beantwoord

Andere treinvervoerders niet meer getoond in reishistorie

• 22 december 2017
  • 91 reacties
  • 2674 Bekeken

Ik heb een TrajectVrij-abonnement, en reis ook buiten mijn traject. Ik maak elke maand gebruik van de reishistorie op MijnNS voor mijn reiskostendeclaraties aan mijn werkgever.Tot medio november werden in de reishistorie alle reizen vermeld, ook die met andere vervoerders (buiten mijn traject); dat is al jaren zo, en heel handig. Recentelijk ontdekte ik dat de andere vervoerders niet meer opgenomen zijn in de reishistorie. Bij telefonische navraag bij de klantenservice van NS werd eerst ontkend dat dit ooit mogelijk zou zijn geweest (is niet waar, ik maak er al jaren gebruik van, en bovendien: wat zou de betekenis zijn van het kopje "Vervoerder" in het reisoverzicht als daar alleen NS onder zou staan?). Daarna werd gesteld dat men mij niet kon helpen omdat er geen storing bekend was (? volgens mij had ik zojuist een storing gemeld). Nog een bewijs dat het om een storing gaat: via het menu "Mijn facturen" worden wél de reizen met andere treinvervoerders getoond, mét bedrag. Dus NS heeft wél de gegevens. Alleen is "Mijn facturen" niet handig voor declaraties, a) omdat je niet kunt kiezen in wat wel en niet gedeclareerd moet worden, en omdat je de periode niet zelf kunt kiezen.

Door de NS klantenservice werd ik uiteindelijk verwezen naar de site van de OV-chipkaart, maar die toont - blijkbaar - geen prijzen van ritten die met een TrajectVrij-abonnement zijn gemaakt.

Oftewel: door een storing op de site van NS heb ik nu geen bewijs van mijn reizen en kan die niet declareren bij mijn werkgever. Help, hoe moet ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Iris NS 22 december 2017, 12:00

Welkom op het NS Serviceforum, DIfNS :)

De reizen buiten je traject (met een andere vervoerder) vind je terug in de factuur in je MijnNS-account, maar niet in je reishistorie. Je kunt deze wel terugvinden in de reishistorie in je OV-chipkaart account als je je kaart hieraan gekoppeld hebt.
Bekijk origineel

91 reacties

De reizen buiten je traject (met een andere vervoerder) vind je terug in de factuur in je MijnNS-account, maar niet in je reishistorie. Je kunt deze wel terugvinden in de reishistorie in je OV-chipkaart account als je je kaart hieraan gekoppeld hebt.

Dit is niet helemaal een oplossing, want a) je kunt met de factuur niet kiezen wat je wel en niet wilt declareren, b) je kunt geen opmerkingen bij de reizen vermelden (is erg handig bij declaraties, bijv. doel van de reis), c) je kunt de factuur niet zelf aanmaken op het moment dat je die - voor een declaratie - nodig hebt.

Waarom worden na jaren - zomaar opeens - andere vervoerders niet meer getoond in het reisoverzicht? Kan de NS dit asjeblieft herstellen?
Het is al vrij lang zo dat reizen bij andere vervoerders niet worden weergegeven in de reishistorie van je Mijn NS. Wij kunnen die ook niet inzien. Ik meen dat het Traject Vrij abonnement daarin een uitzondering was, maar dat is dus nu rechtgetrokken over alle abonnementen. Via de reishistorie van Mijn OV-Chipkaart kun je nog wel alle vervoerders terugvinden, zoals Iris ook al aangaf

Ik snap dat dit voor jullie geen handige wijziging is. Ik zal de feedback dan ook zeker doorgeven, maar ik vermoed niet dat dit spoedig teruggedraaid zal worden.
Reputatie 4
Het is al vrij lang zo dat reizen bij andere vervoerders niet worden weergegeven in de reishistorie van je Mijn NS. Wij kunnen die ook niet inzien. Ik meen dat het Traject Vrij abonnement daarin een uitzondering was, maar dat is dus nu rechtgetrokken over alle abonnementen. Via de reishistorie van Mijn OV-Chipkaart kun je nog wel alle vervoerders terugvinden, zoals Iris ook al aangaf

Ik snap dat dit voor jullie geen handige wijziging is. Ik zal de feedback dan ook zeker doorgeven, maar ik vermoed niet dat dit spoedig teruggedraaid zal worden.

