beantwoord

Andere treinvervoerders niet meer getoond in reishistorie

  • 22 december 2017
  • 93 reacties
  • 2931 Bekeken

Ik heb een TrajectVrij-abonnement, en reis ook buiten mijn traject. Ik maak elke maand gebruik van de reishistorie op MijnNS voor mijn reiskostendeclaraties aan mijn werkgever.Tot medio november werden in de reishistorie alle reizen vermeld, ook die met andere vervoerders (buiten mijn traject); dat is al jaren zo, en heel handig. Recentelijk ontdekte ik dat de andere vervoerders niet meer opgenomen zijn in de reishistorie. Bij telefonische navraag bij de klantenservice van NS werd eerst ontkend dat dit ooit mogelijk zou zijn geweest (is niet waar, ik maak er al jaren gebruik van, en bovendien: wat zou de betekenis zijn van het kopje "Vervoerder" in het reisoverzicht als daar alleen NS onder zou staan?). Daarna werd gesteld dat men mij niet kon helpen omdat er geen storing bekend was (? volgens mij had ik zojuist een storing gemeld). Nog een bewijs dat het om een storing gaat: via het menu "Mijn facturen" worden wél de reizen met andere treinvervoerders getoond, mét bedrag. Dus NS heeft wél de gegevens. Alleen is "Mijn facturen" niet handig voor declaraties, a) omdat je niet kunt kiezen in wat wel en niet gedeclareerd moet worden, en omdat je de periode niet zelf kunt kiezen.

Door de NS klantenservice werd ik uiteindelijk verwezen naar de site van de OV-chipkaart, maar die toont - blijkbaar - geen prijzen van ritten die met een TrajectVrij-abonnement zijn gemaakt.

Oftewel: door een storing op de site van NS heb ik nu geen bewijs van mijn reizen en kan die niet declareren bij mijn werkgever. Help, hoe moet ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Iris NS 22 december 2017, 12:00

Welkom op het NS Serviceforum, DIfNS :)

De reizen buiten je traject (met een andere vervoerder) vind je terug in de factuur in je MijnNS-account, maar niet in je reishistorie. Je kunt deze wel terugvinden in de reishistorie in je OV-chipkaart account als je je kaart hieraan gekoppeld hebt.
Bekijk origineel

93 reacties

Update: Bij deze weer een update gezien ik iets meer informatie heb over een prognose. Helaas gaan we 2019 niet meer redden met het afronden van de wijziging, maar voor nu lijkt het erop dat dit in februari 2020 wordt afgerond. 

Update: Oktober loopt bijna ten einde, dus bij deze een update over de wijziging. Het uitvoeren van de wijziging is momenteel in volle gang, maar helaas hebben meerdere teams die hiermee werken vertraging opgelopen in het proces. Op dit moment is het helaas nog niet duidelijk wat de huidige prognose zal zijn, dus ik kan ook nog geen indicatie aangeven van wanneer het afgerond is. Mij is beloofd dat ik op de hoogte gehouden zou worden, dus wanneer ik nieuws heb, zal ik dat hier plaatsen.

Update: We hebben intern een aantal voorbeelden kunnen vinden en creëren, waardoor we de oplossing die we recent voor ogen hadden hebben kunnen testen. Helaas is hieruit gebleken dat deze richting niet haalbaar is. Dit wil echter niet zeggen dat er geen oplossing meer gaat komen. Er zit namelijk ook een overkoepelende systeemtechnische wijziging aan te komen, die invloed heeft op het weergeven van reistransacties in Mijn NS en het weergeven van de transacties zou moeten oplossen. De huidige prognose van deze wijziging is momenteel oktober dit jaar, maar dit is vooralsnog wel onder voorbehoud.

Ik kan me voorstellen dat jullie graag sneller een oplossing willen zien, zeker omdat dit probleem al anderhalf jaar speelt. We hebben er echter nu voor gekozen om te wachten op bovenstaande wijziging, gezien we anders veel tijd en moeite zouden stoppen in het zoeken naar een andere oplossing, terwijl er in wezen al een in de maak is. Ik hoop dat jullie dit kunnen begrijpen.

Voor nu zal dit dus de laatste update zijn die ik in dit topic geef, gezien er tot oktober ook weinig nieuws te melden zal zijn. Ik zal het topic wel in de gaten blijven houden en eventueel nieuws vermelden mocht ik dat krijgen.
Update: Deze week nog geen nieuws.
Update: Ik heb een reactie gekregen op mijn suggestie, dit is inderdaad wat we nu gaan uitvoeren, we gaan zelf een voorbeeld creëren. Zodra ik meer informatie heb over de voortgang daarvan zal ik dat hier plaatsen.
Update: Zonder voorbeelden zijn mijn collega's helaas nog niet verder gekomen dus ik heb ook niets verder om aan te geven. Ik heb nog gesuggereerd om zelf een voorbeeld te creëren door iemand met een 'test'-abonnement op pad te sturen, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen.
Om hier nog even op terug te komen, er was dus al intern gevraagd om voorbeelden. Die zijn er echter nog niet gekomen. Het verzoek aan mij om voorbeelden te leveren was dus puur om verschillende kanalen te hebben via welke we voorbeelden konden krijgen.
Ik weet er het fijne niet van dus ik kan ook niet zeggen of het wel of niet mogelijk is en waarom dat dan zo is. Mij is gevraagd om voorbeelden, die ik hier probeer te vergaren. Ik heb de suggestie om het intern te proberen doorgegeven, meer kan ik niet doen.


