Weekend traject Arnhem-Brussel-Arnhem | NS Community
beantwoord

Weekend traject Arnhem-Brussel-Arnhem

  • 9 February 2022
  • 39 reacties
  • 784 Bekeken

Hallo, zo'n 2x per maand, in het weekend, reis ik vanaf Arnhem naar Brussel en weer terug.

Ik zoek eigenlijk naar het meest geschikte abonnement hiervoor. Voor het Nederlandse gedeelte zit ik te denk aan NS Flex Weekend Vrij

Echter voor het stuk Breda → Brussel ben ik nog zoekende. Via NMBS zijn er zogenaamde Weekendbiljetten te koop (50% korting op het reguliere tarief), echter niet in abonnementsvorm. En ook alleen maar geldig tussen Belgische stations.

Hoe werkt dat tussen Breda → Brussel en de grensovergang Hazeldonk? Ik hoorde ook iets over een KeyCard, heb ik die wellicht nodig?

icon

Beste antwoord door Thom 9 February 2022, 13:18

Bekijk origineel

39 reacties

Badge +3

Oh ja, archief… een moderator zou dat topic weer open kunnen zetten maar het ging in grote lijnen om:

Maar dat ging verder over Keycards en abonnementen waarbij er een in/uitcheckverplichting is, zoals Dal Vrij en Weekend Vrij op een vrijdag… en/of studenten (Campus kaart tot de grens) en Weekend 40% in NL.

Badge +3

@rvdborgt met dank aan https://community.ns.nl/members/laura-ns-75686 is dat andere topic (tijdelijk) weer open.

Voegt niet zoveel toe maar was relevant voor vrij reizen in zowel NL en BE. Zijn meerdere (oude) topics over.

Voor het ‘gouden’ stukje tussen Noorderkempen en Hazeldonk (grens) zal iemand zonder Campuskaart (student, of Go Pass tot een Belgisch station) dus nog altijd die € 5,50 moeten bijbetalen (of € 6,50 richting België).

Heb niet het idee dat daar (in ieder geval voor in het weekend) nog enig ‘early bird’ voordeel te behalen is, ook al gaf b-europe (NMBS) in eerste instantie een iets hogere prijs.

Dat laatste kon ook nog door mijzelf komen (had ook nog een Bahncard 25 geselecteerd staan uit een ouder advies).

En inderdaad @Thom, als je de prijzen voor Thalys ziet dan ga je daar natuurlijk niet mee naar Brussel! :rofl:

Bovendien heb je daar van/naar Arnhem niets aan qua reistijd, want die stopt niet in Breda, en via Utrecht - Rotterdam is voorlopig/tijdelijk ook niet echt een optie met de veel te volle en veel te korte treinen (en 2x per uur slechts).

 

Tsja, dit is wat NMBS op de site heeft staan:
 

Overal in België, dat is dus ook tot aan/vanaf de grens Hazeldonk, dus zou er geen (internationaal) ticket Hazeldonk ↔️ Noorderkempen nodig zijn voor € 5,50/€ 6,50. 

Reactie NS Internationaal over het ‘gouden stukje rail’ tussen Noorderkempen-Hazeldonk als je een Weekend Vrij abonnement hebt:

 

 

Tsja, dit is wat NMBS op de site heeft staan:
 

Overal in België, dat is dus ook tot aan/vanaf de grens Hazeldonk, dus zou er geen (internationaal) ticket Hazeldonk ↔️ Noorderkempen nodig zijn voor € 5,50/€ 6,50. 

Reactie NS Internationaal over het ‘gouden stukje rail’ tussen Noorderkempen-Hazeldonk als je een Weekend Vrij abonnement hebt:

 

@Gul026,

Ik vrees dat de hoofdconducteur/treinbegeleider hier wel moeilijk over gaat doen.

Volgens de pdf is het weekendbiljet enkel geldig tussen Belgische stations of stopplaatsen. Hazeldonk grens is geen stopplaats. 

In de trein ga je voor dat stuk dan een nieuw vervoerbewijs mogen kopen. Met een supplement van 7,00 euro omdat je het vervoerbewijs in de trein koop. 

Na een nacht Luxemburg gebruik ik soms de volgende combinatie:

- internationaal ticket Luxemburg - Gouvy;

- Railpass Gouvy - Visé;

- internationaal ticket NS Visé - Nederland voor 3,30 euro 1ste klas of 2,50 euro 2de klas;

- Weekend Vrij-abonnement 1ste klas binnen Nederland;

- abonnement van De Lijn op kosten van de werkgever tot mijn fiets in België. 

Tenzij ik een nieuwe Railpass moet kopen, betaal ik maar ongeveer 6,00 euro voor een dag internationaal treinen. Of toch bovenop vervoerbewijzen reeds in mijn bezit. Internationaal met de trein reizen kost echt stukken van mensen. 😉

Reputatie 7
Badge +4

En zo is het maar net. Overal in België kunt u zo niet interpreteren.Niet geldig tot de grenspunten wordt ook vermeld. :grinning:

@Thom De kleine lettertjes inderdaad, de tekst op de site is wel misleidend. Nog een vraag over het traject Brussel → Arnhem: eenmaal in Breda aangekomen moet ik wel mijn NS Flex Weekend Vrij inchecken volgens mij, ook al heb ik 100% korting. Hoe werkt dat? Staan er zuilen op het perron of moet je dan naar beneden, poortje openen en weer naar boven lopen? En wat als ik doorreis naar Rotterdam of Amsterdam?

