Dat dacht ik ook al. Iedere dag stond vermeld dat de beperkingen één dag zouden duren. Steeds school het één dag op. Vandaag staat vermeld dat het "minstens" tot 23 januari is dat er veel minder treinen rijden (lees: eigenlijk nauwelijks). Het lijkt zo'n simpel lijntje maar dat is het blijkbaar niet.
De treinen zijn recent aangepast aan het standaard Europese beveiligingssysteem om ook rijden naar België mogelijk te maken. Sindsdien wordt dit Europese systeem ook naar Duitsland gebruikt. Tegelijkertijd is de beveiligingssoftware op Aachen HBF aangepast voor het nieuwe Europese systeem.
De leverancier van de treinsoftware en de leverancier van de beveiligingssoftware voor Aachen HBF hebben bij hun implementatie de Europese standaard echter verschillend geïnterpreteerd waardoor het niet samenwerkt en de treinen voorlopig niet naar Aachen HBF kunnen rijden.
Een van beide softwarepakketten zal nu dus eerst weer moeten worden aangepast om op een lijn te komen. Hoe lang dit gaat duren is nog niet bekend.
In de tussentijd zal er nu eens per uur tot Herzogenrath worden gereden waar kan worden overgestapt op een DB trein richting Aachen. De vraag is alleen of de OV-chipkaart daar ook wordt geaccepteerd want normaliter is die alleen geldig in de treinen van Arriva. Het kan zijn dat je naar Aachen met je OV-chipkaart dus voorlopig op de vervangende bus blijft aangewezen.
De vraag is alleen of de OV-chipkaart daar ook wordt geaccepteerd want normaliter is die alleen geldig in de treinen van Arriva. Het kan zijn dat je naar Aachen met je OV-chipkaart dus voorlopig op de vervangende bus blijft aangewezen.
Op de website van Arriva valt dit te lezen.
• Tussen Herzogenrath en Aachen Hbf. maak je gebruik van de Duitse vervoerders DB Regio (RB20 en RB33) of National Express (RE4). De OV-chipkaart is op dit traject alleen geldig op de RB20 (Euregiobahn). Als je wil reizen met de RB33 of RE4 dien je in het bezit te zijn van een geldig Duits vervoersbewijs.
Daar was ik al bang voor. De Duitse controleur heeft geen OV-chipkaartlezer en kan dus niet controleren of je wel of niet bent ingecheckt. Daarnaast zou Arriva DB moeten betalen voor dit vervoer.
De leverancier van de treinsoftware en de leverancier van de beveiligingssoftware voor Aachen HBF hebben bij hun implementatie de Europese standaard echter verschillend geïnterpreteerd waardoor het niet samenwerkt en de treinen voorlopig niet naar Aachen HBF kunnen rijden.
Zover ik gelezen heb zit het net wat anders: er is sprake van complicaties op de sporen waar zowel Duitse als Belgische beveiliging ligt. Een combi die uniek is voor Aachen Hbf, waarbij de problemen dus niet voorzien waren.
Er schijnt nu naar een vrij simpele tussenoplossing gekeken te worden. Namelijk om de RE18 een ander spoor te laten gebruiken waar geen Belgische beveiliging ligt. Die laatste is namelijk maar op drie sporen aanwezig, waarvan een helaas nou net door de RE18 gebruikt wordt.
Zover ik gelezen heb zit het net wat anders: er is sprake van complicaties op de sporen waar zowel Duitse als Belgische beveiliging ligt. Een combi die uniek is voor Aachen Hbf, waarbij de problemen dus niet voorzien waren.
Er schijnt nu naar een vrij simpele tussenoplossing gekeken te worden. Namelijk om de RE18 een ander spoor te laten gebruiken waar geen Belgische beveiliging ligt. Die laatste is namelijk maar op drie sporen aanwezig, waarvan een helaas nou net door de RE18 gebruikt wordt.
De fout komt naar voren bij de combinatie met ook het Belgische systeem maar de fundamentele oorzaak zit in aannames t.a.v. de implementatie van het Europese systeem op Aachen HBF die met deze specifieke situatie geen rekening heeft gehouden.
