beantwoord

Wekelijks over de grens van Luik naar Maastricht

• 27 januari 2020
  • 45 reacties
  • 1036 Bekeken

Ik ben zelf Nederlands en studeer al 2 jaartjes in Maastricht, maar ik woon in Belgie. Ik heb er daarvoor ook gekozen om steeds de trein tussen Luik en Maastricht te nemen, omdat dat maar een half uurtje is. Ik heb het NS studentenreisprodukt en nog een extra abonnement voor heen & weer Luik/Wezet-grens (Visé frontière) van de NMBS, omdat ik juist dat studentenreisprodukt heb en omdat een abonnement helemaal naar Maastricht veel meer kost dan eentje naar de grens. Dit ging altijd goed tot vandaag, toen een (Belgische) conducteur mij op een nogal naare manier uitlegde dat mijn NS kaart niet geldig was tot aan de grens (ivm in & uit checken, wat ik dus idd niet kan doen omdat ik de grens over ga), en dat ik dus zou moeten betalen van de grens tot aan het eerste nederlandse station, wat hetzelfde kost als naar Maastricht. Ik vraag me af of dit zo is, want het studentenreisprodukt is toch gewoon in heel Nederland geldig & niet alleen tussen twee nederlandse stations? Ik heb al eens NS controleurs gehad & toen ik uitlegde waarom ik niet ingechekt was (omdat ik toch niet kan uitchecken), maakte ze daar helemaal geen probleem van, aangezien mijn studentenreisprodukt gewoon geldig was. Wat kan ik hier aan doen? Die controleur heeft me duidelijk gemaakt dat de volgende keer ik zou moeten betalen voor dat stuk visé-frontière naar eerste NL station, wat volgens mij onterecht is.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 januari 2020, 20:22

Hallo Roaliebjm en welkom bij de NS Community,

Wat een nare situatie zie je in. Het klopt wel dat er ingecheckt moet worden als je met je Studentenreisproduct naar Maastricht wil reizen. Wat je kan doen is een e-ticket aanschaffen via www.nsinternational.nl en aangeven dat je 2 kortingskaarten hebt. Je vinkt dan 100% korting in Nederland en Vrij reizen op traject in België aan. Je hoeft dan niet te betalen en kan met de e-ticket deze reis maken zonder dat je hoeft in- of uit te checken.

Bekijk origineel

45 reacties

Hallo Roaliebjm en welkom bij de NS Community,

Wat een nare situatie zie je in. Het klopt wel dat er ingecheckt moet worden als je met je Studentenreisproduct naar Maastricht wil reizen. Wat je kan doen is een e-ticket aanschaffen via www.nsinternational.nl en aangeven dat je 2 kortingskaarten hebt. Je vinkt dan 100% korting in Nederland en Vrij reizen op traject in België aan. Je hoeft dan niet te betalen en kan met de e-ticket deze reis maken zonder dat je hoeft in- of uit te checken.

Badge +3

Onzin volgens mij.

Met een studentenreisproduct of ander vrij reizen abonnement dat in heel NL geldig is mag je gewoon inchecken op het eerste station waar dat kan of waar dat je uitkomt, komende vanut het buitenland

Dus komende vanuit Antwerpen mag dat in Breda (maar ook in Rotterdam) en jij zou dat dan in Eijsden (of Maastricht, maar goed dat is je bestemming en heeft geen poortjes) kunnen doen.

Bij 100% afgekocht reisrecht mogen er geen boetes geschreven worden als je niet ingecheckt bent.

NS International verkoopt geen tickets met 100%/100% maar de NMBS (of b-europe.com) wel. Dat kost dan €1 meen ik, en voorkomt alle discussies. Je SRP en NMBS abonnement zijn dan ‘zichtbewijs’.

Voor de details moet je bij @gekke_henkie of @Thom zijn.

Nou bedankt, Robert. Helaas klopt het wel. Ik krijg inderdaad een foutmelding. Ik ga erachteraan.

