beantwoord

Wie weet meer over treinreis Boekarest naar Istanbul, in mei?

  • 29 December 2023
  • 8 reacties
  • 242 Bekeken

We willen begin mei van Boekarest naar Istanboel reizen. Wie weet meer over hoe vooraf tickets te boeken en juiste info te vinden waar overgestapt moet worden, tijden, etc? Bij de Roemeense en Oostenrijkse Spoorwegen is het nu niet mogelijk om kaartjes te kopen. Zijn we wellicht te vroeg of kan dit alleen op het station zelf (met kans dat trein vol is)? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 29 December 2023, 11:04

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat tickets en reserveringen niet online gedaan worden. Je moet dat op het station in Boekarest doen als het goed is. De man van zitplaats 61 weet daar meer over.

De reis kan met drie keer overstappen in 20 uur buiten Sofia om. Zie de dienstregeling hieronder (Halkali is het station in Istanbul):

https://www.bdz.bg/en/c/international-rail

Alternatief is via Sofia maar dat kan niet zonder daar te overnachten. Overigens is Sofia als tussenstop best aardig, ik vond er meer te zien dan in Boekarest waar je toch voornamelijk naar toe gaat voor het uitgaansleven.

Voor het kopen van een ticket zou ik van te voren maar ruim tijd uittrekken in Boekarest. Begin mei is nog ver buiten het hoogseizoen, dus met de drukte zal het wel meevallen. Er zullen sowieso maar weinig mensen zo'n reis van 20 uur met drie keer overstappen maken.

Ik neem aan dat het je te doen is om de expeditie want een normale reiziger gaat natuurlijk met het vliegtuig. Met Turkish Airlines vlieg je een paar keer per dag in anderhalf uur van Boekarest naar Istanbul voor zo'n €90.

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem aan dat het je te doen is om de expeditie want een normale reiziger gaat natuurlijk met het vliegtuig. Met Turkish Airlines vlieg je een paar keer per dag in anderhalf uur van Boekarest naar Istanbul voor zo'n €90.

De trein kost iets meer dan de helft daarvan, inclusief couchette:

https://www.seat61.com/trains-and-routes/bucharest-and-sofia-to-istanbul-by-train.htm

Ik neem aan dat het je te doen is om de expeditie want een normale reiziger gaat natuurlijk met het vliegtuig. Met Turkish Airlines vlieg je een paar keer per dag in anderhalf uur van Boekarest naar Istanbul voor zo'n €90.

De trein kost iets meer dan de helft daarvan, inclusief couchette:

https://www.seat61.com/trains-and-routes/bucharest-and-sofia-to-istanbul-by-train.htm

Als het om de kosten gaat kun je het beste Flixbus nemen, dat is nog goedkoper dan de trein en rijdt 's nachts in 11 uur van Boekarest naar Istanboel.

Met de trein heb je wel een couchette maar je moet in Kapikule midden in de (toch al korte) nacht met al je bagage de trein uit dus het voordeel van die couchette is wat mij betreft nogal dubieus. 

Veel dank voor jullie waardevolle tips! Het is een lange reis met veel overstappen; is de reis de moeite waard of naar jullie idee beter om het vliegtuig of de bus te pakken? 

 

Reputatie 7
Badge

Als treinliefhebber zou ik zeker de trein pakken. Al kan ik me voorstellen dat je toch bang bent dat ter plekke blijkt dat de trein vol geboekt is. 

Veel dank voor jullie waardevolle tips! Het is een lange reis met veel overstappen; is de reis de moeite waard of naar jullie idee beter om het vliegtuig of de bus te pakken? 

 

Studenten en anderen zonder geld reizen met de bus, klimaatactivisten, treinfanaten en avonturiers nemen de trein, normale mensen pakken het vliegtuig. Aan jou de keuze!

 

Veel dank voor jullie waardevolle tips! Het is een lange reis met veel overstappen; is de reis de moeite waard of naar jullie idee beter om het vliegtuig of de bus te pakken? 

Als het je puur om het avontuur van de reis zelf gaat kun je zeker de trein nemen. Als je alleen van Boekarest naar Istanboel wil kun je (afhankelijk van wat je bereid bent te betalen) beter bus of vliegtuig nemen.

Voordeel bij trein en bus is dat je (deels) 's nachts reist en dus een overnachting uitspaart.

Reageer