beantwoord

Wat zijn precies de daluren bij een internationale reis?

• 26 december 2017
  • 29 reacties
  • 899 Bekeken

Op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/nsabonnement-en-internationaal-reizen staat:
Bij het maken van een internationale reis gelden andere kortingsregels voor NS-abonnementen dan bij het maken van een binnenlandse reis.
Dal Vrij (mijn abonnement) heeft in de ochtendspits 04:00 - 09.00 0% korting, in de dalperiode 09:00 - 04:00 100% korting en in het weekend (vrijdag 18:30 - maandag 04:00) 100% korting.
Dit begrijp ik niet helemaal. Op vrijdag heeft een Dal Vrij abonnee toch al korting vanaf 09:00 - 04:00? Waarom dan 18:30 vermelden?
Kunt u dit even toelichten?
icon

Beste antwoord door Thom 26 december 2017, 18:34

Je kunt zeggen dat je tussen 04.00 en 09.00 niet met korting in mag checken voor een internationale reis. Normaal geef je de korting op en open je het poortje met je e-ticket en je Dalvrij als bewijs. Wat mensen wel eens doen is dan toch inchecken voor half zeven en dat als 'bewijs' van korting laten zien bij een internationale reis. Dat gaat dus niet op. Het 'bewijs' geldt dan niet. Het is natuurlijk niet uit de tabel te halen en dit moet je ook maar net weten.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4
In het internationale verkeer geldt de middagspits niet. Dus als u bijvoorbeeld met een internationaal kaartje uit België komt, heeft u met Dalvrij voor het Nederlandse deel in de middagspits ook 100 procent korting. 40 procent geldt voor een aantal andere abonnementen.

Ik denk dat u Dalvrij en het Voordeelurenabonnement verwart. Dalvrij geeft onder meer 100 procent korting tot 06.30. Er is geen abonnement dat precies aan uw beschrijving voldoet. Voor Dalvrij is de periode van 04.00 tot 06.30 niet relevant, voor het oude VDU wel. De overeenkomst met het oude VDU is dat de middagspits niet bestaat in deze.

Bedenk dat de ochtendspits wel geldt in het internationale verkeer. De daluren bij een internationale reis zijn van 09.00 tot 06.30 de volgende ochtend. Tussen 04.00 en 06.30 kunt u echter niet inchecken voor een internationale reis met korting en dat als bewijs van korting voor het Nederlandse traject aanbieden. Probleem is dat het oude VDU dit afdekt omdat na 04.00 geen korting wordt verstrekt en de moderne abonnementen dit niet doen.

Let wel: U moet voor elke korting die u opgeeft, aantonen dat u daar recht op heeft, door het abonnement mee te nemen.
Beste Thom, als u even op het overzicht op https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/nsabonnement-en-internationaal-reizen kijkt bij Dal Vrij, dan zult u zien wat ik bedoel.
Reputatie 7
Badge +4
Het is daar fout, dan wel ongelukkig vermeld. Waar het om gaat is, dat u bij een internationale reis geen 100 procent korting in de ochtendspits heeft en ook niet kunt hebben met Dalvrij. De vermelding is natuurlijk ronduit onduidelijk en slecht.

Ik kan me uw vraag levendig voorstellen en heb er regelmatig mee te maken, vandaar ;-)
Er is overigens wel een weinig comfortabele, maar legale truc.

Ik heb het hierboven nog iets verduidelijkt.
Volgens mij gaat het niet zozeer om een fout, maar is de vraag meer waarom er gekozen is voor een overlap tussen de benaming in de tabellen. De periode 18:30 - 04:00 op vrijdag wordt namelijk al gedekt door de tabel 'Dalperiode 09:00 - 04:00'. Waarom wordt het dan ook nog eens vermeld in de tabel voor het weekend. Begrijp ik de vraag zo goed?