Reputatie 7
Badge +4

Nou @Robert B, het komt wat preciezer. Je moet en mag komend vanuit het buitenland wel inchecken op het eerste Nederlandse station waar je overstapt, maar dan moet je wel een geldig kaartje voor het Nederlandse traject hebben. Met een internationaal kaartje en met de juiste korting ingevuld, heb je dat dan. Met een abonnement Visé Frontiere-Luik heb je dat weiswaar niet, maar door je beide kaarten geldig zijn, mag het wel. Het is staand beleid dat dit wordt geaccepteerd, mits het abonnement 100 procent korting geeft. Er zijn weinig Belgische abonnementen geldig tot de grens.

Het probleem is als je andersom reist. Als je van Luik komt, heb je wel een kaartje tot de grens maar geen incheck waarmee je die geldig voor het Nederlandse traject maakt. tot de incheck heb je dan geen geldig vervoersbewijs. Het bezit van een studentenabonnement is niet voldoende, er moet dan mee ingecheckt zijn als er geen internationaal kaartje is. Dat heb je dus weer wel als je een internationaal kaartje Luik-Maastricht hebt met 100 procent korting, ook in Nederland en dat is dan op basis van het studentenabonnement.

De Belgische conducteur p deze lijn heeft overigens geen middelen de ov-chipkaart uit te lezen. Hij moet dus deduceren. De conducteurs in de ICBrussel zijn goed op de hoogte, maar op de lijn Maastricht-Luik vaak niet. Het is al mooi als ze goed Nederlandstalig zijn. 

In het internationale verkeer is met een internationaal kaartje een incheck niet nodig omdat je abonnement dan zichtbewijs is, maar zonder moet dat wel en het  kan niet eerder dan Eijsden. Van de grens tot de eerste incheck is dan domweg niet gedekt.

En ov-chipkaart zonder incheck is geen geldig vervoersbewijs als er geen internationaal kaartje is waarvoor het als zichtbewijs dient

Het rare is dat een los kaartje bij B-europe.com met opgave van 100 procent korting in zowel Nederland als België niet meer wordt geaccepteerd en B-europe.com alleen de korting voor België rekent. Dat was vroeger anders. De medewerkster van onze zuiderburen kon geen uitsluitsel geven hierover.

@Erryt NS: NS lijkt 100 procent korting te geven in beide landen en keurt dat in eerste instantie goed, maar het kaartje is vervolgens niet te boeken. Het kan een tijdelijke storing zijn maar eerder kon dat ook al niet. Als consument behoor je niet met een dergelijke methode geconfronteerd te worden. Communiceer het dan gewoon of nog beter, maak het mogelijk.

Een internationaal kaartje met 100 procent korting in beide landen behoort kosteloos beschikbaar te worden gesteld door NSInternational. Dat dit niet kan, lijkt nergens naar. Het is een onnodig gemiezemuis.

Het zou me niet verbazen als het gewoon een stukje code in het programma is dat een kaartje van nul euro verhindert af te geven.

Ik ga er nog eens achteraan hoe wij hiermee omgaan. Ik had het vermoeden dat je een e-ticket met 100% korting kon aanschaffen voor België en Nederland en met een vierkante barcode de poortjes in Nederland kon openen. Nogmaals kom ik hierop terug.

Badge +3

Graag, want dat het voor die €1 kon bij NMBS is dus ook veranderd?

Bij de NS (international) kon het al nooit, dus die foutmelding is niets nieuws aan @Erryt NS .

En waar ik Eygelshoven zei bedoelde ik natuurlijk Eijsden. Aangepast.

Reputatie 5

1.Rosalie moet duidelljker omschrijven welk Belgisch ABO ze heeft, al vermoed ik de campuskaart. Er zijn maar heel weinig ABOś tot grenspunten. Maar die campuskrt is toch voor een bepaald aantal ritjes aan zeer lage prijs?

2.ze moet ook bekijken hoeveel het NlLstud-OV haar feitelijk kost, want als je in buitenland daadwerkelijk woont kan je ervan af. Tenzij ze het ook veel gebruikt voor reisjes naar hotel mama.

3.dan is de volgende stap bij de SNCB (want het is allemaal waals in Liége) bekijken wat een doorgaand ABO tot Mstr zou kosten, al is dat dan weer niet als campuskaart beschikbaar, vermoed ik.

Goed mogelijk dat dat goedkoper uitpakt als de huidige combo. Iemand die studeert moet dat makkelijk zelf kunnen uitzoeken.

