Harshan U.Sarma. Deze Community is bestemd voor reizigers van NS, een klant helpt kant forum waar vragen kunnen worden gesteld over reizen binnen Nederland (en Internationaal.)

De kennis over keuringseisen van materieel en over getrokken treinen van de NMBS kunnen wij hier helaas niet uitvoerig beantwoorden.
Alleen al het ontbreken van ATB op Belgische treinen is voor inzet een punt van zeer grote zorg voor IL&T. Dat wil men terecht eigenlijk niet.

Wel kan ik aangeven dat de NMBS echt niet met loc en rijtuigen gaat rijden op Maastricht of Roosendaal. Dit is logistiek gezien om vele redenen veel te duur en omslachtig.
Reputatie 4
Er is niks mis met de Belgische stoptrein modelen. Ze zitten lekker en komen optijd in Antwerpen aan dat kan je niet zeggen van de nep beneluxtrein.
Reputatie 5
Er is niks mis met de Belgische stoptrein modelen. Ze zitten lekker en komen optijd in Antwerpen aan dat kan je niet zeggen van de nep beneluxtrein.
Ook die treinen hebben vaak zat vertraging 😉
Reputatie 7
Badge +3


Maar vroeger reed er I11-rijtuigen van/naar Maastricht. Waarom is die afgeschaft sinds december 2011?Omdat die treinen mateloos onrendabel waren.
Heeft de stiptheid ermee te maken met het onrendabel zijn van deze verbinding?

Nee, deze verbinding was veel te groots opgezet met lange luxe treinen voor een handjevol reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Er is niks mis met de Belgische stoptrein modelen. Ze zitten lekker en komen optijd in Antwerpen aan dat kan je niet zeggen van de nep beneluxtrein.
Ja, die klassieke motorstellen, varkensneuzen en duikbrillen bulken van het comfort.
Reputatie 4

Er is niks mis met de Belgische stoptrein modelen. Ze zitten lekker en komen optijd in Antwerpen aan dat kan je niet zeggen van de nep beneluxtrein.Ja, die klassieke motorstellen, varkensneuzen en duikbrillen bulken van het comfort.

Beter dan die moderne treinen met stoelen die voor geen meter zitten en waar je de armleuning aan de raam kant niet omhoog kan doen.
.
Reputatie 6
en waar je de rugleuning aan de raam kant niet omhoog kan doen.

Armleuning @Melvinhage ?
Reputatie 4
ja excuses
Reputatie 4
De Belgische spoorwegen zijn aan het bezuinigen. Ze gaan dus geen nieuwe treinen kopen.
Als je weet hoeveel kortingen de belgen hebben die je gewoon in de automaat kan kopen is het ook logisch dat de Belgische spoorwegen weinig winst maken of zelfs verlies. De Belgische spoorwegen hebben veel schulden. Als je comfortabeler wilt zitten moet je maar een 1e klas kaartje kopen.
De Belgische spoorwegen zijn aan het bezuinigen. Ze gaan dus geen nieuwe treinen kopen.
@Melvinhage,

Waar haal je deze info vandaan?

Volgens https://www.facebook.com/NMBS/posts/nmbs-bestelt-nieuwe-m7-treinen-bij-bombardier-en-alstom-voor-levering-vanaf-2018/626714174133359/ zouden er (relatief) binnenkort nieuwe dubbeldekkers moeten komen. Geen idee of dit bericht nog niet achterhaald is.

En vandaag stond er in de Belgische Metro dat de NMBS onderzoekt wat de mogelijkheden zijn voor een tweede spoortunnel tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord/Schaarbeek.

De NMBS gaan dus nog een spaarpotje hebben. Of ze dit spaarpotje willen investeren in iets wat je interesseert is een andere zaak.

Reageer