beantwoord

24 uur wachten voor declaratie/ terugvragen geld

• 23 december 2018
  • 35 reacties
  • 855 Bekeken

Beste,

Ik snap niet waarom we anno 2018, bijna 2019, nog 24 uur moeten wachten voordat we geld terug kunnen vragen na vergeten in/uit te checken. Ik constateer het toch bij de poortjes en wil het gelijk kunnen regelen. Waarom is dit niet direct aan te vragen? Zie afbeelding notificatie.

Mvg,

icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 23 december 2018, 20:50

Ook in deze moderne tijd zijn er paaltjes die niet 'realtime' zijn aangesloten op de digitale snelweg. Sommige paaltjes worden 1x per 24 uur uitgelezen. De prijs van de reis klopt altijd wel, omdat er ook een paar basale dingen op de OV-chipkaart worden geregistreerd.
Bekijk origineel

35 reacties

Welkom bij onze NS Community, Rob172!

Ik kan me goed voorstellen dat je de claim meteen wilt indienen zodat je het later niet vergeet. Toch heeft het systeem even nodig om alle transacties 100% zeker goed geregistreerd te hebben. Ik kan dit helaas niet veranderen.
Reputatie 7
De vraag is waarom dat systeem er 24 uur voor nodig heeft in deze supersnelle moderne tijd, waarin bijvoorbeeld binnen enkele seconden er al een bedrag afgeschreven is van je rekening door even een pasje tegen een betaalapparaat te houden. Dan is dat systeem wat achtergebleven toch?
Ik heb wekelijks 1 of meer keren minimaal 30 minuten vertraging en hou apart bij tijdens welke rit dat het geval was. Dat moet wel, anders vergeet je het aanvragen of denk je: laat maar zitten. Zeker als het om erg kleine restitutiebedragen gaat zoals bij bij abonnementen met afgekocht reisrecht.
Reputatie 6
Badge
Je kunt de vertraging al gelijk 'zonder Mijn NS' indienen. Deze worden dan na een dag of 5 goedgekeurd. Werkt bij mij altijd prima. Ik dien ze tijdens de vertraagde rit al in.
Reputatie 6
Badge +1
Ook in deze moderne tijd zijn er paaltjes die niet 'realtime' zijn aangesloten op de digitale snelweg. Sommige paaltjes worden 1x per 24 uur uitgelezen. De prijs van de reis klopt altijd wel, omdat er ook een paar basale dingen op de OV-chipkaart worden geregistreerd.
Reputatie 5
@Raymond123 het gaat om een claim voor vergeten in/uitchecken.
Maar het echte antwoord is dat de back-end systemen gewoon niet zo modern zijn. Dezelfde reden dat bijvoorbeeld een banktransactie nog niet realtime verwerkt wordt.

Inmiddels zijn we een jaar verder. Gisteren kon ik niet inchecken waardoor ik een veel hoger uitchecktarief moest betalen bij het uitchecken op mijn bestemming. Incheck gemist dus. De reis kan ik op uitcheckgemist wel zien en selecteren, maar op het laatst krijg ik een melding dat ik 24 uur moet wachten. Da's nog een paar uur. Dus weer een agenda-reminder instellen...

Dit is totaal onnodig en overbodig en m.i. zou men mijn melding in behandeling moeten nemen, desnoods hou je hem 24 uur vast zodat je het kunt checken, en als er iets niet klopt dan stuur je een e-mail.

Ik ken het back-end systeem natuurlijk niet door en door, maar als ik via een aantal simpele stappen op de website zo ver kan komen als nu, dan is het niet moeilijk om hier iets omheen te bouwen dat een verzoek een paar uur vasthoudt en daarna uitvoert, én evt. een bericht naar een mailadres stuurt bij succes of falen. 100% zeker dat dit mogelijk is omdat al die informatie nu al duidelijk beschikbaar blijkt te zijn.

Dit niet mogelijk maken is een bewuste keuze om de omzet te verhogen door mensen die het vergeten, of het is onkunde. Het zou de NS sieren als ze dit alsnog mogelijk maken, want nu lijkt er opzet in het spel te zijn. Of het boeit niemand genoeg. Als iemand van NS een geldige technische reden heeft waarom het uitgesteld in behandeling nemen van een aanvraag niet mogelijk is, dan hoor ik dat graag en neem ik mijn woorden terug.

Natuurlijk is dit mogelijk, maar wat schiet de NS er mee op. Zou alleen maar betekenen dat al die mensen die nu er na 1 dag niet meer aan denken ook hun claims in gaan dienen. En dat wil de NS natuurlijk niet.

De NS heeft al zo vaak laten zien niet te investeren in functionaliteit die hen uiteindelijk geld kost (al gaat het om volkomen terechte claim).