Beste Stijn, ik heb er niet voor gekozen om te moeten reizen op rekening, dat is toch echt een keuze van NS.
Ik kan reizen bij andere vervoerders inderdaad terugvinden in Mijn OV-chipkaart maar daarbij worden geen prijzen getoond, dus daar heb ik helemaal niets aan, zoals DIfNS ook al aangaf.
Ik wil mijn zakelijke reizen kunnen declareren bij mijn werkgever en ga daar natuurlijk niet eerst een maand op wachten tot het jullie een keer behaagt om een factuur te versturen beschikbaar te stellen in Mijn NS. Bovendien toont die factuur ook mijn privéreizen die mijn werkgever natuurlijk helemaal niets aangaan.

Het zou fijn zijn als jullie beginnen met te erkennen dat dit niet slechts "geen handige wijziging is" maar dat jullie hiermee bewust een probleem hebben gecreëerd voor jullie klanten. Ik verwacht dan ook een spoedige oplossing hiervoor en niet slechts het "doorgeven van de feedback" want ik vrees dat we allebei weten dat er niets verandert wanneer je het op die wijze benadert.
Ik vind de wachttijd ook te lang achja. Wat dat betreft alle begrip voor je frustratie; die zou ik ook hebben. Ik ga met de productowner overleggen of er een versnelling van dit proces kan plaatsvinden. Iets beloven kan ik niet, maar ik zal mijn best doen en kom er januari 2018 op terug.
Badge +3
Begrijp ik goed dat bij OV-chipkaart (waar je makkelijk zakelijke en privé reizen kan selecteren voor een declaratie) er geen prijzen gegeven worden bij reizen met een NS Business Card?

En dat je werkgever dat wel verwacht van je? Dan had hij je geen BC moeten geven, want uiteindelijk krijgt hij de factuur gewoon.

Oh, ik snap het al denk ik... Je bent zzp'er en declareert bij een opdrachtgever? Onhandig ja.. dat zowel OV-chipkaart als NS daar niets mee kunnen op dit moment.
Dan zelf een factuur in elkaar sleutelen, want de prijs van je reizen kan je wel uitrekenen toch?
TrajectVrij reis je ook als consument op rekening, omdat alle treinreizen afgevangen worden door Traject Vrij-product. Dat heeft te maken met de werking van het OVCP-systeem en de onmogelijkheid om direct bij de paaltjes/poortjes de ritberekening te doen. Die vindt dus naderhand in de backend plaats, vergelijkbaar met BC en Flex, waarbij eventuele reizen buiten het afgekochte traject per factuur in rekening worden gebracht.
Reputatie 4
Nee, Robert B, bij Traject Vrij reis je, wanneer je buiten je afgekochte traject reist, op rekening. Na 2 dagen worden de prijzen van deze reizen in Mijn NS getoond en kun je op basis daarvan eventuele declaraties indienen. NS heeft er nu opeens voor gekozen de reizen van andere vervoerders niet meer te tonen en zadelt daarmee de mensen met Traject Vrij met een groot probleem op. De reacties van de NS-moderators in dit topic wekken bij mij echter de indruk dat ze dit probleem niet (willen) erkennen, wat een oplossing ervan natuurlijk niet zal bespoedigen.
Ik erken juist dat ik ook vind dat het (te) lang duurt. En dat ik er werk van ga maken. En je op de hoogte zal houden. Meer kan ik eerst niet voor je doen. Ik ben geen ICT'er bij NS, dus kan operationeel hier dus geen wijziging voor doorvoeren.
Reputatie 4
Ik erken juist dat ik ook vind dat het (te) lang duurt. En dat ik er werk van ga maken. En je op de hoogte zal houden. Meer kan ik eerst niet voor je doen. Ik ben geen ICT'er bij NS, dus kan operationeel hier dus geen wijziging voor doorvoeren.

Maar wat vind je dan precies dat te lang duurt? Want je collega's lijken juist te ontkennen dat er een probleem is (it's not a bug, it's a feature), zoals ook is terug te zien in de reactie die als antwoord is gemarkeerd.
Het is ook geen bug. Ik snap alleen dat het vervelend is dat de factuur met reizen buiten het traject lang(er) op zich laat wachten. En ik zal navraag doen of we dit proces - de facturering dus - kunnen versnellen. Want ik kan me dit goed voorstellen aangaande een declaratie.
Reputatie 4
Het is ook geen bug. Ik snap alleen dat het vervelend is dat de factuur met reizen buiten het traject lang(er) op zich laat wachten. En ik zal navraag doen of we dit proces - de facturering dus - kunnen versnellen. Want ik kan me dit goed voorstellen aangaande een declaratie.

