Recent actief
Laatste update: 05-10-2021.Let op! Vanaf heden worden claims niet meer via dit forum behandeld. Heb je een claim die is afgewezen en wil je een bezwaar indienen? Dit kan door te reageren op de e-mail van de afwijzing (let op: pas de onderwerpregel niet aan!). Dien je claim dus niet opnieuw in. Wees zo volledig mogelijk, dan is de kans op toewijzing het grootst.Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan gerust in dit topic!Wat houdt de regeling Geld terug bij vertraging in? NS heeft een actief compensatiebeleid voor reizigers die geconfronteerd worden met een vertraging, de zogenoemde ‘Geld terug bij vertraging' regeling (GTbV-regeling). Bij het hanteren van deze regeling gaan wij uit van de goede trouw van haar reizigers. Om deze reden en met het oog op klantvriendelijkheid worden restitutieverzoeken snel uitgekeerd. Sinds 2013 zijn wij in staat om een groot deel van de claims vooraf (geautomatiseerd) te controleren op juistheid en volledigheid.Hoe werkt het? Wanneer je via Mijn NS
Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is. Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behore
NS streeft ernaar de regeling Geld terug bij vertraging op toegankelijke en eenvoudige wijze te faciliteren. Het online aanbieden van claimmogelijkheden hoort daar natuurlijk bij.De huidige situatieOp dit moment kun je geld terugvragen via Mijn NS. Hier kun je terecht wanneer je hebt gereisd met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart en is alleen toegankelijk voor klanten met een account. Daarnaast kun je jouw claim via een papieren formulier indienen. Dit formulier is online en via de servicebalie op te halen. Wij beseffen ons dat de klant met dit formulier nog vrij veel handelingen moet uitvoeren, en dat de looptijd van aanvraag tot uitbetaling langer is dan gewenst.De nieuwe situatieAls alternatief voor het papieren formulier hebben wij een online, makkelijk toegankelijk formulier ontwikkeld waarop je direct jouw restitutieverzoek kunt indienen én versturen. Dit is mogelijk zonder een account aan te hoeven maken en geldt voor precies dezelfde gevallen van vertraging, dus ook voor r
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee? Het idee Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'. We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen. Concept 1. Eenvoud. Het filmpje toont linksboven een donderbla
Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinenNS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen
Vandaag introduceren we de Reisvergelijker, een online vergelijkingstool die verschillende vervoersmiddelen met elkaar vergelijkt (lopen/fiets, auto & openbaar vervoer).Via gegevens vanuit verscheidene onafhankelijke bronnen (TomTom, 9292.nl, NS, het CBS, het Nibud en Milieu Centraal) wordt er een vergelijking gemaakt in reistijd, kosten en CO2-uitstoot voor een opgegeven vertrek- en aankomstlocatie. Gebaseerd op verdere informatie die wordt ingevuld, zoals reisfrequentie en wel of niet reizen in de daluren, wordt er een advies gegeven over welk vervoersmiddel voor jouw reis de beste optie zou zijn. Ook kan er inzicht gegeven worden in parkeerkosten en verwachte files.Onder elke type vervoersmiddel in het advies kun je verder klikken naar meer informatie. Doe je dat bij openbaar vervoer, dan geeft de tool ook advies welk NS Flex abonnement het beste bij jouw reis past.Soms is de auto een aantrekkelijkere keuze, soms het openbaar vervoer. Met deze tool willen we het gemakkelijker ma
Omdat er wat vaker vragen zijn over stopcontacten in de trein; hier een overicht topic. Ik ga beginnen van sprinter -> IC -> HSL. De plaatjes bij de trein, kun je terugvinden in de NS reisplanner. Sprinter SGMm: Geen Stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse. SLT: Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse. DDAR/DDM: Geen stopcontacten in zowel 1e als 2e klasse. FLIRT (NS en R-NET): In zowel de 1e klas als 2e klasse stopcontacten aanwezig. Voor locatie zie onder topic. Intercity: ICMm: In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic. DDZ: In de 1e klasse stopcontacten, in de 2e niet. Voor locatie zie onder topic. VIRM: De VIRM is een beetje een aparte trein, omdat daar verschillende modellen van rondrijden en ze momenteel gereviseerd worden. Dit is de VIRMm. Herkenbaar aan de blauwe baan onderlangs. Deze trein heeft in de 1e klasse altijd stopcontacten, in de 2e niet. Dit is de VIRM met 4 rijtuigen. Deze h
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten?
Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM. Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.Een overstap naar NS Fle
AAc AbcoudeAh ArnhemAhp Arnhem VelperpoortAhpr Arnhem PresikhaafAhz Arnhem ZuidAkl ArkelAkm AkkrumAlm Almere CentrumAlmb Almere BuitenAlmm Almere MuziekwijkAlmo Almere OostvaardersAlmp Almere ParkwijkAmf Amersfoort CentraalAmfs Amersfoort SchothorstAml AlmeloAmpo Almere PoortAmr AlkmaarAmri Almelo De RietAmrn Alkmaar NoordAna Anna PaulownaApd ApeldoornApdm Apeldoorn De MatenApdo Apeldoorn OsseveldApg AppingedamApn Alphen aan den RijnArn ArnemuidenAsa Amsterdam AmstelAsb Amsterdam Bijlmer ArenAAsd Amsterdam CentraalAsdl Amsterdam LelylaanAsdm Amsterdam MuiderpoortAsdz Amsterdam ZuidAshd Amsterdam HolendrechtAsn AssenAss Amsterdam SloterdijkAssp Amsterdam Science ParkAtn AaltenAvat Amersfoort VathorstBBd BredaBde BundeBdg BodegravenBdm BedumBdpb Breda-PrinsenbeekBet BestBf BafloBgn Bergen op ZoomBhdv Boven HardinxveldBhv BilthovenBk Beek-ElslooBkf Bovenkarspel FloraBkg Bovenkarspel-GrootebroekBkl BreukelenBl BeilenBll BloemendaalBmn BrummenBmr BoxmeerBn BorneBnc Barneveld CentrumBnk Bunn
Ik moet deze week iemand met de auto van de trein halen op Utrecht centraal. Waar is tegenwoordig de Kiss & Ride? Voorheen was er een aan de centrumzijde (bij de taxi's) en aan de Jaarbeurszijde. Alvast bedankt!
Wanneer starten de daluren met het reizen met een abonnement? Ik reis binnenkort regelmatig op een traject, waarbij de trein vertrekt om 16.03 uur. Als ik om 15.55 incheck, reis ik dan nog met korting, ook al vertrekt de trein na 16.00 uur?
Het is altijd een ramp om WiFi te activeren.. een te kleine checkbox en een knop, en regelmatige time-outs gooien roet in het eten. Waarom is het überhaupt nodig meerdere malen per dag opnieuw de voorwaarden te 'accepteren'? Kan NS dat niet gewoon onthouden?
Wie zijn mensen van Ipsos en waarom controleren zij de kaarten in de trein (vandaag Almelo - Enschede route)
Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet). In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top. Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voo
Ik vroeg mij af of de toiletontlasting - in oudere treinen - wordt opgevangen of ouderwets op het spoor terecht komt. Weet iemand hier (per type treinstel) meer van? Op sommige perrons stinkt het - in de nabijheid van bepaalde wagons - namelijk enorm naar urine en uitwerpselen. Wat is trouwens de achterliggende gedachte van het lozen op de rails? Dit lijkt me niet heel hygiënisch en fijn voor werklui die aan het spoor werken en onderhoud plegen.
Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen z
Een paar jaar geleden checkte ik elke dag in voor 16:00 uur en stapte ik in de trein om 16:15 en reisde ik toch met korting. Als je in de daluren incheckte, kon je in de spits instappen zolang dat binnen 30 minuten was. Onlangs checkte ik in vlak voor 16:00 uur. Mijn trein (in dit geval een trein van Syntus) vertrok om 16:09 uit Lochem. In Zutphen ben ik overgestapt op een trein van NS om mijn reis te vervolgen. Achteraf bleek dat ik het volle pond had betaald. Ik heb de klantenservice gebeld. Zij zeiden dat ik daadwerkelijk een trein had moeten kiezen die voor 16:00 uur vertrekt. Of, om precies te zijn, om 16:05. Er is een marge van 5 minuten. Hoe zit het nu precies? Is er iets veranderd aan de regels? Volgens de mensen van de klantenservice wel. Maar dat is mij nooit meegedeeld.