En dat het niet realtime werkt is mijnsinziens ook onzin.  De NS app geeft mij een pop-up bericht binnen een seconde nadat ik uitgecheckt.   Er zullen vast paaltjes zijn die er langer over doen, maar zodra je checking + checkuit op mijn-ns staat zou je een claim moeten kunnen indienen. 

Als de NS deze pas na 24 uur wil verwerken is dat iets wat ze natuurlijk simpel kunnen inbouwen in het algoritme dat claims geautomatiseerd afhandelt.

Reputatie 5
Badge

Heeft vermoedelijk eerder te maken met het gegeven dat er naast NS nog diverse andere treinenrijdende bedrijven zijn, die allemaal andere systemen hanteren en die absoluut zeker niet bij elkaar mogen spieken vanwege ouderwetse ideeën over verstoorde concurrentie oid  Als je bvb in A´foort of Nijmegen bij die ander uitcheckt-dan moet er een hoop hersteld bij 2 bedrijven en uitgewisseld ook nog om te voorkomen dat je niet eentje bedriegt. 

Juist om dat te voorkomen wordt dat hele registratiesysteem in de weinige andere landen die ook iets dgl. ingewikkelds hebben op chipkaarten door een neutrale centrale instantie gedaan die later het geld verdeelt. En daar wil uiteraard NS niet aan.

Terzijde: het is nog steeds zo dat sommige busregioś ver weg slechts 1x in de nacht alle gegevens doorzenden naar OV-chip, dit betreft dus in principe dan ook als je op FLEX met die bus reist. Om dezelfde reden-slechte verbindingen-hadden de Wadden nog veel jaren geen chipkaartgedoe voor de paar lokale busjes aldaar. En dat komt weer omdat ze er destijds zo ontzettend lang over deden om het er over eens te worden om alles overal in te voeren en nadien kon er ook wegens de torenhoge investeringen eigenlijk niks meer echt aan veranderd worden. Waarbij inmiddels ook wel duidelijk is dat dit systeem al weer zń langste tijd heeft gehad-dus heel wat korter als die strippenkaart- en door weer wat anders moderns vervangen gaat worden. Zoals ze bvb in LONdon al doen als vervanging van de Oyster.

Dat zeg ik dus: als vertraagd ontvangen van data een probleem is, dan kan de aanvraag vertraagd worden verwerkt. Er is geen enkele reden om dat niet zo te doen.

Inmiddels is het ruim 24 uur geleden maar zegt het systeem nog steeds dat het geen 24 uur geleden is, dus ik heb de reminder voor de 2e keer verplaatst in mijn agenda, irritant dat er blijkbaar nog meer niet klopt dus.

Badge +3

Die ‘neutrale instantie’ heet TLS (Translink Systems) oftewel OV-chipkaart in de volksmond.

NS kan inderdaad geen gegevens van andere vervoerders inzien maar krijgt deze via TLS aangeleverd. Vandaar dat bijv. busreizen soms wel enkele weken kunnen duren voordat ze in je (Flex) reishistorie staan.

Bij treinreizen is het meestal een dag nadat ze bekend zijn bij TLS (zie Mijn OV-chip reishistorie) ook in Mijn NS zichtbaar, maar men houdt voor de zekerheid 72 uur aan.

Mijn reis stond er direct in maar desalniettemin kan ik het nog steeds niet terugvragen. Maar inderdaad, ik moet eigenlijk bij TLS klagen. Hoewel de NS daar circa 70% van de aandelen in heeft...

De rit is nu bijna 48 uur geleden en het kan nog steeds niet met de melding "Vanaf 24 uur na uw reis kunt u uw vergeten check in of –uit indienen."

Daar staan dus 2 fouten in:
1. het is 48 uur of meer
2. het was niet vergeten maar technisch falen bij de NS

Ik vraag me überhaupt af of deze gang van zaken (en de NS/TLS-methode voor het terugvragen van onterecht afgeschreven geld) helemaal volgens de Nederlandse wet is en vermoed eigenlijk van niet. Maar ja, wie start er een zaak voor een paar euro te veel afgeschreven bedrag hè...

Wat raar dat je de claim online nog niet in kan dienen! Ik zal hiervan een melding maken. Onze klantenservice zal je vast al wel kunnen helpen met de vergeten check uit! Misschien is NS Extra ook iets voor je. Hiermee krijg je automatisch een e-mail wanneer er iets fout is gegaan met in- of uitchecken bij ons. 

Reputatie 7
Badge +2

Misschien is NS Extra ook iets voor je. Hiermee krijg je automatisch een e-mail wanneer er iets fout is gegaan met in- of uitchecken bij ons. 

Wat lost NS Extra precies op voor @RuudNL? Hij weet al dat er check-in ontbreekt, daar heeft hij geen e-mail voor nodig. Het probleem is dat de website na bijna 48 uur nog steeds geen mogelijkheid tot correctie biedt.

