cookies Mijn NS

Als ik inlog bij ns.nl (mijn ns) moet ik bij elke pagina die ik bezoek cookies accepteren. Waarom bij elke pagina opnieuw? Kunt u niet gewoon 1x met een enkele regel aangeven dat er cookies geplaatst worden, zoals veel andere sites ook doen, en zodat ik niet iedere keer zo'n onaangenaam groot vlak moet wegklikken. Ik moet toch al zo vaak klikken als ik mijn pc gebruik en mijn vingers zijn daar niet blij mee.

15 reacties

Dit probleem is al eerder gemeld en men is er nog niet achter waarom het elke keer wordt gevraagd. Bij mijn smartphone heb ik er geen last mee, met mijn vaste computer wel
Het is me al veel langer een doorn in het oog, en ik heb nu maar eens tijd genomen om het te ventileren 😠
Het klopt dat dit probleem al vaker op het NS serviceforum aan de orde is geweest. O.a. in dit topic over de Reisplanner en in dit topic over MijnNS is het aan de orde geweest.
In deze topics wordt het volgende als oplossing genoemd, wellicht kun jij dat ook proberen gerrit-vl:
- mogelijk staat je browser (Safari) op privé navigeren, en is dit de reden dat je geen cookies kan accepteren;
- met IE9 inloggen en na userid-pw op enter in te drukken en niet linker muisklik op doorgaan.
Ik gebruik IE 11, maar het gaat er niet om dat ik niet kan inloggen of geen cookies kan accepteren. Het zal me worst zijn of NS cookies wil plaatsen. Maar ik moet na iedere volgende pagina weer opnieuw cookies accepteren, en dat bericht blijft maar komen. Net als dat ik op deze site iedere keer de vraag krijg of ik een enquete wil invullen. En iedere keer moet ik dat weer wegklikken, want het komt precies te staan waar ik een tekst wil lezen. Ik vind dat zeer gebruikersonvriendelijk.
Zoals al wordt aangegeven, hebben wij deze berichten van klanten vaker gekregen, we zijn aan het kijken of dat kan worden aangepast.
succes 🙂
Reputatie 2
Dit probleem is al eerder gemeld en men is er nog niet achter waarom het elke keer wordt gevraagd. Bij mijn smartphone heb ik er geen last mee, met mijn vaste computer wel
De oorzaak is heel simpel. De cookies die gebruikt worden, zijn niet gekenmerkt door de domeinnaam (DNS) ns.nl. Gevolg is dat veel browsers dit als onveilige tracking cookies beschouwen en bij het openen van de eerstvolgende pagina weer verwijderen. Gevolg is dat er weer om een bevestiging gevraagd wordt. Dit geldt ook voor de popup over een onderzoek naar de ervaring met de website. Structureel komt die bij elk bezoek weer tevoorschijn.

Een website-ontwerper dient op de hoogte te zijn van de werking van cookies en correct gebruik. Helaas snapt 95% van de website-ontwerpers hier geen zak van en doen ze het allemaal fout. 😞
jij wel, gelukkig. 🙂 Kun je je niet een poosje bij de ns verhuren om dat in orde te maken?:$
Ik heb zelf niets meer vernomen. Speelt dit probleem nog steeds? Zo ja, dan ga ik snel een reminder sturen!
Ik heb er al een tijdje geen last meer van sinds de laatste keer dat ik wat moest doen in mijn browser.
Vanmorgen gecheckt met zowel firefox als chrome op android. Desktop versie ditto:
- disable third-party cokkies (is standaard op apple al het geval, zou iedereeen altijd moeten doen)
- ga naar ns.nl
- er verschijnt een cookie popup
- selecteer "noodzakelijk" of "functioneel" - minimaal om kort te gaan.
- druk OK
- klik bijvoorbeeld op plan reis
- er verschijn opnieuw een popup

Mijn inziens kan dit maar een ding betekenen: de ns.nl overtreed zijn eigen cookie beleid. Om juridische consequenties te voorkomen raad ik website bouwers aan om onmiddelijk third party functionaliteit zoals facebook te verwijderen en pas terug te zetten als kan worden aangetoond dat een en ander professioneel is geimplementeerd.
Er bestaat toch ook zoiets als "disable pop-ups"? Krijg je geen pop-ups dan hoef je toch ook niets weg te klikken?
Er bestaat toch ook zoiets als "disable pop-ups"? Krijg je geen pop-ups dan hoef je toch ook niets weg te klikken?

Ik zou zeggen: probeer 't eens. Gooi al je cookies weg (of test met private mode) en ga naar ns.nl.
Ontwikkelaars zijn misschien niet heel bekwaam, maar "disable pop-ups" weten ze zo te zien wel te omzijlen.

Merk op dat het al of niet onderdrukken van de *presentatie* van cookie waarschuwing de website eigenaar niet uitsluit dat die zich dient te houden aan haar (zlef vastgelegde) cookie beleid. Dwz. ook in geval van incompetentie is NS in principe strafbaar helaas.
@ Koos Basters
"Ontwikkelaars zijn misschien niet heel bekwaam" Wat een arrogantie! De toon die u aanslaat bevalt mij niet!
@ Koos Basters
"Ontwikkelaars zijn misschien niet heel bekwaam" Wat een arrogantie! De toon die u aanslaat bevalt mij niet!

Okay, laten we het er op houden dat ze juist zeer bekwaam zijn en dat het gewoon aan mijn arrogantie zou liggen. Wilt u dan de moeite nemen door mij genoemde stappen te herhalen (desnoods met disable popups) en te kijken en na te gaan of uw privacyvoorkeur nu wordt gerespecteerd?

Reageer