Jarenlang rijden er verouderde NMBS-treinen naar Nederland (Maastricht en Roosendaal). Die treinen beschikken niet over een airco indien er hitte voor de deur staat. Verder voldoen ze niet aan de hedendaagse eisen van bepaalde doelgroepen (ouderen die moeten opklimmen bij treinen met hogere instap, terwijl dat niet meer van tijd is). Bovendien vroeg ik aan de NMBS waarom gerenoveerde (vooral naar Maastricht wordt er niet-gerenoveerde of gerenoveerde treinen waarvan de renovatie van de jaren 1990 is), moderne of nieuwe treinen ingezet naar Nederland. Hun antwoord was dat ze niet gehomologeerd is in Nederland. Waarom is het niet goedgekeurd? Wat zijn de vereisten? Is er geen wil om goed te keuren of wel? Wil Nederland met haar eigen materieel naar Belgiƫ rijden? Indien Nederland met haar eigen materieel zal rijden dan zal het voor de Belgen zoals mij wel duur zijn. Want het Nederlands openbaar vervoer is duurder dan het Belgische, niet?
icon
Beste antwoord door Edwin 10 september 2019, 14:53
Voor zover ik weet moeten nieuwe of gerenoveerde treinstellen eerst worden gekeurd voordat ze zijn toegestaan op het Nederlandse Spoor. Ik vermoed dat een dergelijke keuring door Rijkswaterstaat moet worden gedaan. NS zelf heeft hierop geen invloed, helaas.
Die keuring wordt door IL&T gedaan en geldt voor alle materieel wat op het Nederlandse spoor rijdt.
Het is dus iets tussen NMBS en de Inspectie Leefbaarheid&Transport van Nederland. Het heeft er niets mee te maken dat NS met Nederlands materieel naar Belgie wil gaan rijden, dat kunnen we niet eens met ons huidige materieel (de Intercity Brussel stammen daargelaten).
Bekijk origineel