De website zou dit wel binnen 48 uur moeten bieden. Ik hoop dat dit snel wordt opgelost en mijn excuses voor het ongemak. Ik noem NS Extra niet voor deze reis, maar zodat er in de toekomst niets gemist kan worden. Er wordt gesuggereerd dat het niet eerder kan zodat reizigers minder claims indienen, en met NS Extra is dat niet mogelijk.

Badge +3

De NS heeft eerder (hier op het forum) aangegeven dat die 48 uur vaak ook wel 72 uur kan zijn, dus nog een dagje geduld misschien? Toch, @Tochjo?

Bovendien zijn er wat problemen met reizen op 16 januari, dat zou maandag opgelost moeten zijn (zegt men).

Maxime, bedankt voor de tip. Ik heb met al ergens aangemeld hiervoor geloof ik, geen idee of dat voor deze reis nog werkt maar ik zal over een paar dagen nog eens proberen. Nu, ruim 50 uur later, nog steeds de melding dat er nog geen 24 uur voorbij zijn.

Wat de reden ook is van dat ik dit nu nog steeds niet kan doen: technisch gezien is er geen enkele reden om mij nu niet de reis in te laten voeren en die later alsnog te verwerken en mij een mailtje te sturen bij het slagen/falen daarvan. Het is een (weloverwogen?) besluit van NS om de klantonvriendelijke route te nemen, wat de reden dan ook is, en dat neem ik NS kwalijk.

De website zou dit wel binnen 48 uur moeten bieden. Ik hoop dat dit snel wordt opgelost en mijn excuses voor het ongemak. Ik noem NS Extra niet voor deze reis, maar zodat er in de toekomst niets gemist kan worden. Er wordt gesuggereerd dat het niet eerder kan zodat reizigers minder claims indienen, en met NS Extra is dat niet mogelijk.

Kun jij iets voor me betekenen? Ik krijg nog steeds de 24-uurs melding, iets van 100 uur later nu. Wil het graag opgelost hebben en van m'n lijstje strepen. 

Kun jij iets voor me betekenen? Ik krijg nog steeds de 24-uurs melding, iets van 100 uur later nu. Wil het graag opgelost hebben en van m'n lijstje strepen. 

Ik kan zeker kijken of ik iets kan doen, RuudNL. Maxime is nu niet aan het werk. Kun je mij je NAW-gegevens, geboortedatum en kaartnummer toesturen in een privébericht

Inmiddels heb ik via een privéconversatie de case voor RuudNL opgelost. Ik vermoed dat de problemen worden veroorzaakt door alle uitdagingen binnen Mijn NS maar kan het niet 100% garanderen. 

Yes, ik heb nu een mail dat ik het bedrag terugkrijg, tenzij blijkt dat het eigenlijk niet terecht was.

Dus in de mail die ik krijg zit sowieso dus nog een voorbehoud. En dan nog kun je het pas na 24 (of 48, 96, meer?) uur aanvragen.

Gelukkig heeft Jouke me perfect geholpen! :)

Mijns inziens is dit een manier om kosten te besparen: als je een dag later pas mag indienen, is er een kans dat je dit dan weer vergeten bent Ik heb mezelf daar al op betrapt.

Waarom zou je niet gelijk mogen indienen? als je het automatisch wilt laten beoordelen (24u later) dan zou je de verzoeken prima ergens in het systeem automatisch in de wacht kunnen zetten tot alle benodigde informatie er na 24 uur is.

In plaats daar van wordt de last bij de reiziger belegd

Precies dat bedoel ik. En dat systeem is er sowieso, want nadat mijn aanvraag werd ingediend kreeg ik een mail met dat er nog dingen worden gecontroleerd en als die kloppen, ik het krijg. Dus er is al een systeem waar een vertraging qua verwerking in zit.

Het lijkt er dus op dat de 24 uur vertraging pure opzet is. Hiermee wil ik overigens absoluut met geen kwaad woord spreken over de NS-medewerkers die hard werken en hier op het forum meepraten en meehelpen bij problemen, maar dit gaat puur om het beleid dat door NS/TLS is ingesteld. Het is klantonvriendelijk en het kunstmatig creëren van een barrière voor de reiziger.

Badge +3

Als je niet die 24 uur (of langer) wilt wachten kan je de claim ook gewoon indienen via dit formulier: https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html zelfs in de trein zelf als je nog niet eens op je bestemming bent. Binnen 5 dagen krijg je antwoord.

Er is dus geen sprake van opzet, maar simpelweg hoe het GTbV systeem werkt vanuit Mijn NS. Ben het er wel mee eens dat dat anders kan/moet (zet maar in de wachtrij en handel morgen of overmorgen maar automatisch af).

Ik had geen vertraging maar kon niet inchecken. Is het daar ook geschikt voor? Staat er nu namelijk niet zo.

Reageer