Reputatie 7
Badge +4

Nee, als u een internationale-ticket heeft hoeft u nooit in te checken met uw abonnement. U opent zowel heen als terug het poortje met de vierkante code op de e-ticket. Uw ov-chipkaart dient alleen als bewijs dat u recht heeft op de 100 procent korting die u heeft opgegeven. U mag met uw internationale ticket over de grens naar Brussel rijden..

Feitelijk checkt u niet in met uw e-ticket en u opent alleen het poortje. Inchecken met een ov-chipkaart betekent dat u een geldig vervoersbewijs heeft en bij uitchecken rekent u de reis af, ook al is dat voor nul euro. U heeft uw e-ticket al betaald dus u hoeft niet in te checken met uw ov-chipkaart. 

 

Uw e-ticket is alleen geldig voor het traject dat er op staat. Verlaat u dit traject dan opent u het poortje om naar buiten te gaan met de e-ticket en dan gaat u weer naar binnen door in te checken met de ov-chipkaart. U moet immers voor uw reis buiten het traject van de e-ticekt gewoon betalen.

Nee, als u een internationale-ticket heeft hoeft u nooit in te checken met uw abonnement. U opent zowel heen als terug het poortje met de vierkante code op de e-ticket. Uw ov-chipkaart dient alleen als bewijs dat u recht heeft op de 100 procent korting die u heeft opgegeven. U mag met uw internationale ticket over de grens naar Brussel rijden..

Feitelijk checkt u niet in met uw e-ticket en u opent alleen het poortje. Inchecken met een ov-chipkaart betekent dat u een geldig vervoersbewijs heeft en bij uitchecken rekent u de reis af, ook al is dat voor nul euro. U heeft uw e-ticket al betaald dus u hoeft niet in te checken met uw ov-chipkaart. 

 

Uw e-ticket is alleen geldig voor het traject dat er op staat. Verlaat u dit traject dan opent u het poortje om naar buiten te gaan met de e-ticket en dan gaat u weer naar binnen door in te checken met de ov-chipkaart. U moet immers voor uw reis buiten het traject van de e-ticekt gewoon betalen.

@Thom Dus alleen een Internationaal ticket naar Arnhem is mogelijk en niet een Internationaal ticket naar Breda en vanaf daar gewoon verder reizen met NS Flex Weekend Vrij (onderste in dit plaatje, zou € 4,60 schelen):
 

 

Ah wacht: WeekendBiljet naar Noorderkempen voor 12,40 retour en dan Internationaal ticket van Noorderkempen ↔ Arnhem retour voor 11,- wordt het dan :)

Reputatie 7
Badge +4

U kunt bij NSInternational een kaartje Breda-Brussel vv kopen. U kunt dan in Breda het poortje passeren met uw internationale ticket en dan weer inchecken met uw ov-chipkaart. Dat is geen probleem. Ik zie alleen het nut niet in het weekend want dan reist u toch al met 100 procent korting, ook van Breda naar Arnhem vv. Dan is een kaartje Arnhem-Brussel minder moeite en hoeft u in Breda niets te doen.

Als u 100 procent korting invult, is het Nederlandse traject gratis tot de grens en betaalt u vanaf de grens het Belgische deel, hetzij naar Brussel, hetzij naar Noorderkempen.

Badge +3

Als het goed is heeft Breda paaltjes op het perron, in ieder geval de perrons waar internationale treinen stoppen. Met een witte kubus erboven met het symbool van een chipkaart en de tekst ‘Overstappen’. Met een e-ticket van/naar Arnhem is dat natuurlijk overbodig.

Voor de rest zul je enkele reizen Arnhem-Noorderkempen en Noorderkempen- Arnhem moeten kopen, dat kost bij NS International 2×€ 6,00 en bij b-europe € 5,50 (heenreis) + € 6,50 (terugreis).

Ook al moet je bij bestellen een reis kiezen, er is geen treinbinding:
Open IC-Brussel ticket: u mag met elke IC-Brussel trein reizen op de gekozen dag.

Reputatie 2

Wat een gedoe. Voor een trein die niet eens een echte hsl trein is. als je de tijd hebt kan je ook via Roosendaal dat scheelt namelijk best veel geld.

Reputatie 7
Badge

Daar krijg je ook een aftandse stoptreintje voor. 

Reputatie 2

Daar krijg je ook een aftandse stoptreintje voor. 

Doordeweeks rijdt er wel een ic vanaf Essen naar Brussel. Volgens rijdt die in het weekend helaas niet. dat is namelijk een moderne dubbeldekker.

Reputatie 2

 

Tip: dagelijks rijdt Flixbus tussen Arnhem en Brussel Noord.

De goedkoopste kaartjes zijn al te koop vanaf €7,99.

Wanneer je een kaartje aanschaft in Zlotys (flixbus.pl) of Tsjechische Kronen (flixbus.cz)

betaal je heen €7 annuleringskosten als je last-minute annuleert.

(Je krijgt voor het betaalde ticket een voucher die 1 jaar geldig is)

www.flixbus.nl/service/annuleren-omboeken/annuleringskosten

 

Reageer