Recent actief
Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinenNS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen
Vandaag introduceren we de Reisvergelijker, een online vergelijkingstool die verschillende vervoersmiddelen met elkaar vergelijkt (lopen/fiets, auto & openbaar vervoer).Via gegevens vanuit verscheidene onafhankelijke bronnen (TomTom, 9292.nl, NS, het CBS, het Nibud en Milieu Centraal) wordt er een vergelijking gemaakt in reistijd, kosten en CO2-uitstoot voor een opgegeven vertrek- en aankomstlocatie. Gebaseerd op verdere informatie die wordt ingevuld, zoals reisfrequentie en wel of niet reizen in de daluren, wordt er een advies gegeven over welk vervoersmiddel voor jouw reis de beste optie zou zijn. Ook kan er inzicht gegeven worden in parkeerkosten en verwachte files.Onder elke type vervoersmiddel in het advies kun je verder klikken naar meer informatie. Doe je dat bij openbaar vervoer, dan geeft de tool ook advies welk NS Flex abonnement het beste bij jouw reis past.Soms is de auto een aantrekkelijkere keuze, soms het openbaar vervoer. Met deze tool willen we het gemakkelijker ma
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee? Het idee Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'. We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen. Concept 1. Eenvoud. Het filmpje toont linksboven een donderbla
Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is. Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behore
NS streeft ernaar de regeling Geld terug bij vertraging op toegankelijke en eenvoudige wijze te faciliteren. Het online aanbieden van claimmogelijkheden hoort daar natuurlijk bij.De huidige situatieOp dit moment kun je geld terugvragen via Mijn NS. Hier kun je terecht wanneer je hebt gereisd met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart en is alleen toegankelijk voor klanten met een account. Daarnaast kun je jouw claim via een papieren formulier indienen. Dit formulier is online en via de servicebalie op te halen. Wij beseffen ons dat de klant met dit formulier nog vrij veel handelingen moet uitvoeren, en dat de looptijd van aanvraag tot uitbetaling langer is dan gewenst.De nieuwe situatieAls alternatief voor het papieren formulier hebben wij een online, makkelijk toegankelijk formulier ontwikkeld waarop je direct jouw restitutieverzoek kunt indienen én versturen. Dit is mogelijk zonder een account aan te hoeven maken en geldt voor precies dezelfde gevallen van vertraging, dus ook voor r
Laatste update: 05-10-2021.Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in? NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.Hoe werkt het? Wanneer je via Mijn NS
Hoi NS, Vandaag heb ik gereisd met een sprinter die van Arnhem naar Uitgeest rijdt. Het lijkt een eenmalige rit te zijn, maar het is een geweldige route omdat deze langs station Bunnik komt, wat dicht bij het Utrecht Science Park ligt. Veel mensen reizen vanuit Arnhem naar Utrecht voor werk en moeten ofwel overstappen in Driebergen-Zeist of de tram nemen. Ik wil jullie erop attenderen dat het fantastisch zou zijn om zo'n sprinterverbinding permanent te hebben! Met vriendelijke groet,Alyssa
Beste, Begin juni maak ik een fietsreis van Gent naar Milaan met drie vrienden. We willen na de fietstocht de trein terug nemen van Milaan naar Gent. Het is echter moeilijk om te zien op welke trein we onze koersfiets wel of niet mogen meenemen. Kunnen jullie ons helpen de terugreis uitstippelen zodat we zeker onze fiets met ons mee kunnen nemen aub? Alvast hartelijk dank! Met vriendelijke groeten, Jonas Blomme
Gezin van 4 personen willen graag tegelijker tijd reizen met hun 4 fietsen.Past dit in één ruimte van de trein? Ik geloof dat je wel kunt reserveren maar past het allemaal wel?
