beantwoord

Andere treinvervoerders niet meer getoond in reishistorie


Ik heb een TrajectVrij-abonnement, en reis ook buiten mijn traject. Ik maak elke maand gebruik van de reishistorie op MijnNS voor mijn reiskostendeclaraties aan mijn werkgever.Tot medio november werden in de reishistorie alle reizen vermeld, ook die met andere vervoerders (buiten mijn traject); dat is al jaren zo, en heel handig. Recentelijk ontdekte ik dat de andere vervoerders niet meer opgenomen zijn in de reishistorie. Bij telefonische navraag bij de klantenservice van NS werd eerst ontkend dat dit ooit mogelijk zou zijn geweest (is niet waar, ik maak er al jaren gebruik van, en bovendien: wat zou de betekenis zijn van het kopje "Vervoerder" in het reisoverzicht als daar alleen NS onder zou staan?). Daarna werd gesteld dat men mij niet kon helpen omdat er geen storing bekend was (? volgens mij had ik zojuist een storing gemeld). Nog een bewijs dat het om een storing gaat: via het menu "Mijn facturen" worden wél de reizen met andere treinvervoerders getoond, mét bedrag. Dus NS heeft wél de gegevens. Alleen is "Mijn facturen" niet handig voor declaraties, a) omdat je niet kunt kiezen in wat wel en niet gedeclareerd moet worden, en omdat je de periode niet zelf kunt kiezen.

Door de NS klantenservice werd ik uiteindelijk verwezen naar de site van de OV-chipkaart, maar die toont - blijkbaar - geen prijzen van ritten die met een TrajectVrij-abonnement zijn gemaakt.

Oftewel: door een storing op de site van NS heb ik nu geen bewijs van mijn reizen en kan die niet declareren bij mijn werkgever. Help, hoe moet ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Iris NS 22 december 2017, 12:00

Welkom op het NS Serviceforum, DIfNS :)

De reizen buiten je traject (met een andere vervoerder) vind je terug in de factuur in je MijnNS-account, maar niet in je reishistorie. Je kunt deze wel terugvinden in de reishistorie in je OV-chipkaart account als je je kaart hieraan gekoppeld hebt.

Bekijk origineel

76 reacties

Reputatie 4
Stijn NS schreef:

Het is al vrij lang zo dat reizen bij andere vervoerders niet worden weergegeven in de reishistorie van je Mijn NS. Wij kunnen die ook niet inzien. Ik meen dat het Traject Vrij abonnement daarin een uitzondering was, maar dat is dus nu rechtgetrokken over alle abonnementen. Via de reishistorie van Mijn OV-Chipkaart kun je nog wel alle vervoerders terugvinden, zoals Iris ook al aangaf

Ik snap dat dit voor jullie geen handige wijziging is. Ik zal de feedback dan ook zeker doorgeven, maar ik vermoed niet dat dit spoedig teruggedraaid zal worden.



Beste Stijn, ik heb er niet voor gekozen om te moeten reizen op rekening, dat is toch echt een keuze van NS.
Ik kan reizen bij andere vervoerders inderdaad terugvinden in Mijn OV-chipkaart maar daarbij worden geen prijzen getoond, dus daar heb ik helemaal niets aan, zoals DIfNS ook al aangaf.
Ik wil mijn zakelijke reizen kunnen declareren bij mijn werkgever en ga daar natuurlijk niet eerst een maand op wachten tot het jullie een keer behaagt om een factuur te versturen beschikbaar te stellen in Mijn NS. Bovendien toont die factuur ook mijn privéreizen die mijn werkgever natuurlijk helemaal niets aangaan.

Het zou fijn zijn als jullie beginnen met te erkennen dat dit niet slechts "geen handige wijziging is" maar dat jullie hiermee bewust een probleem hebben gecreëerd voor jullie klanten. Ik verwacht dan ook een spoedige oplossing hiervoor en niet slechts het "doorgeven van de feedback" want ik vrees dat we allebei weten dat er niets verandert wanneer je het op die wijze benadert.
Reputatie 4
Nee, Robert B, bij Traject Vrij reis je, wanneer je buiten je afgekochte traject reist, op rekening. Na 2 dagen worden de prijzen van deze reizen in Mijn NS getoond en kun je op basis daarvan eventuele declaraties indienen. NS heeft er nu opeens voor gekozen de reizen van andere vervoerders niet meer te tonen en zadelt daarmee de mensen met Traject Vrij met een groot probleem op. De reacties van de NS-moderators in dit topic wekken bij mij echter de indruk dat ze dit probleem niet (willen) erkennen, wat een oplossing ervan natuurlijk niet zal bespoedigen.
Reputatie 4
Iris NS schreef:

Hoi kamcon, ik snap je punt. Ik zal Klaas-Jan vragen om deze issues ook mee te nemen in deze case.

achja, ik zie dat dit om een NS Flex case gaat.



