beantwoord

Wordt in de Thalys je identiteitsbewijs gecontroleerd?

• Anonymous
  • 0 reacties
Een vriendinnetje van mij zou naar Parijs gaan voor een weekend, maar die kan niet meer. Ik wilde graag haar ticket overnemen, maar we kwamen erachter dat de naam die op het ticket staat niet gewijzigd kan worden. Weet iemand of er in de Thalys gecontroleerd wordt of je identiteitsbewijs overeen komt met de naam op het ticket? Las namelijk afgelopen januari dat ze dat wilde invoeren, maar weet niet of ze dat al gedaan hebben.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 31 mei 2017, 17:41

Hallo chinyk en welkom op het NS Serviceforum.

Wat jammer dat jouw vriendin niet meer naar Parijs kan gaan. Helaas kunnen de gegevens op een Thalysticket niet gewijzigd worden. Ik raad je ook af om zelf op dit ticket te reizen, omdat er wel degelijk om identificatie wordt gevraagd. Als deze gegevens niet rijmen met de gegevens op het ticket, riskeer je een boete.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Soms niet mogelijk, maar bedenk wel dat uw e-ticket en uw ID overeen moeten komen. U reist sowieso zwart. Als er controle is bent u knap zuur, want het begint met het volle tarief voor de Thalys - en dat liegt er niet om. Een ID moest altijd al in overeenstemming zijn met een e-ticket, dat is niet sinds januari, dat is altijd zo geweest. Het geldt overal. Iemand die u iets anders vertelt, maakt u wat wijs.

Er is ingangscontrole en ook controle in de trein. De ingangscontrole is snel en in de trein is het nauwkeuriger.

Op Marktplaats zijn schimmige figuren aanwezig die e-tickets meerdere malen afdrukken en dan verkopen met de smoes dat er toch niet wordt gecontroleerd. Maar ja als die allemaal dezelfde plaats hebben gereserveerd, dan weet men daar op de trein wel raad mee. Anders wel in Antwerpen, Brussel-Zuid of Parijs. Nederlanders hebben een slechte naam in Belgie en Frankrijk.

Het kan goed gaan en soms is dat ook zo, maar als het fout gaat, bent u veel geld kwijt. Als u uw e-ticket op Marktplaats heeft gekocht, bent u in de meeste gevallen uw geld kwijt. Dat is ook niet bijster intelligent. Zelf zou ik het nooit doen. Het wordt maar al te vaak wel gecontroleerd en men is er strenger in geworden. Ik reis er regelmatig mee en de controle is meer nauwgezet dan vroeger.
Reputatie 7
Hallo chinyk en welkom op het NS Serviceforum.

Wat jammer dat jouw vriendin niet meer naar Parijs kan gaan. Helaas kunnen de gegevens op een Thalysticket niet gewijzigd worden. Ik raad je ook af om zelf op dit ticket te reizen, omdat er wel degelijk om identificatie wordt gevraagd. Als deze gegevens niet rijmen met de gegevens op het ticket, riskeer je een boete.
Reputatie 5
Ik heb vaak met de Thalys gereist met tickets op mijn naam maar mij is nooit naar een identiteitsbewijs gevraagd. Maar ja, je zal net diegene zijn bij wie ze het wel vragen.
Reputatie 6
Bij reizen met de intercity naar Berlijn gebruik ik ook een E-ticket met naam en datum erop. Ook daar wordt nooit naar iets gevraagd. Wel jammer trouwens dat je naar Parijs eigenlijk verplicht bent de Thalys te gebruiken (duur), is er een duidelijke en logische reden waarom daar vanuit Nederland en Belgie geen gewone intercitytrein zoals naar Brussel of Berlijn naartoe rijdt?
Reputatie 7
Badge +4
Er rijdt van Brussel naar Parijs wel een goedkope variant. De dienstregeling is niet zo geweldig maar het kan daarmee wel goedkoop. Vanaf 19 euro en te vinden onder izy.

De aanbiedingen in de gaten houden en vroeg boeken bij Thalys, spaart flink uit. Thalys is duur maar wel snel en aangenaam.
Reputatie 6
Thom, bedankt voor de tip omtrent Izy. Nooit van gehoord, net zoals denk ik vele anderen. Blijft jammer dat je nooit zomaar spontaan een weekendje weg kunt op zo'n relatief korte afstand. Tenzij je flink betaalt. Altijd dat ver tevoren vastleggen stoort me weleens.
Reputatie 7
Badge +4
Veel mensen weten het niet dus af en toe gooi ik het hier eens op het forum. Het is goedkoop en met een langere reistijd. De kosten van de trein naar Brussel komen er nog bij maar in Belgie zijn veel goedope reismogelijkheden. Wie een vrij-abonnement in Nederland combineert met een Go-pass, een railpass of als 65plusser reist, kan goedkoop naar Brussel en met die 19 euro naar Parijs is het allemaal goed te doen.