Ik denk dat er voor deze overlap is gekozen omdat er een verschil is in de kortingstarieven voor het Weekend Vrij abonnement voor de periode 18:30 - 04:00 op vrijdag. Als de weekend tabel zou worden aangepast naar 'Weekend zaterdag 04:00 - maandag 04:00' dan zou het Weekend Vrij abonnement apart vermeld moeten worden. Op deze manier kunnen alle abonnementen in dezelfde tabel geplaatst worden waarbij het toch correct is.
Dankjewel Thom, ik kan niet zeggen dat ik het helemaal begrijp, maar het ging in mijn vraag ook niet zozeer over de ochtendspits als wel over de vrijdag en het weekend.
Volgens dit (onduidelijke of zelfs foute) overzicht heb ik op vrijdag van 09:00 - 04:00 vrij reizen, maar óók van vrijdag 18:30 - maandag 04:00. Waarom 18:30 vermelden als ik op die dag al vanaf 09:00 met 100% korting reizen mag?
Inderdaad, Stijn, mijn vraag betreft inderdaad die overlap. Je zou daardoor bijna gaan denken dat je op vrijdag vóór 18:30 niet reizen mag. Ik begrijp nu waarom hiervoor gekozen is, maar deze oplossing maakt het er niet duidelijker op.
Overigens denk ik dat er heel veel abonnementshouders zijn die nooit op het idee komen dat de daluren voor internationale reizen anders zijn en die bij het aanschaffen van een internationaal treinkaartje blindelings uitgaan van de binnenlandse daluren.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt zeggen dat je tussen 04.00 en 09.00 niet met korting in mag checken voor een internationale reis. Normaal geef je de korting op en open je het poortje met je e-ticket en je Dalvrij als bewijs. Wat mensen wel eens doen is dan toch inchecken voor half zeven en dat als 'bewijs' van korting laten zien bij een internationale reis. Dat gaat dus niet op. Het 'bewijs' geldt dan niet. Het is natuurlijk niet uit de tabel te halen en dit moet je ook maar net weten.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad, Stijn, mijn vraag betreft inderdaad die overlap. Je zou daardoor bijna gaan denken dat je op vrijdag vóór 18:30 niet reizen mag. Ik begrijp nu waarom hiervoor gekozen is, maar deze oplossing maakt het er niet duidelijker op.
Overigens denk ik dat er heel veel abonnementshouders zijn die nooit op het idee komen dat de daluren voor internationale reizen anders zijn en die bij het aanschaffen van een internationaal treinkaartje blindelings uitgaan van de binnenlandse daluren.

Vandaar dat ik er hier regelmatig op wijs 😉 Het maakt veel uit. Zeker bij de internationale reizen is het een kwestie van goed uitkijken. Voor een wat meer regelmatige reiziger is elke bestemming in België bereikbaar voor een tientje wat het Belgische deel betreft.

Voor degenen die een regulier kaartje vanuit België kopen en de korting in de middagspits niet opgeven, geldt dat ze veel te veel betalen. Ik reis in de middagspits eerste klas voor ongeveer vijftien euro in combinatie met Dalvrij desnoods van Arlon naar Den Helder.
Bedankt Thom en Stijn voor de toelichtingen. Ik zal er zeker rekening mee houden.
Reputatie 7
Badge
van de binnenlandse daluren.. Voor een wat meer regelmatige reiziger is elke bestemming in België bereikbaar voor een tientje wat het Belgische deel betreft.Voor degenen die een regulier kaartje vanuit België kopen en de korting in de middagspits niet opgeven, geldt dat ze veel te veel betalen. Ik reis in de middagspits eerste klas voor ongeveer vijftien euro in combinatie met Dalvrij desnoods van Arlon naar Den Helder.[/quote]
interessant, Thom. Van Moeskroen naar Tilburg zou me dat veel schelen...
Reputatie 7
Badge +4
Regelmatige reizigers in België reizen vaker. Koop een Railpass, vul in Mouscron-Essen, neem een internationale ticket Essen-Tilburg en geef 100 procent korting op voor Nederland als je Dalvrij hebt. Et voilà. Gopass 1 Roosendaal kan soms een nog beter alternatief zijn. Voor jeugdigen met de Gopass nog goedkoper. De combinatie Mobib en Go-unlimited is ook boeiend voor jongeren. Internationale tarieven en zeker voor de middagspits, gelden bij Nederlandse bestemming Essen v.v. Dan wel Nederland, Visé en Belgische bestemming. Verwar Gopass en Railpass niet. Railplus is een ander verhaal per 12 december.

Tweede klas zelfs voor een tientje. De Railpass voor 7,60 per rit en Essen- Essen grens voor 2,40, bij Railpass 10. Ik had gedacht dat u dit al lang wist 😉
Reputatie 7
Badge
Regelmatige reizigers in België reizen vaker. Koop een Railpass, vul in Mouscron-Essen, neem een internationale ticket Essen-Tilburg en geef 100 procent korting op voor Nederland als je Dalvrij hebt. Et voilà. Tweede klas zelfs voor een tientje. De Railpass voor 7,60 per rit en Essen- Essen grens voor 2,40.
inderdaad interessante optie. Ik was 2 jaar geleden die steeds langer durende omweg via Roosendaal zat, en rijdt nu (met de auto) naar Noorderkempen, en daar de trein die aansluit op de IC naar Brussel of Gent-Lille. Ik gebruik de kortingsregelingen van de NMBS.
Reputatie 7
Badge +4
In combinatie met Dalvrij lijkt me dat niet handig maar u vermijdt de omweg via Roosendaal. Het probleem is dan de internationale kaart naar Noorderkempen voor de treinreizigers Wel snugger als de Benelux via de HSL gaat. Ik kan me de autorit naar Noorderkempen in uw geval goed voorstellen.

