beantwoord

Wat te doen met OV-chipkaart en Roosendaal

• 12 maart 2018
  • 9 reacties
  • 333 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoi allemaal,

Aanstaande vrijdag reis ik naar België en doe dat met OV-chipkaart (100% korting) t/m Roosendaal en dan vanaf Roosendaal de Go Pass 1 van de NMBS (€6,40 voor eender welk traject in België).

Ik wil echter niet zitten met het aloude probleem "moeten uitchecken op tussenstop in Roosendaal". M'n vaste oplossing is het e-ticket, dan hoef je niet eens in te checken.

Dat werkt nu niet, want bij de boeking geef ik 100% korting aan voor het traject in Nederland, en ook "Vrij reizen op traject in België" omdat ik daarvoor niet dubbel wil betalen. Maar dan kan ik dus geen e-ticket krijgen.

Wat is een elegante oplossing hiervoor? Eentje die ik goed aan de conducteur kan uitleggen? En eentje waarbij ik niet de trein in en uit hoef te rennen om uit te checken?

Alvast dank.
icon

Beste antwoord door Thom 12 maart 2018, 05:17

Als u een Gopass 1 alleen voor België heeft, is die pas geldig vanaf Essen en niet vanaf de grens. U moet dan een internationaal kaartje van uw woonplaats naar Essen kopen met 100 procent korting in Nederland.U betaalt dan voor Essen-grens naar Essen het Belgische minimumtarief. Dat is €2,60
Ik reis altijd zo met de combinatie Dalvrij en Railpass.

Als u het zo doet, hoeft u niks uit te leggen. Het is de normale gang van zaken in combinatie met een Belgische pas.

U heeft helemaal geen vrij reizen op het traject in België. Het is alleen geldig tussen Belgische stations, en dat is Essen-Grens niet. Waarschijnlijk veronderstelde u dat ten onrechte.

https://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/~/media/FF6C02CC52E74E1DA54F6BFA40021A78.pdf
Bekijk origineel

9 reacties

De enige welke ik kan bedenken is toch uitstappen te Roosendaal en uitchecken. Daarvoor staan er ook de overstappalen voor reizigers naar het buitenland.
Reputatie 7
Badge +4
Als u een Gopass 1 alleen voor België heeft, is die pas geldig vanaf Essen en niet vanaf de grens. U moet dan een internationaal kaartje van uw woonplaats naar Essen kopen met 100 procent korting in Nederland.U betaalt dan voor Essen-grens naar Essen het Belgische minimumtarief. Dat is €2,60
Ik reis altijd zo met de combinatie Dalvrij en Railpass.

Als u het zo doet, hoeft u niks uit te leggen. Het is de normale gang van zaken in combinatie met een Belgische pas.

U heeft helemaal geen vrij reizen op het traject in België. Het is alleen geldig tussen Belgische stations, en dat is Essen-Grens niet. Waarschijnlijk veronderstelde u dat ten onrechte.

https://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/~/media/FF6C02CC52E74E1DA54F6BFA40021A78.pdf
Maar om met dat biljet met 100 procent korting in NL te mogen reizen moet hij dus inchecken en wel uitchecken te Roosendaal. Anders is het NL gedeelte niet betaald.
Reputatie 6
Badge
Nee, dit kan zonder inchecken van de reguliere ovchipkaart: Uit de automaat of online een enkele reis (of retour) naar Essen (B) met 100 pct korting NL.

Met dat kaartje check je in (als er poortjes zijn). Bij terugkomst met het internationale kaartje ook weer uitchecken. Het 100 pct vrij-abonnement hoeft alleen getoond te worden bij controle.
Bedankt voor deze uitleg.
Welkom op het Serviceforum, PJS95.

Wat Thom aangeeft klopt inderdaad. Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag! 😃
Allemaal, hartelijk dank voor jullie antwoorden! Zo kan ik weer verder. En natuurlijk in het bijzonder; dankuwel Thom! Hulde!
Top 🙂 Goede reis alvast, PJS95 🙂
De 'binnenlandse' Go Pass 1 is inderdaad niet geldig vanaf Roosendaal. NMBS heeft echter ook een Go Pass 1 Roosendaal die iets duurder is, maar wél geldig is vanaf Roosendaal (what's in a name... :))

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/roosendaal/gopass1-naar-roosendaal.aspx

In dat geval kun je je OV-chipkaart laten zien bij controle, in combinatie met je vervoerbewijs voor België. Je hoeft dan niet in- of uit te checken.

Reageer