Recent actief
Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinenNS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen
Vandaag introduceren we de Reisvergelijker, een online vergelijkingstool die verschillende vervoersmiddelen met elkaar vergelijkt (lopen/fiets, auto & openbaar vervoer).Via gegevens vanuit verscheidene onafhankelijke bronnen (TomTom, 9292.nl, NS, het CBS, het Nibud en Milieu Centraal) wordt er een vergelijking gemaakt in reistijd, kosten en CO2-uitstoot voor een opgegeven vertrek- en aankomstlocatie. Gebaseerd op verdere informatie die wordt ingevuld, zoals reisfrequentie en wel of niet reizen in de daluren, wordt er een advies gegeven over welk vervoersmiddel voor jouw reis de beste optie zou zijn. Ook kan er inzicht gegeven worden in parkeerkosten en verwachte files.Onder elke type vervoersmiddel in het advies kun je verder klikken naar meer informatie. Doe je dat bij openbaar vervoer, dan geeft de tool ook advies welk NS Flex abonnement het beste bij jouw reis past.Soms is de auto een aantrekkelijkere keuze, soms het openbaar vervoer. Met deze tool willen we het gemakkelijker ma
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee? Het idee Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'. We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen. Concept 1. Eenvoud. Het filmpje toont linksboven een donderbla
Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is. Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behore
NS streeft ernaar de regeling Geld terug bij vertraging op toegankelijke en eenvoudige wijze te faciliteren. Het online aanbieden van claimmogelijkheden hoort daar natuurlijk bij.De huidige situatieOp dit moment kun je geld terugvragen via Mijn NS. Hier kun je terecht wanneer je hebt gereisd met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart en is alleen toegankelijk voor klanten met een account. Daarnaast kun je jouw claim via een papieren formulier indienen. Dit formulier is online en via de servicebalie op te halen. Wij beseffen ons dat de klant met dit formulier nog vrij veel handelingen moet uitvoeren, en dat de looptijd van aanvraag tot uitbetaling langer is dan gewenst.De nieuwe situatieAls alternatief voor het papieren formulier hebben wij een online, makkelijk toegankelijk formulier ontwikkeld waarop je direct jouw restitutieverzoek kunt indienen én versturen. Dit is mogelijk zonder een account aan te hoeven maken en geldt voor precies dezelfde gevallen van vertraging, dus ook voor r
Laatste update: 05-10-2021.Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in? NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.Hoe werkt het? Wanneer je via Mijn NS
Een tijdje terug heb ik de kennis gekregen over stroomloze bruggen.De naam zegt het al, het zijn spoorbruggen zonder bovenleiding. Maar wat is er eigenlijk mogelijk op een stroomloze brug, en hoe wordt er voorkomen dat de trein stil valt?
Al een geruime tijd zit er een glasplaat los in de wand die om de lift zit op perron 3/4 op station Almere Oostvaarders. Deze gaat steeds verder uit de sponning en hangt aan de bovenkant er al helemaal uit. Misschien repareren voordat deze er met een flinke rukwind helemaal uitvalt.
Ik maakte zojuist iets bizars mee. Helaas had ik te laat door wat er gebeurde, anders had ik wel direct hier iets van gezegd. Maar herkennen jullie dit? Ik heb een e-ticket, daarmee reis ik naar kantoor en terug. De jongen naast me, donkere jongen ik vermoed Afrikaanse achtergrond, heeft dezelfde E-ticket als ik. Hij wordt gecontroleerd, en hem wordt direct gevraagd of hij zijn ID bij heeft. Hij antwoordde 'nee’ en mocht direct de trein uitstappen. Vervolgens wordt ik gecontroleerd, en die check-vraag wordt niet aan mij gesteld.Mijn E-ticket is blijkbaar voldoende om te blijven zitten. Ik snap dat het in de voorwaarden staat dat ID met E-ticket samen getoond dienen te worden. Maar waarom wordt ik niet gecontroleerd op mijn ID en die jongen wel? Dit voelt bij mij aan als discriminatie en vind ik niet gepast voor een conducteur. Vandaar mijn vraag, komen jullie dit ook wel eens tegen?