De hele situatie is hetzelfde als op de BNL waar vr-avond alle studentjes uit d´n Bels in Breda haastig elkaar verdringen om snel te moeten inchecken tijdens de keertijd. Maar in Eijsden is dat een heel ander verhaal om in de praktijk te doen.

Verder maar afwachten tot RvdB/henkie (hij is toch niet gek? hij weet alles) langskomt, al is dit niet strikt SCIC/TCV (normaal internationaal tarief).

1. Mijn belgische ABO is geen campuskaart, maar een jaarabonnement van mijn woonplaats tot aan Visé-grens. De conducteur had mij ook duidelijk gemaakt dat hij bijna nooit grens ABO's ziet, maar ja, ik had dat abonnement gewoon in Luik laten maken & is al het 2de jaar het geval.

2. Mijn studentereisprodukt kost mij (in theorie) niets, maar er wordt gewoon maandelijks op mijn duo een bepaald geldbedrag over gemaakt (dat wat ik niet meer terug zou moeten betalen in het geval dat ik mijn diploma binnen 10 jaar haal). Los van deze rit maak ik er idd veel gebruik van om naar het Noorde te gaan.

3. Van wat ik van een vriendin heb gehoord, die een abonnement heeft van Luik naar Maastricht ipv naar de grens, zou dat echt meer dan 200€ extra zijn per jaar. Nu moet ik idd voor de zekerheid langs bij de NMBS in Luik om daar zeker van te zijn wat het exacte prijsverschil is naar Maastricht ipv naar de grens, maar van wat ik om me heen heb gehoord is dat nog wel wat. Nu zijn de Belgische trein prijzen niet te vergelijken met in Nederland, maar om nou zo veel meer te betalen terwijl het eigenlijk niet zou hoeven, lijkt me ook beetje overbodig!

Je bent goedkoper uit als je de bus pakt tussen Luik en Maastricht en afhankelijk van waar je moet zijn in de stad kies je het moment van uitstappen

In Eijsden staat nog wel het stationsgebouw maar het station wordt al sinds begin 2000 niet meer door de spoorwegen aangedaan

Reputatie 5

Pardon? In Eijsden stoppen gewoon treinen. 

Het is mij nog niet geheel duidelijk, maar het is waarschijnlijk niet mogelijk om een kaartje te kopen met en 100% vrijreizen in Nederland en in België. Ik ga er nogmaals achteraan en kom hierop terug.

Reputatie 2

Als ik op de website van NS International een reis van Liège-Guillemins naar Maastricht plan met “100% korting in Nederland” en “Vrij reizen op traject in België” en een specifieke reis aanklik, dan verschijnt de volgende melding in beeld:

U heeft aangegeven dat een of meerdere reizigers een “100% korting in Nederland” en “Vrij reizen op traject in België” kortingskaart heeft, het kopen van een los vervoersbewijs is dan niet nodig. U kunt reizen met de genoemde kortingskaarten, hoe werkt dit?

De link leidt vervolgens naar een pagina “Internationaal reizen en poortjes openen”. Daar staat onder andere het volgende heel interessante stukje:

Met een NS-abonnement in combinatie met een NMBS- of DB-abonnement

Reist u frequent naar België of Duitsland in combinatie met een NMBS- of DB-abonnement? Dan kunt u een vierkante barcode aanvragen om de poortjes in Nederland te openen. U voorkomt zo dat u steeds het instaptarief betaalt, als u in Nederland met de OV-chipkaart de poortjes opent en in het buitenland niet in en uit kunt checken. 

(...)

Let op! 

U kunt de vierkante barcode alleen aanvragen als u één van de volgende NS-abonnementen op uw OV-chipkaart heeft: 

• Weekend Vrij of Dal Vrij
  • Studentenreisproduct
  • Traject Vrij tot en met het laatste station voor de grens

Poortjes zijn er in Maastricht niet, dus een barcode aanvragen hoeft niet. Maar, en dit is belangrijk, er staat bij dat het een oplossing is voor het geval je in het buitenland niet in en uit kunt checken. Bovendien staat er expliciet bij dat dit van toepassing is voor een studentenreisproduct.

