Wat kost een ICE kaartje naar Duitsland (Düsseldorf) met InterRail en 100% korting in Nederland? | NS Community
beantwoord

Wat kost een ICE kaartje naar Duitsland (Düsseldorf) met InterRail en 100% korting in Nederland?

  • 28 December 2022
  • 8 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 131 reacties

 

Vanuit Arnhem kun je met InterRail zowel de VIAS RE19 of de ICE naar Düsseldorf nemen.

Met VIAS kun je in Elten, Emmerich en Praest uitchecken met je OV-Chipkaart (abonnement).

Maar hoe regel je met Interrail een kaartje met de ICE naar Duitsland en wat zijn hiervan de kosten?

 

icon

Beste antwoord door nathan8010 28 December 2022, 15:07

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nog praktischer is het om het poortje gewoon met je Interrail te openen. Ofwel met de QR-code op de omslag van de papieren pas, ofwel met de QR-code in de app als je een mobiele pas hebt.

Bedankt voor de opheldering! Heb dat zelf nooit uitgeprobeerd omdat ik erop rekende dat de QR-code niet zou werken bij een handmatig ingevuld vertrekpunt (Zoals Emmerich Gr.) Rechtstreeks openen met je Interrail QR-code is inderdaad veel gemakkelijker.

De QR-code in de app hangt niet af van welke trein je gebruikt of op welke manier je je trein(en) aan je pas hebt toegevoegd. Die is gewoon hetzelfde voor de hele reisdag.

Reputatie 7
Badge +1

Indien er poortjes op het beginstation staan, is het de regel om via de Info/SOS paal contact te zoeken met een medewerker op afstand om de situatie uit te leggen. Vervolgens zal een poortje openen. Een meer praktische manier is om met je OV-chipkaart in te checken en door het poortje te lopen, om eenmaal binnen bij hetzelfde poortje direct uit te checken, maar NIET door het poortje heen naar buiten lopen.

Nog praktischer is het om het poortje gewoon met je Interrail te openen. Ofwel met de QR-code op de omslag van de papieren pas, ofwel met de QR-code in de app als je een mobiele pas hebt.

Badge +3

Bedankt voor de opheldering! Heb dat zelf nooit uitgeprobeerd omdat ik erop rekende dat de QR-code niet zou werken bij een handmatig ingevuld vertrekpunt (Zoals Emmerich Gr.) Rechtstreeks openen met je Interrail QR-code is inderdaad veel gemakkelijker.

En mocht het niet werken bij poortjes, dan kan men via de SOS/Info zuil een poortje voor je openen (voor een ‘inbound’ reis naar NL).

Reputatie 7
Badge +1

Als je in 100% korting in Nederland hebt en Interrail in Duitsland, dan heb je geen verder treinkaartje meer nodig. Je hoeft ook nergens in of uit te checken.

Voor de ICE is wel reserveren aanbevolen. Online dat kan dat bv. op cd.cz, tickets.oebb.at (beide €3 per persoon per trein) of bahn.com.(€4.50 per persoon per reis of €5,90 in 1e klas).

Reputatie 2

Als je in 100% korting in Nederland hebt en Interrail in Duitsland, dan heb je geen verder treinkaartje meer nodig. Je hoeft ook nergens in of uit te checken.

Voor de ICE is wel reserveren aanbevolen. Online dat kan dat bv. op cd.cz, tickets.oebb.at (beide €3 per persoon per trein) of bahn.com.(€4.50 per persoon per reis of €5,90 in 1e klas).

 

Dus met InterRail en een NS Weekend Vrij of Dal Vrij abonnement kan ik gewoon zonder ICE ticket instappen als ik geen ICE reservering nodig heb?

Reputatie 1

Als je een InterRail Global Pass hebt, zit een reis het land uit en een reis terug het land in inbegrepen bij je pas. Zie Reizen in je eigen land | Interrail.eu.

Reputatie 5

Als je in 100% korting in Nederland hebt en Interrail in Duitsland, dan heb je geen verder treinkaartje meer nodig. Je hoeft ook nergens in of uit te checken.

Voor de ICE is wel reserveren aanbevolen. Online dat kan dat bv. op cd.cz, tickets.oebb.at (beide €3 per persoon per trein) of bahn.com.(€4.50 per persoon per reis of €5,90 in 1e klas).

 

Dus met InterRail en een NS Weekend Vrij of Dal Vrij abonnement kan ik gewoon zonder ICE ticket instappen als ik geen ICE reservering nodig heb?

Ja, dat klopt. Zolang de reis gedurende je ‘vrij’ periode is (dus in het weekend), heb je geen aanvullend vervoersbewijs nodig in Nederland. Zoals op de website van NS International staat, hoeft er niet in- of uitgecheckt te worden. Neem gedurende de reis wel je OV-chipkaart mee, voor het geval dat een conducteur ernaar vraagt:

  • Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit

 

Indien er poortjes op het beginstation staan, is het de regel om via de Info/SOS paal contact te zoeken met een medewerker op afstand om de situatie uit te leggen. Vervolgens zal een poortje openen. Een meer praktische manier is om met je OV-chipkaart in te checken en door het poortje te lopen, om eenmaal binnen bij hetzelfde poortje direct uit te checken, maar NIET door het poortje heen naar buiten lopen.

Zoals @Herhaling al opmerkte, kun je met een Interrail pas echter maar 1x Nederland uitreizen en 1x inreizen. Indien je dit vaker van plan bent, ligt het wat ingewikkelder met de Inbound-Outbound regels en de grenspunten die je moet invoeren in je interrail app. Voor meer info daarover verwijs ik je graag door naar dit geweldige informatie document door @Cas_Plz op Twitter.

Persoonlijk ben ik op deze manier gedurende de afgelopen maanden zo’n 10x de grens over gegaan met de ICE via Arnhem met een Interrail in combinatie met NS Weekend vrij. Geen enkele keer was er een conducteur die ernaar omkeek of om me om mijn OV-chipkaart vroeg.

Wel is de ICE op dit traject erg populair. Dus hoewel een reservering niet verplicht is, is het in veel gevallen verstandig om alsnog een stoel te reserveren, tenzij je reist op erg ongunstige tijdstippen. Klein bedrag, maar het scheelt een hoop onnodige stress. Zonder reservering is je beste optie om binnen de trein te zoeken naar de ‘Bahncomfort’ stoelen. Normaal gesproken zijn deze plekken gereserveerd voor reizigers met een Duits altijd vrij abonnement, maar in de praktijk worden die stoelen niet altijd benut, tenzij de trein overvol is.

Reputatie 5

Indien er poortjes op het beginstation staan, is het de regel om via de Info/SOS paal contact te zoeken met een medewerker op afstand om de situatie uit te leggen. Vervolgens zal een poortje openen. Een meer praktische manier is om met je OV-chipkaart in te checken en door het poortje te lopen, om eenmaal binnen bij hetzelfde poortje direct uit te checken, maar NIET door het poortje heen naar buiten lopen.

Nog praktischer is het om het poortje gewoon met je Interrail te openen. Ofwel met de QR-code op de omslag van de papieren pas, ofwel met de QR-code in de app als je een mobiele pas hebt.

 

Bedankt voor de opheldering! Heb dat zelf nooit uitgeprobeerd omdat ik erop rekende dat de QR-code niet zou werken bij een handmatig ingevuld vertrekpunt (Zoals Emmerich Gr.) Rechtstreeks openen met je Interrail QR-code is inderdaad veel gemakkelijker.

Reageer