Mijn factuur bevat privégegevens en is derhalve niet geschikt voor declaraties. Als jij vindt dat er geen sprake is van een bug, ben ik heel benieuwd naar je uitleg hoe ik bijtijds een declaratie kan indienen voor uitsluitend mijn zakelijke reizen zonder informatie te hoeven verschaffen over mijn privéreizen.
Dan zul je toch echt moeten overstappen naar een zakelijk abonnement. Dan is de boel strikt gescheiden. Precies waarvoor we een zakelijke - en een consumentenafdeling hebben.
Reputatie 4
Dan zul je toch echt moeten overstappen naar een zakelijk abonnement. Dan is de boel strikt gescheiden. Precies waarvoor we een zakelijke - en een consumentenafdeling hebben.

Dat zou ik gehad hebben, als NS op het moment dat Traject Vrij werd geïntroduceerd niet van mijn werkgever verlangde dat deze tevens ook mijn privéreizen voor zou schieten. In die extra administratie had men begrijpelijkerwijs geen zin. Ik heb begrepen dat dit inmiddels (eindelijk) verbeterd is, maar nu zal mijn werkgever niet echt enthousiast zijn om alles weer om te gooien, gemiste kans voor NS dus.

Feit is echter dat ik nu met een consumentenabonnement zit en jullie opeens met deze onacceptabele aanpassing komen. Dan is een reactie als "Stap maar over naar een zakelijk abonnement" natuurlijk nogal een bizarre uitspraak waarbij ik niet het idee heb op 1, 2 en 3 te staan...
Ik ga kijken hoe dit zit en of we dit spoedig gaan aanpassen in jouw voordeel. Spijtig dat je het zo ziet, maar een zakelijk product is toch echt de beste optie, al snap ik ook wel dat je graag privé wil 'genieten' van een abonnement dat je zakelijk kan declareren.
Reputatie 4
Ik ga kijken hoe dit zit en of we dit spoedig gaan aanpassen in jouw voordeel. Spijtig dat je het zo ziet, maar een zakelijk product is toch echt de beste optie, al snap ik ook wel dat je graag privé wil 'genieten' van een abonnement dat je zakelijk kan declareren.

Natuurlijk zou een zakelijk product beter zijn geweest, dan een abonnement waarbij ik eerst zelf een paar duizend euro moet voorschieten, daarover zijn we het volledig eens. Daarom is het ook zo bijzonder teleurstellend dat de zakelijke variant van Traject Vrij bij de introductie van dit abonnement van de werkgever vereiste dat deze niet alleen de abonnementskosten voorschoot, maar ook ALLE reizen buiten het traject, zowel privé als zakelijk.
Ik vind je formulering overigens erg jammer. Ik vraag niet om een aanpassing in mijn voordeel. Ik vraag enkel om het terugdraaien van een aanpassing waarmee het declareren van reizen met andere vervoerders bij Traject Vrij vrijwel onmogelijk is geworden. Dat lijkt me een alleszins redelijk verzoek, ik zou een iets klantvriendelijker reactie dan ook waarderen.
Ik zoek het voor je uit. Mij was de aanpassing niet bekend. Ik kom er zo spoedig mogelijk op terug.
Daarnaast zijn zakelijke abonnementen voor een hoop mensen niet beschikbaar, bijvoorbeeld wanneer Graydon de kop weer eens verkeerd heeft staan. Dit zou ook voor consumentenabonnementen gewoon zichtbaar moeten zijn, helemaal wanneer TLS de optie ook niet kan aanbieden omdat de NS-backend de verwerking doet.
Reputatie 4
Badge
Naast het probleem met dat reizen van andere vervoerders niet meer getoond worden, zie ik in mijn historische gegevens nog 2 problemen met de nieuwe layout van de reisgegevens:

1. Vroeger werd er ook vermeld wat de route waar waarover de reis werd gemaakt. Met mijn Traject Vrij Delft- Den Haag C zag ik bij een reis van Den Haag C naar Amsterdam, dat de kosten worden berekend vanaf Den Haag NOI. Deze gegeven zijn nu niet meer te zien.
2. In de details van de gegevens staat een 'Tariefeenheden bij aanvang:', maar deze staat op 0 als ik de reis eerst voor een deel met een andere vervoerder heb afgelegd en daarna een deel met de NS. Waarvoor zijn deze gegevens dan? En waarom staat dit op 0 als ik al een deel van de reis met een andere vervoerder heb afgelegd?
Dit gaat wel goed bij een reis met de NS in 2 delen, waarbij er tussen het uitchecken van het eerste deel in inchecken voor het 2de deel minder dan 35 minuten zit.