Met andere woorden, je moet wat tussen de regels doorlezen, maar ik kan dit niet anders interpreteren dan dat je GEEN los vervoersbewijs hoeft te kopen (dat staat bij het opvragen van het reisadvies van NS International expliciet vermeld!) en dat je NIET ingecheckt hoeft te zijn met je studentenreisproduct om toch 100% korting te kunnen krijgen. (En mochten er poortjes staan in Maastricht, quod non, dan is daar een oplossing voor middels een aan te vragen barcode.)

Het is helaas niet mogelijk om via onze website een e-ticket aan te schaffen met 100% vrij reizen in Nederland en gratis reizen in België. Ik heb dit uitgezet en hoop snel meer informatie hierover te kunnen geven.

Reputatie 2

@Erryt NS Volgens mij is dat ook helemaal niet nodig, zie mijn bovenstaande reactie.

Reputatie 6

Ik denk dat je het mooi hebt opgelost. Dat Rosaliebjm niet hoeft in- of uit te checken leek mij al duidelijk, maar er kon nog een ander rottigheidje zijn. Bij de SNCB heb je allerlei (studenten)formules die expliciet niet het stukje van het laatste station naar de grens dekken. Daarom heeft Rosaliebjm ook wel degelijk een kaart naar Visé-grens.

Als dat van hetzelfde zou zijn bij de NS, dan zou die onbeschofte Belg gelijk kunnen hebben. Het stukje Maastricht-grens zou dan niet zijn gedekt. Dus wel. Probleem opgelost.

Rosaliebjm kan dus met een ferm Vous ta gueule ! antwoorden de volgende keer.

Bedankt voor deze ondervinding!

Reputatie 2

@Erryt NS Volgens mij zijn we eruit maar is nu het foute antwoord gemarkeerd als beste antwoord. Er hoeft NIET ingecheckt te worden en GEEN e-ticket gekocht te worden.

Badge +3

@Erryt NS Volgens mij zijn we eruit maar is nu het foute antwoord gemarkeerd als beste antwoord. Er hoeft NIET ingecheckt te worden en GEEN e-ticket gekocht te worden.

Graag het gemarkeerde antwoord aanpassen inderdaad.

Dat je vroeger (via b-europe) wél een e-ticket kon krijgen voor 1 euro was inderdaad om discussies te voorkomen én om eventuele poortjes te kunnen openen zonder dat je het instaptarief moest betalen bij verlaten van het station (Nederland). Bij vrij reizen is dat instaptarief overigens 0 maar na 12 keer uitchecken zonder incheck blokkeert je kaart.

Dat is voor Maastricht niet aan de orde, en in Breda (of Rotterdam of Amsterdam, naar keuze) kan je ook op het perron even inchecken en dan door de poortjes naar buiten, of verder reizen.

Voor richting buitenland check je daar uit, en je 100% vrij reizen abonnement/studentenreisproduct is dan vervolgens een zichtbewijs, tot aan de grens.

Reputatie 1

Dus niet van toepassing op Rosaliebjm, maar je kan via (app) NMBS International nog steeds een e-ticket krijgen voor 1 euro (ten minste voor mijn traject en tenzij ik het gesprek hier verkeerd begrijp, dan alvast excuses)

Laat ik dan ook eventjes uit eigen belang melden dat ik het ook heel fijn zou vinden als de NS deze tickets zou aanbieden! Zonder dit ticket krijg je gezeur over wel het of niet inchecken (wat verder natuurlijk volledig klopt, maar dat gehaast met inchecken op een tussenstation is soms echt niet fijn)

Reputatie 2

@Chvk Is het in dat geval niet handiger om zoals hierboven beschreven een barcode voor de poortjes aan te vragen? Tussentijds inchecken hoeft dan niet.

Screenshots met de juiste regels paraat zetten voor eventuele discussies. Ik zie niet in waarom je iedere keer onnodig een euro zou willen betalen.

Reputatie 1

@umbusko

Ha, op dit moment is dat 1 euro ticket volgens mij nog steeds de veiligste keuze. Natuurlijk betaal ik liever ook niets als het kan, maar tenzij iemand van de NS mij zwart op wit (liefst met nog met de wettelijke bepalingen erbij als het kan - ben nu eenmaal rechtenstudent) kan bevestigen dat ik niets speciaal extra moet betalen, speel ik liever op zeker. 

