Wie snapt dat?

• 8 maart 2020
  • 6 reacties
  • 331 Bekeken

Reputatie 1

Kijk eens op https://www.nsinternational.nl/nl/treintickets#/NLRTC/GBLWB/ob/20200501?pax=A

Je kunt op twee manieren met de trein van 15:58 vertrekken. Dat staat er ook duidelijk bij: “Dit zijn 2 reisopties voor dezelfde trein.” Het enige verschil lijkt het tarief te zijn. Nou, ik geef de voorkeur aan het lagere tarief. Waar zou het hogere tarief voor dienen?

Daarboven staan twee treinen met de vermelding “Alleen dienstregeling, niet te boeken “. Waar zou dat voor zijn? Zijn het goederentreinen?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor het eerste heb ik geen verklaring, voor het tweede denk ik wel.

De rechtstreekse Eurostar gaat dit voorjaar rijden en gaat dan  vanaf 30 april van Amsterdam naar Londen en vanf 18 mei van ook vanaf Rotterdam.  Jouw reis is 1 mei vanaf Rotterdam, dan is het nog niet mogelijk direct Rotterdam rechtstreeks te gaan (nog geen 18 mei). 

Gewoon even klikken op dat “Lees onze tips om voordelig de rechtstreekse Eurostar te boeken.” 

Reputatie 5
Badge

Vooal bij INTernational komt het overigens wel vaak voor dat je uit zelfs wel meer als 2 tarieven kan kiezen. Net als bij airlines: dat hangt samen met allerlei regels over wel/niet kunnen omruilen of geld terug bij toch niet gaan. Wordt vaak als FLEX/HalfFLEX of NON flex betiteld en heeft dus, heel verwarrend, helemaal niks met NS-FLEX abonn. te maken. Het zijn algemeen geldende EURopese termen.

Reputatie 6
Badge +1

Voor de eerste heb ik dan weer een verklaring. 

Als je goed kijkt zie je dat de ritnummers van de 2 Thalys treinen anders zijn. 

Thalys 9364 naar Paris-Nord en Thalys 9964 naar Marne-la-Vallée-Chessy rijden tot aan Brussel Zuid gekoppeld aan elkaar. Reizigers tussen Nederland en Antwerpen/Brussel hebben dan keuze uit 2 treinen wat een verhoogde capaciteit is vergeleken met 1 trein.

Echter zijn er maar 3 treinen per dag naar Aéroport CDG/Marne-la-Vallée-Chessy hierdoor is het aanbod lager, er reizen namelijk best wel wat reizigers naar CDG om een vlucht te pakken, dus de prijs is hoger vergeleken met de 14 treinen naar Paris-Nord waar het aanbod hoger is en de prijs dus lager is. 

Men wilt voorkomen dat de mensen allemaal in de trein naar Aéroport CDG/Marne-la-Vallée-Chessy zitten en de zitplaatsen bezet houden tot aan Brussel, waardoor mensen die naar bijvoorbeeld CDG moeten niet mee kunnen of tegen een enorm hoge prijs. 

Lijkt inderdaad vreemd. Die Thalys bestaat uit 2 gekoppelde treinen met beide een ander treinnummer. Hierdoor wordt het aangeboden per treinnummer. Voor treinstel 9364 hebben meer mensen geboekt, waardoor de prijs verandert.

Als er staat “Alleen dienstregeling, niet te boeken” dan rijdt die trein wel, maar is het niet via NS International te boeken. 

Reputatie 1

De rechtstreekse Eurostar gaat dit voorjaar rijden en gaat dan  vanaf 30 april van Amsterdam naar Londen en vanf 18 mei van ook vanaf Rotterdam.  Jouw reis is 1 mei vanaf Rotterdam, dan is het nog niet mogelijk direct Rotterdam rechtstreeks te gaan (nog geen 18 mei). 

Dat is een plausibele verklaring. Dankzij de Brexit is er grenscontrole nodig en ze hebben in Rotterdam de petten voor de douaniers nog niet ontvangen (of zoiets).

Zo’n dienstregeling die niet te boeken is (en die dus beter helemaal niet in het boekje zou moeten staan) heb ik vaker meegemaakt. Misschien dertig jaar geleden. We reisden met de Autoslaaptrein. Vertrek met auto uit ‘s-Hertogenbosch. De trein zou volgens de gedrukte dienstregeling ook nog stoppen in Maastricht. Je kon in Maastricht geen auto opladen, maar je kon er wel reisgenoten laten instappen. Mooi niet! De trein bleef in Maastricht wel een tijd stilstaan, maar niet langs het perron. Ik schreef NS dat ik dat slechte informatie vond en ze hadden twee keer een flauw smoesje (dat ik kon weerleggen, desnoods kan ik details geven) voordat ze schoorvoetend toegaven dat ik gelijk had

Reputatie 6
Badge +1

De trein staat in de dienstregeling omdat de trein wel rijdt, maar geen passagiers mag meenemen op Rotterdam Centraal. De trein stopt er wel.

De melding alleen dienstregeling, niet te boeken wordt voor alle treinen weergeven waarvan de dienstregeling nog niet 100% zeker is of als een trein wel stopt maar geen passagiers toegelaten mogen worden. Als de boeking wel open staat krijg je reizigers die het ticket boeken en dan mogelijk wijzigen/annuleren omdat het reischema hen niet uitkomt. Je geeft reizigers dan valse informatie. 

Reageer