Ik heb een vraag die iemand van Nedtrain misschien kan beantwoorden. Vanaf het begin vertonen de voorruiten van de virm dubbeldekkers mooie regenboogkleuren. Is het bekend welke laag op of in de ruit die kleuren veroorzaakt? Het lijkt erop dat de voorruitkleuren van een treinstel met een bepaald treinstelnummer niet veranderen in de loop van de jaren, dus dat wasbeurten niets veranderen aan de kleuren. Als je op een station de kleuren van enkele virms bekijkt dan lijkt het er toch op dat de helft van de voorruiten geen kleur meer hebben. Komt dat misschien door vervanging: zijn kleurloze ruiten nieuwe ruiten, die oude gekleurde ruiten hebben vervangen?
Ik wilde van den Haag Hollands Spoor naar Utrecht (via den Haag Centraal) Google Maps kwam wel met het idee om een sprinter te nemen maar de NS planner niet en gaf alleen de optie om met de tram of de bus naar den Haag CS te gaan (daardoor zou ik een trein laten hebben). Hoe kan het dat deze verbinding niet aangeraden wordt het was namelijk een fijne verbinding.
Gaat de (directe) intercity vanuit het noorden naar Rotterdam binnenkort weer rijden of is hij definitief uit de dienstregeling?
Verwarring bij Incheckpoortjes Amersfoort Centraal bij P&R Barchman Wuytierslaan.Komend vanaf de P&R aan de Barchman Wuytierslaan staan de poortjes van Syntus en NS vlak naast elkaar. Ik reis niet elke dag, en ik zag het verschil niet. Je let gewoon op de schuin naar rechts beneden wijzende groene pijl. En ja hoor, ingecheckt bij Syntus, maar we gingen naar Groningen. Aardige conducteur, die mijn gegevens noteerde een een betaalverzoek aankondigde. Prima. Zij adviseerde me ‘s avonds nog wel uit te checken bij Syntus. Dat deed ik rond een uur of 21.00. Maar toen kon ik niet meer uitchecken bij NS, waar ik in Groningen wel was ingecheckt. Ellende, heb me aangemeld bij uitcheck gemist, in daluren voor een tientje Groningen naar Amersfoort is te weinig, dus dat komt wel goed hoor, NS. Maar:Die poortjes bij de westelijke ingang naar de perrons die zijn dus zeer verwarrend. Ik ben vast niet de enige die daar de fout ingaat. Is er misschien een betere ergonomische oplossing, NS?
In de dienstregeling 2025 is te zien dat de Intercity Max plan voor het eerst uitgevoerd wordt: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Intercity_MaxDe doelstellingen waren:. Zo veel mogelijk mensen laten profiteren van deze nieuwe schakel in het hoofdrailnet;. De nieuwe infrastructuur zo optimaal mogelijk te benutten;. Een zo hoog mogelijk maatschappelijk rendement uit de nieuwe infrastructuur te halen.Eindelijk wordt de Intercity Max plan uitgevoerd. Zoals de NS onder leiding van NS president - directeur van den Besten dat wilde. Maar het is allemaal anders gelopen door toedoen van een Minister van V & W. De rest is geschiedenis. Zie Fyra enquête. Doordat de NS Coradia Stream nog niet voldoende is ingestroomd profiteren nog niet vele mensen van de nieuwe schakel in de dienstregeling 2025Zeker met serie 1800 waar je eigenlijk vanaf Hilversum tijdswinst boekt richting Rotterdam via HSL. Het is vooral voor NS om dienst technische redenen handig om de IC Direct te koppelen aan de IC richt
Vandaag (11 januari) ben ik vanuit Den Haag naar vrienden in Dieren geweest. Door een gestrande trein tussen Dieren en Zutphen reden er (tijdelijk) geen treinen tussen Dieren en Arnhem. Een vriend heeft mij toen met de auto naar Arnhem gebracht waar ik op de Intercity naar Den Haag Centraal ben gestapt. (Vertrek Arnhem: 21:47 - Aankomst Den Haag Centraal: 23.30).In mijn haast om de trein te halen (ik had slechts een paar minuten) heb ik, bleek tijdens controle, per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van de bij de NS. De wijze waarop de conductrice dit heeft opgepakt verdiend wat mij betreft een groot compliment. In plaats van dat ik als een criminele zwartrijder werd behandeld was zij zeer vriendelijk, rustig en professioneel, dacht met mij mee en kon ik ter plaatse via de NS app alsnog een ticket kopen. Uiteraard voel je je een beetje opgelaten als dit gebeurd en dan is zo'n vriendelijke houding erg welkom.Dus bij deze een groot compliment en een dank je wel voor de vriendelijkhe
Komen de stationpiano's weer terug, ik en waarschijnlijk met mij vele anderen reizigers missen de positiviteit van de piano's en nu Covid er niet meer is, met zon kleine extra investering kan het zoveel goeds brengen bij de NS.
