beantwoord

Wanneer rechtstreekse eurostar NL > Londen?

• 24 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 426 Bekeken

Is er eigenlijk al bekend wanneer de eurostar ook rechtstreeks vanuit Nederland gaat rijden richting Londen? Ik vind het nu redelijk omslachtig met die overstap in Brussel (en de ruime tijd die je daarbij extra moet nemen voor controles enzo).

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 oktober 2019, 07:36

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Naar verwachting vanaf januari.

Reputatie 5

Volgens mij vanaf maart. 

Volgens mij vanaf maart. 

Wordt er dan in Rotterdam ook al gewerkt aan een beveiligings/douane zone met aparte wachtruimte (zoals dat nu in Brussel zuid ook is)? Is me nog niet opgevallen. Ik neem aan dat die controles dan al in R'dam (of A'dam) gebeuren wanneer de trein rechtstreeks gaat rijden.

Reputatie 5

Jazeker, ik dacht dat die ruimte op spoor 1 komt.

Reputatie 3

Sterker nog, die ruimte is al een poosje gereed en vind je door op spoor 1 het bordje 'Londen' te volgen.

Meubilair, immigratie-, douane- en controlefaciliteiten komen er in zodra deze partijen het aanleveren. Denk aan de hokjes voor de KMAR en de UK Border Force, röntgenapparaten voor bagagecontrole, etc. Deze formaliteiten vinden plaats op hetzelfde niveau als spoor 1. De wachtruimte komt een verdieping hoger en is vanaf het onderste niveau met een roltrap te bereiken.

Reputatie 6
Badge

En op Amsterdam en Rotterdam zijn al speciale uitklapbare schermen aangebracht. Deze zijn bedoeld om de reizigers te die de douane gepasseerd zijn te scheiden van de anderen.

Ik zal eens kijken of ik snel wat foto’s kan maken.

Reputatie 7
Badge

Grappig en opvallend @CML en @Vareo maar te Rotterdam C bestaat helemaal geen spoor 1.

Reputatie 4

Grappig en opvallend@CML en@Vareo maar te Rotterdam C bestaat helemaal geen spoor 1.

Er wordt ook gesproken over een ruimte op spoor 1. Dat kan technisch gezien wel kloppen: enige tijd terug is spoor 1 opgebroken en het perron verbreed, dat daarmee nu aan het voorheen perronloze spoor 2 ligt.

Reputatie 3

En op Amsterdam en Rotterdam zijn al speciale uitklapbare schermen aangebracht. Deze zijn bedoeld om de reizigers te die de douane gepasseerd zijn te scheiden van de anderen.

Klopt! Echter zullen deze nog worden aangepast/vervangen aangezien ze door verschillende instanties zijn afgekeurd. Een aantal bestaande hekken moet ook nog worden verhoogd.

@AbbeyRoad ik zou me nog kunnen verweren dat spoor 1 technisch nog bestaat onder het perron maar dat is wel erg flauw. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat alleen perron 2 bestaat 😅

Reputatie 5

Nieuwe streefdatum is 31 maart. Maar volgens NS is dat ook nog niet zeker.

Reputatie 6
Badge

Klopt! Echter zullen deze nog worden aangepast/vervangen aangezien ze door verschillende instanties zijn afgekeurd. Een aantal bestaande hekken moet ook nog worden verhoogd.

@AbbeyRoad ik zou me nog kunnen verweren dat spoor 1 technisch nog bestaat onder het perron maar dat is wel erg flauw. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat alleen perron 2 bestaat 😅

Op Rotterdam moet er ook nog een scherm komen op de loopbrug.

Reputatie 6

Als je straks rechtstreeks van Rotterdam naar Londen kan, wordt dan de vertrektijd uit Rotterdam veel later? Of de aankomst in Londen veel vroeger? Ik wil namelijk nu al Rotterdam-Londen boeken voor begin mei namelijk en die bevat vooralsnog gewoon de overstap van 1 uur en 18 minuten. Ik moet in Londen overstappen naar het zuidwesten van het land. Nu al een ticket kopen ivm de prijs is wel/niet verstandig? 

Badge +3

Omdat de overstap in Brussel Zuid komt te vervallen, zal de reis aanzienlijk sneller kunnen. Maar niets is zeker tot het moment dat de autoriteiten akkoord gaan met de exploitatie. Ik zou nog even wachten met het boeken van een ticket met een overstap totdat er meer bekend is.

Reageer