Wat is de beste optie voor een voordeelkaart wanneer ik frequent naar Keulen reis?

• 23 april 2014
  • 6 reacties
  • 468 Bekeken

Sinds een paar maanden reis ik 1 a 2 keer per maand naar Keulen.
Ik kon uit de jungle van verschillende kortingskaarten niet wijs worden.
Wat is voor mij de beste optie wanneer ik 1 a 2 keer per maand naar Keulen reis, op vrijdag rond 17:00 vanaf Amsterdam CS vertrek en op zondag na de avondspits of maandag na de ochtendspits terug reis?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het hangt ervan af of je kan/wil gebruikmaken van aanbiedingen zoals Europa-Spezial Niederlande (http://www.bahn.de/p/view/angebot/international/europaspezial/niederlande.shtml), € 19 enkele reis.

In dat geval biedt een Nederlands abonnement geen extra korting.
Reputatie 7
Badge +4
Veruit de beste oplossing is een Bahncard van de Duitse spoorwegen. Je koopt deze kaart en dan reis je met 25 of 50 procent korting door heel Duitsland. Alles hierover vind je op db.de. Omdat je geen Duits woonadres hebt en ze automatische betaling wensen, moet je even een email naar ze sturen in plaats van je op te geven via de site. Als je een Bahncard bestelt, kun je daarmee ook direct reizen met korting want je krijgt een soort emailticket die je meteen thuis kunt uitprinten. Die is bruikbaar tot je de Bahncard hebt. In jouw geval lijkt me de Bahncard25 de beste oplossing. Het is een kwestie van rekenen of de Bahncard50 uitkan. Je moet wel altijd een geldige legitimatie bij je hebben, op de Bahncard25 of Bahncard50 staat geen foto.

Overigens is de Bahncard tevens een Railpluskaart, als je die in Nederland hebt, hoef je die niet te verlengen. De Bahncard is handiger dan de Railpluskaart. Je hebt ook voor het Nederlandse traject 25 procent korting. Zeker senioren die regelmatig naar Duitsland reizen hebben veel meer aan een Bahncard dan aan een Railplus. Reken maar uit: de Railplus kost 15 euro en de Bahncard25 voor senioren 41. Als je de Railplus niet meer hoeft te kopen betaal je feitelijk 41-15 is 26. Dan is de kaart zeer snel terugverdiend. Verder geeft deze kaart ook korting op de zogenaamde Sparpreis en dat hakt er behoorlijk in. De Sparpreis is al zeer goedkoop en daar krijg je dan nog minimaal een kwart korting op ook.

Je mag de Bahncard ook combineren met Nederlandse abonnementen.

De tarieven voor 60 plus voor de Bahncard zijn ongeveer een derde goedkoper dan de standaardprijs. Tweede klas Bahncard25 is 62 normaal en 41 voor senioren en nog een paar groepen.

http://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/prices/germany/bahncard.shtml

Voor de Sparpreis:

http://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/prices/germany/spartickets.shtml

Als ik kijk naar je specifieke situatie, is het lonend na half zeven uit Amsterdam te vertrekken en op zondag terug te gaan. De weekendvrijkaart kost momenteel 29 euro per maand. Wat je voor het Nederlandse traject kwijt bent, is dan een schijntje, iets minder dan 7 euro per week. De beste combinatie is dan een weekendvrijkaart met de Bahncard. De weekendvrijactie loopt nog. Je hebt dan in de weekenden dat je niet naar Duitsland gaat, in Nederland vrij reizen. Kom je op maandag terug dan heb je 40 procent korting in Nederland want de Dalvoordeelkaart is bij het weekendvrijabonnement inbegrepen. Als je op vrijdag om half vijf vertrekt, is de korting van 25 procent die je krijgt middels de Bahncard een optie maar het is in verhouding met weekendvrij dus duur.
Reputatie 6
Badge +2
@tom: en wat vind je van de genoemde Europa-Spezial Niederlande, € 19 enkele reis. Goedkoper, maar minder flexibel? Niet op de betreffende reistijden?
Reputatie 7
Badge +4
Er is een woud van aanbiedingen en die jij noemt, is er ook eentje. NLgrens-Keulen komt met mijn suggestie op 13,05. De stedenreizen die Hispeed nu massaal aanbiedt, zijn prima als je ze inderdaad voor het laagste tarief weet te bemachtigen. In de praktijk is dat een hele uitzoekerij en valt het tegen dan wel je moet ver vooruit boeken. Bovendien heb je dan veelal treinbinding. Persoonlijk wijs ik mensen graag op de Landesticket of Schones Wochenende. Maar es lohnt sich wirklich er even naar te kijken wat in Duitsland kan.
Reputatie 6
Badge +2
De oorspronkelijke vraag was Amsterdam - Keulen op een bepaalde tijd. Dus met Bahncard25 heb je ook in Nederland 25% korting. Dus Dal Voordeel zou 15%-punt extra korting opleveren voor € 50/jaar, dus lonend bij voor € 333 (op basis van vol tarief) reizen in Nederland. Maar de heenreis is in de spits, dus dat geldt voor de terugreizen.
Reputatie 7
Badge +4
Dalvoordeel is vanaf 28 april weer verkrijgbaar voor 29 euro in plaats van 50. Ik raad echter iedereen aan de tweede link in mijn stukje hierboven aan te klikken, onder Sparpreis.

Wat een akelige manier van doen overigens dat je na een uur je stuk niet meer kunt verbeteren ten behoeve van een vragensteller die met een probleem zit. Het is makkelijk te omzeilen door te reageren op je eigen stuk maar wat een domme omweg. De leer is ook bij de ICT-boys kennelijk belangrijker dan het leven. Ik dacht toch echt dat we hier waren om wat op te steken maar ook om mensen te helpen. ICT moet in mijn visie faciliteren en niet bemoeilijken.

Reageer