HalloMet mijn ADHD is trein reizen niet echt fijn.Maar het in en uit checken door alle chaos en gedoe in mijn hoofd en erbuiten gaat vaak mis. ik heb al boetes gehad. en genoeg geld betaald voor vergeten uitchecks.Nu mag ik van de NS maximaal 3 keer vergeten uit te checken. ik ga hier ver overheen ieder jaar.en ik betaal al bijna een tiende van mijn inkomen aan het OV.. Ik voel me hier eerlijk gezegd best wel boos over omdat het zo onrechtvaardig voelt. ik kan hier niets aan doen. een abonnement kost 300 euro per maand en ik reis niet over een vast traject. dus er is geen alternatief..Ik wil geen stress en woede meer voelen als ik een conducteur zie, die kan hier ook niks aan doen. ik ben nu mijn brommer rijbewijs aan het halen maar ik wil dat eigenlijk helemaal niet. Laat mij gewoon trein reizen… OV is best leuk.. zonder paaltjes.is er iets wat ik kan doen om het OV minder frustrerend en deprimerend te maken?Wens:Het zou mij frustratie schelen, en de NS ook incidenten. (niet ok maar a
Op het perron van station Amsterdam Lelylaan hangen gele vertrekstaten. Bij het kijken naar de nieuwe vertrektijden blijken deze geldig te zijn tot december 2024. Daarnaast hangt een spoorwegnet kaart die ook gedateerd is. Kunnen deze worden vervangen?
De rolbanen van de fietsenstalling aan de centrumzijde zijn al wekenlang spiegelglad, ik heb hier al regelmatig reizigers onderuit zien gaan. Het wordt extra gevaarlijk als de baan van boven naar beneden stil staat, wat regelmatig gebeurd.
Ik reis al een tijdje met de intercity die tijdens spitsuur door Almere Buiten naar Amsterdam Zuid rijdt. Sinds dat het nieuwe kalenderjaar is begonnen, was er ook de nieuwe intercity die ook langs Almere Buiten en Amsterdam Zuid rijdt, met eindbestemming Rotterdam of Brussel. De laatste paar weken zie ik geen van deze treinen meer, ook niet tijdens spitsuur. Waren het testritten of hoezo rijden ze niet meer?
Ik merk dat de laatste 2 a 3 weken de vloeren van zowel stationshal en peronnen van Rotterdam CS en Schiedam Centrum spekglad zijn. Is het mogelijk dat de schoonmaakdienst een ander product gebruikt voor de vloeren? Het voelt erg vettig aan.Een schoonmaker wilde mij niet te woord staan, en deed het af met dat het aan het weer ligt. Dit is natuurlijk bogus, want afgelopen jaren heb ik dit nooit gemerkt. Ook zou dan de lobby van ons kantoorgebouw, dat eenzelfde soort steen/tegel gebruikt, ook spekglad moeten zijn.Enkel een bordje ‘pas op, glad’ plaatsen lijkt mij niet de juiste oplossing.Just an FYI, voordat jullie allemaal rechtzaken aan je broek krijgen.
Hi,Klopt het dat de ic vanuit Hilversum niet meer stopt in Duivendrecht?Is dit tijdelijk?
Voor een wetenschappelijk paper onderzoek ik hoe mensen het liefste worden aangesproken, zonder dat ze daarbij gekwetst worden. Hierbij onderzoek ik onder andere het gebruik van het formele persoonlijk voornaamwoord u ten opzichte van het informele persoonlijk voornaamwoord je/jij. Als deelonderzoek wil ik kijken naar hoe vervoerders hun reizigers aanspreken: is dat met u, of zeggen ze eerder jij?Ik heb gemerkt dat er op dit gebied grote verschillen zijn tussen internationale vervoerders (NS, Deutsche Bahn, NMBS), maar ook tussen NS en regionale vervoerders in Nederland. Ook zag ik dat NS regelmatig wisselt in de aanspreekvorm: je hoort “u kunt hier overstappen”, je leest “hier kun je overstappen” en op de schermen in de Eurocity Direct word je met u aangesproken, maar op de schermen met reclame of oproepen zoals “gooi je afval in de prullenbak of neem het mee” daarentegen met je.Graag zou ik erachter komen welke aanspreekvorm de NS tegenover haar reizigers hanteert en wat de keuzes zi
Waarom zijn er de laatste week allemaal superkorte treinen op lijn 5800 in de sprinter tussen amersfoort en amsterdam? Ik kon de laatste week al twee keer niet mee met mijn normale trein omdat hij vol was, doordat deze half zo lang is als normaal. Weet iemand waarom ze deze treinen ineens allemaal veel korter hebben gemaakt?