De RE18 op een van de drie andere sporen te laten halteren wordt momenteel bekeken maar heeft grote gevolgen voor de totale spoorindeling in Aachen HBF en het is zeer de vraag of dat wel kan zonder aanpassing van dienstregeling.
Anderzijds kan het aanpassen van de software weken zo niet maanden duren. Niet zo zeer door de wijziging als zodanig maar omdat dan de hele toelatingsprocedure voor de software opnieuw moet worden doorlopen.
En zo blijkt maar weer eens dat in een grenzeloos Europa een onzichtbare grens, voor een trein een bijna niet te nemen obstakel is.
tijdelijk even terug naar vorige maand kan ook niet??
En zo blijkt maar weer eens dat in een grenzeloos Europa een onzichtbare grens, voor een trein een bijna niet te nemen obstakel is.
Er is destijds van te voren door deskundigen gewaarschuwd dat de ERTMS/ETCS standaard op een aantal punten teveel interpretatie afhankelijk was en dat dat gemakkelijk tot mismatches bij de implementatie zou kunnen leiden. Dit is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan en het zal zeker niet het laatste zijn.
Overigens was er geen probleem geweest als de treinen waren voorzien van drie losse beveiligingsmodules voor het huidige Belgische, Nederlandse en Duitse systeem net als dat voor goederenlocs gebeurt. De Belgische beheerder eiste echter overschakeling op het Europese systeem mede om Arriva dwars te zitten.
tijdelijk even terug naar vorige maand kan ook niet??
Kennelijk niet. Dat hangt af van wat er aan hardware en software is gesleuteld.
Overigens was er geen probleem geweest als de treinen waren voorzien van drie losse beveiligingsmodules voor het huidige Belgische, Nederlandse en Duitse systeem net als dat voor goederenlocs gebeurt. De Belgische beheerder eiste echter overschakeling op het Europese systeem mede om Arriva dwars te zitten.
Dat laatste is tot op zekere hoogte waar maar aangezien in 2025 in België alleen nog maar ETCS is toegelaten (de rest verdwijnt), was uiterlijk dan het probleem toch boven water gekomen.
Maar die multi-courante Flirt's van Arriva, die zijn toch nog niet allemaal voorzien van ETCS? Er waren wel een paar teststellen. Of zijn alle stellen inmiddels al voorzien van dit systeem?
Maar die multi-courante Flirt's van Arriva, die zijn toch nog niet allemaal voorzien van ETCS? Er waren wel een paar teststellen. Of zijn alle stellen inmiddels al voorzien van dit systeem?
8 stuks.
Oh, dat is dan wel vlot gegaan dat ze nu allemaal voorzien zijn van ETCS.
En zo blijkt maar weer eens dat in een grenzeloos Europa een onzichtbare grens, voor een trein een bijna niet te nemen obstakel is.
Er is destijds van te voren door deskundigen gewaarschuwd dat de ERTMS/ETCS standaard op een aantal punten teveel interpretatie afhankelijk was en dat dat gemakkelijk tot mismatches bij de implementatie zou kunnen leiden. Dit is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan en het zal zeker niet het laatste zijn.
Overigens was er geen probleem geweest als de treinen waren voorzien van drie losse beveiligingsmodules voor het huidige Belgische, Nederlandse en Duitse systeem net als dat voor goederenlocs gebeurt. De Belgische beheerder eiste echter overschakeling op het Europese systeem mede om Arriva dwars te zitten.
Dat zal allemaal best. Het komt er dus op neer dat het bijna makkelijker is naar de maan te vliegen dan per trein naar een stad te reizen die op wandelafstand van de ‘grens’ ligt.
Inderdaad @Bertus
Te bizar en lachwekkend voor woorden eigenlijk dat het zó complex is geworden in grensoverschrijdend regiotreinverkeer. Kan me voorstellen dat de gemiddelde reiziger inmiddels denkt: laat maar zitten.