beantwoord

Andere treinvervoerders niet meer getoond in reishistorie


Ik heb een TrajectVrij-abonnement, en reis ook buiten mijn traject. Ik maak elke maand gebruik van de reishistorie op MijnNS voor mijn reiskostendeclaraties aan mijn werkgever.Tot medio november werden in de reishistorie alle reizen vermeld, ook die met andere vervoerders (buiten mijn traject); dat is al jaren zo, en heel handig. Recentelijk ontdekte ik dat de andere vervoerders niet meer opgenomen zijn in de reishistorie. Bij telefonische navraag bij de klantenservice van NS werd eerst ontkend dat dit ooit mogelijk zou zijn geweest (is niet waar, ik maak er al jaren gebruik van, en bovendien: wat zou de betekenis zijn van het kopje "Vervoerder" in het reisoverzicht als daar alleen NS onder zou staan?). Daarna werd gesteld dat men mij niet kon helpen omdat er geen storing bekend was (? volgens mij had ik zojuist een storing gemeld). Nog een bewijs dat het om een storing gaat: via het menu "Mijn facturen" worden wél de reizen met andere treinvervoerders getoond, mét bedrag. Dus NS heeft wél de gegevens. Alleen is "Mijn facturen" niet handig voor declaraties, a) omdat je niet kunt kiezen in wat wel en niet gedeclareerd moet worden, en omdat je de periode niet zelf kunt kiezen.

Door de NS klantenservice werd ik uiteindelijk verwezen naar de site van de OV-chipkaart, maar die toont - blijkbaar - geen prijzen van ritten die met een TrajectVrij-abonnement zijn gemaakt.

Oftewel: door een storing op de site van NS heb ik nu geen bewijs van mijn reizen en kan die niet declareren bij mijn werkgever. Help, hoe moet ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Iris NS 22 December 2017, 12:00

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Traject Vrij en Altijd Vrij zijn meen ik sinds ergens Q4 2020 niet meer als los maandabonnement beschikbaar. Er zouden wel pre-paid maandabonnementen komen, bv voor klanten geen Flex kunnen afsluiten door de kredietcheck, maar die zijn er nog steeds niet. Met de pre-paid Traject Vrij zou je dan overigens niet buiten je traject kunnen reizen, dus heb je ook geen reizen buiten je traject met een andere vervoerder.

Reputatie 4
Het is al vrij lang zo dat reizen bij andere vervoerders niet worden weergegeven in de reishistorie van je Mijn NS. Wij kunnen die ook niet inzien. Ik meen dat het Traject Vrij abonnement daarin een uitzondering was, maar dat is dus nu rechtgetrokken over alle abonnementen. Via de reishistorie van Mijn OV-Chipkaart kun je nog wel alle vervoerders terugvinden, zoals Iris ook al aangaf

Ik snap dat dit voor jullie geen handige wijziging is. Ik zal de feedback dan ook zeker doorgeven, maar ik vermoed niet dat dit spoedig teruggedraaid zal worden.


Beste Stijn, ik heb er niet voor gekozen om te moeten reizen op rekening, dat is toch echt een keuze van NS.
Ik kan reizen bij andere vervoerders inderdaad terugvinden in Mijn OV-chipkaart maar daarbij worden geen prijzen getoond, dus daar heb ik helemaal niets aan, zoals DIfNS ook al aangaf.
Ik wil mijn zakelijke reizen kunnen declareren bij mijn werkgever en ga daar natuurlijk niet eerst een maand op wachten tot het jullie een keer behaagt om een factuur te versturen beschikbaar te stellen in Mijn NS. Bovendien toont die factuur ook mijn privéreizen die mijn werkgever natuurlijk helemaal niets aangaan.

Het zou fijn zijn als jullie beginnen met te erkennen dat dit niet slechts "geen handige wijziging is" maar dat jullie hiermee bewust een probleem hebben gecreëerd voor jullie klanten. Ik verwacht dan ook een spoedige oplossing hiervoor en niet slechts het "doorgeven van de feedback" want ik vrees dat we allebei weten dat er niets verandert wanneer je het op die wijze benadert.
Reputatie 4
Nee, Robert B, bij Traject Vrij reis je, wanneer je buiten je afgekochte traject reist, op rekening. Na 2 dagen worden de prijzen van deze reizen in Mijn NS getoond en kun je op basis daarvan eventuele declaraties indienen. NS heeft er nu opeens voor gekozen de reizen van andere vervoerders niet meer te tonen en zadelt daarmee de mensen met Traject Vrij met een groot probleem op. De reacties van de NS-moderators in dit topic wekken bij mij echter de indruk dat ze dit probleem niet (willen) erkennen, wat een oplossing ervan natuurlijk niet zal bespoedigen.
Reputatie 4
Hoi kamcon, ik snap je punt. Ik zal Klaas-Jan vragen om deze issues ook mee te nemen in deze case.

achja, ik zie dat dit om een NS Flex case gaat.