Ik stapte vandaag in de trein van Utrecht naar Den Haag via Schiphol. Daar werd in twee talen omgeroepen dat we welkom waren in De Randstad Holland Express. Ik vraag mij nu een aantal dingen af. Ten eerste is dit de officiële naam. Ten tweede waarom zit de naam Holland in dit traject terwijl hij ook door Utrecht rijdt? Als Utrechter heeft Holland een nare bijsmaak. Ik neem aan dat Holland hier niet als pars pro toto wordt gebruikt voor Nederland omdat het iedereen wel duidelijk is dat we in Nederland zijn. Kan dat hele lelijke Holland worden weggelaten aangezien de naam Randstad al aangeeft waar de trein rijdt. Als alternatief kan ik ook leven met Randstad Utrecht Express 😉.
Hallo, sinds kort zijn ze bij NS Utrecht Centraal bezig met werkzaamheden aan de fietsenstallingen. Nu ben ik met fiets en krukken omdat ik niet ver kan lopen. Ik moet naar perron 19 of hoger. Hoe kom ik daar zonder een megastuk te moeten lopen met krukken? ik heb het reeds bij NS op het station gevraagd maar ze wisten het zelf ook niet. Iemand een goede tip?
Good morning! I have a question, I have a subscription “Traject Vrij” from Haarlem to Amsterdam Centraal, and in this weekends (18.01-19.01) it was not possible to use my subscription due to some works, so I had o travel via Hoofddorp, Schiphol and Amsterdam Lelylaan to Amsterdam Centraal for these two days. So I wanted to ask is it possible to get this extra money, which I spent back? Because I’m paying for my subscription stable amount of money, only for traveling from Haarlem to Amsterdam Centraal, but I was forced to travel differently. I also had the same issue in the end of October 2024/in the beginning of November 2024. On 27.10, 30.10-03.11 I had to use another route. So maybe you could help me with this problems. My name is Viktoriia Shevchenko and my OV-chip kaart number is 3528 0704 1659 2012Thank you in advance!
Goedemorgen, Ik kon niet inchecken omdat de incheckpaal op station Etten-Leur het niet deed. Het is de incheckpaal op het perron in de rijrichting van Roosendaal. Als je met je neus naar het perron staar de meest links3 incheckpaal.
Hi there, this is Anirudh Gopalakrishnan.On January 21,2025, I checked in at the gate with my NS Card at Dordrecht train station to board my train to Den Bosch via the sprinter to Nijmegen at 19:35 for the train at 19:58.In the train, when the conductor checked my card, I was told that I had checked in through Qbuzz which is the regional bus provider in Dordrecht and not via NS and I was told to add the check out via uitcheckgemist and ask for refund from Qbuzz. But when I checked it, there was no check-in on Qbuzz. I can say with surity that I checked in at the gate of Dordrecht station, next to the bus station , otherwise, I would not have been able to reach the platform to board my train.Once the conductor checked my card, she checked me in but later I received an email stating I am receiving a correction fee for 50euros. I understand from the NS website that there will be a correction fee if there is no check in since it is considered as an invalid ticket. Is there a way to add in
Dag NS en treinfanaten, Ik was vandaag op station Hilversum CS gekomen met de trein. Maar bij aankomst trof ik een kapotte roltrap aan. Deze gaat van beneden naar boven richting stationshal. Kan dat weer gefixt worden? Want ik denk dat er best wel wat mensen o.a. ouderen slecht ter been kunnen zijn. (Ik zit voortaan niet meer op X. Naar aanleiding van eerdere berichtgeving via Prorail en ook van de VPRO. Ik doe in Hilversum dagbesteding)
Afgelopen maanden 3 keer naar Duitsland geweest (Flexticket 1e klas met 100% korting Nederland wegens Weekend Vrij). Alle keren een uur vertraging en de compensatie werd steeds anders berekend.Ik zou 25% over de Nederlandse ritprijs verwachten of het vast bedrag van 1/6 deel van de abonnementskosten. Plus natuurlijk 25% over het Duitse deel.Elke keer ontving ik lagere bedragen terwijl het om dezelfde reis (en ook dezelfde ticketprijs) ging. Als ik om uitleg vroeg komt de reactie dat alles volgens de regels is afgehandeld en dat verdere compensatie niet mogelijk is.Zou de moderator kunnen aangeven hoe de waarde over het Nederlandse deel bepaald moet worden? Dan kan ik opnieuw rekenen.