Welk mondkapje moet je momenteel dragen in Duitsland? | NS Community
beantwoord

Welk mondkapje moet je momenteel dragen in Duitsland?


Ik ga volgende week met de trein van Utrecht naar Basel. Ik begrijp dat er in Duitsland mondkapjes verplicht zijn, maar ik kom er niet bij alle deelstaten uit welk mondkapje (medisch of FFP2) verplicht is. Heeft iemand daar recente ervaring mee? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Thom 9 July 2022, 17:15

Bekijk origineel

10 reacties

Goedemiddag Wendysch, welkom op de NS Community. 

 

Via Nederland Wereldwijd (je kan ze ook bellen op +31 247 247 247) staan linkjes naar alle deelstaten. Voor in de trein kan je aanhouden wat er op onze site staat. 

Reputatie 7
Badge +4

FFP2 is overal afdoende en voor alle deelstaten. Dan neemt u die gewoon en hoeft u zich geen zorgen te maken. Neem een beetje een ademend wat steviger product, zeker bij langere treinreizen zoals u die maakt. U passeert vier Bundesländer en dat is wat veel onnodige uitzoekerij.

FFP2 is overal afdoende en voor alle deelstaten. Dan neemt u die gewoon en hoeft u zich geen zorgen te maken. Neem een beetje een ademend wat steviger product, zeker bij langere treinreizen zoals u die maakt. U passeert vier Bundesländer en dat is wat veel onnodige uitzoekerij.

Bedankt voor de reactie. Ik snap dat ik met FFP2 overal aan de regels voldoe, maar die heb ik (nog) niet in huis. Vandaar dat ik me af vroeg of het nog wel nodig is of dat een medisch mondkapje genoeg is. Anders moet ik misschien toch FFP2 maskers gaan kopen...

Reputatie 7
Badge +4

Het blauwe Nederlandse mondkapje is in ieder geval lang niet altijd genoeg in Duitsland. Ik zou de investering maar doen, u moet ook nog terug. Het dreigt bovendien volgende week warm te worden, dan is af en toe een frisse ook wel prettig. Bahn.de vermeldt voor uw reis: Maskenpflicht nach gesetzl. Regelung; wir empfehlen eine FFP2-Maske. Dan zit u altijd goed. In Duitsland wordt dit in de ICE ook op prijs gesteld, de oosterburen houden niet zo van de antigezagsinstelling, 😉 Ik zag alleen maar mensen met het mondkapje dat in Duitsland standaard is. Het aantal besmettingen neemt ook in Duitsland toe, het is verstandig een wat veiliger kapje te dragen en ze zitten nog veel beter ook. 

Reputatie 2

In het Fernverkehr van DB is een blauw mondkapje al geruime tijd afdoende, Fernverkehr valt onder federale wetgeving in Duitsland. Lokaal kan echter nog steeds een FFP2 masker worden verlangt bij Nahverkehr in Verkehrsverbunden.

Meer info is hier te vinden.

https://www.bahn.de/info/corona_startseite_bahnde

Reputatie 7
Badge +1

Voor zo ver ik weet is FFP2 momenteel verplicht in de deelstaten Berlijn en Brandenburg. In de praktijk let echter niemand op het type.

Reputatie 7
Badge +1

FFP is OOK-en dat is voor NL belangrijker- in Niedersachsen, met de daarin liggende stadsstaten Bremen en Hamburg.
de directe ICE NL-Base; voert niet daar door-bij mijn weten-maar dat kan ook nog elke dag weijzigen-is dat blaue ´mediziische´ dan genoeg.

DE blijft een raar masker-dragend eiland-alle landen rondom hebben het al afgeschaft

Reputatie 7
Badge

Gewoon FFP2 nemen, dan zit je altijd goed.

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon FFP2 nemen, dan zit je altijd goed.

U snapt me, lol. 

Voor zo ver ik weet is FFP2 momenteel verplicht in de deelstaten Berlijn en Brandenburg. In de praktijk let echter niemand op het type.

Heb een aantal dagen in Duitsland rondgereisd en in de praktijk maakt het inderdaad niet (meer) uit welke je draagt. Waar je ook bent, je ziet medische en FFP2 maskers en er wordt alleen gekeken of je iets draagt en nooit wat. Ook niet in Brandenburg of Berlijn.

Omdat ik niet wist waar ik precies heen zou gaan en welke regels waar gelden heb ik voor de zekerheid een FFP2-masker gedragen. Ik heb ook niet gewisseld als ik wel zeker wist dat een OP-Maske ook kon, omdat het eigenlijk prettiger zat dan zo'n blauw-wit ding.

Een hoop ritten in Berlijn gemaakt en de helft van de reizigers in U-Bahn en S-Bahn droeg helemaal niets. Ook geen enkele controle gezien i.t.t. de rest van Duitsland. Vond dat wel apart voor een deelstaat met zulke strenge regels

Reageer