beantwoord

Wat zijn precies de daluren bij een internationale reis?

• 26 december 2017
  • 29 reacties
  • 1099 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Badge +3
In Breda staat de trein zo lang stil dat uitchecken geen probleem is. Een bewuste niet-uitcheck laten corrigeren vind ik niet correct als er op saldo gereisd wordt. Wie dalvrij heeft of met een keuzedag en daarnaast voor half zeven is ingecheckt reist tegen nultarief en dan volgt geen blokkade bij niet-uitchecken. Reizigers met een keuzedag moeten dat zelfs niet doen, want dan is er geen geldige incheck terug. Deze uitzonderingspositie is legaal.
Ik vrees dat er een misverstand in het spel is. Ik bedoelde alleen situaties waarin met 100% korting in NL gereisd wordt.
Reputatie 7
Badge +4
@Ferdinand Delasoie Het maakt niet uit of je vanuit Nederland of België reist. Er moet wel sprake zijn van een internationaal kaartje, anders is de optie er niet. Ik schreef mijn reactie vanuit Nederlands perspectief. De truc met inchecken voor half zeven en dan tot Breda met 100 procent korting reizen gaat vanuit België niet op, want inchecken is niet mogelijk. De ochtendspits geldt dus vanuit België altijd. Er is in dat geval geen optie om voor half zeven in Breda te zijn.

@iMark Bij 100 procent korting is correctie niet nodig. Het telt niet mee voor een blokkade omdat NS niet benadeeld wordt of kan worden. Dat is met op saldo reizen wel het geval. Goed dat het even is rechtgezet.
Badge +3
@Thom
Blijkbaar had ik verkeerd onthouden dat je ook met een kaart met volledig afgekocht reisrecht verplicht moet uitchecken en het moet laten corrigeren wanneer je dat een keer niet gedaan hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Verplicht uitchecken dus wel, daar ben je mee akkoord gegaan bij het aangaan van je abonnement, maar er gelden voor het reizen naar het buitenland, en alleen dan, uitzonderingsbepalingen. Bij de situatie dat je naar het buitenland gaat, kun je voor half zeven inchecken. Vanaf Breda reis je dan met een internationaal kaartje naar België zonder korting in de spits. dit si relatief duur omdat het traject tot de grens kort is en inn. België de eerste kilometers na de grens beginnen, Dalvrij is ook geen zichtbewijs, omdat het dan geen recht op korting geeft. Terug is het dat echter wel en kun je in de middagspits tegen korting reizen met je internationale kaartje. Uitchecken in Breda is dan wel correct, maar het nalaten ervan heeft geen gevolgen. Keuzedagreizigers moeten hun keuzedag altijd geldig maken met een incheck. Ze checken in Breda niet uit en dat hoeft dus ook niet. Met een ingecheckte keuzedag is het hele Nederlandse traject vrij en eigenlijk vooral relevant voor het stukje van de grens naar Breda. Zonder ingecheckte keuzedag moet dat vol betaald worden en kunnen de senioren na een incheck in Breda vrij verder reizen, mits ze van te voren de keuzedag op de kaart hebben gezet en die nog niet geldig is. Een niet geactiveerde keuzedag op de kaart geeft geen recht op korting,

De praktijk is wanneer senioren uit het buitenland komen en de conducteur ziet dat de keuzedag er wel op staat maar niet is geactiveerd, de senior gevraagd wordt in Breda even in te checken.

Voor de meelezers: in het binnenland moet in- en uitchecken altijd, dit is een ingewikkelde uitzondering.

Reageer