beantwoord

Wijzingen treinreis n.a.v. negatief reisadvies Corona

• 24 augustus 2020
  • 143 reacties
  • 2642 Bekeken

Aan NS,

Waarom kan ik mijn non-flex treinkaartjes naar Parijs niet wijzigen n.a.v. een negatief reisadvies door Corona? Toen ik het treinkaartje kocht was Parijs namelijk code geel, dus wel een vakantie bestemming. Echter… 3 weken later werd dit oranje, dus geen vakantie bestemming.

Ik zou mijn treinkaartjes willen annuleren of desnoods omzetten naar een andere periode. Het is namelijk meer dan € 250,- Maar via de klantenservice kreeg ik te horen dat dat niet mogelijk was met mijn boeking. Alleen ik vind dat in deze huidige Corona tijd er wel iets meer coulance geboden zou kunnen worden. De reden dat ik niet ga, is omdat de overheid het afraad, niet omdat ik ‘gewoon geen zin meer heb in een vakantie naar Parijs’. Hebben jullie echt geen andere oplossing?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 24 augustus 2020, 18:05

Hoi joyce_zethof en welkom op de NS Community! 

Ik vrees helaas dat ik je geen goed nieuws kom brengen. Je hebt gekozen voor een non-flex ticket. Ik snap dat het hier gaat om een heleboel geld, maar dit kan helaas niet voor je vergoed worden. Je hebt namelijk een ticket waarbij dit in de voorwaarden al niet mogelijk is. Dit ticket kan dus niet voor je vergoed worden. Wat je nog kan proberen is dit terug te krijgen bij je eventuele reisverzekering. Meer is er niet mogelijk voor dit ticket.  

Bekijk origineel

143 reacties

Reputatie 7

Hoe zuur ook en begrijpelijk, want het blijft veel geld, u had ook tickets kunnen kopen die wel te wijzigen of te annuleren zijn. Het wordt zeker in deze coronaperiode vaak aangeraden om zulke tickets te kopen. Net als dat je nu beter geen hotel kan boeken met non-refundable tarief, maar juist met flexibele voorwaarden. Het risico is best fors dat landen of gebieden van geel op oranje gaan. Misschien is NS International coulant en is er iets mogelijk maar ik verwacht van niet. Het zou ook precedentwerking geven.

De trein naar Parijs rijdt gewoon, dus de dienst wordt aangeboden en je kan de reis dus maken.

Zie ook bv annuleringsverzekeringen, die gaan er nu ook van uit dat de grillen van Corona nu wel bekend zijn bij de reiziger, en vergoeden ook niet meer.

Je kaartje heet niet voor niets "non-flex" @joyce_zethof 

Hoi joyce_zethof en welkom op de NS Community! 

Ik vrees helaas dat ik je geen goed nieuws kom brengen. Je hebt gekozen voor een non-flex ticket. Ik snap dat het hier gaat om een heleboel geld, maar dit kan helaas niet voor je vergoed worden. Je hebt namelijk een ticket waarbij dit in de voorwaarden al niet mogelijk is. Dit ticket kan dus niet voor je vergoed worden. Wat je nog kan proberen is dit terug te krijgen bij je eventuele reisverzekering. Meer is er niet mogelijk voor dit ticket.  

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat het om Thalys tickets gaat, omdat dit het meest logisch is. 

Kijk even op de website van Thalys of de onderstaande voorwaarden voor u van toepassing zijn. 

Omwisselen en uitstellen

Voor treinen die niet afgeschaft werden:

• Als u een ticket kocht voor 23 juni 2020, garandeert Thalys u voor reizen in juli en augustus de omruiling zonder bijkomende kosten tot 30 dagen voor het vertrek dat aangeduid staat op uw oorspronkelijke ticket.
  • Als u tussen 23 juni en 31 december uw omwisselbaar Comfort-, Standard-, Kid-, Jongere of Senior-ticket kocht, vervallen de kosten van € 15, u betaalt enkel het prijsverschil tussen het oude en het nieuwe ticket. 
Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het blog https://blog.geld.nl/reisverzekering/reisverzekering-code-geel-oranje even lezen. Wanneer op het moment van boeken code geel gold is het mogelijk dat een reisverzekering een annulering zal vergoeden. Dat hangt af van van de reisverzekeraar.

