beantwoord

Wanneer werkt de Railplus-korting online weer?

  • 1 November 2021
  • 21 reacties
  • 635 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Al minstens een aantal weken, zo niet maanden, werkt de Railplus-korting op nsinternational.com niet meer.

Voorbeeld: Breda - Mechelen met Railplus op vrijdag 5 november 's morgens. Er komt 1 reisadvies met de Thalys via Rotterdam (!) en Antwerpen, verder niets:


Als je Railplus uitzet, dan krijg je wel de gewone uurdienst te zien met de prijzen erbij. Dit fenomeen treedt bij al mijn steekproeven Nederland - België op, ook voor verbindingen via Visé (bv. Roermond - Luik) of Roosendaal (bv. Roosendaal - Antwerpen). Soms krijg je dan zelfs helemaal geen verbindingen te zien, totdat je Railplus uitzet.

Richting Duitsland geeft de boekingswebsite wel resultaten maar Railpluskorting wordt niet toegepast als je voor een full-flex-tarief kiest, ondanks de bewering dat dat wel zo is (klik op Tariefvoorwaarden). Als je Railplus uitzet, blijkt de prijs voor een full flex hetzelfde.

Vroeger werkte dit gewoon.
Vraag voor NS: Kan dit eens bekeken en gerepareerd worden? Wanneer kunnen we een oplossing verwachten?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 December 2023, 23:28

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

België doet al sinds eind 2019 niet meer mee met Railplus. Duitsland hetzelfde volgens mij, maar dat kan @Thom je wel vertellen denk ik.

Uit dat topic:

Frankrijk geeft wel een RP-kaart maar zelf geen korting.

Reputatie 7
Badge +1

België doet al jaren niet meer mee met Railplus, toch? @Thom 

Dat is me bekend. Maar op het Nederlandse traject, tot aan de grens, moet je dan nog steeds korting krijgen. In Duitsland is er ook nog steeds Railplus-korting:

https://www.nsinternational.com/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein

https://www.nsinternational.com/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein

 

België ontbreekt in het lijstje met landen

Badge +3

Dat is me bekend. Maar op het Nederlandse traject, tot aan de grens, moet je dan nog steeds korting krijgen.

Daar geeft je VDU nog altijd recht op, toch? Er geldt geen middagspits bij internationale reizen dus binnen NL kan je 40% korting aangeven, bij NS International, b-europe.com of bahn.de

Ken Railplus verder niet, maar een VDU is bij mijn weten wel het enige abonnement dat er (nog) recht op geeft. Voor Duitsland zijn er andere opties (vaak goedkoper).

Reputatie 7
Badge +1

Dat is me bekend. Maar op het Nederlandse traject, tot aan de grens, moet je dan nog steeds korting krijgen.

Daar geeft je VDU nog altijd recht op, toch? Er geldt geen middagspits bij internationale reizen dus binnen NL kan je 40% korting aangeven.

Railplus is vooral interessant als je op werkdagen voor 9u in Nederland reist (aankomt uit het buitenland over erheen vertrekt). Als je Railplus plus VDU aangeeft, dan krijg je trouwens voor NL-BE dezelfde resultaten (NL-DE daarvoor niet getest).

Verder moet de boekingswebsite gewoon correct werken als je Railplus-korting gebruikt.

Goedenavond rvcborgt. Zoals Robert B al correct aangeeft, is Railplus al vrij lang niet meer geldig voor reizen in België en Luxemburg. Nu zou dit normaal gezien geen probleem moeten geven bij het tonen van de reisadviezen in de reisplanner, maar blijkbaar is dat voor de Railbplus wel het geval. Ik zal dit alsnog even doorgeven, maar ik heb het vermoeden dat dit niet zo eenvoudig op te lossen valt, anders was het waarschijnlijk al eerder wel opgelost. Voor een reis naar België dus gewoon simpelweg Railplus uit laten staan.

Wat betreft reizen naar Duitsland, de korting wordt wel degelijk toegepast op de prijs, mits de prijs niet al laag is door bijv. vroegboekkorting. Een reis met de ICE van Utrecht naar Dusseldorf, morgen vertrek 19:07, zou zonder Railplus € 54,30 kosten. Met de Railplus wordt dit € 46,10. Diezelfde rit zou een week later echter € 19,90 kosten en omdat dit tarief al zo laag is, geeft de Railplus geen korting meer.

Vroeg boeken of een specifieke reis uitkiezen die nog veel plekken heeft kan ervoor zorgen dat je standaard al een goedkoop tarief voor een ticket krijgt, op welk moment verdere kortingskaarten geen extra korting meer leveren.

 

Badge +3

Ah, oke. Een VDU geeft in ieder geval ook 40% korting bij inchecken vóór 6:30 op werkdagen, dus met 40% korting kiezen in NL zou je zomaar weg kunnen komen.

Heb je Keuzedagen? Dan gebruik die en check voor 6:35 in en geef 100% korting aan in NL op je internationale ticket.

Reputatie 7
Badge +1

Beste @Stijn NS, zoals ik al schreef, moet je op het Nederlandse traject nog steeds Railplus-korting kunnen krijgen, ook bij reizen naar België. Het uitzetten van Railplus voor reizen naar België levert uiteraard geen korting op, dus dat is niet echt een oplossing, hoogstens een workaround om een dienstregeling te krijgen.