In het algemeen vind ik het vreemd dat de NS zo maar de gegevens die in mijn NS staan wijzigt, in de zin dat informatie die vroeger gewoon beschikbaar was, ineens niet meer wordt getoond. Hierbij gaat het ook om informatie die je nergens anders kan terug vinden (ook niet op ov-chipkaart.nl). Ik hoop dan ook dat moderator Klaas-Jan namens de klant een krachtig signaal binnen de NS organisatie kan geven, dat dit zo echt niet kan.
Reputatie 4
Het is al vrij lang zo dat reizen bij andere vervoerders niet worden weergegeven in de reishistorie van je Mijn NS. Wij kunnen die ook niet inzien. Ik meen dat het Traject Vrij abonnement daarin een uitzondering was, maar dat is dus nu rechtgetrokken over alle abonnementen.

Op basis van deze reactie lijkt deze bewering me niet correct.
Hoi kamcon, ik snap je punt. Ik zal Klaas-Jan vragen om deze issues ook mee te nemen in deze case.

achja, ik zie dat dit om een NS Flex case gaat.
Reputatie 4
Hoi kamcon, ik snap je punt. Ik zal Klaas-Jan vragen om deze issues ook mee te nemen in deze case.

achja, ik zie dat dit om een NS Flex case gaat.

Exact, het enige andere product waarbij op rekening wordt gereisd en derhalve dus ook een product met de noodzaak om de reizen bij andere vervoerders te zien.
Eerder werd aangegeven dat deze informatie zou zijn weggehaald bij Traject Vrij om de situatie voor alle abonnementen recht te trekken. Gelukkig voor de mensen met NS Flex blijkt dit dus niet het geval te zijn. Nu alleen nog even snel de fout herstellen voor de mensen met Traject Vrij...
Ik hoop deze week met een terugkoppeling te komen.
Reputatie 4
1. Vroeger werd er ook vermeld wat de route waar waarover de reis werd gemaakt. Met mijn Traject Vrij Delft- Den Haag C zag ik bij een reis van Den Haag C naar Amsterdam, dat de kosten worden berekend vanaf Den Haag NOI. Deze gegeven zijn nu niet meer te zien.

Inderdaad, zelfs bij een reis A - B - C - D (waarbij B en C stations binnen het afgekochte reisrecht zijn en stations A en D erbuiten) wordt alleen nog maar een totaalprijs getoond, waardoor nauwelijks nog valt te controleren hoe NS tot dat bedrag is gekomen.
Ik vind puzzelen op zijn tijd best leuk, maar als het om reiskosten gaat die NS automatisch afschrijft verwacht ik transparantie.
Ik hoop deze week met een terugkoppeling te komen.

Beste Klaas-Jan, hoe staat het er mee?

Ik ben zojuist aan de slag gegaan met de facturen, om mijn reiskostendeclaraties van december in orde te maken. Tjongejonge wat een papierhandel en wat kost dat een extra tijd. Je kunt immers niet meer - zoals tot half november altijd kon - een specifiek overzicht van relevante treinreizen maken (scheiden van wel/niet declarabele reizen). Bovendien kon je voorheen middels een export in Excel alle reiskosten voor 1 declaratiepost (in mijn geval: een specifiek project) optellen. Dat moet je nu zelf intypen, want een compleet overzicht (met reizen van andere treinvervoerders) in Excel levert MijnNS niet meer. Dit is echt een achteruitgang die de klant tijd kost.

En wat betreft privacy.. wat als argument aangevoerd wordt om reizen van andere vervoerders niet te tonen.. wat denkt NS van de reizen voor privédoeleinden die in mijn facturen staan, en die ik nu ook aan mijn werkgever moet tonen, omdat de reizen voor het werk ertussen staan?

Reageer