Het kan natuurlijk zijn dat @joyce_zethof geen reis- en of annuleringsverzekering heeft en na 23 juni heeft gereserveerd. Dan houdt het verhaal een beetje op. De keuze is dan ofwel gaan reizen en na terugkeer 10 dagen in zelfquarantaine gaan, ofwel niet gaan reizen zonder geld terug te krijgen.

Of het nog 30 dagen voor vertrek is, is niet bekend. Echter @joyce_zethof heeft geen omwisselbaar ticket.

Het advies van @Sanne NS gaat zeer waarschijnlijk ook niet lukken, zie mijn eerdere bericht over uitsluiting Corona bij verzekeringen.

Reputatie 7
Badge +1

Als het na 23 juni geboekt is houdt het niet per definitie op, maar moet je bijbetalen om het ticket te wijzigen. 

Anders is het hopen dat de trein geannuleerd wordt of minimaal 1 uur vertraging oploopt om aanspraak te maken op EU 1371/2007 (rechten van treinreizigers) als het bij de reisverzekering niet lukt om geld terug te krijgen. 

Maar @joyce_zethof heeft een NIET omwisselbaar ticket. De voorwaarde geldt alleen voor omwisselbare tickets, dan hoef je de E 15,00 kosten omwisselen niet te betalen uit coulance.

Reputatie 7
Badge +1

@Deventer Excuus, heb even over het woord omwisselbaar gelezen in de voorwaarden. 

Reputatie 7
Badge +1

Het advies van @Sanne NS gaat zeer waarschijnlijk ook niet lukken, zie mijn eerdere bericht over uitsluiting Corona bij verzekeringen.

Dat hangt af van de voorwaarden die de verzekeringsmaatschappij hanteert. Mijn doorlopende reisverzekering (Centraal Beheer) biedt nog wel een vergoeding aan als de annuleringsverzekering voor 17 maart is afgesloten en er tijdens het boeken geen code oranje/rood gold voor dat land. 

Reputatie 7
Badge +2

Mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering van Interpolis vergoedt ook nog steeds in dit soort gevallen, alleen moet je de verzekering dan wel voor 26 maart hebben afgesloten.

Reputatie 6

Wie gaat dan ook in zulke tijden een ticket boeken met dergelijke voorwaarden. 

Mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering van Interpolis vergoedt ook nog steeds in dit soort gevallen, alleen moet je de verzekering dan wel voor 26 maart hebben afgesloten.

Er zijn nog wel wat extra voorwaarden, bv deze:

Het moet duidelijk zijn dat uw reis door het de kleurcode oranje of rood echt niet door kan gaan.

Zolang de trein gewoon rijdt en "Parijs" je toelaat kan je dus geen aanspraak maken @masd .

Reputatie 7
Badge +3

Code oranje betekent dat niet-noodzakelijke reizen worden afgeraden. Dat de trein “gewoon” rijdt is dan minder relevant.

"Afgeraden" is slechts een vrijblijvend advies, zeker geen verbod. Anders zou het treinverkeer gestopt worden @iMark en er een inreisverbod zijn.

De reisadviezen zijn niet bindend. Het blijft de verantwoordelijkheid van de reiziger om een reis wel of niet te laten doorgaan. 

Het rijden van de trein is juist zeer relevant voor @joyce_zethof omdat als de trein niet reed ze geld terug kon krijgen.

Je zou je nog kunnen afvragen of je als organisatie in deze tijden (zonder vaccin) het wel ethisch verantwoord is om Non-Refundable tickets te  verkopen. Maar dat is wel een andere discussie.

Reputatie 6

Interessante discussie. Ja, je kan je dat inderdaad afvragen. Ik merk wel dat de reisbranche mensen enorm aan het pushen zijn om te reizen. Wat best wel te begrijpen is want ze zitten enorm verlegen om geld. Maar uiteindelijk ben je als consument zelf verantwoordelijk voor je keuzes.

Reputatie 7
Badge +3

Verzekeringstechnisch is het juist zeer relevant wanneer je gaat reizen of voor het gebied waar je naartoe reist code oranje geldt. Een ziektekostenverzekeraar kan heel moeilijk gaan doen wanneer je bent gaan reizen onder code oranje en ziek bent geworden. Een reisverzekeraar kan heel moeilijk gaan doen om je te repatriëren wanneer code oranje gold op het moment van vertrek.