Wat betreft reizen naar Duitsland:
Het is me bekend dat er (Super)sparpreise zijn en dat Railplus daarop geen korting geeft; vandaar dat ik naar de prijs van een full flex keek.
Mijn voorbeeld Arnhem - Oberhausen is vol tarief 29,70 (bv. om 7:37) en bij het aanvinken van Railplus lijkt dat zo te blijven in de prijs aan de rechterkant maar links is de prijs wel gedaald naar 25,20. Dat is op zijn minst inconsistent. Maar als je doorklikt krijg je wel de lagere prijs. Voor Utrecht - Düsseldorf geldt hetzelfde. Rechts zie je de prijs zonder korting, links de prijs met Railplus-korting:

Na nog een paar tests met andere kortingen lijkt het zo te zijn dat het aanpassen van de korting de prijs links wel aanpast maar rechts niet. Aan de rechterkant blijft de eerstgevonden prijs voor dat traject staan.

Reputatie 7
Badge +1

Ah, oke. Een VDU geeft in ieder geval ook 40% korting bij inchecken vóór 6:30 op werkdagen, dus met 40% korting kiezen in NL zou je zomaar weg kunnen komen.

Heb je Keuzedagen? Dan gebruik die en check voor 6:35 in en geef 100% korting aan in NL op je internationale ticket.

Ik heb geen keuzedagen en reis meestal vanuit België en met een internationaal ticket. Maar dat is niet zo belangrijk. Ik wijs op een probleem op de NSI-boekingswebsite en zou dat graag opgelost zien.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Rvdborgt,
Ik heb het nog even moeten navragen, maar het ziet er inderdaad naar uit dat dit een storing is. Het klopt dat Railplus alleen voor fullflex Benelux en Duitsland werkt, maar dan moeten we het natuurlijk wel tonen op de website. Dit heb ik direct voor je gemeld. Ik heb geen exacte oplostijd, maar ik ga ervan uit dat het binnen een aantal dagen oplost zal worden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het nog even moeten navragen, maar het ziet er inderdaad naar uit dat dit een storing is. Het klopt dat Railplus alleen voor fullflex Benelux en Duitsland werkt, maar dan moeten we het natuurlijk wel tonen op de website. Dit heb ik direct voor je gemeld. Ik heb geen exacte oplostijd, maar ik ga ervan uit dat het binnen een aantal dagen oplost zal worden.

@Lorena NS, is er al zicht op een termijn voor een oplossing? We zijn immers inmiddels anderhalve maand verder en er is nog niets veranderd.

@rvdborgt@Lorena NS Weten jullie wat de situatie met deze probleem is? Het gebeurt nog steeds toen je probeert RAILPLUS te gebruiken op nsinternational

Reputatie 6
Badge +2

Hoi hoi, 

Allereerst excuses voor @rvdborgt voor de late reactie! Ik heb je tag helaas helemaal gemist. Ik zou niet durven zeggen waarom dit probleem nog steeds speelt. Ik heb er nogmaals een mail achteraan gestuurd in de hoop jullie snel te kunnen voorzien van een oplossing.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi! Na navraag blijkt de reis van Breda - Mechelen met Railplus geen storing is. Alle reizen waarbij geen Railplus korting mogelijk is, zijn uit de planner gefilterd (op de Thalys na). Daarbij is de Railplus korting ook niet mogelijk voor het deel dat je nog in Nederland reist. Deze korting geldt niet voor het land waarin de Railplus kaart is afgegeven en je krijgt alleen korting op tarief van grensoverschrijdende treinreizen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar ik heb een BC (BahnCard-soort kortingskaart) 25 van DB, en daar zit Rail+ automatisch bij in-dus dat zou dus betekenen dat ik daarmee dan wel in de spitsuren op en rit NL-BE korting zou moeten krijgen?

Rian heeft die kaart ook dacht ik.

Reputatie 6
Badge +2

Bij een BahnCard wordt inderdaad wel automatisch 15%  Railplus korting berekend op het Nederlandse traject.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi! Na navraag blijkt de reis van Breda - Mechelen met Railplus geen storing is. Alle reizen waarbij geen Railplus korting mogelijk is, zijn uit de planner gefilterd (op de Thalys na). Daarbij is de Railplus korting ook niet mogelijk voor het deel dat je nog in Nederland reist. Deze korting geldt niet voor het land waarin de Railplus kaart is afgegeven en je krijgt alleen korting op tarief van grensoverschrijdende treinreizen.

@Lorena NS 

Volgens mij had je contact met iemand die er echt helemaal niets van weet.

  1. Als ik een korting aangeef en die kan niet worden toegepast, dan moet er gewoon een dienstregeling en een prijs worden getoond zonder die korting.
  2. Railplus-korting is wel degelijk van toepassing op het Nederlandse trajectdeel (van een internationale reis). Waar de Railplus-kaart is afgegeven, doet er bovendien niet toe.
Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS 

Is er nog een kans dat er iemand naar dit probleem gaat kijken, die wel weet hoe Railplus werkt?

Excuses dat je nog geen reactie hebt gehad, rvdborgt. Ik weet niet waarom Railplus niet wordt toegepast op het Nederlandse deel bij een reis naar België. Ik ga het navragen en zal volgende week een update geven. 

Ik heb destijds de bevestiging gekregen dat het probleem is uitgezet. Ik heb tot op heden helaas verder geen verdere informatie gekregen. Ik ben er wel nog steeds mee bezig.

Reputatie 7
Badge +1

Dit probleem is ergens dit jaar blijkbaar toch nog opgelost. Mijn voorbeelden leveren nu wel Railplus-korting op.

Misschien kan iemand het “beste antwoord” van @Stijn NS weghalen, want dat is duidelijk niet het goede antwoord.

Reageer