Exact, het enige andere product waarbij op rekening wordt gereisd en derhalve dus ook een product met de noodzaak om de reizen bij andere vervoerders te zien.
Eerder werd aangegeven dat deze informatie zou zijn weggehaald bij Traject Vrij om de situatie voor alle abonnementen recht te trekken. Gelukkig voor de mensen met NS Flex blijkt dit dus niet het geval te zijn. Nu alleen nog even snel de fout herstellen voor de mensen met Traject Vrij...
Ik hoop deze week met een terugkoppeling te komen.
Beste Klaas Jan,

Ik ben het ronduit beu dat deze kwestie van de reisinformatie nog niet is opgelost. De NS-klantenservice stuurt mij naar OV-chipkaart.nl en die organisatie naar de NS. Ik zie geen prijzen bij mijn reishistorie van mijn OV-chipkaart (met het trajectvrij-abonnement. Ik heb geen volledig beheer maar ben kaarthouder. Juist de mensen met een traject vrij die duizenden euro's per jaar betalen voor hun reis, zijn de dupe. De NS gedraagt zich als een monopolist waarbij de klant het nakijken heeft. Ik mis eind januari 2018 al twee en halve maand volledige reisinformatie van Arriva, Keolis, bij de NS en geen prijzen bij de OV-chipkaart. Ik wijt de problemen aan het abonnement dat ik jaren geleden heb afgesloten bij NS. Hierdoor en door de maatregelen van NS medio november heb ik geen reisinformatie meer van Arriva en Keolis op Mijn NS. Oh ja. Zowel de klanteninformatie van NSR en OV-chipkaart sturen je als klant steeds het bos in. Ik heb e.e.a. aangekaart bij het OV-loket (de OV ombudsman) in Amersfoort. Ik roep anderen met dit probleem dit ook te doen. Als de NS niet snel met een passende oplossing komt, dan zijn er nog wel andere middelen: de geschillencommissie Openbaar vervoer, het aanschrijven van kamerleden die OV in portefeuille hebben, de landelijke pers inschakelen, etc.

Wanneer komt er nu eens een oplossing. Zo moeilijk is dit toch voor de "vernieuwers van de NS-reisinformatie". Zij weten toch nog wel wat zij hebben gedaan.
Ik loop hier nu ook tegen aan. Waar kan ik contact leggen met de afdeling die hier over gaat als de klantenservice hierin niet kan helpen?
Reputatie 4
Badge
Is er inmiddels al duidelijkheid wanneer de informatie over andere vervoerder terug komen?

Ik ben mijn facturen van het laatste half jaar aan het controleren en ik zie dat er 3 fouten zijn gemaakt.
  1. In twee gevallen ben ik van vervoerder A naar NS overgestapt, maar is de NS reis is berekend alsof ik eerder niet bij vervoerder A heb gereisd.
  2. In een ander geval ben ik van vervoerder A naar NS overgestapt en heb halverwege bij een NS station even uitgechecked en weer ingechecked (binnen 35 min). Het derde deel van mijn reis lijkt nu berekend te zijn alsof in niet het eerste deel met vervoerder A heb gereisd.
N.b. bij andere reizen is een eerste type reis regelmatig wel goed gegaan.

Om dit allemaal uit te zoeken kost al veel tijd en omdat je de gegevens van de andere vervoerder niet meer uit mijn NS kan halen, moet je ook nog naar OV chipkaart om de tijden weer op te halen voordat je alle gegevens bij elkaar hebt om een klacht te kunnen indienen. Bovendien kun je zo niet makkelijk controleren wat er nu berekend is.

Het is dus dringend gewenst dat je weer alle gegevens in kan zien.
Badge +3
Ik ben ook wel benieuwd naar de stand van zaken hieromtrent. Kan er een update komen?
Badge +3
*kucht*
Ik weet dat Stijn hier mee bezig is. Zodra hij meer weet komt hij hier op terug!
Update: Bij deze dan even een iets meer inhoudelijke update. Door persoonlijke omstandigheden is de progressie die Klaas-Jan heeft gemaakt verloren gegaan, dus we hebben het probleem opnieuw moeten uitvragen. De oplossing is nog niet bereikt, maar wel in zicht. Ik kan helaas (nog) niet in detail treden met betrekking tot het probleem zelf, maar ik heb er goede hoop in dat we het gaan oplossen. Ik hoop volgende week iets meer te kunnen vertellen.
Update: Ik kan er helaas niet inhoudelijk op ingaan, maar voor zover ik het begrijp worden er wel vorderingen gemaakt in het onderzoek. De oplossing is echter nog niet bereikt, dus we blijven bezig!
Update: Deze week helaas nog geen verder nieuws. Ik hoop volgende week iets meer te kunnen aangeven!
Update: Ook deze week helaas nog geen nieuws. Ik heb om een update gevraagd!
Update: Helaas heeft ook mijn contactpersoon nog geen nieuws ontvangen. Zij heeft vervolgens ook om een update gevraagd aan het team die naar aan de oplossing werkt.