Waarom laat de NS routeplanner me van Rotterdam CS naar Zutphen met de ICE rijden (tussen Utrecht en Arnhem) als ik ook gewoon de reguliere NS trein (tussen Utrecht en Nijmegen) kan nemen en dan op dezelfde tijd in Zutphen aankom? Ik heb nu voor niets drie euro uitgegeven aan een toeslag. En de trein is al zo prijzig. Jammer
Steeds vaker "moet" ik gebruik maken van dubbeldekkers op de lange afstand i.p.v. "koplopers" of de nieuwste treinstellen. Op zich niet erg maar ik erger mij mateloos aan de gore ramen van deze treinstellen! Ik snap dat men ze bij vorst niet kunnen wassen maar dit vuil zit er al zeker twee jaar op!! Het plezier om te reizen en daar veel geld aan uit te geven wordt behoorlijk vergald!
HelloI tried several times to buy a ticket online (via NS app) but it failed all times. Please check screenshots attached. One of the times the money was taken but the NS app said transaction failed pay again.I gave up and bought the ticket at train station. And then I got the online ticket when I was about to reach my destination 1 hour after the failed online payment. How can I get refund for this ticket?
Alweer een tijdje geleden dat ik een topic geopend heb maar sommige dingen steken me nogal.Ik ga even generaliseren…. over Flex correcties/boetes in de trein wegens ‘zwartrijden’ (foei, dat mag natuurlijk niet!)Bij controle in de trein zonder geldig vervoerbewijs (ik noem als voorbeeld iemand met een incheck bij de verkeerde vervoerder, dat kan zomaar gebeuren en is dagelijkse kost).De conducteur ziet een afwijking (rode balk) en kan vervolgens enkele dingen doenEn daar begint de willekeur!Bij reizen op een Keuzedag: U bent bij de verkeerde vervoerder ingecheckt op tijdstip X maar goede reis verder (vrij reizen dus maakt verder niet uit) Bij Reizen op Saldo: U krijgt van mij een UvB à 50 euro plus reiskosten, maar u mag ook 30 euro bij mij afrekenen Uitleg over over uw missende/vekeerde incheck en hoe verder te handelen krijgt u erbij (dat heet service) Bij Vrij reizen abonnementen mag niet eens ‘beboet’ worden Bij NS Flex: zegt men al gauw helemaal niets, hooguit het is in orde / het
Ik zat in de trein van Groningen naar Zwolle. De conducteur meldde me dat ik bij de verkeerde post ingecheckt was maar dat hij dit wel even zou corrigeren voor me. Nu krijg ik een email dat ik 50 euro boete krijg? Waar slaat dit op?
Al sinds 2007 zijn deze rechtstreekse treinen er niet meer. En nu komen ze met (ja zelfs 4x per uur) treinen naar Den Haag via Schiphol. WTF ?? Rare omweg. Ik heb al meerdere mensen gesproken dat ze als ze van Arnhem naar Den Haag (en zeker Rotterdam) gaan, ze liever overstappen in Utrecht dat is dan een stuk sneller.Maar waarom niet een rechtstreekse trein ? Wissels zodanig gesloopt dat dat niet meer mogelijk is ?