Bekijk mijn topic hierover maar, ik sta volledig open voor suggesties ! :) 

(Op het traject Brussel - Schiphol is dat ticket trouwens wel handig, aangezien de toeslag Rotterdam-Schiphol al in het 100% korting BE/NL ticket zit)

Edit; ik lees trouwens nu over die barcode, en er staat “NMBS abonnement”, met mijn campuskaart lijkt me dat dus ook niet van toepassing. 

Reputatie 2

Een campuskaart is juist wel een abonnement van de NMBS! :relaxed:

Volgens mij kun je in jouw situatie (Antwerpen-Hillegom met Campuskaart en Weekend Vrij) dus ook  zonder internationaal ticket reizen, mits je bij het overstappen in Rotterdam in- of uitcheckt. (Als je eenmaal weet waar die paaltjes staan is dat een kwestie van seconden: tenzij je regelmatig bij wijze van spreken tussen de sluitende deuren je aansluiting in springt zul je er echt je overstap van 5 minuten niet door missen. Ik spreek uit ervaring: zelf check ik altijd om tussen twee vervoerders, dat vereist al twee handelingen maar is zelden doorslaggevend in het wel of niet halen van de overstap.) Of zoals gesuggereerd in het eerdere topic: het inchecken (of uitchecken indien de overstap in Rotterdam heel krap was) kan ook tijdens de kering in Breda.

Mocht je naar Breda of Rotterdam willen reizen, dan heb je ook geen internationaal ticket nodig en kun je a) de barcode aanvragen om de poortjes te openen of b) met je OV-chipkaart inchecken op het perron en uitchecken bij de poortjes als je het station verlaat en andersom als je het station betreedt.

Voor internationale reizen geldt op de HSL volgens mij helemaal geen toeslag. Omdat je met een rechtstreekse internationale trein reist, heb je hier denk ik óók geen internationaal ticket voor nodig, maar zouden de twee abonnementen ook moeten volstaan. Daarom is dat internationale ticket ook nog altijd €1 en niet €1 administratiekosten + €2,40 toeslag. Als ik een reis Antwerpen-Schiphol plan bij NS International met 100% korting in NL en vrij reizen op traject in België komt er dezelfde melding te staan als bij andere reizen, namelijk dat je geen los ticket hoeft te kopen. (Overigens krijg ik dezelfde melding bij de 3 minuten snellere reis met overstap in Rotterdam op een eerdere IC Direct, dus vraag ik me toch af of het inchecken bij een overstap echt een verplichting is. Mogelijk niet, denk ik, maar je zult sowieso discussie krijgen als je het niet doet.)

Kortom:

1) Bij het reizen van/naar Nederland met een rechtstreekse internationale trein heb je GEEN extra ticket nodig en hoef je NIET in- of uit te checken. Ook niet bij reizen via de HSL.

2) Bij het in Nederland overstappen van/naar de internationale trein moet je in principe in- of uitchecken. (In de oorspronkelijke situatie van dit topic, het reizen naar Maastricht, hoeft dat dus niet omdat je tot Maastricht met de internationale trein reist.)

3) Je kunt de verplichting (?) om in of uit te checken bij overstap van/naar de internationale trein eventueel afkopen met een internationaal ticket. Dat is echter nergens voor nodig, tenzij je bang bent je aansluiting te missen door de extra handeling van het in- of uitchecken. Maar in de praktijk is dat in mijn ervaring bijna nooit doorslaggevend.

Deels off topic: Interessant om te weten dat er internationaal gezien geen middagspits bestaat. Weer wat geleerd, ook nuttig voor mijn eigen reizen naar België met mijn Dal Vrij! Heb ik in het verleden toch te veel betaald! En wil je dus met Dal Vrij in de middagspits reizen binnen Nederland: als je een internationaal kaartje zou kopen (voor €2,60 naar Visé of zo) en in Maastricht (of een willekeurig ander station zonder poortjes) het station uit zou lopen, zou er geen haan naar kraaien. Puur hypothetisch uiteraard. :innocent:

Reputatie 1

@umbusko , 

Ik stel voor dat we met het gehele forum afspreken dat we telkens naar jouw geweldige opsomming verwijzen ivm in/uitchecken bij een internationale reis, goed? 