Verder is uw truc goed bruikbaar met de Railpass Noorderkempen -Mouscron v.v. In combinatie ook met Frankrijk via Mouscron.
Reputatie 7
Badge
.Verder is uw truc goed bruikbaar met de Railpass Noorderkempen -Mouscron v.v. In combinatie ook met Frankrijk via Mouscron.
inderdaad...Lille. De trein accepteert voor het stukje Moeskroen-Lille de strippenkaart van stadsregio Lille. En als de Walen staken, gebruik ik de strip voor ritje bus en metro naar Lille Europe. De SNCF pre book onlineprijs voor de TGV is zeeer aantrekkelijk. 15 euro naar de zon in zuidfrankrijk 🙂 🙂 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Heel Holland wil wel bakken voor die prijs 😉 De Railpass in België is een must voor de regelmatige reiziger in dit land.
Badge +3
Interessant... Mila zat met een soortgelijke vraag op Twitter en had dit topic gevonden maar kreeg ook geen juiste info van @NS_Online volgens mij.

Work to do!
Reputatie 7
Badge +4
De vraag van Mila las ik zonet in je samenvatting. Ik zit niet op Twitter.

Als ze een internationaal kaartje heeft en ze geeft 100 procent korting op in Nederland, dan is er ook met Dalvrij geen middagspits. Bij inchecken op Roosendaal geldt de middagspits uiteraard wel. Je hebt ook niet persé een oud Voordeelurenabonnement nodig om met een internationaal kaartje geen middagspits te hebben.

Er moet echter absoluut sprake zijn van een reis vanuit België in dit geval. Deze informatie is wel juist. Een conducteur in de Benelux is hiervan op de hoogte. Met Dalvrij moet je niet inchecken maar je moet het wel bij je hebben als bewijs van je korting.

Doe Mila de groeten van de oude grijze g... 😉
Badge +3
Er moet echter absoluut sprake zijn van een reis vanuit België in dit geval. Deze informatie is wel juist. Een conducteur in de Benelux is hiervan op de hoogte.

Doe Mila de groeten van de oude grijze g... ;-)

Haha zal ik doen Ome Thom en mag ik nu plassen? :D

Happy nightshift voor de ^dakjes van Twitter Webcare trouwens! Ik ga mezelf demoten (demoveren?) tot 'bedweter' 😛
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, en ik wil je niet meer horen. 😉
.. niet meer horen reactie #19 geen garantie want schijnbaar snurk ik soms wel zeggen mijn bedpartners maar daar heb jij geen last van gelukkig! En vriendinnen die zelf veel harder snurken ontkennen natuurlijk alles!
Willen we dit echt weten ja? o.O

Maar in dat geval kun je toch gewoon (in NL) alleen je OV chipkaart laten zien, en niet je internationale ticket?
Op het moment dat je binnenlandse vervoerbewijs geldig is kun je inderdaad net zo goed inchecken met je OV-chipkaart en die laten zien. Bij een product waarmee je in Nederland gratis reist is er dan geen prijsverschil. Het is in de meeste gevallen echter een stuk praktischer om het internationale ticket als je geldige vervoerbewijs te gebruiken voor het gehele traject. Mocht je korting hebben in Nederland dan kun je die in het bestelproces aangeven, zodat de totaalprijs gereduceerd wordt. Wordt je gecontroleerd in de trein, dan is je internationale ticket je geldige vervoerbewijs, maar moet je via je OV-chipkaart wel aantonen dat je ook werkelijk recht hebt op de korting die je hebt verwerkt met het internationale ticket.

Daarnaast is het zo dat de tijdstippen waarop een abonnement geldig is voor zo'n internationale reis anders zijn dan wanneer je puur in het binnenland reist. In principe bestaat er voor het gebruik van binnenlandse kortingen als onderdeel van internationale reizen geen avondspits. Zou je dus op reis gaan met een vertrek rond 18:00 vanuit Nederland met een internationaal ticket, dan kun je voor het Nederlandse gedeelte alsnog gebruik maken van je dal korting of dal vrij reizen (mits je dat hebt), gezien de internationale regels daarvoor dan gelden. Zou je reizen door in te checken met je OV-chipkaart, dan kan dat niet, omdat op dat moment de binnenlandse regels van kracht zijn.
Badge +3
Nadeel van de methode van inchecken is dat je ook weer moet uitchecken en op het laatste Nederlandse station voor de grens de trein uit zult moeten om uit te checken. Een andere optie is om na de reis dat te corrigeren als gemiste uitcheck.

Wanneer het slechts een enkele keer voorkomt is het geen probleem om een keer niet uit te checken. Maar wanneer je vaker niet uitcheckt wordt je OV-chipkaart uiteindelijke geblokkeerd.
Reputatie 7
Badge +4
In Breda staat de trein zo lang stil dat uitchecken geen probleem is. Een bewuste niet-uitcheck laten corrigeren vind ik niet correct als er op saldo gereisd wordt. Wie dalvrij heeft of met een keuzedag en daarnaast voor half zeven is ingecheckt reist tegen nultarief en dan volgt geen blokkade bij niet-uitchecken. Reizigers met een keuzedag moeten dat zelfs niet doen, want dan is er geen geldige incheck terug. Deze uitzonderingspositie is legaal.
Reputatie 5
Begrijp ik nu goed (van Tom), dat om van de internationale daluren te profiteren er vanuit België moet worden gereisd ? Vanuit Nederland is dan toch ook goed ?

Reageer