beantwoord

2x dezelfde reis op dezelfde datum en tijd in reishistorie

Reputatie 1
Ik heb 2x dezelfde reis in reishistorie staan:
14 januari 2019 16:58 Duivendrecht -> Almere

Hoe kan dit?
Is dit een bug in het systeem?

Dubbel inchecken zou in principe niet mogelijk moeten zijn toch?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 februari 2019, 17:07

Goedemiddag Thor89! Ik durf zo snel niet te zeggen wat er in jouw geval gebeurd is, daarvoor kun je het beste contact op nemen via onze andere Klantenservice kanalen. Technisch gezien is het echter niet onmogelijk om dubbel in te checken. Op stations waar poortjes staan, zijn deze poortjes vaak ingesteld op eenrichtingsverkeer. Dit houd een dat je aan een kant van de poortjes alleen kunt inchecken, of alleen kunt uitchecken. Zou je tweemaal bij hetzelfde poortje een transactie uitvoeren, dan zou je dus twee keer achter elkaar inchecken of twee keer achter elkaar uitchecken.

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag Thor89! Ik durf zo snel niet te zeggen wat er in jouw geval gebeurd is, daarvoor kun je het beste contact op nemen via onze andere Klantenservice kanalen. Technisch gezien is het echter niet onmogelijk om dubbel in te checken. Op stations waar poortjes staan, zijn deze poortjes vaak ingesteld op eenrichtingsverkeer. Dit houd een dat je aan een kant van de poortjes alleen kunt inchecken, of alleen kunt uitchecken. Zou je tweemaal bij hetzelfde poortje een transactie uitvoeren, dan zou je dus twee keer achter elkaar inchecken of twee keer achter elkaar uitchecken.
Reputatie 1
> Technisch gezien is het echter niet onmogelijk om dubbel in te checken.
> Zou je tweemaal bij hetzelfde poortje een transactie uitvoeren, dan zou je dus twee keer achter elkaar inchecken of twee keer achter elkaar uitchecken.

Is dat zo?
Volgens mij zegt ie bij de tweede poging: "U bent al in-/uitgecheckt" en bij de derde poging: "Inchecken geannuleerd"
Technisch gezien zou het dus geen probleem mogen zijn.

> daarvoor kun je het beste contact op nemen via onze andere Klantenservice kanalen.

Al gedaan, maar die konden niks over de oorzaak zeggen.
Badge +3
Poortjes hebben een zijde waar je alleen kunt inchecken en een zijde waar je alleen kunt uitchecken. Als je je kaart meerdere keren voor dezelfde kant van het poortje houdt, dan kun je dus meerdere keren inchecken of uitchecken. Dat leidt tot onvolledige reizen (ontbrekende check-in of check-uit) waarvoor het instaptarief wordt ingehouden. Bij paaltjes kan dit niet voorkomen.
Reputatie 1
> dan kun je dus meerdere keren inchecken of uitchecken.
Tochjo schreef:

Poortjes hebben een zijde waar je alleen kunt inchecken en een zijde waar je alleen kunt uitchecken. Als je je kaart meerdere keren voor dezelfde kant van het poortje houdt, dan kun je dus meerdere keren inchecken of uitchecken.

Nee, dat kan niet, ook die poortjes geven gewoon aan: "U bent al in-/uitgecheckt"
Badge +3
Als je kort achter elkaar je kaart er meerdere keren voor houdt, dan geven ze dat inderdaad aan. Als er langere tijd tussenzit, of er iemand anders tussendoor het poortje heeft gebruikt, dan geven ze dat niet aan en check je opnieuw in of uit.
Reputatie 1
OK, maar beide waren niet het geval..

> Als er langere tijd tussenzit,

Hoeveel tijd?
En waarom wordt de vorige check-in dan alsnog niet gewoon geannuleerd?
Badge +3
Vroeger was het 100 seconden, maar ik meen dat deze tijd ooit is teruggebracht tot een veel kleiner aantal seconden, 10 of zo?

Een check-in wordt geannuleerd door een check-uit op hetzelfde station binnen 60 minuten. Dat kan bij poortjes niet aan dezelfde zijde. Bij een poortje inchecken en daarna aan de andere kant uitchecken leidt wel tot een annulering van de check-in.

Reageer