Het probleem komt toch altijd voor? Niemand van de NS op het idee gekomen om het zelf even uit te proberen om het als test casus te gebruiken???Ik heb dit ook voorgesteld, maar ik weet niet in hoeverre dit kan en mag.


Bestel Traject Vrij en ga ermee reizen bij verschillende vervoerders.
Waarom zou dat niet kunnen of mogen?
Update: Ik heb een reactie gekregen op mijn suggestie, dit is inderdaad wat we nu gaan uitvoeren, we gaan zelf een voorbeeld creëren. Zodra ik meer informatie heb over de voortgang daarvan zal ik dat hier plaatsen.
Update: We hebben intern een aantal voorbeelden kunnen vinden en creëren, waardoor we de oplossing die we recent voor ogen hadden hebben kunnen testen. Helaas is hieruit gebleken dat deze richting niet haalbaar is. Dit wil echter niet zeggen dat er geen oplossing meer gaat komen. Er zit namelijk ook een overkoepelende systeemtechnische wijziging aan te komen, die invloed heeft op het weergeven van reistransacties in Mijn NS en het weergeven van de transacties zou moeten oplossen. De huidige prognose van deze wijziging is momenteel oktober dit jaar, maar dit is vooralsnog wel onder voorbehoud.

Ik kan me voorstellen dat jullie graag sneller een oplossing willen zien, zeker omdat dit probleem al anderhalf jaar speelt. We hebben er echter nu voor gekozen om te wachten op bovenstaande wijziging, gezien we anders veel tijd en moeite zouden stoppen in het zoeken naar een andere oplossing, terwijl er in wezen al een in de maak is. Ik hoop dat jullie dit kunnen begrijpen.

Voor nu zal dit dus de laatste update zijn die ik in dit topic geef, gezien er tot oktober ook weinig nieuws te melden zal zijn. Ik zal het topic wel in de gaten blijven houden en eventueel nieuws vermelden mocht ik dat krijgen.

Update: In mijn vorige update heb ik aangegeven dat de oplossing naar verwachting eind 2020 (op zijn vroegst) zou worden gerealiseerd. In verband met Corona en de problemen die dat met zich mee bracht heb ik er bewust voor gekozen om langer te wachten met een statusupdate. Recent ben ik er achteraan gegaan, maarhelaas is de persoon waar ik vorig jaar contact mee had inmiddels ook niet meer werkzaam bij het betreffende project. Deze heeft mij vervolgens doorverwezen.

Tot mijn spijt is mij echter aangegeven dat mij geen update gegeven zal worden over de betreffende oplossing, gezien het om erg oude communicatiestaart gaat.

Indien men de betreffende problemen nog steeds ervaart, kan ik dat doorgeven.

Badge +3

Ik denk dat het probleem niet eens meer speelt, want bij NS Flex was het altijd al mogelijk om je reizen met andere vervoerders in te zien.

Wie dus nog een ‘klassiek’ Traject Vrij heeft en tegen problemen aanloopt kan het eenvoudig oplossen door het abonnement om te zetten naar Flex, kost even veel als het klassieke jaarabonnement en je krijgt alle voordelen van Flex erbij (pauzeren tijdens vakantie e.d.).

Hooguit loop je tegen die suffe Focum kredietcheck aan, of werd die bij de klassieke versie ook al gedaan?

Dat was inderdaad ook mijn gedachte, maar Traject Vrij is nog steeds beschikbaar als losse maandvariant. Het zou dus alsnog kunnen voorkomen bij die reizigers.

Badge +3

Traject Vrij voor een maand kan ik nergens meer vinden, wel de jaarvariant (die tegenwoordig maandelijks opzegbaar is omdat je er geen voordeel uit haalt t.o.v. NSFlex):

 https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij-jaarabonnement.html

Oh dan heb ik het verkeerd onthouden. Ik meende dat Altijd Vrij en Traject Vrij nog als een los maandabonnement beschikbaar waren, maar alle andere abonnementen (jaarvarianten dus) enkel via NS Flex. Maar goed, komt er op neer dat het nog beschikbaar is buiten NS Flex.

Update: Februari is inmiddels een tijdje verstreken en helaas is het niet meer gelukt om de oplossing in februari te realiseren. Tevens is mijn contactpersoon sinds mijn vorige update overgestapt op andere werkzaamheden en heb ik momenteel contact met iemand die niet even diep in de projectgroepen zit die gaan over het bewerkstelligen van de oplossing.

Wat mij wel is aangegeven is dat de oplossing een onderdeel is van een grotere wijziging, wat ik ook vorig jaar in mei heb aangegeven. Dit grotere project neemt echter ontzettend veel tijd in beslag en mij is aangegeven dat die naar verwachting pas eind dit jaar, op zijn vroegst, zal afgerond kunnen zijn.

Ik vind het ontzettend naar dat ik nu constant de aangegeven prognose aan het verschuiven ben, maar helaas kan ik niets anders doen dan doorgeven wat aan mij wordt gecommuniceerd.

Reageer