beantwoord

wissel 1e klas bij Reis naar elk station in NL vanuit London

Hallo,

Ik heb een retour London geboekt, hier zit de reis vanaf elk station in NL naar Brussel bij. De terugweg is op een vrijdag, het zal dan druk zijn in de trein, dus ik wil graag 1e klas, maar dat hoeft alleen voor het stuk in NL. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Ik hoef niet in te checken, aangezien de reis al bij mijn retourticket London zit. Iemand een idee? Dank.
icon

Beste antwoord door iMark 25 april 2017, 15:17

Volgens mij moet het mogelijk zijn om een regelingsbiljet met een overgang 2e->1e klas te kopen van Brussel naar Assen op het station in Brussel Zuid. Dat valt natuurlijk wel een stuk duurder uit dan alleen het stuk tussen Rotterdam en Assen.

Overigens zou ik me over de drukte in de trein niet zo'n zorgen maken. De trein naar Assen start in Rotterdam Centraal en zal bij vertrek niet helemaal vol zitten.
Bekijk origineel

12 reacties

Welkom op het NS Serviceforum barbra. Hiervoor zal je boeking denk ik moeten worden aangepast. Het handigst is om even een chat te openen met NS International. Zij kunnen je boeking inzien en de mogelijkheden nakijken.

Laat je even weten of het gelukt is?
Hallo,

Ik heb gechat met NS international, zij zeiden dat het niet kan, waren verder ook niet behulpzaam met het bedenken van een andere oplossing. Ben het ook nog na wezen vragen aan de balie in R'dam, zelfde antwoord, upgrade bijkopen kan niet. Men kan wel bij de Belgische conducteur een overgang naar 1e klas bijkopen, maar die geldt dan alleen voor de reis in België. Het ging mij juist om het stuk in NL (moet naar Assen), maar dat kan dus niet. De enige oplossing is een heel nieuw 1e klas kaartje kopen, dat zou een prijzige aangelegenheid worden en een beetje dubbel ook.

Toch vind ik dit raar, omdat je soms als vaste klant (voordeelurenkaart) een aanbieding krijgt om een upgrade 2-naar-1 te kopen. Dus ze bestaan wel, maar hoe je er zonder aanbieding aan moet komen...niemand weet het. Misschien heeft iemand er nog 1 liggen ter overname? Reisdatum is 26 mei.
Spijtig om dit te lezen Barbra. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht sturen met NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer. Dan kijk ik de case nog een keer na en wellicht heb ik een oplossing voor je.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij moet het mogelijk zijn om een regelingsbiljet met een overgang 2e->1e klas te kopen van Brussel naar Assen op het station in Brussel Zuid. Dat valt natuurlijk wel een stuk duurder uit dan alleen het stuk tussen Rotterdam en Assen.

Overigens zou ik me over de drukte in de trein niet zo'n zorgen maken. De trein naar Assen start in Rotterdam Centraal en zal bij vertrek niet helemaal vol zitten.
Dank iMark, ik zal eens kijken of dat lukt. Wat betreft drukte...het is een vrijdag (einde van de middag/begin van de avond) en ik vind het dan altijd wel druk. Ben het met je eens dat ik vast wel een zitplaats krijg, maar het gaat mij om de hoeveelheid geluid. Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zo hard moeten praten (met elkaar of aan de telefoon). Ook in de stiltecoupe is het vaak niet stil, en ik heb niet altijd zin daar iets van te zeggen. Ik heb al heel wat pinnige en onaardige reacties gekregen, hoe ik ook mijn best doen op een beleefde manier om stilte te verzoeken...Maar goed, ik kom dan terug van 10 dagen wandelen, dus ben dan zelf geheel en al ontspannen en hoor de herrie misschien niet eens 😉
Reputatie 7
Badge +3
Tja, de stiltecoupé. Een schitterende uitvinding die alleen werkt wanneer het niet al te druk is in de trein.
In ieder geval een goede reis gewenst.
Ik heb inmiddels middels een privébericht contact met Barbra gehad en heb voor de reis binnen Nederland een 2-1 overgang voor haar kunnen regelen. Hier is verder geen algemene werkwijze voor, dus ook hier geldt dat we altijd maatwerk moeten toepassen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie geen enkele reden waarom het niet mogelijk zou zijn om op basis van het Internationaal Stations Tarief een internationaal regelingsbiljet voor een grensoverschrijdend of binnenlands traject af te geven. Dat is vergelijkbaar met de baanvakcoupon voor het traject Schiphol-Zwolle waarover we het in een ander topic gehad hebben.
Ik heb dat ook aangegeven bij 'international'. Dank voor de feedback!
Baanvakcoupon? Deze teminologie gaat mij even boven de pet...
Ondertussen ben ik inderdaad goed geholpen door Klaas-Jan en wordt mijn vakantie 1-klas afgesloten 😉 Hartelijk dank! Groet, Barbra
Voor de mede-lezers. Ik ben het eens gaan navragen aan het Internationale loket in Brussel.

Medewerker in Brussel-Noord zegt dat een klasseverhoging internationaal niet mogelijk is. Voor een klasverhoging binnen Nederland werd er voorgesteld om contact op te nemen met de NS. :)

Aan het loket in Brussel-Zuid verkopen ze ook geen een internationale klasverhoging. Bespaar je dus de moeite van het aanschuiven.

Volgens de medewerker kan je dit enkel aan boord van de trein kopen. Als je dus geen klasverhoging voor het hele traject wil, kan je dus eventueel vragen naar een klasverhoging van Essen naar je eindstation.

Met een abonnement met 100% korting in Nederland had barbra een Toeslag 2-1 Dag voor 25 euro (in de spitst) of Toeslag 2-1 Daluren voor tijdelijk 9 euro (nationaal) kunnen kopen.

In dit soort situaties zou er inderdaad een mogelijkheid buiten het forum moeten zijn of gecreëerd worden.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik dit zo lees zit er bij de verschillende spoorwegmaatschappijen echt een steekje los. Ze willen niet eens meer een klasverhoging verkopen voor een internationale reis. In het verleden kon je bij zowel NS als NMBS een klasverhoging kopen. Er werd dan het verschil berekend tussen een enkele reis 1e klas en een enkele reis 2e klas, uitgeschreven op een regelingsbiljet.

Reageer