Wij zijn in juli 10 dagen naar Engeland geweest. We hebben pas gereserveerd voor de Eurotunnel nadat België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk code geel gold. We waren van plan om langer weg te blijven maar hebben vanwege de zeer labiele situatie geen risico’s genomen en zijn snel weer teruggereisd, een paar dagen voordat voor de provincie Antwerpen code oranje werd afgekondigd.

Het blijft een heel lastige discussie over verantwoordelijkheden en vergoedingen in deze tijden. Persoonlijk zou ik niemand aanraden om tickets te kopen die niet omgeboekt of geannuleerd kunnen worden. Tegelijkertijd is het op zijn minst opportunistisch te noemen dat Thalys tickets heeft verkocht en nog steeds verkoopt die niet gewijzigd kunnen worden. 

Daar kiest de reiziger, vaak omdat het een fractie goedkoper is, toch geheel uit eigen wil zelf voor. Niemand verplcht je een bepaald product of dienst welke wordt aangeboden ook werkelijk af te nemen.

Daar kan je moeilijk de verkopende organisatie de schuld van geven.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet verboden om tickets met dergelijke beperkende voorwaarden te verkopen. Maar je bent als bedrijf wel moreel failliet wanneer je het onderde huidige omstandigheden doet.

Reputatie 6

Tja, maar de reisbranche is bezig met overleven. Er moet geld binnenkomen. En dus trek je mensen over de streep met goedkope prijzen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijpen we allemaal. Maar helemaal niets vergoeden in deze tijden zal op termijn alleen maar heel negatieve publiciteit opleveren.

Badge

Het is niet verboden om tickets met dergelijke beperkende voorwaarden te verkopen. Maar je bent als bedrijf wel moreel failliet wanneer je het onderde huidige omstandigheden doet.

Sorry hoor, maar iedereen weet de risico’s op dit moment met iets boeken en de kans dat het niet door gaat, ga je dan iets boeken wat niet geannuleerd kan worden zonder dat dan in te dekken ??  Zeker als je al in de corona periode boekt.

Ik boek zelfs helemaal niets vooruit nu tot er meer zekerheid is dat we daadwerkelijk iets kunnen ondernemen.  Dan maar last minute was regelen. 

Zelfs qua vakanties boeken maak ik een pas op de plaats en voordat ik weer wat zou gaan boeken ga ik eerst mijn reis- en annuleringsverzekering raadplegen in hoeverre een en ander gedekt is door hun als ik boek en er weer wat zou spelen of nog speelt.

Maar simpelweg boeken en er dan vanuit gaan dat als je niet kunt reizen het wel opgelost wordt …., dan neem je zelf het risico en moet je niet naar andere gaan wijzen maar je verlies nemen.

Reputatie 7
Badge +3

We zijn het niet eens. Dat kan gebeuren.

Ik sta op het standpunt dat je consumenten in het huidige tijdsgewricht niet moet lokken met goedkope aanbiedingen die niet gewijzigd of geannuleerd kunnen worden. 

Badge

We zijn het niet eens. Dat kan gebeuren.

Ik sta op het standpunt dat je consumenten in het huidige tijdsgewricht niet moet lokken met goedkope aanbiedingen die niet gewijzigd of geannuleerd kunnen worden. 

Sorry maar waar is de eigen verantwoording van de consument gebleven ??  Feitelijk stel je nu dat aanbiedingsprijzen of goedkopere tickets/hotelkamers e.d. niet meer aangeboden moeten worden.

Je denkwijze is wel erg links. Bedrijven mogen er toch geheel vanuit gaan dat consumenten bekwaam genoeg zijn om zelf keuzes te maken, anders zijn er hele andere dingen aan de hand.  Je kunt niet alle verantwoordelijkheid maar bij bedrijven neerleggen, gevolg daarvan zou zijn dat de prijzen flink omhoog moeten om alle risico’s bij deze bedrijven af te dekken.

Als je de keuze hebt voor een goedkoop ticket non refundable en een iets duurder ticket welke refundable is maak je zelf een bewuste keuze en in deze tijd een risico omdat je goedkoop uit wilt zijn.

Reageer