beantwoord

BTW Terug vinden bij in- en uitchecken

• 25 maart 2014
  • 9 reacties
  • 9425 Bekeken

Goedemiddag,
Waar kan ik mijn ns online de btw vinden die op het ritten zit wanneer ik in en uit check.
Ik vind alleen een reis historie en daar is alleen het volledige bedrag en geen btw.
Al vast bedankt!
icon

Beste antwoord door Loes 25 maart 2014, 17:40

Ook ik heb geen pasklaar antwoord hierop, maar ben aan het googelen gegaan en vond een ander forum waar dit probleem in 2011 werd aangekaart.
De link werkte niet meer, maar heb de juiste link naar belastingdienstsite gevonden.

Daar staat onderaan onder andere:

Geen juiste factuur, toch btw aftrekken

Voor een aantal goederen en diensten hoeft de leverancier u geen factuur te geven die aan alle eisen voldoet, maar mag u wel btw aftrekken als voorbelasting. Dit geldt voor de volgende goederen en diensten:

* openbaar vervoer en taxi-vervoer; het vervoersbewijs geldt als factuur
* goederen of diensten van landbouwers of veehandelaren

Ik denk dat je het zonder BTW dus gewoon mag gaan verrekenen, zoals de belastingdienst het publiceert op zijn site.

Ik hoop dat je hier verder mee komt.
Bekijk origineel

9 reacties

Goedemiddag, ik weet niet zo gauw waar dit op de site te vinden is, maar als ik een bon uitprint in de balie staat daarop dat "de prijzen van binnenlandse vervoerbewijzen inclusief 6% BTW zijn"
Gr. Ingrid
Goedemiddag, ik weet niet zo gauw waar dit op de site te vinden is, maar als ik een bon uitprint in de balie staat daarop dat "de prijzen van binnenlandse vervoerbewijzen inclusief 6% BTW zijn"
Gr. Ingrid

Bedankt voor het antwoord. Dat had ik inderdaad ook gevonden maar heb btw nodig op een bon wil ik het terug kunnen vragen 😉
Sorry, dat weet ik niet...
Misschien heeft een ander forumlid een antwoord..
Gr Ingrid
Goedemiddag,
Waar kan ik mijn ns online de btw vinden die op het ritten zit wanneer ik in en uit check.
Ik vind alleen een reis historie en daar is alleen het volledige bedrag en geen btw.
Al vast bedankt!

Hallo bietje_loves

Ik geloof dat je hier een aardig probleem aansnijdt.
Ook ik heb eens zo ongeveer de hele website van NS zitten doorzoeken en ook via allerlei zoekopdrachten geprobeerd om iets over een BTW bon te vinden, doch helaas, Ik ben net zo ver gekomen als jij zelf.
Logischerwijs kom ik in mijn account bij MijnNS tot eenzelfde conclusie.

Vervolgens ben ik eens gaan rondneuzen op de website van Trans Link Systems (TLS).
Dat is de overkoepelende organisatie die voor alle vervoerders de saldi beheert die op de OV-chipkaarten worden geladen en ook de ritkosten verrekent met de desbetreffende vervoerders.
Ook daar kun je een account aanmaken waarin alle op een OV-chipkaart gemaakte ritten worden vermeld, ongeacht met welke vervoerder je op stap bent geweest, dat in tegenstelling tot de individuele vervoerders, die geen gegevens van elkaar kunnen en mogen inzien.
Ook bij TLS (www.ov-chipkaart.nl) heb ik een account waar mijn hele reishistorie staat.
En helaas, ook daar kom ik geen stap verder; uitsluitend ergens op de site een vermelding van 6% BTW, maar nergens ook maar een BTW-bedrag.
Zij hebben zelf voorbeelden van bonnen die je bij automaten van vervoerders kunt uitdraaien met de laatste 10 of 12 transacties daarop. Wel prijzen per rit, maar (uiteraard) ook weer geen afzonderlijke BTW bedragen.

Het begint er een beetje op te lijken dat er niemand in heel OV land ooit bij stil heeft gestaan dat iemand wel eens behoefte zou kunnen hebben aan BTW-bonnen.
Zelfs op de kassabon van de supermarkt om de hoek zie ik 3 regels staan met BTW tarieven en bedragen,

Ik vrees met grote vreze dat jij (en ik) geen stap verder komen en dat het aan een moderator van dit forum is om intern bij de financiele mensen eens te rade te gaan.
Tegelijkertijd ben ik bang dat eventuele afzonderlijke vermelding van het BTW bedrag - hoewel technisch m.i. zonder meer eenvoudig te realiseren - in de praktijk wel weer eens op allerlei problemen zal stuiten.

Wellicht dat het in dit stadium raadzamer is om - in afwachting van reacties van NS - dit probleem eens te bespreken met de Belastingdienst (voor zover je dat nog niet hebt gedaan) en met hen tot afspraken te komen om zelf die 6% te mogen berekenen, al dan niet met een verklaring van NS dat hun tarieven inclusief 6% BTW zijn.

Want jij snijdt - met recht - wel even een probleem aan, waarvan ik - als eenvoudig forumlid - nog niet 1-2-3 een oplossing zie.

Mocht ik nog ergens iets positiefs tegenkomen of een heldere ingeving krijgen, laat ik het je uiteraard meteen weten.

M.vr.gr.
Hans
Ook ik heb geen pasklaar antwoord hierop, maar ben aan het googelen gegaan en vond een ander forum waar dit probleem in 2011 werd aangekaart.
De link werkte niet meer, maar heb de juiste link naar belastingdienstsite gevonden.

Daar staat onderaan onder andere:

Geen juiste factuur, toch btw aftrekken

Voor een aantal goederen en diensten hoeft de leverancier u geen factuur te geven die aan alle eisen voldoet, maar mag u wel btw aftrekken als voorbelasting. Dit geldt voor de volgende goederen en diensten:

* openbaar vervoer en taxi-vervoer; het vervoersbewijs geldt als factuur
* goederen of diensten van landbouwers of veehandelaren

Ik denk dat je het zonder BTW dus gewoon mag gaan verrekenen, zoals de belastingdienst het publiceert op zijn site.

Ik hoop dat je hier verder mee komt.
Hallo Bietje_loves,

NS rekent inderdaad 6% BTW. In dit geval mag je van het antwoord van Loes uitgaan, dit is correct.

Je topic heb ik verplaatst naar het forum 'overige producten'. Verder heb ik de titel aangepast.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Volgens deze berichtgeving van de belastingdienstsite valt personenvervoer inderdaad onder 6%-tarief (die volgens eerder vermelde informatie niet op toegangsbewijzen en declaraties vermeldt hoeft te zijn).
Het is niet zo moeilijk. Bedrag aan zakelijke reizen dan wel abonnement vermenigvuldigen met 0,06/1,06 (ja de BD geeft aan dat het 6%-categorie is) en de BTW zo in de administratie verwerken. Ik denk dat het niet vermelden van BTW nog een overblijfsel is van de tijd voor privatisering. Dit hoeft niemand af te stemmen met de BD...
Zo fiets ik in ieder geval zonder probleem door controles heen inderdaad.

Reageer