Een campuskaart is inderdaad een abonnement lees ik op de site van de NMBS, weten we dat ook weer! 

Het stukje over de toeslag bij een internationale reis vind ik inderdaad wel interessant. De logica klopt volledig, maar wat als er gecontroleerd wordt nog voor de grens. Kan je dan wettelijk zeggen, ik moet er pas uit in Schiphol zonder dat je een “eindstation” in Nederland op papier hebt staan? Met een OV chipkaart heb je natuurlijk nooit je eindstation vaststaan, maar het lijkt me wel een puntje van discussie dat je kan hebben met de conducteur. Dat heb je niet met een internationaal ticket (met of zonder korting).  

Reputatie 1

Voor internationale reizen geldt op de HSL volgens mij helemaal geen toeslag. Omdat je met een rechtstreekse internationale trein reist, heb je hier denk ik óók geen internationaal ticket voor nodig, maar zouden de twee abonnementen ook moeten volstaan. Daarom is dat internationale ticket ook nog altijd €1 en niet €1 administratiekosten + €2,40 toeslag. Als ik een reis Antwerpen-Schiphol plan bij NS International met 100% korting in NL en vrij reizen op traject in België komt er dezelfde melding te staan als bij andere reizen, namelijk dat je geen los ticket hoeft te kopen. (Overigens krijg ik dezelfde melding bij de 3 minuten snellere reis met overstap in Rotterdam op een eerdere IC Direct, dus vraag ik me toch af of het inchecken bij een overstap echt een verplichting is. Mogelijk niet, denk ik, maar je zult sowieso discussie krijgen als je het niet doet.)

3) Je kunt de verplichting (?) om in of uit te checken bij overstap van/naar de internationale trein eventueel afkopen met een internationaal ticket. Dat is echter nergens voor nodig, tenzij je bang bent je aansluiting te missen door de extra handeling van het in- of uitchecken. Maar in de praktijk is dat in mijn ervaring bijna nooit doorslaggevend.

Kijk, en dat is dus mijn probleem; is het nu een verplichting of niet, die vraag komt telkens terug, maar is er nu echt niemand van de NS die dit eens even 100% kan bevestigen (en misschien eens op de site kan zetten). Ik doe het op mijn manier, maar na heel veel uitzoekwerk. Dit ook voor het (niet) inchecken op een tussenstation (in mijn geval Breda), ik geloof dat er al meerdere mensen zijn geweest die deze discussie hebben gehad met een conducteur. Al moet ik zeggen dat ze op de IC Brussel steeds bekender worden met kortingskaarten / combinaties met internationale tickets.

(de voorgaande opsomming van @umbusko - die op zich gewoon juist zou moeten zijn - zou ook op de NS internationaal site moeten staan, als je kijkt naar hoeveel mensen deze vraag hebben)

Maar misschien gaan we nu erg off-topic

Reputatie 2

@ Toeslag bij internationaal reizen over de HSL:

De conducteur hoeft in feite alleen maar vast te stellen of je een internationale reis (toeslag en inchecken niet nodig) of een binnenlandse reis (toeslag en inchecken wel nodig) maakt. Maar de enige situatie waarin je eventueel zonder incheck én zonder ticket over de HSL zou willen reizen (en waarin dat dus volgens mij ook gewoon mag), is de situatie waarin je twee abonnementen hebt die samen een internationaal traject volledig afdekken. En dan ligt het voor de hand dat je inderdaad een internationale reis maakt, want wat moet je anders met een Belgisch abonnement? (Leuke casus wel: is een abonnement Noorderkempen-Breda goedkoper dan een abonnement voor de toeslag van de ICD? En zou het lukken om daarmee de boel op te lichten door er binnenlands mee te reizen en te claimen dat je er internationaal mee reist? Dat risico neemt men wel voor lief denk ik.) 

Je moet wel zin hebben om af en toe wat te discussiëren, maar daar zul je vanzelf steeds beter in worden. :wink: 

Reageer