Exact, het enige andere product waarbij op rekening wordt gereisd en derhalve dus ook een product met de noodzaak om de reizen bij andere vervoerders te zien.
Eerder werd aangegeven dat deze informatie zou zijn weggehaald bij Traject Vrij om de situatie voor alle abonnementen recht te trekken. Gelukkig voor de mensen met NS Flex blijkt dit dus niet het geval te zijn. Nu alleen nog even snel de fout herstellen voor de mensen met Traject Vrij...
Ik hoop deze week met een terugkoppeling te komen.
Beste Klaas Jan,

Ik ben het ronduit beu dat deze kwestie van de reisinformatie nog niet is opgelost. De NS-klantenservice stuurt mij naar OV-chipkaart.nl en die organisatie naar de NS. Ik zie geen prijzen bij mijn reishistorie van mijn OV-chipkaart (met het trajectvrij-abonnement. Ik heb geen volledig beheer maar ben kaarthouder. Juist de mensen met een traject vrij die duizenden euro's per jaar betalen voor hun reis, zijn de dupe. De NS gedraagt zich als een monopolist waarbij de klant het nakijken heeft. Ik mis eind januari 2018 al twee en halve maand volledige reisinformatie van Arriva, Keolis, bij de NS en geen prijzen bij de OV-chipkaart. Ik wijt de problemen aan het abonnement dat ik jaren geleden heb afgesloten bij NS. Hierdoor en door de maatregelen van NS medio november heb ik geen reisinformatie meer van Arriva en Keolis op Mijn NS. Oh ja. Zowel de klanteninformatie van NSR en OV-chipkaart sturen je als klant steeds het bos in. Ik heb e.e.a. aangekaart bij het OV-loket (de OV ombudsman) in Amersfoort. Ik roep anderen met dit probleem dit ook te doen. Als de NS niet snel met een passende oplossing komt, dan zijn er nog wel andere middelen: de geschillencommissie Openbaar vervoer, het aanschrijven van kamerleden die OV in portefeuille hebben, de landelijke pers inschakelen, etc.

Wanneer komt er nu eens een oplossing. Zo moeilijk is dit toch voor de "vernieuwers van de NS-reisinformatie". Zij weten toch nog wel wat zij hebben gedaan.
Ik loop hier nu ook tegen aan. Waar kan ik contact leggen met de afdeling die hier over gaat als de klantenservice hierin niet kan helpen?
Reputatie 4
Badge
Is er inmiddels al duidelijkheid wanneer de informatie over andere vervoerder terug komen?

Ik ben mijn facturen van het laatste half jaar aan het controleren en ik zie dat er 3 fouten zijn gemaakt.
  1. In twee gevallen ben ik van vervoerder A naar NS overgestapt, maar is de NS reis is berekend alsof ik eerder niet bij vervoerder A heb gereisd.
  2. In een ander geval ben ik van vervoerder A naar NS overgestapt en heb halverwege bij een NS station even uitgechecked en weer ingechecked (binnen 35 min). Het derde deel van mijn reis lijkt nu berekend te zijn alsof in niet het eerste deel met vervoerder A heb gereisd.
N.b. bij andere reizen is een eerste type reis regelmatig wel goed gegaan.

Om dit allemaal uit te zoeken kost al veel tijd en omdat je de gegevens van de andere vervoerder niet meer uit mijn NS kan halen, moet je ook nog naar OV chipkaart om de tijden weer op te halen voordat je alle gegevens bij elkaar hebt om een klacht te kunnen indienen. Bovendien kun je zo niet makkelijk controleren wat er nu berekend is.

Het is dus dringend gewenst dat je weer alle gegevens in kan zien.
Badge +3
Ik ben ook wel benieuwd naar de stand van zaken hieromtrent. Kan er een update komen?
Badge +3
*kucht*
Ik weet dat Stijn hier mee bezig is. Zodra hij meer weet komt hij hier op terug!
Update: Bij deze dan even een iets meer inhoudelijke update. Door persoonlijke omstandigheden is de progressie die Klaas-Jan heeft gemaakt verloren gegaan, dus we hebben het probleem opnieuw moeten uitvragen. De oplossing is nog niet bereikt, maar wel in zicht. Ik kan helaas (nog) niet in detail treden met betrekking tot het probleem zelf, maar ik heb er goede hoop in dat we het gaan oplossen. Ik hoop volgende week iets meer te kunnen vertellen.
Update: Ik kan er helaas niet inhoudelijk op ingaan, maar voor zover ik het begrijp worden er wel vorderingen gemaakt in het onderzoek. De oplossing is echter nog niet bereikt, dus we blijven bezig!
Update: Deze week helaas nog geen verder nieuws. Ik hoop volgende week iets meer te kunnen aangeven!
Update: Ook deze week helaas nog geen nieuws. Ik heb om een update gevraagd!
Update: Helaas heeft ook mijn contactpersoon nog geen nieuws ontvangen. Zij heeft vervolgens ook om een update gevraagd aan het team die naar aan de oplossing werkt.
Welkom op het NS Serviceforum, DIfNS :)

De reizen buiten je traject (met een andere vervoerder) vind je terug in de factuur in je MijnNS-account, maar niet in je reishistorie. Je kunt deze wel terugvinden in de reishistorie in je OV-chipkaart account als je je kaart hieraan gekoppeld hebt.
Iris NS schreef:

Welkom op het NS Serviceforum, DIfNS :)

De reizen buiten je traject (met een andere vervoerder) vind je terug in de factuur in je MijnNS-account, maar niet in je reishistorie. Je kunt deze wel terugvinden in de reishistorie in je OV-chipkaart account als je je kaart hieraan gekoppeld hebt.



