beantwoord

Welk abbonement heb ik nodig? Breda-Antwerpen

• 7 januari 2019
  • 7 reacties
  • 578 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik zit op een Nederlandse school en woon in Nederland. Ik moet stage lopen in Antwerpen en ik wil graag gebruik maken van de rechtstreekse trein Breda-Antwerpen. Ik zal 4 a 5x per week deze reis moeten maken. Ik zou dus graag een abbonement willen die dit het voordeligst maakt.

Ik weet dat er een hazeldonk traject etc is en een buslijn. Maar ik moet al aardig wat reizen naar Breda, dus ik wik gebruik maken van de rechststreekse trein Breda-Antwerpen (en terug)

momenteel heb ik het SRP week vrij.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 7 januari 2019, 17:43

Goedemiddag CVL97 en welkom bij de NS Community!

Als ik het goed begrijp heb je voor de reizen op het Nederlandse gedeelte van jouw traject al een abonnement in de vorm van je Studenten weekabonnement.

Ik ben bang dat wij je in dat geval niet verder kunnen helpen. Onze abonnementen zijn namelijk enkel geldig in Nederland, maar dat wordt dus al volledig gedekt door je studentenreisproduct. Voor het resterende traject in België hebben wij verder geen geschikte abonnementen, daarvoor kun je terecht bij de abonnementen van de NMBS.
Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag CVL97 en welkom bij de NS Community!

Als ik het goed begrijp heb je voor de reizen op het Nederlandse gedeelte van jouw traject al een abonnement in de vorm van je Studenten weekabonnement.

Ik ben bang dat wij je in dat geval niet verder kunnen helpen. Onze abonnementen zijn namelijk enkel geldig in Nederland, maar dat wordt dus al volledig gedekt door je studentenreisproduct. Voor het resterende traject in België hebben wij verder geen geschikte abonnementen, daarvoor kun je terecht bij de abonnementen van de NMBS.
@CVL97,

Voor het Nederlandse deel vind je hier de dagen waarop je met 100% korting kunt reizen. Maar ik denk dat je dat ondertussen ook wel weet. ☺️

Voor het Belgische deel vind ik nergens prijzen online. Dan maar even naar het loket van Antwerpen.

Zie de bijlagen voor een trajectabonnement Hazeldonk grens - Antwerpen voor een reiziger - 26 jaar voor 1 maand, 3 maanden en 1 jaar.

Voor een trajectabonnement heb je een Mobib kaart nodig. Deze zijn bij mijn weten enkel te koop aan een NMBS-loket. Neem een officieel identiteitsbewijs (en een pasfoto) en 5 euro mee. Het kan zijn dat de foto ondertussen met de webcam genomen wordt.

Praktisch gezien moet je je chipkaart met Student Week wel altijd bij hebben als bewijs van gratis reizen tot de grens. Je kan met je kaart inchecken aan de poortjes en uitchecken op een overstappaal op het perron. Of je kan aan de NMBS een code vragen waarmee je de poortjes kunt openen.

@Stijn NS,

Via je link vind ik wel de verschillende types NMBS-abonnementen, maar nergens een prijs voor de grensoverschrijdende trajecten.

Langs de zijkant zie je wel http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/buitenland.aspx.

Onder Roosendaal en Maastricht vind je wel de verschillende voorwaarden voor de vervoersbewijzen. ☺️
Ik had specifiek de pagina voor jongerenabonnement gelinkt, vanwege het feit dat het om een stage gaat. 🙂 Maar in dit geval is een grensoverschrijdend abonnement inderdaad meer van toepassing.

Kan ik als Belg ook een Nederlands abonnement nemen bij de NS 

@Ian

Ja, dat is mogelijk. Kijk maar naar mijn onderschrift. 🙂

Heb je al een persoonlijke OV-chipkaart en/of ideal? Het eerste heb je zeker nodig voor een abonnement. Het tweede kan het aanvraagproces wat versnellen. 

En welk abonnement overweeg je? 

weekend vrij 

@Ian,

Ik zie dat er in tussentijd niemand op je vraag gereageerd heeft. :slight_frown:

Je kan bij TLS https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kopen/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen.htm een persoonlijke kaart aanvragen. Je moet dan wel met PayPal kunnen betalen.

Na het ingeven van de nodige gegevens en het uploaden van een foto ontvang je na ongeveer een week de kaart in België.

Als je geen PayPal hebt of je wil geen account aanmaken, dan kan je op de meeste stations een papieren aanvraagformulier krijgen. Als je dit volledig invult, een foto toevoegt en verstuurd per post ontvang je na ongeveer 3 weken een persoonlijke ov-chipkaart. Je betaalt dan wel meer voor je kaart.

Na ontvangst van je persoonlijke kaart moet je contact opnemen met de klanteNService van NS. Zij kunnen dan voor een abonnement zorgen. Dit kan via telefoon, social media of aan een aantal loketten. Na wat aandringen blijkt dat dit ook lukt in Breda.

Als je het abonnement via telefoon of social media bestelt, kan dit ten vroegste na 10 dagen ingaan. Dit is de tijd die NS rekent voor de controle van je rekening.  

Als je je abonnement aan het loket koopt, heb je normaal wel het voordeel dat je direct met tijdelijk reisrecht kunt reizen.

Omdat je vanuit het buitenland geen abonnement met nieuwe kaart kunt bestellen zonder iDeal, is NS meestal coulant met de terugbetaling van de kosten voor de persoonlijke ov-chipkaart. Of toch als je een abonnement koopt dat recht geeft op een gratis kaart.

Reageer