Het probleem komt toch altijd voor? Niemand van de NS op het idee gekomen om het zelf even uit te proberen om het als test casus te gebruiken???Ik heb dit ook voorgesteld, maar ik weet niet in hoeverre dit kan en mag.
Bestel Traject Vrij en ga ermee reizen bij verschillende vervoerders.
Waarom zou dat niet kunnen of mogen?

Dit inderdaad. Ik kan echt geen reden verzinnen dat dit niet zou mogen.... En volgens mij komt het best veel voor maar omdat de NS standaard antwoorden geeft in de trant van dat het niet mag vanwege privacy (zoals ook in het begin van deze casus) stoppen mensen met vragen.

Dit is gewoon een software probleem dat de NS gewoon in een testomgeving moet kunnen naspelen. Aangeven dat dit niet kan, mag geeft alleen maar het onvermogen van de it afdeling aan. Maar ach waarom iets oplossen als je het probleem ook kan bagitaliseren.

Het probleem komt toch altijd voor? Niemand van de NS op het idee gekomen om het zelf even uit te proberen om het als test casus te gebruiken???Ik heb dit ook voorgesteld, maar ik weet niet in hoeverre dit kan en mag.


Bestel Traject Vrij en ga ermee reizen bij verschillende vervoerders.
Waarom zou dat niet kunnen of mogen?
Het probleem komt toch altijd voor? Niemand van de NS op het idee gekomen om het zelf even uit te proberen om het als test casus te gebruiken???
Ik heb dit ook voorgesteld, maar ik weet niet in hoeverre dit kan en mag. Het probleem zou inderdaad altijd moeten voorkomen, maar de situatie die het veroorzaakt is volgens mij niet heel erg veelvoorkomend.

Helaas heb ik voor deze week ook nog geen verdere update.
Reputatie 4
Badge
Op dit moment gebruik ik mijn traject vrij alleen voor woon-werk verkeer en probeer andere reizen zoveel mogelijk te vermijden. Dit is om factuur makkelijk bij mijn werkgever kan declareren, zonder dat privé reizen erop staan. Ik heb dus helaas geen recente reizen met een andere vervoerder. Zodra ik er toch één maak zal ik me aanmelden.

Mochten jullie toch iets voor traject vrij willen doen, zou ik graag de mogelijkheid hebben om alleen declaratie document (pdf) te kunnen maken van het maandbedrag. Dan kan ik het namelijk declareren bij mijn werkgever zonder dat er privé reizen op staan.
Het probleem komt toch altijd voor? Niemand van de NS op het idee gekomen om het zelf even uit te proberen om het als test casus te gebruiken???
Update: Zoals ik in mijn eerdere berichten heb aangegeven hebben we meerdere richtingen onderzocht om tot een juiste oplossing te komen. De mogelijk oplossingsrichtingen die we tot nu toe voor ogen hadden zijn beoordeeld en we zijn afgelopen week helaas tot de conclusie gekomen dat geen van die richtingen een goede oplossing biedt voor dit probleem. Dit heeft meerdere oorzaken: te complex, teveel werk en niet toekomstgericht.

Nu laten we het daarbij natuurlijk niet zitten en zijn momenteel alternatieve richtingen aan het onderzoeken. Ten behoeve van dat onderzoek zou het ons enorm helpen om een aantal voorbeelden te verzamelen waar dit probleem speelt.

Bij deze dus het volgende verzoek:
Maak jij gebruik van een Traject Vrij abonnement, reis je daarmee ook bij andere vervoerders en kun jij de transacties van deze reizen niet zien in je Mijn NS reishistorie?

Zo ja, dan zou het ons enorm helpen als je mij een privébericht kan sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres. Vermeld daarbij ook de naam van dit topic als referentie.
Update: Zoals ik vorige week al aangaf was de verwachting dat er zeker nog een aantal weken nodig was voor ik meer kon aangeven. Dat blijkt ook het geval te zijn, gezien ik deze week helaas nog geen nieuws heb.
Update: Ik had graag beter nieuws willen geven, maar helaas is het allemaal stukken lastiger dan wat er oorspronkelijk was verwacht om het probleem op te lossen. Er is geen makkelijke eenzijdige oplossing dus moeten er keuzes gemaakt worden in hoe het verder opgepakt wordt. Voordat deze keuze gemaakt kan worden zijn er meerdere onderdelen die nog onderzocht moeten worden voordat alles helder is. De huidige verwachting is dat deze onderzoeken zeker nog een aantal weken in beslag zullen nemen.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!
Update: Ik begin op een plaat met een kras erin te lijken. Nog geen verder nieuws. Ik heb wederom een reminder gestuurd.
Update: Ook deze week heb ik nog geen nieuws. Ik weet dat er wel nog steeds gewerkt wordt aan een oplossing, helaas is die echter verre van makkelijk.
Update: Ik heb nog maar eens een reminder gestuurd met de vraag om een update. Helaas heb ik ook deze week niets binnegekregen namelijk.
Update: Still waiting. 😅
Update: Helaas heeft ook mijn contactpersoon nog geen nieuws ontvangen. Zij heeft vervolgens ook om een update gevraagd aan het team die naar aan de oplossing werkt.
Badge +3
Hou vol, Stijn! De aanhouder wint!
Update: Ook deze week helaas nog geen nieuws. Ik heb om een update gevraagd!
Update: Deze week helaas nog geen verder nieuws. Ik hoop volgende week iets meer te kunnen aangeven!
Update: Ik kan er helaas niet inhoudelijk op ingaan, maar voor zover ik het begrijp worden er wel vorderingen gemaakt in het onderzoek. De oplossing is echter nog niet bereikt, dus we blijven bezig!

Reageer