Je kunt veel goedkoper naar Parijs dan de mensen denken.

Vanaf Brussel hebben de Belgen vaak ook goede aanbiedingen naar Parijs met Thalys.

Dat ver van te voren vastleggen is een ellende. Ik wil gewoon een trein die ik elk uur kan nemen wanneer het me uitkomt en tegen een van te voren vaststaande prijs. Dat is nu juist de vrijheid die ik zoek met de trein.
Wat was ik blij toen de Fyra in elkaar zakte en de Benelux gewoon terug kwam. Geen loterijtreinen meer, het zou een zegen zijn. Een geldbesparing van jewelste.

Je schrikt je de rambam als je in Parijs je trein mist en je eentje later moet nemen. Daar vlieg je met gemak voor naar de Canarische eilanden.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Mij werd in de IC Berlijn pas geleden nog om mijn paspoort gevraagd.
Badge +3
Bij mijn weten wordt in Thalys vooral op leeftijdskortingen gecontroleerd, dus kind, jongere of 60+. Bij een ticket zonder leeftijdskorting zal het Thalys een worst zijn wie er met het ticket reist. Er is toch al betaald. Het meerdere keren printen van hetzelfde ticket is zinloos omdat er alleen maar gereserveerde plaatsen zijn. Een ticket kan dus nooit meerdere keren gebruikt worden omdat de reservering slechts geldig is voor een bepaalde trein op een bepaalde datum.
Reputatie 7
Badge +4
Ik beweerde iets anders over de door de oplichters gebruikte methodiek, geloof ik 😉 Deze jongens drukken hetzelfde ticket diverse malen af, uiteraard voor dezelfde zitplaats en de kopers komen daar in de trein achter. Vervolgens zoeken ze een vrije zitplaats als die er is. Daar waarschuwde ik voor. Als man op een kaartje met een vrouwennaam reizen, is tricky. Er wordt zwart gereisd en dat is een risico. Het is aan de topicstarter om die afweging te maken.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het zal Thalys wel degelijk worst zijn want als goedkope tickets worden doorverkocht kan dat Thalys inkomsten schelen bij de verkoop van dure last minute tickets.
Reputatie 6

Dat ver van te voren vastleggen is een ellende. Ik wil gewoon een trein die ik elk uur kan nemen wanneer het me uitkomt en tegen een van te voren vaststaande prijs. Dat is nu juist de vrijheid die ik zoek met de trein.

Helemaal mee eens. Ik hoef echt geen spotprijs te betalen, betaal liever een iets duurder tarief dat dan ook altijd hetzelfde is (evt. met kortingskaart), als ik dan me maar niet vast hoef te leggen en zo in kan stappen zonder te hoeven boeken.
Vorig jaar trouwens van Parijs St.Lazare naar Normandiƫ (Caen) gereisd met een reguliere SNCF-intercity, een reis van 200 km. Die rijdt wat onregelmatig en niet al te vaak per dag, maar moet je ook verplicht reserveren. Waarom is dat zo? Daar is toch geen concurrentie met het vliegtuig? De trein was trouwens nog niet halfvol.
Reputatie 7
Badge +4
Thalys heeft een andere manier van zakendoen. Het is bij Thalys bekend hoe groot de drukte ongeveer zal zijn en daar wordt het prijsniveau op aangepast. Verder geeft reserveren van te voren zekerheid aan het bedrijf. Om het te doen lijken dat Thalys niet zo duur is, zijn er altijd aanbiedingen van 35 euro (nu zelfs 25) maar daar kun je dan over drie maanden pas gebruik van maken. Er zijn doorgaans nog wat restplaatsen en de mensen die die kopen betalen de hoofdprijs. Door deze diversiteit kan men de opbrengsten inschatten. Goed voor de ondernemer maar voor de klant is het nogal beperkend.

NS geeft dezelfde prijs onder de zelfde omstandigheden en je kunt de trein nemen wanneer je wilt.
Badge +3
@Tamzin
Dat risico van het doorverkopen van erg goedkope tickets is voor Thalys minimaal. Het aantal goedkope tickets per trein is erg klein. Het doorverkopen is ook erg lastig omdat je iemand moet vinden die precies op de datum en tijdstip van jouw reis wil en kan reizen. Het is totaal andere business dan het doorverkopen van concertkaartjes.

Het is wel vreemd dat Thalys niets heeft geregeld voor de indeplaatsstelling wanneer je werkelijk je reis niet kunt maken en de annuleringskosten 100% zijn.

Reageer