Dit is niet helemaal een oplossing, want a) je kunt met de factuur niet kiezen wat je wel en niet wilt declareren, b) je kunt geen opmerkingen bij de reizen vermelden (is erg handig bij declaraties, bijv. doel van de reis), c) je kunt de factuur niet zelf aanmaken op het moment dat je die - voor een declaratie - nodig hebt.

Waarom worden na jaren - zomaar opeens - andere vervoerders niet meer getoond in het reisoverzicht? Kan de NS dit asjeblieft herstellen?
Het is al vrij lang zo dat reizen bij andere vervoerders niet worden weergegeven in de reishistorie van je Mijn NS. Wij kunnen die ook niet inzien. Ik meen dat het Traject Vrij abonnement daarin een uitzondering was, maar dat is dus nu rechtgetrokken over alle abonnementen. Via de reishistorie van Mijn OV-Chipkaart kun je nog wel alle vervoerders terugvinden, zoals Iris ook al aangaf

Ik snap dat dit voor jullie geen handige wijziging is. Ik zal de feedback dan ook zeker doorgeven, maar ik vermoed niet dat dit spoedig teruggedraaid zal worden.
Ik vind de wachttijd ook te lang achja. Wat dat betreft alle begrip voor je frustratie; die zou ik ook hebben. Ik ga met de productowner overleggen of er een versnelling van dit proces kan plaatsvinden. Iets beloven kan ik niet, maar ik zal mijn best doen en kom er januari 2018 op terug.
Badge +3
Begrijp ik goed dat bij OV-chipkaart (waar je makkelijk zakelijke en privé reizen kan selecteren voor een declaratie) er geen prijzen gegeven worden bij reizen met een NS Business Card?

En dat je werkgever dat wel verwacht van je? Dan had hij je geen BC moeten geven, want uiteindelijk krijgt hij de factuur gewoon.

Oh, ik snap het al denk ik... Je bent zzp'er en declareert bij een opdrachtgever? Onhandig ja.. dat zowel OV-chipkaart als NS daar niets mee kunnen op dit moment.
Dan zelf een factuur in elkaar sleutelen, want de prijs van je reizen kan je wel uitrekenen toch?
TrajectVrij reis je ook als consument op rekening, omdat alle treinreizen afgevangen worden door Traject Vrij-product. Dat heeft te maken met de werking van het OVCP-systeem en de onmogelijkheid om direct bij de paaltjes/poortjes de ritberekening te doen. Die vindt dus naderhand in de backend plaats, vergelijkbaar met BC en Flex, waarbij eventuele reizen buiten het afgekochte traject per factuur in rekening worden gebracht.
Ik erken juist dat ik ook vind dat het (te) lang duurt. En dat ik er werk van ga maken. En je op de hoogte zal houden. Meer kan ik eerst niet voor je doen. Ik ben geen ICT'er bij NS, dus kan operationeel hier dus geen wijziging voor doorvoeren.
Reputatie 4
Klaas-Jan NS schreef:

Ik erken juist dat ik ook vind dat het (te) lang duurt. En dat ik er werk van ga maken. En je op de hoogte zal houden. Meer kan ik eerst niet voor je doen. Ik ben geen ICT'er bij NS, dus kan operationeel hier dus geen wijziging voor doorvoeren.



Maar wat vind je dan precies dat te lang duurt? Want je collega's lijken juist te ontkennen dat er een probleem is (it's not a bug, it's a feature), zoals ook is terug te zien in de reactie die als antwoord is gemarkeerd.
Het is ook geen bug. Ik snap alleen dat het vervelend is dat de factuur met reizen buiten het traject lang(er) op zich laat wachten. En ik zal navraag doen of we dit proces - de facturering dus - kunnen versnellen. Want ik kan me dit goed voorstellen aangaande een declaratie.
Reputatie 4
Klaas-Jan NS schreef:

Het is ook geen bug. Ik snap alleen dat het vervelend is dat de factuur met reizen buiten het traject lang(er) op zich laat wachten. En ik zal navraag doen of we dit proces - de facturering dus - kunnen versnellen. Want ik kan me dit goed voorstellen aangaande een declaratie.



Mijn factuur bevat privégegevens en is derhalve niet geschikt voor declaraties. Als jij vindt dat er geen sprake is van een bug, ben ik heel benieuwd naar je uitleg hoe ik bijtijds een declaratie kan indienen voor uitsluitend mijn zakelijke reizen zonder informatie te hoeven verschaffen over mijn privéreizen.

Reageer