Recent actief
Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is. Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behore
Laatste update: 05-10-2021.Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in? NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.Hoe werkt het? Wanneer je via Mijn NS
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee? Het idee Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'. We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen. Concept 1. Eenvoud. Het filmpje toont linksboven een donderbla
NS streeft ernaar de regeling Geld terug bij vertraging op toegankelijke en eenvoudige wijze te faciliteren. Het online aanbieden van claimmogelijkheden hoort daar natuurlijk bij.De huidige situatieOp dit moment kun je geld terugvragen via Mijn NS. Hier kun je terecht wanneer je hebt gereisd met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart en is alleen toegankelijk voor klanten met een account. Daarnaast kun je jouw claim via een papieren formulier indienen. Dit formulier is online en via de servicebalie op te halen. Wij beseffen ons dat de klant met dit formulier nog vrij veel handelingen moet uitvoeren, en dat de looptijd van aanvraag tot uitbetaling langer is dan gewenst.De nieuwe situatieAls alternatief voor het papieren formulier hebben wij een online, makkelijk toegankelijk formulier ontwikkeld waarop je direct jouw restitutieverzoek kunt indienen én versturen. Dit is mogelijk zonder een account aan te hoeven maken en geldt voor precies dezelfde gevallen van vertraging, dus ook voor r
Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinenNS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen
Vandaag introduceren we de Reisvergelijker, een online vergelijkingstool die verschillende vervoersmiddelen met elkaar vergelijkt (lopen/fiets, auto & openbaar vervoer).Via gegevens vanuit verscheidene onafhankelijke bronnen (TomTom, 9292.nl, NS, het CBS, het Nibud en Milieu Centraal) wordt er een vergelijking gemaakt in reistijd, kosten en CO2-uitstoot voor een opgegeven vertrek- en aankomstlocatie. Gebaseerd op verdere informatie die wordt ingevuld, zoals reisfrequentie en wel of niet reizen in de daluren, wordt er een advies gegeven over welk vervoersmiddel voor jouw reis de beste optie zou zijn. Ook kan er inzicht gegeven worden in parkeerkosten en verwachte files.Onder elke type vervoersmiddel in het advies kun je verder klikken naar meer informatie. Doe je dat bij openbaar vervoer, dan geeft de tool ook advies welk NS Flex abonnement het beste bij jouw reis past.Soms is de auto een aantrekkelijkere keuze, soms het openbaar vervoer. Met deze tool willen we het gemakkelijker ma
Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet). In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top. Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voo
Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM. Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.Een overstap naar NS Fle
Update: 14 januari 2019 Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn. NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze d
Vakbonden FNV, CNV en VVMC melden dat NS-personeel vanaf woensdag 24 augustus gaat staken. In eerste instantie gaat het om vijf dagen, waarbij elke dag in een andere regio het werk wordt neergelegd. De staking begint in Noord-Nederland.Op 5 september kondigen vakbonden een tweede golf stakingen aan, op 9, 13 en 15 september.Op 11 september is er een onderhandelingsresultaat bereikt. De verder geplande stakingen komen te vervallen.Lees er hier meer over.Komen te vervallen dinsdag 13 september (regio’s Oost, Zuid en Noord) donderdag 15 september (regio Midden) Afgelopenwoensdag 24 augustus (regio Noord) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-Nederland vrijdag 26 augustus (regio West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Zuid Holland maandag 29 augustus (regio Noord/West) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Noord-West Nederland dinsdag 30 augustus (regio Midden) - Stakingsregeling van toepassing voor reizigers in Nederland woensdag 31 au
Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antw
Beste,Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enig
De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station. Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten. Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
bovenstaande dus
De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan: https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen. De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen.
Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover?
Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.
Ik zit dagelijks in de trein en wat mij op valt is dat er nog steeds slecht gecontroleerd wordt, en nu er een extra maatregel geldt is het helemaal ergerlijk. Wat ik zie is het volgende wat de mondkapjes aan gaat: Mensen lopen zonder het mondkapje buiten al op te doen de trein in. Ze doen het mondkapje af in de trein als ze de trein uit gaan Ze zitten te eten, te drinken, te bellen met het mondkapje onder hun kin Ze gebruiken een sjaal als mondkapje Ik heb zelfs een gebreid/gehaakt mondkapje gezien En wordt hier wat van gezegd door een conducteur? Nee. Gisteren zag ik op Utrecht centraal zelfs een conducteur/machinist door een collega zonder mondkapje de trein in gaan, en deze conducteur gaf een reiziger wel een standje over het correct dragen van het mondkapje, wat ook zo hoort, maar het is wel met 2 maten meten...… Beste NS kom met goede maatregelen, roep de nieuwe regels regelmatig om in de trein en op de stations dan is het voor de reiziger ook duidelijk.
GoedendagIk heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen". Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron. En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein
In de nieuwe dienstregeling gaat de IC van Rotterdam Centraal naar Eindhoven via de HSL rijden. Daardoor stopt hij niet meer in Dordrecht waar ik normaal overstap. Is het toegestaan om zonder bijbetaling eerst van Lombardijen naar Rotterdam Centraal te reizen en daar de IC te nemen?
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken. Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent o
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/ Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!
Vraag: Ik reis 2/3 maal per week via Amsterdam Centraal naar Amersfoort (7:59 ams). Nu zet de Ns daar 95% van de ritten de Deutsche Bahn (NS international) trein voor in. nu las ik dat deze zomer 1juni t/m 31 aug er een verplichte zitplaatsreservering voor nodig is. Echter, en nu komt het probleem, als ik wil reserveren op de ns international site dan kan ik alleen een aankomststation in duitsland kiezen en kost me deze reservering 4,90€ extra. Weet iemand hier meer over? Of heeft iemand een oplossing? alvast bedankt
Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.